Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Apis skrev (7 minutter siden):

Jeg er selv barn av 68erne og Rødt velger, det flere med meg tenker er at Mat og trygge oppvekstvilkår bekjemper religiøs fanatisme som Hamas, bedre, en sult, bomber og destruksjon. 

Det var verken mangel på penger eller religiøs fanatisme i Gaza. 
Du kan jo lese om gulfstatene og deres av-radikalisering. Ikke akkurat manko på mat der i gården heller. 

Qatar er vanvittig radikalisert. Finansierer radikalisering i hele verden, med sin populasjon på 400.000 og utømmelige pengesekk 💰 

Er også vokst opp med boikott av citrus og badesalt, uten at jeg ser relevansen av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten.2.0 skrev (21 minutter siden):

Vi har tettere bånd til konflikten enn en del andre. Det er også flere i Norge som forsvarer Israels handlinger enn f.eks. Rwandas i Kongo, Russlands i Ukraina (selv om vi har noen av dem på forumet òg).

Fordi konflikten er mer komplisert og med skyld på begge sider enn Kongo og Russland/Ukraina. Ellers må du nesten opplyse meg om når Ukraina drev med selvmordsangrep, massakrer eller for den saks skyld steinkasting mot russere før invasjonen?

Apis skrev (20 minutter siden):

Jeg er selv barn av 68erne og Rødt velger, det flere med meg tenker er at Mat og trygge oppvekstvilkår bekjemper religiøs fanatisme som Hamas, bedre, en sult, bomber og destruksjon. 

Det er rørende naivt. Hva tenker du da er grunnen til den religiøse fanatismen blant milliardærene i Emiratene og Saudi Arabia?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Fordi konflikten er mer komplisert og med skyld på begge sider enn Kongo og Russland/Ukraina. Ellers må du nesten opplyse meg om når Ukraina drev med selvmordsangrep, massakrer eller for den saks skyld steinkasting mot russere før invasjonen?

Det er flere her inne på forumet som mener at Ukraina har drevet på med etnisk rensing av russere, og man vet jo at det foregår krigsforbrytelser på begge sider av den krigen. Ukraina har brukt kjemiske våpen ved klarering av skyttergraver, de henretter skadede soldater som har overgitt seg med droneangrep etc., men russerne har jo vært vesentlig verre på denne fronten.

Poenget var at denne whataboutismen som brukes for å skulle insinuere at det er jøder som gjør at konflikten i Israel er det som gjør den spesiell, ikke tar hensyn til koblingene vi har til Israel. De er "nærmere" oss enn Sudan og Kongo, og vi har felles allierte med Israel. USA, som er en nær alliert og handelspartner, gir kategorisk støtte til Israel (fram til Trump nå har begynt å kjefte på Netanyahu) - alt dette tilsier at saker om Israel-konflikten gir flere klikk enn de pågående katastrofene i Sudan og Kongo.

I tillegg er det en situasjon med mer utvikling enn krigen i Ukraina lenge hadde. Israel eskalerer sine planer og mål på drastisk vis, mens Ukraina har sakte men sikkert tapt landområder i 1.5 år nå, og det er først med Trumps tiltreden at noe vesentlig nytt har skjedd der. Kontinuerlige oppdateringer fra norske medier om antall kvadratkilometer tapt i Ukraina ville ikke generert klikk (selv om jeg får daglige oppdateringer der jeg søker min informasjon), mens større endringer på Gaza naturligvis genererer mer klikk.

Mediebildet var jo like preget av den arabiske våren, krigen mot IS, invasjonen av Irak og Afghanistan, som det er av konfliktene Israel er involvert i.

Så dette med å dra inn whataboutisme, eller presentere medienes fokus på Israel som antisemittisme (som ofte er insinuert), framstår som en grov forenkling av hvordan mediene opererer samtidig som det ignorerer all annen mediedekning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Kan du underbygge hvordan dagens "venstreside" støtter opp under religiøs fanatisme? For du insinuerer jo her at venstresiden støtter terrorgrupper.

