Gå til innhold

Dekker arbeidsgivere utgifter for reise til intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville du droppet intervjuet hvis de sa nei ?

Anonymkode: 39293...477

Om jeg takker nei til intervjuet kommer helt an på type jobb. Hadde det vært en godt betalt "drømmejobb" hadde jeg gjort mye for å komme meg til intervjuet selv om det ikke ble dekt.

I det ene tilfellet valgte jeg å takke nei til jobbtilbudet, da det løste seg med en bedre jobb der jeg bodde. Skal også sies at jeg takket nei til å få reisekostnader dekt, var da det bare var snakk om 2 timer kjøring.

Anonymkode: 4efe1...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reist over store deler av landet på intervju, fikk det stort sett alltid dekka. Hvis noen hadde ment at jeg skulle dekke fly til Nord-Norge fra sør selv, hadde jeg ikke hatt råd til å dra

Anonymkode: 82a13...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da jeg jobbet i offentlig sektor dekket vi ikke reise for kandidater.

Nå som jeg jobber i det private gjøres det.

Anonymkode: 6879a...46f

Jeg har søkt jobber i offentlig sektor, og de dekket det. 
Jeg hadde ikke betalt reise 5000+ for å være med på intervju. Hvis arbeidsgiver ikke dekket det, hadde de måttet ta det på Teams, eller så hadde jeg trukket meg fra prosessen. 

Anonymkode: b2039...a92

Skrevet

Jeg jobber i det private, og alle selskapene jeg har jobbet for har dekket reise for kandidaten. Sjeldent kandidaten trenger hotell da, dette er jo internt i Norge. De tar en fridag og vi legger intervjuet deres midt på dagen. Som regel tar vi 1. gangsintervju på Teams og så slår vi sammen teknisk intervju og HR-intervju til ett langt intervju, med pause midt på.

Anonymkode: e68b9...056

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2025 den 17.34):

Jeg skal flytte og har søkt på flere jobber på stedet jeg har tenkt å flytte til. 
jeg har fått en del intervju allerede og de fleste er villige til å ta intervjuene på teams.

men nå har jeg blitt kalt inn til et gruppeintervju - jeg bor i Nord-Norge og det er ganske dyrt for meg å reise - snakk om minimum 5000 kr, pluss at jeg må ordne fri fra jobben jeg allerede har.

litt usikker på om det er verdt det for meg. Litt kjipt å bruke flere tusen kroner for å så ikke få jobben.

er det innafor å spørre om de kan dekke reise? det er en kommunal stilling på Østlandet.

Anonymkode: cfc67...191

Aldri opplevd at andre enn meg dekker det.

Anonymkode: 9ede3...038

Skrevet

Vil tro det ikke er stor sannsynlighet for at et kommunal arbeidsgiver dekker noe slikt. Kommer litt an på type stilling tenker jeg. Er det arbeidskraft kommunen har stort behov for, så stiller det seg annerledes enn om det er en stilling som er lett å fylle. 

Anonymkode: 2929e...db2

Skrevet (endret)

Det er helt vanlig at arbeidsgiver dekker kostnadene for billigste reisemåte, men ofte må man spørre selv. Det er verken frekt eller urimelig å spørre om dette på en pen måte. Alle arbeidsgivere forstår at det er ganske mye for en enkeltperson dersom vedkommen de må betale omtrent 5000 kroner for å få lov til å kjempe med flere andre om en jobb. Kanskje må man reise flere ganger til flere intervjurunder, og hvis man er i en situasjon  der man MÅ søke jobb, har man trolig også søkt flere jobber. 

Endret av Ullvott

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...