esk Skrevet 9. august #42 Skrevet 9. august velociraptor skrev (19 timer siden): Fordi det helt tragisk at kirken bedriver politisk aktivisme på denne måten. Dersom ikke målet var å ta side for palestinerene mot jødene hadde det gitt mer mening å enten ringe med klokkene for alle de sivile som lider pga konflikten i Israel/Gaza, eller for "alle lidende i verden". Hvorfor hadde det plaget deg om ringingen var for alle lidende? Hvorfor er det alt for generelt og problematisk? Fordi målet med det åpenbart er å holde fokuset på en av nåtidens største humanitære kriser. Da gir det lite mening å ringe i klokkene for alle lidende i hele verden. 3 4
velociraptor Skrevet 9. august #43 Skrevet 9. august esk skrev (2 timer siden): Fordi målet med det åpenbart er å holde fokuset på en av nåtidens største humanitære kriser. Da gir det lite mening å ringe i klokkene for alle lidende i hele verden. Men hvorfor er denne krisen så mye mer verdig oppmerksomhet enn de andre nåværende krisene? 5
Bacteria Skrevet 9. august #44 Skrevet 9. august (endret) Må bare si først at det nok er fare for sult på Gaza. Vil også si at disse matstasjonene fra GHF er krise og skandale. Men hvis det stemmer det vi får høre at det er så akutt sult at flere titalls sulter i hjel hver dag, har jeg noen spørsmål. Hvorfor er bildene av utmagrede barn og voksne 1: Barn med medfødte tilstander som fører til undervekt, ex CP 2: KI hvis situasjonen var så akutt som vi får høre, skulle jo ikke dette være nødvendig, eller? Hvorfor opplyses det ikke i media at bildene er av kronisk syke barn? Var vel NY times som publiserte et slikt bilde, de gikk ut på x og skrev om kontekst etter at de ble gjort oppmerksomme på det. Norsk media har ikke gjort det. Er ikke dette å utelate en viktig del? Hvorfor kommenterer ikke de smarte og oppegående i «skravleklassen» dette? Hørte nylig siste episode av «Det store bildet». Vertene der snakket masse om disse bildene, men ikke et ord om konteksten og presiseringen av denne i den amerikanske avisa. Enda den kvinnelige verten er meget oppegående og ekspert på amerikansk politikk, juss osv. Hvorfor? Må bare si at det er tragisk at barn lider, og hvis disse små er avhengige av fex spesialmat og ikke får det er det fryktelig. Men som helsepersonell vet jeg at jeg teoretisk kunne gått inn i et sykehjem, sykehus eller PU-bolig her i byen og tatt bilder av utmagra personer og publisert de som er bevis på at det er sultkatastrofe her. https://www.euronews.com/my-europe/2025/08/04/how-a-photo-of-a-skeletal-child-sparked-controversy-about-starvation-in-gaza Endret 9. august av Bacteria 6
naom Skrevet 9. august #45 Skrevet 9. august Jeg synes at kristne reagerer nã når de hørte at en eldgamle historisk kirke ble bombet av israelere. https://m.youtube.com/shorts/-ArfZINHUOQ 1
Lillemy_87 Skrevet 9. august #46 Skrevet 9. august (endret) Hvorfor er det bare barn som er underernært? ikke mange voksne? Hvorfor ser det ut som at de voksne får mat, men ikke barna 🤔 Endret 9. august av Lillemy_87 6
Ghostwalker Skrevet 9. august #47 Skrevet 9. august Bacteria skrev (1 time siden): Må bare si først at det nok er fare for sult på Gaza. Vil også si at disse matstasjonene fra GHF er krise og skandale. Men hvis det stemmer det vi får høre at det er så akutt sult at flere titalls sulter i hjel hver dag, har jeg noen spørsmål. Hvorfor er bildene av utmagrede barn og voksne 1: Barn med medfødte tilstander som fører til undervekt, ex CP 2: KI hvis situasjonen var så akutt som vi får høre, skulle jo ikke dette være nødvendig, eller? Hvorfor opplyses det ikke i media at bildene er av kronisk syke barn? Var vel NY times som publiserte et slikt bilde, de gikk ut på x og skrev om kontekst etter at de ble gjort oppmerksomme på det. Norsk media har ikke gjort det. Er ikke dette å utelate en viktig del? Hvorfor kommenterer ikke de smarte og oppegående i «skravleklassen» dette? Hørte nylig siste episode av «Det store bildet». Vertene der snakket masse om disse bildene, men ikke et ord om konteksten og presiseringen av denne i den amerikanske avisa. Enda den kvinnelige verten er meget oppegående og ekspert på amerikansk politikk, juss osv. Hvorfor? Må bare si at det er tragisk at barn lider, og hvis disse små er avhengige av fex spesialmat og ikke får det er det fryktelig. Men som helsepersonell vet jeg at jeg teoretisk kunne gått inn i et sykehjem, sykehus eller PU-bolig her i byen og tatt bilder av utmagra personer og publisert de som er bevis på at det er sultkatastrofe her. https://www.euronews.com/my-europe/2025/08/04/how-a-photo-of-a-skeletal-child-sparked-controversy-about-starvation-in-gaza Man skjønner det ikke er håp, når 90% land, IDF med flere sier det er sult katastrofe og selv Pro Israelske Trump erkjenner det. Siden du er så kritisk, så skjedde vel ikke 7 oktober heller? Med tanke på all fake news bombingen Israel hadde? Som 40 babyer halshogd osv? 1 Fake news = all sannhet utslettet? 5
Bacteria Skrevet 9. august #48 Skrevet 9. august Lillemy_87 skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det bare barn som er underernært? ikke mange voksne? Hvorfor ser det ut som at de voksne får mat, men ikke barna 🤔 Jeg så et bilde, en familie i et telt. Mamma og baby så normale ut. Bestemor var det man må karakterisere som fet. Bestefar var sykelig tynn, skjelettaktig. Så døden nær ut. Da jeg og flere i familien så på bildet var det tydelig at han var photoshoppa inn. Hvorfor noen driver på med dette aner jeg ikke. 6
Ghostwalker Skrevet 9. august #49 Skrevet 9. august Trump skrek i telefonen til Netanyahu om sult. Netanyahu nekter å erkjenne det selv om alt viser til det. Var en som sa det i Kneeset her om dagen, ble utvist og utestengt. Sannhet er forbudt, akkurat som at gisler er kun en byrde. Trump shouted at Netanyahu in phone call over PM’s denial of Gaza hunger — report https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/trump-shouted-at-netanyahu-in-phone-call-over-pms-denial-of-gaza-hunger-report/ Skjønner frustrasjonen til Trump, uansett hvor mye bevis en har, så er det enkelte som ikke vil erkjenne fakta og kommer mest sannsynlig aldri til å gjør det. Litt som de få du har i dag som fortsatt mener verden er flat. Det er bare å innse at, de vet ikke, de har ikke evnene til å se det, de bare får det ikke til. Det er for komplisert, litt som 2 + 2 = 4, enkelte får 5 hver gang. 2
rebella81 Skrevet 9. august #50 Skrevet 9. august Bacteria skrev (18 minutter siden): Jeg så et bilde, en familie i et telt. Mamma og baby så normale ut. Bestemor var det man må karakterisere som fet. Bestefar var sykelig tynn, skjelettaktig. Så døden nær ut. Da jeg og flere i familien så på bildet var det tydelig at han var photoshoppa inn. Hvorfor noen driver på med dette aner jeg ikke. Du er jo helsepersonell som du selv skriver, du skjønner vel dette? Ikke med angivelig Photoshop nei, men hvordan et barn kan være døden nær av sult mens en voksenperson sitter ved siden av, tilnærmet normalvektig? Jeg skjønner at det begynner å bli vanskelig å skulle forsvare Israels handlinger, men jeg tror det er viktig å åpne blikket og se realiteten her. Nå begynner de aller fleste av verdens ledende å fordømme den ufattelige katastrofen som er i gang. Selv han