ferdig Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Har Vpn express på pcn min, forsto det slik når jeg bestillte det at da kan ingen se hvor du er når du er på nett så om jeg setter den på Usa så ser det ut som jeg er i Usa men så var jeg på Finn.no å så etter noe, av gammel vane satt jeg søket til nermest og får da opp treff fra her jeg bor selv om Vpn er stillt inn på Usa?
AnonymBruker Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Følger denne, det skjer med meg også når jeg skal ha veibeskrivelse. Har VPN, men ruta starter likevel fra min adresse. Anonymkode: 7a96e...9d5 1
aksase Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Hvis du brukte en enhet med GPS-mottaker, f.eks. en telefon, og du har tillatt appen å bruke din GPS-posisjon, så er det nok via GPS den har funnet ut hvor du er. Uten GPS-tilgang vil nettsidene anslå omtrent posisjon ut i fra din internett-adresse, og ved bruk av VPN kan du lure systemet til å tro at du har en annen internett-adresse enn den du faktisk sitter på. Men det fungerer altså ikke om du tillater nettsiden tilgang til GPS-posisjonen din. 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Jeg tror ikke at Finn kan bruke din posisjon når du bruker VPN med plassering utenfor Norge, da vil du bare få opp en generisk plassering i Norge. En annen ting kan være lagrede cookies i nettleseren din som gir Finn en posisjon. Anonymkode: 3094a...905 1
Snublefot62 Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Først og fremst er det greit å forstå hva VPN er for noe. Når du normalt sett besøker en nettside fra mobilen din så går datatrafikken fra mobilen din til nærmeste wifi eller nærmeste mobiltårn, deretter ut fra wifien/mobiltårnet til serverene til nettsiden. Og ofte er det flere ledd involvert i hele kjeden. Alle leddene i kjeden kan se at det er datatrafikk som går fra A til B, og kan i noen tilfeller anta med stor sannsynlighet hvilken type trafikk det er og hva innholdet består av. De kan i dag som hovedregel ikke se hva du ser på eller hva du sender inn av brukernavn og passord, men det er likevel mulig å anta mye om trafikken som går. Og ut fra dette er det veldig vanlig at en klarer å posisjonere brukeren med nøyaktighet tilsvarende region/fylke. Kanskje til og med kommune. Dette gjøres med å se på IP adressen til mobiltårnet eller hjemmeadressen der trafikken kommer fra, og sammenligne dette med offentlige data. Når du tar i bruk VPN så pakkes all denne trafikken inn i en kryptert "tunnel" mellom mobilen din og VPN leverandørens datasenter. Dvs at alle leddene mellom mobilen din og VPN leverandøren er forhindret fra å se hvilken type trafikk det er snakk om og hvor denne trafikken skal til slutt. De vet fortsatt at trafikken kommer fra deg, og de vet at det er VPN trafikk, og at den skal til VPN Express - men ikke mer. I tillegg vet kun nettsiden du besøker IP adressen til VPN leverandøren og ikke din faktiske IP adresse. Det er det en VPN tunnel gjør. Men hva betyr dette i praksis? Før i tiden var veldig mye av kommunikasjonen ukryptert. Brukernavn/passord låg lesbart i trafikken sammen med både innhold på nettsider og i tjenester. Hadde man eierskap til et eller flere av disse leddene kunne man i klartekst se at bruker A besøkte pXXrnhXb og søkte på en spesiell type fetish - og når brukeren betalte med kredittkort kunne denne informasjonen hentes direkte ut fra trafikken. I disse tider var det veldig vanlig, og viktig, å bruke VPN tunnel nettopp for å beskytte denne type informasjon. Spesielt i bedriftssammenheng. I dag derimot er mye kryptert (men ikke alt) så verdien av en VPN tunnel er mindre i forhold til denne type beskyttelse. Men det en VPN tunnel ofte kan hjelpe med i dag er å samle trafikken din via et felles knutepunkt (VPN leverandøren) eller lure tjenester til å tro at du kommer fra et annet sted enn det du gjør. Ofte brukt sammen med streaming av video for å unngå blokkeringer av land. Utfordringen er at det er ikke bare denne måten en nettside kan se at du er du på. Eller hvor du kommer fra. Hver gang du besøker en nettside i dag så legger nettsiden igjen spor på mobilen din om det den vet om deg. Sånn at neste gang så vet den hvem du er før du gjør det selv. Dette kalles cookies, og er noe du samtykker til når du trykker på godta når du besøker nettsider i dag. Det betyr at når du besøkte Finn uten VPN så visste Finn hvem du var og hvor du kom fra, og lagret dette som cookies på mobilen din. Og neste gang du kom inn på Finn med VPN så bryr ikke Finn seg om hvor trafikken din kommer fra men går direkte på cookies og ser hvem du er. Disse cookiene ligger kun på de enhetene du har brukt til å besøke Finn med tidligere og disse kan du slette selv. Enten alle (du vil bli logget ut fra flere steder) eller kun for Finn. Men det er ikke den eneste måten Finn kjenner deg igjen på. Kombinasjonen av mobilmerke (Google/Apple), type av operativsystemet (Android/iPhone), versjon av systemet, nettleser ++ samles sammen for å gi akkurat din enhet et fingeravtrykk som er ganske så unikt, og lagres sammen med profilen din i Finn sine systemer. Så neste