Det er enkelt. Mind you, det er ikke sikkert de gjør det bevisst men i praksis blir det jo sånn. 
Har du sett Dagsrevyen 7/10 2023? Hvis ja, se på nytt. Fokuset var lite på de bestialske myrderiene, terroren. Men: 

HVA VIL ISRAEL GJØRE NÅ??» 

Annicken Whitfield slet med å i det hele tatt kalle det terror, og norske myndigheter har fortsatt ikke kategorisert Hamas som en terrororganisasjon. 

Videre har vestlige land lagt merkelig lite press på Hamas. Ja de har bedt Hamas om å frigi gisler, men ikke bedt dem legge ned våpen. Dette i kontrast til hva en rekke arabiske land har gjort. 

Og en ting til: Når ytre venstre går i tog sammen med sine meningsfeller med opphav MENA, i tog der det ropes på globaliseringen av intifada og «Kaybar, kaybar, ya yahud» er dette en direkte støtte til terrordrap på jøder.

Og da er det bevisst. 

Endret av Bacteria
Rettelse: Uk, Canada og Frankrike var nylig med på den offisielle erklæringen der Hamas bes om å avvæpne seg. I lag med 14 andre land, flere arabiske. Egypt og Qatar (!) bla. Norge er ikke nevnt blant signaturststene
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det er enkelt. Mind you, det er ikke sikkert de gjør det bevisst men i praksis blir det jo sånn. 
Har du sett Dagsrevyen 7/10 2023? Hvis ja, se på nytt. Fokuset var lite på de bestialske myrderiene, terroren. Men: 

HVA VIL ISRAEL GJØRE NÅ??» 

Du vet at omfanget av terrorangrepet ikke var avklart innen dagsrevyen kjørte sin sending? Det mediene visste for sikkert var at Hamas hadde angrepet Israel (NRK kalte det vel en operasjon), at noen få israelere var døde (var vel meldt om under 100 på tidspunktet, og det er få sammenlignet med det endelige tallet), og informasjonen Israel kom med om at de hadde startet operasjoner i Gaza. Mediene vil alltid henge etter hendelser, fordi de har et større ansvar relatert til hva de formidler sammenlignet med folk på sosiale medier. Eksempelvis rapporterer norske medier om utviklinger i Ukraina-krigen flere dager og tidvis uker etter jeg har visst om det.

Hvordan er dette støtte til terror?

Annicken Whitfield slet med å i det hele tatt kalle det terror,

Så vidt jeg vet omtalte Anniken Huitfeldt det som et angrep først, akkurat som NRK, og gikk deretter over til å kalle det terror. Dette ble vel også klaget inn til NRK, om jeg ikke husker feil. Igjen har mediene og politikere større ansvar for å bruke korrekt ord enn mannen/kvinnen i gata, og man må være sikker på at et angrep faktisk er klassifisert som et terrorangrep før man omtaler det som det.

og norske myndigheter har fortsatt ikke kategorisert Hamas som en terrororganisasjon. 

Norge har ikke en egen nasjonal liste over terrororganisasjoner slik f.eks. USA eller EU har. Norge følger stort sett FNs sanksjonslister, og FN har ikke oppført Hamas som helhet på sin liste. Det betyr ikke nødvendigvis “støtte” - det er en juridisk og utenrikspolitisk praksis som har vært slik i mange år.

Argumentet ditt for at venstresiden i Norge støtter terrorisme er altså basert på at Norge ikke har kategorisert Hamas som en terrororganisasjon i vår ikke-eksisterende liste over terrororganisasjoner. Er det andre imaginære lister og kategoriseringer du tenker at venstresiden er ansvarlig for og som er til støtte for terrororganisasjoner?