diktatoren i Nord Korea har gjort det. Hvis man da skal hele tiden skal lete etter alternative sannheter på YouTube, bestemme seg for at «det trolig er AI» og at NRK er AP-styrt media som forvrenger den virkelige sannheten så blir det strevsomt ja. Hvis man vil drite i at i Palestina bodde det…..palestinere…..de ble fordrevet fra sine hjem, at Israel har okkupert og ulovlig bosatt TULLINGER på palestinsk land, hvis man vil droppe å forholde seg til det så JA VEL, men man kan IKKE la være å forholde seg til den humanitære katastrofen som skjer på Gaza nå. 2 5
Rick Skrevet 9. august #51 Skrevet 9. august Israels forbrytelser mot befolkningen i Gaza er blitt stadig mer sjokkerende, selv om det var vanskelig å forestille seg for nesten et år siden. Israel har stoppet mat fra å nå Gaza, bortsett fra gjennom en hær med leiesoldater, som de feilaktig har kalt «Gaza Humanitarian Foundation». Deres jobb, som varslere blant israelske soldater har fortalt oss, er å lokke de sterkeste blant de sultende massene – hovedsakelig unge palestinske menn – inn i dødsfeller med løfte om mat. Når de er der, utfører Israel det Leger uten grenser kaller «orkestrert drap» ved å skyte dem. Israel har bevæpnet og ansatt som sine Gaza-bøller en kriminell gjeng under ledelse av ISIS-tilhengeren Yasser Abu Shabab. Jobben deres har vært å plyndre hjelpebiler som prøver å operere utenfor Gaza Humanitarian Foundation og stjele hjelp fra vanlige folk, og dermed så ytterligere terror og kaos. Israel skylder feilaktig på Hamas for at maten blir stjålet fra palestinerne. Og til de som sier at det ikke er sult i Gaza: Praktisk talt alle, medieorganisasjoner, hjelpeorganisasjoner, den amerikanske regjeringen, europeiske regjeringer, sier nå at det er en sultkatastrofe i Gaza. De eneste som sier at det ikke er noen sultkatastrofe i Gaza, er den israelske regjeringen. Og fremtredende vestlige leger som Nick Maynard kommer tilbake fra Gaza med de samme skrekkhistoriene: at de ser israelske soldater bruke palestinske barn som skytetrening. En dag er skuddsårene hos barna som ankommer sykehuset samlet i hodet. Den neste dagen i brystet. Den neste dagen i magen. Den neste dagen i kjønnsorganene. Man må sitere professor Maynard: Hvorfor tillater vestlige regjeringer og samfunn at dette fortsetter. https://www.youtube.com/watch?v=vh09FURT4mo 6
Madame Butterfly Skrevet 9. august #52 Skrevet 9. august Sjokoladepenge skrev (På 7.8.2025 den 21.57): Ingen kan arve eksklusiv rett til land basert på hva som skjedde for tusenvis av år siden. Palestinerne har bodd kontinuerlig i området i over 1000 år. Israel må finne seg i å dele området med palestinerne, og jeg håper resten av verden snart hjelper dem å forstå dette. Ja, men det har jødene også. Det er jo ikke det som er sakens kjerne. Verden har jo sett mange folkevandringer gjennom tusenvis av år. Verden har sett store riker komme å gå i løpet av tusenvis av år. Det var jo i første halvdel av 1900 tallet, spørsmål om hvem som ville ta på seg oppgaven om å administrere landet. Jødene så ja, og de som senere fikk navnet palestinere, takket nei. Det har jo også vært en enorm befolkningsvekst blant begge grupper, siden den gang. Nå skal Israel ta over Gaza. Vi får satse på de evner å bygge bedre samfunn der, enn Hamas. At livet kan bli bedre for menneskene der. 6
velociraptor Skrevet 9. august #53 Skrevet 9. august Rick skrev (2 timer siden): Man må sitere professor Maynard: Hvorfor tillater vestlige regjeringer og samfunn at dette fortsetter. Hvordan er det vår sak å tillate eller ikke? Hvorfor tillater vi at unge kvinner steines i enkelte muslimske land etter å ha blitt voldtatt? Hvorfor tillater vi seksuell tortur av Rohingyaene? Hvorfor tillater vi bruk av barnesoldater i Burkina Faso etc? Hvorfor tillater vi kjømnslemlestelse i Somalia og andre land? Hvorfor tillater vi at østeuropeiske menn banker kona? Hvorfor tillater vi at kinesere torturerer dyr? Hvorfor tillater vi at det er dødsstraff for homofili i Nigeria, Somalia og Uganda? Hvorfor tillater vi at det i Sudan er en mye større sultkatastrofe enn i Gaza, men ingen gidder å skrive om det? Er ikke små svarte barn med afro like søte som de lysebrune barna med store mørke øyne i Gaza er? Madame Butterfly skrev (7 minutter siden): Ja, men det har jødene også. Det er jo ikke det som er sakens kjerne. Verden har jo sett mange folkevandringer gjennom tusenvis av år. Verden har sett store riker komme å gå i løpet av tusenvis av år. Det var jo i første halvdel av 1900 tallet, spørsmål om hvem som ville ta på seg oppgaven om å administrere landet. Jødene så ja, og de som senere fikk navnet palestinere, takket nei. Det har jo også vært en enorm befolkningsvekst blant begge grupper, siden den gang. Nå skal Israel ta over Gaza. Vi får satse på de evner å bygge bedre samfunn der, enn Hamas. At livet kan bli bedre for menneskene der. At Israel skal ta over Gaza er fullstendig forkastelig, og de kommer neppe til å bygge noe bedre samfunn der for palestinerne enn Hamas gjorde. Ideelt sett burde alle palestinerne der evakueres og bosettes fordelt på andre områder, israelerne kastet ut og så kunne Gaza stripen blitt et internasjonalt område eller noe. Israel bør ikke få lov å utvide territoriet sitt, og palestinerne har vist at de ikke har boevne (siden de nå har levd i relativ luksus på bistandmidler i gwnerasjoner - hvilke andre mena-land har tilgang på kuvøser, respiratorer, internett, smarttelefoner etc? Gaza før 7. oktober hadde vært et paradis for alle de faktisk fattige i verden!) eller er i stand til å slutte å bedrive terror mot Israel. Så kan jo Israel få betale andre land for å ta i mot og bosette palestinerene, siden de har bombet Gaza sønder og sammen. 1
Bigote Skrevet 9. august #54 Skrevet 9. august Madame Butterfly skrev (4 minutter siden): Jødene så ja, og de som senere fikk navnet palestinere, takket nei. Det var vel slik at forslagene var ansett som urettferdige mot Araberne så påstanden om at de kun "takket nei" er en unyansert vriding på historien. Det er en grunn til at erklæringene rundt dette til den dag i dag er ansett som kontroversielt fra et historisk perspektiv.. 4
Bigote Skrevet 9. august #55 Skrevet 9. august (endret) velociraptor skrev (1 time siden): vordan er det vår sak å tillate eller ikke? Hvorfor tillater vi at unge kvinner steines i enkelte muslimske land etter å ha blitt voldtatt? Hvorfor tillater vi seksuell tortur av Rohingyaene? Hvorfor tillater vi bruk av barnesoldater i Burkina Faso etc? Hvorfor tillater vi kjømnslemlestelse i Somalia og andre land? Hvorfor tillater vi at østeuropeiske menn banker kona? Hvorfor tillater vi at kinesere torturerer dyr? Hvorfor tillater vi at det er dødsstraff for homofili i Nigeria, Somalia og Uganda? Hvorfor tillater vi at det i Sudan er en mye større sultkatastrofe enn i Gaza, men ingen gidder å skrive om det? Er ikke små svarte barn med afro like søte som de lysebrune barna med store mørke øyne i Gaza er? Det som skjer i Gaza blir ikke noe mindre ille selv om du peker på andre grusomheter i verden ved å bruke "Whatabout-isme".. Om du faktisk bryr deg om disse eksemplene så er det bedre å lage dedikerte tråder om disse slik at det kan kastes lys på disse sakene uavhengig av Gaza.. Om ikke fremstår det heller som om du utnytter disse tragediene for å forsvare Israel.. Dette er patetisk. Endret 9. august av Bigote 2 5