gang du er der så kan Finn sjekke om den vet om noen som har dette fingeravtrykket og kan da få opp treff av deg. Og ofte kan de lagre flere fingeravtrykk fra samme bruker (for eks mobil 1, mobil 2, PC, nettbrett etc). Og på toppen av alt dette kan og nettleseren oppgi posisjonen din til tjenesten på forespørsel. Normalt sett så skal personverninnstillingene være satt til å alltid spørre brukeren om det er greit, men det er mulig å sette innstillingen til å alltid godta eller alltid avslå når nettsider ber om posisjonen. Så det kan jo og være verdt å ha i bakhodet. Ingen av disse tre tingene kan en VPN tunnel hjelpe på. Jeg vet at dette ble langt men håper at det allikevel var nyttig og forståelig. Skrevet selv, uten bruk av AI 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Du er ikke logget inn på Finn, da? Jeg er det automatisk. Ellers kan det være cookies. Jeg har litt motsatt problem her, brukte VPN for å se noe på BBC Player for 2-3 uker siden, og både Google og ChatGPT tror jeg sitter i London fremdeles. Anonymkode: 1f6a4...7fe
NakenPanda Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august ferdig skrev (50 minutter siden): Har Vpn express på pcn min, forsto det slik når jeg bestillte det at da kan ingen se hvor du er når du er på nett så om jeg setter den på Usa så ser det ut som jeg er i Usa men så var jeg på Finn.no å så etter noe, av gammel vane satt jeg søket til nermest og får da opp treff fra her jeg bor selv om Vpn er stillt inn på Usa? Hvis du har konto på FINN så vet de jo hvor du hører hjemme, det er jo ikke akkurat sånn at det er mange FINN brukere som bor andre steder enn Norge.
newman01 Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Sjekk om du har en DNS leak. Sjekk IPleak.net og/eller dnsleaktest.com
AnonymBruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august Snublefot62 skrev (På 8.8.2025 den 8.56): Utfordringen er at det er ikke bare denne måten en nettside kan se at du er du på. Eller hvor du kommer fra. Hver gang du besøker en nettside i dag så legger nettsiden igjen spor på mobilen din om det den vet om deg. Sånn at neste gang så vet den hvem du er før du gjør det selv. Dette kalles cookies, og er noe du samtykker til når du trykker på godta når du besøker nettsider i dag. Det betyr at når du besøkte Finn uten VPN så visste Finn hvem du var og hvor du kom fra, og lagret dette som cookies på mobilen din. Og neste gang du kom inn på Finn med VPN så bryr ikke Finn seg om hvor trafikken din kommer fra men går direkte på cookies og ser hvem du er. Disse cookiene ligger kun på de enhetene du har brukt til å besøke Finn med tidligere og disse kan du slette selv. Enten alle (du vil bli logget ut fra flere steder) eller kun for Finn. Men det er ikke den eneste måten Finn kjenner deg igjen på. Kombinasjonen av mobilmerke (Google/Apple), type av operativsystemet (Android/iPhone), versjon av systemet, nettleser ++ samles sammen for å gi akkurat din enhet et fingeravtrykk som er ganske så unikt, og lagres sammen med profilen din i Finn sine systemer. Så neste gang du er der så kan Finn sjekke om den vet om noen som har dette fingeravtrykket og kan da få opp treff av deg. Og ofte kan de lagre flere fingeravtrykk fra samme bruker (for eks mobil 1, mobil 2, PC, nettbrett etc). Og på toppen av alt dette kan og nettleseren oppgi posisjonen din til tjenesten på forespørsel. Normalt sett så skal personverninnstillingene være satt til å alltid spørre brukeren om det er greit, men det er mulig å sette innstillingen til å alltid godta eller alltid avslå når nettsider ber om posisjonen. Så det kan jo og være verdt å ha i bakhodet. Det aller meste av dette løses vel ved å bruke en "ren og ubrukt" nettleser hvis man vil unngå at Finn og Meta osv følger deg rundt? Anonymkode: a1026...bd4
Snublefot62 Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det aller meste av dette løses vel ved å bruke en "ren og ubrukt" nettleser hvis man vil unngå at Finn og Meta osv følger deg rundt? Anonymkode: a1026...bd4 Nei ikke nødvendigvis. Selv med ny nettleser så kan jo IP adressen din avsløre deg. Dersom du og bruker VPN så blir det jo bedre men har du brukt samme VPN med kontoen din før? Poff, likhet. Helt ny VPN, ny PC og alt er slettet i nettleser? Kanskje - men tjenestene er relativt ubrukelige uten konto. Så hvorfor alt styret?
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Snublefot62 skrev (4 timer siden): Nei ikke nødvendigvis. Selv med ny nettleser så kan jo IP adressen din avsløre deg. Dersom du og bruker VPN så blir det jo bedre men har du brukt samme VPN med kontoen din før? Poff, likhet. Helt ny VPN, ny PC og alt er slettet i nettleser? Kanskje - men tjenestene er relativt ubrukelige uten konto. Så hvorfor alt styret? Bruker gjerne Finn osv med konto, men vil helst unngå at de sporer meg alle andre steder i tillegg, slik som Meta. Derfor bruker jeg forskjellige nettlesere, utvidelser som Privacy Badger og Facebook Container, og bruker heller nettsider enn apper. Kjører også GrapheneOS på telefonen. Anonymkode: a1026...bd4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå