Gå til innhold

Dekker arbeidsgivere utgifter for reise til intervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte og har søkt på flere jobber på stedet jeg har tenkt å flytte til. 
jeg har fått en del intervju allerede og de fleste er villige til å ta intervjuene på teams.

men nå har jeg blitt kalt inn til et gruppeintervju - jeg bor i Nord-Norge og det er ganske dyrt for meg å reise - snakk om minimum 5000 kr, pluss at jeg må ordne fri fra jobben jeg allerede har.

litt usikker på om det er verdt det for meg. Litt kjipt å bruke flere tusen kroner for å så ikke få jobben.

er det innafor å spørre om de kan dekke reise? det er en kommunal stilling på Østlandet.

Anonymkode: cfc67...191

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å dekke reise, men spør.

Anonymkode: dedc4...314

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det har jeg ikke opplevd før.

Opplevd at de kan være behjelpelig med billig (noen ganger gratis) overnatting, men ikke reise til/fra. 

Anonymkode: 01892...aa9

• Liker 1
Skrevet

Da jeg ble bedt om å ta intervjuet på hovedkontoret på Vestlandet selv om både jobben og jeg holdt til på Østlandet, dekker firmaet alle utgifter uoppfordret.

Da jeg jeg skulle flytte fra øst til vest og søkte jobber på det nye bostedet dekket jeg alt selv. Det var jo jeg som ville flytte så langt og søke på forhånd.

Anonymkode: f5a7a...45c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal flytte og har søkt på flere jobber på stedet jeg har tenkt å flytte til. 

er det innafor å spørre om de kan dekke reise? det er en kommunal stilling på Østlandet.

Anonymkode: cfc67...191

Hvis jeg hadde søkt jobber fordi jeg hadde ønsket å flytte ville jeg aldri spurt om å få dekket reise.

Da hadde jeg følt med veldig frekk.

Anonymkode: cb25c...f64

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er faktisk helt vanlig at dem dekker det.
I alle fall i større selskaper.

Jeg fikk dekket transport (fly pluss flybuss) og hotell (ikke mat) sist jeg hadde intervju og prøvedag. (fikk lønn for prøvedagen da.)
Prøvedagen var for å bevise at jeg faktisk kunne jobben min.
Dem bukket flyet og hotellet, og ba om kontonr før jeg kom opp for lønna for prøvedagen.

Anonymkode: 95017...102

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke innfafor. Det er rimelig frekt. Det er jo trossalt du som velger å søke deg dit.

Anonymkode: c7a54...9db

• Liker 3
Skrevet

Har blitt tilbudt å få reise dekt hver gang jeg har vært på jobbintervju på andre steder enn der jeg bor. Både i det private og offentlige.

Anonymkode: 4efe1...0ce

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk dekket transport (fly pluss flybuss) og hotell (ikke mat) sist jeg hadde intervju og prøvedag. (fikk lønn for prøvedagen da.)

Det blir ikke det helt samme, da hadde du kommet langt på vei mot jobben.

Du jobbet, TS skal på gruppeintervju.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg jobbet i offentlig sektor dekket vi ikke reise for kandidater.

Nå som jeg jobber i det private gjøres det.

Anonymkode: 6879a...46f

• Nyttig 1
Skrevet

Om det hadde vært privat næring så ville det stilt seg annerledes. En stilling i kommunal sektor hvor det ikke handler om å finne best egnede og kvalifiserte person men bare en person som helst ikke er så veldig krevende og som ikke er så veldig mye sykemeldt så har det ingen hensikt at de skal ta regningen. 

Anonymkode: b3271...107

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke det helt samme, da hadde du kommet langt på vei mot jobben.

Du jobbet, TS skal på gruppeintervju.

Vi var flere som møtte opp på kontoret den uken.
Og de fleste fikk ikke jobben.
Bare betalt for den ene dagen.

Ja var på god vei til jobben, men intervju er intervju.
Man skal være høyaktuell før dem ber deg komme på noe slikt.

Skrevet

Fikk dekket flybilletter, flybuss og hotell da jeg var på intervju i en annen landsdel (IT-stilling i et regionalt helseforetak).

Anonymkode: 2196b...cca

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid fått dekket reise. Også første jobb - da jeg ble rekruttert rett fra skolen på motsatt side av landet. Og andre ganger jeg har flyttet frivillig. Det er en liten kostnad for å ikke gå glipp av en potensiell god kandidat. 

Men sender ikke regning på parkering når intervjuet er lokalt. De sier jo du kan, men det er så smålig. 

Anonymkode: 4ac49...a7a

Skrevet

Noen har dekket, andre har ikke, uten at jeg ser noe sammenheng med type og størrelse selskap. 

Anonymkode: 39293...477

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har blitt tilbudt å få reise dekt hver gang jeg har vært på jobbintervju på andre steder enn der jeg bor. Både i det private og offentlige.

Anonymkode: 4efe1...0ce

Ville du droppet intervjuet hvis de sa nei ?

Skrevet

Ville du droppet intervjuet hvis de sa nei ?

Ikke meg du spør. Men jeg ville reagert litt, ja, og mulig sagt nei. Dette er småpenger for en bedrift, og kan også være dyrt for dem om det betyr at de mister en god kandidat. Så å være så korttenkt og smålig sier nok om hvor viktig de mener stillingen er, og hvor fleksible de er ellers. 

Anonymkode: 4ac49...a7a

Skrevet

Litt avhengig av bransje, men i privat sektor for jobber som krever spesialisert utdanning er det iallfall vanlig. Og helt vanlig å spørre før intervjuet om de dekker reise, det er ikke frekt. 

Jeg har fått dekket både reise og en natts overnatting, kun reise, og en gang fikk jeg dekket halve reisen, men jeg har ikke opplevd å ikke få dekket noe som helst.

Skrevet

Da jeg var på intervju hos kraftselskap så dekka de reisen til meg ut til huttehei. Hele reisa hjemmefra til kontor og tilbake, og hvis jeg ikke tar feil fikk jeg og kostpenger da det ble en laang dag.

Da jeg søkte hos private aktører på østlandet senere dekket ikke de noe. Når jeg spurte om det fikk jeg som svar at søker du selv- får du ikke dekket, men om de headhunter så kan de dekke. Om du søker selv så er det jo du som er mest interessert, ikke de. 

Anonymkode: 0456f...000

Skrevet

Ja har fått dekt dette flere ganger, men da har det blitt oppgitt på forhånd. Hadde aldri spurt om dette etter intervjuet ivertfall så sant du ikke vill ha jobben

Anonymkode: acd18...c3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...