velociraptor Skrevet 9. august #56 Skrevet 9. august Bigote skrev (10 minutter siden): Det som skjer i Gaza blir ikke noe mindre ille selv om du peker på andre grusomheter i verden ved å bruke "Whatabout-isme".. Om du faktisk bryr deg om disse eksemplene så er det bedre å lage dedikerte tråder om disse slik at det kan kastes lys på disse sakene uavhengig av Gaza.. Om ikke fremstår det heller som om du utnytter disse tragediene som for å forsvare Israel.. Dette er patetisk. Jeg lurer helt oppriktig på hvorfor media spammes ned av Gaza. Jeg lurer ikke så mye på hvorfor du personlig har valgt palestinerene som sin hjertesak, det er fair enough, jeg har f.eks. natur og dyrevelferd som min, men jeg finner det direkte provoserende at medier og politikere gir denne saken så enormt mye oppmerksomhet på bekostning av andre like stygge saker. Så må du gjerne avfeie det med å kalle det whataboutism, men norske politikere og norske medier vil ikke skrive mindre om Gaza og mer om Somalia eller Burkina Faso av at jeg starter fore tråder om det på KG, og det vil ikke gå med mindre av mine skattepenger til bistand til palestinerne av at jeg lager en tråd om Myanmar. 6 1
rebella81 Skrevet 9. august #57 Skrevet 9. august Og til de som ikke forstår; Du kan være overvektig, ja til og med ha fedme, og likevel være underernært. Og det groteske eksempelet med den stakkars babyen med CP; at det liksom skulle være «bevis» for at sultkatastrofen ikke er reell; dette gjør det jo faen steike meg enda verre!!! Et småbarn som har en GRUNNSYKDOM vil ha en annerledes metabolisme igjen enn et friskt barn. Det å gi tomme kalorier uten proteiner, vitaminer (D!!!!!), fisk, kjøtt, grønnsaker, jern, melk til et småbarn vil SELVFØLGELIG føre til alvorlige mangeltilstander. En som er SYK trenger mere av dette!! En kommer da i en katabol tilstand hvor kroppen ikke vil nyttegjøre seg av ksloritilførsel og dermed avvise dette, kaste opp, diaré. At mora sitter der og har igjen noe kjøtt på kroppen er fordi en voksen person kan klare seg bedre en periode med en liten porsjon ris, et stykke hvitt brød og te med sukker. Det er kalorier. Alle, forhåpentligvis, skjønner at dette kun kan gå en viss periode. Jeg blir så inni hampen lei meg over at folk i feite, trygge Norge sitter og rynker på nesen og liksom skal mistro det hællvette som skjer på Gaza. Jeg skal ut av denne tråden nå, for jeg mister fullstendig tro på menneskeheten. 2 3
Summertime2 Skrevet 9. august #58 Skrevet 9. august Mye propaganda fra Palestina siden , og endel journalister har nok tilknytning til Hamas og både iscenesetter situasjoner og tar bilder(slik som «skadede», iscenesatt matutdeling der de står med tomme kjeler og brukt bilder av syke barn som ser underernærte ut- men pga en underliggende sykdom ikke pga sult. Og resten av familien ser normalvektige og friske ut). Sulter folk der er det pga Hamas og at mat ikke blir delt ut (som er sendt av bla Israel). Hamas tjener på at folket i Palestina området lider for da kan de gi Israel skylden og leke offer.De får ikke utslettet Israel med våpen men de bruker befolkningen i Palestina for å få hele verden til å skylde på Israel. Israel er et land i veien for de, de vil at hele Midtøsten skal kun være muslimsk. Og de neste som står for tur er Europa. Hvorfor er det okkupasjon at jødiske lever i Midtøsten? Feks Sverige og Storbritannia er overfylt med muslimer. Og det lever uansett muslimer i Israel. Der de lever mye bedre liv enn i Palestina området. Mange av de såkalte muslimske landene var egentlig ikke det, bla. Libanon var mest kristent, og når muslimer ble i overtall så tok de over og de kristne ble forfulgt. Iran var veldig fritt, men så tok islamister over og man ser jo hvordan det har gått. I bla. Nigeria nå så blir ikke- muslimer nærmest jaktet på og i Syria er det massakrer av ikke- muslimer. 5 4