Videre har vestlige land lagt merkelig lite press på Hamas. Ja de har bedt Hamas om å frigi gisler, men ikke bedt dem legge ned våpen. Dette i kontrast til hva en rekke arabiske land har gjort.

Hvordan er dette relatert til at venstresiden i Norge visstnok støtter terrorgrupper, som er din påstand?

Og en ting til: Når ytre venstre går i tog sammen med sine meningsfeller med opphav MENA, i tog der det ropes på globaliseringen av intifada og «Kaybar, kaybar, ya yahud» er dette en direkte støtte til terrordrap på jøder.

Og da er det bevisst. 

Du sidestiller det å være til stedet på en demonstrasjon med å være enig i slagord. Du bruker også det at noen på ytre venstre deltar i en demonstrasjon som at samtlige partier på venstresiden er ansvarlig for slagord sagt at andre.

Det du presenterer er enorme overdrivelser. Hvis du skal holde hele venstresiden i Norge ansvarlig for å støtte terrorangrep så må du underbygge dette på en grundig måte.

Dine foreløpige argumenter er:
- NRK rapporterte det de visste for sikkert 7. oktober.
- Anniken Huitfeldt brukte for lang tid på å omtale terrorangrepet som terror (enig i at det er kritikkverdig)
- Norge klassifiserer ikke Hamas som terrororganisasjon på den ikke-eksisterende listen til Norge over terrororganisasjoner
- Andre(?) vestlige land har lagt for lite press på Hamas
- Noen på ytre venstre har deltatt i demonstrasjoner hvor andre har ropt antisemittistiske slagord og støtte til terrorangrep

Synes du selv disse argumentene er nok til at du kan hevde at venstresiden støtter terror?

• Nyttig 6
Skrevet
Katten.2.0 skrev (16 minutter siden):

Du vet at omfanget av terrorangrepet ikke var avklart innen dagsrevyen kjørte sin sending? Det mediene visste for sikkert var at Hamas hadde angrepet Israel (NRK kalte det vel en operasjon), at noen få israelere var døde (var vel meldt om under 100 på tidspunktet, og det er få sammenlignet med det endelige tallet), og informasjonen Israel kom med om at de hadde startet operasjoner i Gaza. Mediene vil alltid henge etter hendelser, fordi de har et større ansvar relatert til hva de formidler sammenlignet med folk på sosiale medier. Eksempelvis rapporterer norske medier om utviklinger i Ukraina-krigen flere dager og tidvis uker etter jeg har visst om det.

Så vidt jeg vet omtalte Anniken Huitfeldt det som et angrep først, akkurat som NRK, og gikk deretter over til å kalle det terror. Dette ble vel også klaget inn til NRK, om jeg ikke husker feil. Igjen har mediene og politikere større ansvar for å bruke korrekt ord enn mannen/kvinnen i gata, og man må være sikker på at et angrep faktisk er klassifisert som et terrorangrep før man omtaler det som det.

Norge har ikke en egen nasjonal liste over terrororganisasjoner slik f.eks. USA eller EU har. Norge følger stort sett FNs sanksjonslister, og FN har ikke oppført Hamas som helhet på sin liste. Det betyr ikke nødvendigvis “støtte” - det er en juridisk og utenrikspolitisk praksis som har vært slik i mange år.

Argumentet ditt for at venstresiden i Norge støtter terrorisme er altså basert på at Norge ikke har kategorisert Hamas som en terrororganisasjon i vår ikke-eksisterende liste over terrororganisasjoner. Er det andre imaginære lister og kategoriseringer du tenker at venstresiden er ansvarlig for og som er til støtte for terrororganisasjoner?

Hvordan er dette relatert til at venstresiden i Norge visstnok støtter terrorgrupper, som er din påstand?

Du sidestiller det å være til stedet på en demonstrasjon med å være enig i slagord. Du bruker også det at noen på ytre venstre deltar i en demonstrasjon som at samtlige partier på venstresiden er ansvarlig for slagord sagt at andre.

Det du presenterer er enorme overdrivelser. Hvis du skal holde hele venstresiden i Norge ansvarlig for å støtte terrorangrep så må du underbygge dette på en grundig måte.

Dine foreløpige argumenter er:
- NRK rapporterte det de visste for sikkert 7. oktober.
- Anniken Huitfeldt brukte for lang tid på å omtale terrorangrepet som terror (enig i at det er kritikkverdig)
- Norge klassifiserer ikke Hamas som terrororganisasjon på den ikke-eksisterende listen til Norge over terrororganisasjoner
- Andre(?) vestlige land har lagt for lite press på Hamas
- Noen på ytre venstre har deltatt i demonstrasjoner hvor andre har ropt antisemittistiske slagord og støtte til terrorangrep

Synes du selv disse argumentene er nok til at du kan hevde at venstresiden støtter terror?

Ja, og hundrevis av andre forhold.
Den bestialske karakteren på terroren visste vi alle som fulgte med på SoMe den dagen, så det er ikke noen unnskyldning. 
Viktigst av alt, den voldsomme kritikken og demoniseringen venstresiden har drevet med der man blånekter å se Israels perspektiv, den er indirekte støtte til motparten altså hamas. Selvfølgelig er den det. 
Så har du selvfølgelig folk som åpent er terror-sympatisører, som L Ugle (byttet om på et par bokstaver for å unngå å komme på annonsert dødsliste) og deler av Rødt. 

• Liker 6
Skrevet
Bacteria skrev (28 minutter siden):

Den bestialske karakteren på terroren visste vi alle som fulgte med på SoMe den dagen, så det er ikke noen unnskyldning. 
Viktigst av alt, den voldsomme kritikken og demoniseringen venstresiden har drevet med der man blånekter å se Israels perspektiv, den er indirekte støtte til motparten altså hamas. Selvfølgelig er den det. 
Så har du selvfølgelig folk som åpent er terror-sympatisører, som L Ugle (byttet om på et par bokstaver for å unngå å komme på annonsert dødsliste) og deler av Rødt. 

Så har det også kommet frem at Israel fake news bombet mye fra den aktuelle dagen, som 40 babyer halshogd osv.

Nyhetene skal være presise, og aktørene innenfor dette er pliktet til det. I motsetning til Tiktok og Youtube, som er et området folk henter sine "nyheter" fra og som dessverre er ofte uten kilder og fotfeste. Det er oftest bare et synspunkt fra en person, uten flere vinkler.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ghostwalker skrev (23 minutter siden):

Så har det også kommet frem at Israel fake news bombet mye fra den aktuelle dagen, som 40 babyer halshogd osv.

Nyhetene skal være presise, og aktørene innenfor dette er pliktet til det. I motsetning til Tiktok og Youtube, som er et området folk henter sine "nyheter" fra og som dessverre er ofte uten kilder og fotfeste. Det er oftest bare et synspunkt fra en person, uten flere vinkler.  

Det der med de 40 halshugde babyene kom strengt tatt ikke fra Israel, men fra en utenlandsk journalist. Og det ble debunka raskt. 
Det er funnet halshugde babyer etter 7/10, men man vet ikke helt hva årsaken er til at hodet er kommet av (sorry!). Men ikke 40 nei. 
Det at det var så veldig vanskelig å få verifisert hva som egentlig skjedde den formiddagen kjøper jeg ikke helt. Sosiale medier var fulle av videoer som Hamas selv hadde tatt, gjerne på livestream på ofrenes Facebook direkte til slekt og venner, for riktig å sørge for at flest mulig israelere ble traumatisert. 
Så ja, media visste. Og media tidde. Alt for ikke å ødelegge ryktet til de stakkars, undertrykte palestinerne. Som den dagen «brøt ut av buret» for å sitere formannen i Palestinakomiteen. 
Dette er min påstand, som jeg kommer til å stå ved. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
Skrevet
Bacteria skrev (46 minutter siden):

Media henger alltid etter virkeligheten. Du kritiserer dem for noe de gjør i alle situasjoner, og mener dette er en støtte til terrorisme. Det er en logisk brist.

Du har veldig få poeng, som ikke er underbygd av noen kilder, for å hevde at venstresiden støtter terrorisme. Dette er en kategorisk påstand med ganske heftige moralske tilknytninger. Du burde ha bedre grunnlag for å komme med en slik påstand.

Dødsliste?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (30 minutter siden):

Så ja, media visste. Og media tidde. Alt for ikke å ødelegge ryktet til de stakkars, undertrykte palestinerne. Som den dagen «brøt ut av buret» for å sitere formannen i Palestinakomiteen. 
Dette er min påstand, som jeg kommer til å stå ved. 

Med utsagn som dette sette du deg selv mer eller mindre i en posisjon som motpolen til formannen i Palestina-komiteen.  Igjen... Two wrongs dosent make a rigth.

Ellers følte jeg det generelle medietrykket rundt den 7. oktober var ganske stort, og selv det grafiske i fra terrorangrepet ble rapportert om. Sympatien for Israel var stor ( Også på dette forumet), selv om man alltid kan cherrypicke rundt eksempler som man kan stille seg kritiske til. Så gikk man inn i perioden der ble krig, og verden måtte forholde seg til et nytt aspekt av krigen som viste seg å få et enormt omfang, og er fortsatt pågående.

Ellers skjønner jeg ikke hvordan medieklagingen forandrer noe som helst.. 

Endret av Bigote
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (21 minutter siden):

Media henger alltid etter virkeligheten. Du kritiserer dem for noe de gjør i alle situasjoner, og mener dette er en støtte til terrorisme. Det er en logisk brist.

Du har veldig få poeng, som ikke er underbygd av noen kilder, for å hevde at venstresiden støtter terrorisme. Dette er en kategorisk påstand med ganske heftige moralske tilknytninger. Du burde ha bedre grunnlag for å komme med en slik påstand.

Dødsliste?

Okei, hvis det får deg til å føle deg bedre kan jeg godt omformulere. 
Kan si at deler av venstresiden fremstår som terror-apologeter. Snarere enn terror-støttere. 
Dødsliste ja. I praksis blir det jo det. Vedkommende var nylig ute på egen FB og annonserte at han ville listeføre alle som hadde anført støtte til Israel. Ganske utrolig. 

• Liker 6
Skrevet
Bacteria skrev (6 minutter siden):

Okei, hvis det får deg til å føle deg bedre kan jeg godt omformulere. 
Kan si at deler av venstresiden fremstår som terror-apologeter. Snarere enn terror-støttere. 

Du kommer fortsatt med en alvorlig påstand, og foreløpig har dine poeng vært bl.a. at media gjorde det samme 7. oktober som ellers, at Norge ikke fører Hamas på sin ikke-eksisterende terrorliste, og at noen på ytre venstre har deltatt i demonstrasjoner hvor det har kommet antisemittistiske slagord/støtte til terror.

Du gjør store koblinger på svært lite grunnlag. 

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Dødsliste ja. I praksis blir det jo det. Vedkommende var nylig ute på egen FB og annonserte at han ville listeføre alle som hadde anført støtte til Israel. Ganske utrolig. 

Merkelig. Det er vel kun én part i dette som har drept på norsk jord?

Er uansett litt konspiratorisk å insinuere at en som støtter Palestina skal drepe de som støtter Israel. Spesielt som om personen vil gjøre det mot randoms på KG.

Igjen ganske voldsomme påstander uten hold i virkeligheten. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (8 minutter siden):

Du kommer fortsatt med en alvorlig påstand, og foreløpig har dine poeng vært bl.a. at media gjorde det samme 7. oktober som ellers, at Norge ikke fører Hamas på sin ikke-eksisterende terrorliste, og at noen på ytre venstre har deltatt i demonstrasjoner hvor det har kommet antisemittistiske slagord/støtte til terror.

Du gjør store koblinger på svært lite grunnlag. 

Merkelig. Det er vel kun én part i dette som har drept på norsk jord?

Er uansett litt konspiratorisk å insinuere at en som støtter Palestina skal drepe de som støtter Israel. Spesielt som om personen vil gjøre det mot randoms på KG.

Igjen ganske voldsomme påstander uten hold i virkeligheten. 

Tilbake i 73 ja.
Nei, her er jeg jo anonym. Det er en grunn til at jeg ikke skriver om konflikten åpent på FB. Så det var kanskje litt overdrevent, innrømmer det. 
Men vi trenger ikke å gjøre oss dumme her. Jeg er ikke redd for at ugla kommer etter meg med dynamitt, men alle med litt peiling på trusselbildet forstår at å lage en liste over påståtte «sionister» er en meget dårlig idé. 

• Liker 6
Skrevet
Bacteria skrev (14 minutter siden):

Tilbake i 73 ja.
Nei, her er jeg jo anonym. Det er en grunn til at jeg ikke skriver om konflikten åpent på FB. Så det var kanskje litt overdrevent, innrømmer det. 
Men vi trenger ikke å gjøre oss dumme her. Jeg er ikke redd for at ugla kommer etter meg med dynamitt, men alle med litt peiling på trusselbildet forstår at å lage en liste over påståtte «sionister» er en meget dårlig idé. 

Det blir litt feil at du drar meg inn i "vi trenger ikke gjøre oss dumme her".

Det er ikke jeg som har hevdet at venstresiden støtter terrorisme eller at man havner på en dødsliste i Norge for i støtte Israel offentlig. Jeg har kun bedt deg redegjøre for påstandene dine, og det virker til at du forsøker å score billige poeng ved å benytte deg av substansløse påstander.

Du kan fortsatt forklare meg hvordan disse poengene dine er bevis for venstresidens støtte til terror:
- NRK rapporterer det de har fått fra offentlige kilder, som de alltid gjør i konflikter, uten å legge skjul på at Hamas har angrepet Israel
- At Norge ikke har ført Hamas på en liste over terrororganisasjoner selv om Norge ikke har en slik liste (dette var ditt poeng, husker du)
- At andre(?) vestlige land ikke legger større press Hamas

Jeg tar også gjerne i mot kilder på:
- At venstresiden "blånekter" å se Israels side
- Noen flere av disse "hundrevis" av andre forholdene som viser at venstresiden støtter terror
- Du nevner at det er flere som er åpent terror-sympatisører: Hvem, og kilder på deres åpne støtte til terror?
- At venstresiden støtter "Hamas, hezbollah, al qaida, IS osv" som du insinuerer i innlegg #84

Skal du komme med såpass drøye påstander som du gjør her, så burde du ha solid kildegrunnlag for å underbygge dem.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

En ting;

For å snu på det litt; har du merket noen forståelse for Israel hos fex noen i Rødt, han som nå er utviklingsminister eller leder i AUF? Noensinne? Et snev?
Så hvorfor jeg skal gi deg kilder på at venstresiden blånekter å se Israels side  blir bare dumt. 

• Liker 5
Skrevet
Bacteria skrev (19 minutter siden):

En ting;

For å snu på det litt; har du merket noen forståelse for Israel hos fex noen i Rødt, han som nå er utviklingsminister eller leder i AUF? Noensinne? Et snev?
Så hvorfor jeg skal gi deg kilder på at venstresiden blånekter å se Israels side  blir bare dumt. 

Greit, men du kan gjerne svare på resten:

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Du kan fortsatt forklare meg hvordan disse poengene dine er bevis for venstresidens støtte til terror:

- NRK rapporterer det de har fått fra offentlige kilder, som de alltid gjør i konflikter, uten å legge skjul på at Hamas har angrepet Israel
- At Norge ikke har ført Hamas på en liste over terrororganisasjoner selv om Norge ikke har en slik liste (dette var ditt poeng, husker du)
- At andre(?) vestlige land ikke legger større press Hamas

Jeg tar også gjerne i mot kilder på:
- Noen flere av disse "hundrevis" av andre forholdene som viser at venstresiden støtter terror
- Du nevner at det er flere som er åpent terror-sympatisører: Hvem, og kilder på deres åpne støtte til terror?
- At venstresiden støtter "Hamas, hezbollah, al qaida, IS osv" som du insinuerer i innlegg #84

Siterer meg selv: Skal du komme med såpass drøye påstander som du gjør her, så burde du ha solid kildegrunnlag for å underbygge dem. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (7 timer siden):

Det er rørende naivt. Hva tenker du da er grunnen til den religiøse fanatismen blant milliardærene i Emiratene og Saudi Arabia?

Madame Butterfly skrev (7 timer siden):

Det var verken mangel på penger eller religiøs fanatisme i Gaza. 
Du kan jo lese om gulfstatene og deres av-radikalisering. Ikke akkurat manko på mat der i gården heller. 

Qatar er vanvittig radikalisert. Finansierer radikalisering i hele verden, med sin populasjon på 400.000 og utømmelige pengesekk 💰 

Er også vokst opp med boikott av citrus og badesalt, uten at jeg ser relevansen av det. 

Ingen tro på at det finnes en korrelasjon mellom dårlige oppvekstvilkår der en ikke får dekket de grunnleggende fysiske og psykiske behov. og radikalisering? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Apis skrev (8 minutter siden):

Ingen tro på at det finnes en korrelasjon mellom dårlige oppvekstvilkår der en ikke får dekket de grunnleggende fysiske og psykiske behov. og radikalisering? 

mer tro på en oppvekst i et samfunn og en familie med religiøs hjernevasking. Hva er din forklaring på steinrike islamister i Emiratene og Saudi Arabia? Eller økonomisk priviligerte kristenkonservative fanatikere i USA?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

mer tro på en oppvekst i et samfunn og en familie med religiøs hjernevasking. Hva er din forklaring på steinrike islamister i Emiratene og Saudi Arabia? Eller økonomisk priviligerte kristenkonservative fanatikere i USA?

Det går på det psykososiale oppvekstmiljøet, selv om de får dekt de fysiske og delvis psykiske behovene, så øker sjansen for religiøs hjernevasking når de fysiske behov ikke er dekt for familien.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ghostwalker skrev (5 timer siden):

Det ble raskt avklart at det var en australsk nyhets formidler, som «slengte» ut påstanden hun/han hadde hørt som et rykte, som hadde vokst, fra et barn til førti. Et barn som var halshugget, av nesten 40 barn drept. 
https://www.lemonde.fr/en/les-decodeurs/article/2024/04/03/40-beheaded-babies-the-itinerary-of-a-rumor-at-the-heart-of-the-information-battle-between-israel-and-hamas_6667274_8.html

Jeg googlet nå etter en YouTube jeg så i starten av krigen, en israelsk lege som fortalte om dette barnet. Jeg fant den ikke. Jeg fant derimot denne linken. 
https://www.newsweek.com/i-saw-children-hamas-beheaded-my-own-eyes-shame-queen-rania-opinion-1855472

Det står om det i Le Monde artikkel, Israel fikk der kritikk for ikke ha benektet det. Tiltross for at det var trekt tilbake raskt av kilden. Le Monde sier Israel har brukt denne feilen. Uten å utdype hvordan. 

Å kalle det fake-news-bombing, som du gjør, er i beste fall en overdrivelse. Det kom ikke engang fra Israel. Du sier osv, hvor du gir inntrykk av at Israel gikk ut med mange tilsvarende historier. Akkurat hva tenkte du på at Israel fake-News-bombet ? 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...