Apis Skrevet 9. august #59 Skrevet 9. august Summertime2 skrev (1 time siden): Mye propaganda fra Palestina siden , og endel journalister har nok tilknytning til Hamas og både iscenesetter situasjoner og tar bilder(slik som «skadede», iscenesatt matutdeling der de står med tomme kjeler og brukt bilder av syke barn som ser underernærte ut- men pga en underliggende sykdom ikke pga sult. Og resten av familien ser normalvektige og friske ut). Sulter folk der er det pga Hamas og at mat ikke blir delt ut (som er sendt av bla Israel). Hamas tjener på at folket i Palestina området lider for da kan de gi Israel skylden og leke offer.De får ikke utslettet Israel med våpen men de bruker befolkningen i Palestina for å få hele verden til å skylde på Israel. Israel er et land i veien for de, de vil at hele Midtøsten skal kun være muslimsk. Og de neste som står for tur er Europa. Hvorfor er det okkupasjon at jødiske lever i Midtøsten? Feks Sverige og Storbritannia er overfylt med muslimer. Og det lever uansett muslimer i Israel. Der de lever mye bedre liv enn i Palestina området. Mange av de såkalte muslimske landene var egentlig ikke det, bla. Libanon var mest kristent, og når muslimer ble i overtall så tok de over og de kristne ble forfulgt. Iran var veldig fritt, men så tok islamister over og man ser jo hvordan det har gått. I bla. Nigeria nå så blir ikke- muslimer nærmest jaktet på og i Syria er det massakrer av ikke- muslimer. Syke barn, rammes også av en menneskeskapte sultkatastrofe. Jeg tenker at Israel nekter internasjonal presse tilgang til Gaza, er det største hindret for Israel kan bevise at Gaza ikke er utsatt for den destruksjonen, som alle seriøse nødhjelps organisasjoner påstår. 2 3
Apis Skrevet 9. august #60 Skrevet 9. august (endret) rebella81 skrev (4 timer siden): Og til de som ikke forstår; Du kan være overvektig, ja til og med ha fedme, og likevel være underernært. Og det groteske eksempelet med den stakkars babyen med CP; at det liksom skulle være «bevis» for at sultkatastrofen ikke er reell; dette gjør det jo faen steike meg enda verre!!! Et småbarn som har en GRUNNSYKDOM vil ha en annerledes metabolisme igjen enn et friskt barn. Det å gi tomme kalorier uten proteiner, vitaminer (D!!!!!), fisk, kjøtt, grønnsaker, jern, melk til et småbarn vil SELVFØLGELIG føre til alvorlige mangeltilstander. En som er SYK trenger mere av dette!! En kommer da i en katabol tilstand hvor kroppen ikke vil nyttegjøre seg av ksloritilførsel og dermed avvise dette, kaste opp, diaré. At mora sitter der og har igjen noe kjøtt på kroppen er fordi en voksen person kan klare seg bedre en periode med en liten porsjon ris, et stykke hvitt brød og te med sukker. Det er kalorier. Alle, forhåpentligvis, skjønner at dette kun kan gå en viss periode. Jeg blir så inni hampen lei meg over at folk i feite, trygge Norge sitter og rynker på nesen og liksom skal mistro det hællvette som skjer på Gaza. Jeg skal ut av denne tråden nå, for jeg mister fullstendig tro på menneskeheten. Jeg ser stadig vekk tegn, på at folk sulter på de innslagene som kommer ut fra Gaza, spesielt barn som står i matkø. samtidig som de fungerer som skyteskive for IDF soldater. Endret 9. august av Apis 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå