Sjokoladepenge Skrevet 7. august #21 Skrevet 7. august Socketlicker skrev (47 minutter siden): Det er ikke tøv, "palestinerne" som de jordanske borgerne som okkuperer Gaza kaller seg hører ikke hjemme der. Området tilhørte israelerne før de ble kastet ut av de muslimske osmanerne, før internasjonale mandater gav området tilbake til de rettmessige eierne Israel. Ingen kan arve eksklusiv rett til land basert på hva som skjedde for tusenvis av år siden. Palestinerne har bodd kontinuerlig i området i over 1000 år. Israel må finne seg i å dele området med palestinerne, og jeg håper resten av verden snart hjelper dem å forstå dette. 17 3
Socketlicker Skrevet 7. august #22 Skrevet 7. august Sjokoladepenge skrev (16 minutter siden): Ingen kan arve eksklusiv rett til land basert på hva som skjedde for tusenvis av år siden. Palestinerne har bodd kontinuerlig i området i over 1000 år. Israel ble gitt området i internasjonale mandater nettopp fordi det var deres rettmessige hjemland. Sjokoladepenge skrev (16 minutter siden): Israel må finne seg i å dele området med palestinerne, og jeg håper resten av verden snart hjelper dem å forstå dette. Det nytter ikke å forsøke å dele området med rabiate islamister som ønsker krig, terorr og folkemord og vil fjerne Israel fra kartet. Det eneste som kan sikre varig fred er en enstatsløsning hvor Israel overtar hele området og muslimene reiser hjem til sine hjemland. 6 4
Sjokoladepenge Skrevet 7. august #23 Skrevet 7. august Socketlicker skrev (4 minutter siden): Israel ble gitt området i internasjonale mandater nettopp fordi det var deres rettmessige hjemland. Det nytter ikke å forsøke å dele området med rabiate islamister som ønsker krig, terorr og folkemord og vil fjerne Israel fra kartet. Det eneste som kan sikre varig fred er en enstatsløsning hvor Israel overtar hele området og muslimene reiser hjem til sine hjemland. Den opprinnelige planen til FN var jo at jødene skulle dele området med palestinerne som allerede var bosatt der. Palestinerne har bodd i området kontinuerlig i lang, lang tid, det er klart det også er deres rettmessige hjem. Folkemord er det Israel som bedriver. Ja, og Nazi-Tyskland for noen år siden. 18
esk Skrevet 7. august #24 Skrevet 7. august Socketlicker skrev (1 time siden): Israel ble gitt området i internasjonale mandater nettopp fordi det var deres rettmessige hjemland. Det nytter ikke å forsøke å dele området med rabiate islamister som ønsker krig, terorr og folkemord og vil fjerne Israel fra kartet. Det eneste som kan sikre varig fred er en enstatsløsning hvor Israel overtar hele området og muslimene reiser hjem til sine hjemland. Ellers går det fint? Benekter du andre folkemord som har skjedd også, eller bare dette her siden det passer ditt verdensbilde? 12 2
Socketlicker Skrevet 7. august #25 Skrevet 7. august Sjokoladepenge skrev (2 timer siden): Den opprinnelige planen til FN var jo at jødene skulle dele området med palestinerne som allerede var bosatt der. Palestinerne har bodd i området kontinuerlig i lang, lang tid, det er klart det også er deres rettmessige hjem. Folkemord er det Israel som bedriver. Ja, og Nazi-Tyskland for noen år siden. Bare tøv bygd på ideologisk hat mot jødene og Israel. Det finnes ikke noe juridisk bevis på dette. Sammenligningen med nazi-Tyskland passer bedre for "palestinerne" og islamistene i Hamas som har samme målsetning om å utslette jødene som Hitler hadde. Og dette hyller venstreradikalerne og Palestinakomiteen... 7 3
Sjokoladepenge Skrevet 8. august #26 Skrevet 8. august Socketlicker skrev (9 timer siden): Bare tøv bygd på ideologisk hat mot jødene og Israel. Det finnes ikke noe juridisk bevis på dette. Sammenligningen med nazi-Tyskland passer bedre for "palestinerne" og islamistene i Hamas som har samme målsetning om å utslette jødene som Hitler hadde. Og dette hyller venstreradikalerne og Palestinakomiteen... At palestinere har som mål og utslette jødene, vet jeg lite om. Det jeg vet, og det hele verden som ser konflikten med åpne øyne vet, er at Israel har som mål å utslette palestinere for få dem bort fra Gaza og Vestbredden. Det kan knapt bli mer tydelig når man ser på Israels handlinger og uttalelser fra enkelte regjeringsmedlemmer. 1 7
esk Skrevet 8. august #27 Skrevet 8. august Socketlicker skrev (9 timer siden): Bare tøv bygd på ideologisk hat mot jødene og Israel. Det finnes ikke noe juridisk bevis på dette. Sammenligningen med nazi-Tyskland passer bedre for "palestinerne" og islamistene i Hamas som har samme målsetning om å utslette jødene som Hitler hadde. Og dette hyller venstreradikalerne og Palestinakomiteen... Er det ikke godt nok for deg at Amnesty har dokumentert at det pågår et folkemord? https://amnesty.no/rapport-israel-begar-folkemord 9 3
Bacteria Skrevet 8. august #28 Skrevet 8. august Sjokoladepenge skrev (4 minutter siden): At palestinere har som mål og utslette jødene, vet jeg lite om. Det jeg vet, og det hele verden som ser konflikten med åpne øyne vet, er at Israel har som mål å utslette palestinere for få dem bort fra Gaza og Vestbredden. Det kan knapt bli mer tydelig når man ser på Israels handlinger og uttalelser fra enkelte regjeringsmedlemmer. Dette er bare tull og å snu historien på hodet. Det var i utgangspunktet veldig få i Israel som ønsket å utvise araberne. Å utslette dem var ikke tema. Det stemmer at det med tiden har blitt en stor del radikaliserte i Israel, tenker da på den ekstreme høyresida. Stort sett pga ustoppelig palestinsk terrorisme. Det @Socketlicker sier om at arabere/palestinere ønsker å utslette jødene har større kredibilitet. Det er almenkunnskap at barn på UNRWA-skoler (skolene er gjerne oppkalt etter martyrer aka terrorister som har drept sivile) blir lært opp til å hate jøder, og at retorikken er morderisk. T.o.m. Hamas-barne-TV demoniserte jøder. Eller sionister da, som de er lært opp til å si for å tekkes/narre sine støttespillere her i vest. Og så har du ummaen da. Vi må snakke om antisemittisme i den muslimske befolkningen på verdensbasis. Det var nylig en sak om muslimske velgere i Norge, i tv2. Der fikk vi høre at den viktigste saken for dem var Gaza, selv om de ikke har noen ting med konflikten å gjøre. De kommer ikke fra området en gang, er ikke palestinere. Men drit i bompenger og skolepolitikk, det viktigste er å stemme på partier som vil straffe Israel. Hvorfor dette voldsomme engasjementet? Håvard Rem hadde for ca 10 år siden en artikkelserie fra en reise i Midtøsten. I Tyrkia fex, topper Mein Kampf bestselgerlistene. Jeg tviler derfor ikke på IDF når de sier at de har funnet masse eksemplarer av verket i Gaza. 8 3
Bacteria Skrevet 8. august #29 Skrevet 8. august esk skrev (12 minutter siden): Er det ikke godt nok for deg at Amnesty har dokumentert at det pågår et folkemord? https://amnesty.no/rapport-israel-begar-folkemord Amnesty innrømmer å ha laget sin egen definisjon av begrepet for at det skal passe. 9 1
esk Skrevet 8. august #30 Skrevet 8. august Bacteria skrev (5 minutter siden): Amnesty innrømmer å ha laget sin egen definisjon av begrepet for at det skal passe. Dere griper etter halmstrå, som alltid. 7 7
esk Skrevet 8. august #31 Skrevet 8. august Bacteria skrev (7 minutter siden): Dette er bare tull og å snu historien på hodet. Det var i utgangspunktet veldig få i Israel som ønsket å utvise araberne. Å utslette dem var ikke tema. Det stemmer at det med tiden har blitt en stor del radikaliserte i Israel, tenker da på den ekstreme høyresida. Stort sett pga ustoppelig palestinsk terrorisme. Det @Socketlicker sier om at arabere/palestinere ønsker å utslette jødene har større kredibilitet. Det er almenkunnskap at barn på UNRWA-skoler (skolene er gjerne oppkalt etter martyrer aka terrorister som har drept sivile) blir lært opp til å hate jøder, og at retorikken er morderisk. T.o.m. Hamas-barne-TV demoniserte jøder. Eller sionister da, som de er lært opp til å si for å tekkes/narre sine støttespillere her i vest. Og så har du ummaen da. Vi må snakke om antisemittisme i den muslimske befolkningen på verdensbasis. Det var nylig en sak om muslimske velgere i Norge, i tv2. Der fikk vi høre at den viktigste saken for dem var Gaza, selv om de ikke har noen ting med konflikten å gjøre. De kommer ikke fra området en gang, er ikke palestinere. Men drit i bompenger og skolepolitikk, det viktigste er å stemme på partier som vil straffe Israel. Hvorfor dette voldsomme engasjementet? Håvard Rem hadde for ca 10 år siden en artikkelserie fra en reise i Midtøsten. I Tyrkia fex, topper Mein Kampf bestselgerlistene. Jeg tviler derfor ikke på IDF når de sier at de har funnet masse eksemplarer av verket i Gaza. Ingenting av dette utelukker folkemord. Ei heller rettferdiggjør det folkemord Jesus fucking christ. 7 6
Socketlicker Skrevet 8. august #32 Skrevet 8. august Sjokoladepenge skrev (53 minutter siden): At palestinere har som mål og utslette jødene, vet jeg lite om. Det jeg vet, og det hele verden som ser konflikten med åpne øyne vet, er at Israel har som mål å utslette palestinere for få dem bort fra Gaza og Vestbredden. Det kan knapt bli mer tydelig når man ser på Israels handlinger og uttalelser fra enkelte regjeringsmedlemmer. Israel ønsker ikke å utslette "palestinerne" som gaza-araberne kaller seg, kun å utslette Hamas som kidnapper og dreper uskyldige sivile isralitter og begår terror og folkemord. Det beste vil naturligvis være at araberne flytter hjem til Jordan, først da kan man få varig fred i Midtøsten 3 4
Socketlicker Skrevet 8. august #33 Skrevet 8. august esk skrev (48 minutter siden): Er det ikke godt nok for deg at Amnesty har dokumentert at det pågår et folkemord? https://amnesty.no/rapport-israel-begar-folkemord Det er en politisk og ideologisk konklusjon, ikke en som er bygd på juridiske fakta. Altså verdiløst. 6 3
esk Skrevet 8. august #34 Skrevet 8. august Socketlicker skrev (Akkurat nå): Det er en politisk og ideologisk konklusjon, ikke en som er bygd på juridiske fakta. Altså verdiløst. Enlighten me 4
velociraptor Skrevet 8. august #35 Skrevet 8. august esk skrev (18 timer siden): Fordi det blir alt for generelt? Hvorfor plager det deg? Fordi det helt tragisk at kirken bedriver politisk aktivisme på denne måten. Dersom ikke målet var å ta side for palestinerene mot jødene hadde det gitt mer mening å enten ringe med klokkene for alle de sivile som lider pga konflikten i Israel/Gaza, eller for "alle lidende i verden". Hvorfor hadde det plaget deg om ringingen var for alle lidende? Hvorfor er det alt for generelt og problematisk? Sjokoladepenge skrev (15 timer siden): Jeg tror det er lite tvil om at Israel bedriver folkemord. Du tror feil, det er mange som tviler. Ikke så mange som tviler på at Israel har gått over streken, selv om det er noen som støtter dem blindt, men mange som mener at folkemord er en sterk overdrivelse med tanke på hvor mange palestinere som altså IKKE er døde. Sjokoladepenge skrev (13 timer siden): Folkemord er det Israel som bedriver. Ja, og Nazi-Tyskland for noen år siden. Ja, helt klart det samme å drepe 60 % av alle menneskene av et folkeslag som eksisterer i verden, og å drepe et par prosent av et folkeslag innenfor et avgrenset område. Helt klart det samme - israelerene, driver de og samler inn palestinere fra andre land for å samle dem i Gaza og få dem drept? Really? Sjokoladepenge skrev (2 timer siden): At palestinere har som mål og utslette jødene, vet jeg lite om. Det jeg vet, og det hele verden som ser konflikten med åpne øyne vet, er at Israel har som mål å utslette palestinere for få dem bort fra Gaza og Vestbredden. Det kan knapt bli mer tydelig når man ser på Israels handlinger og uttalelser fra enkelte regjeringsmedlemmer. Tidenes mest ineffektive folkemord det der altså. Disse overdrivelsene gjør det vanskelig å ta det seriøst. Jeg er fullstendig uenig i at det foregår et folkemord - et folkemord der utslettingen går så sakte at det fødes følere barn enn det dør mennesker hver dag! Derimot bedriver Israel terror mot palestinerene, hevnaksjonen etter 7. oktober har gått over stokk og stein, og de ønsker helt tydelig etnisk rensing av området. Men folkemord? Nei. Jeg tror ikke de har noe behov for at hver eneste palestiner skal dø, kun at de skal flytte seg. Noe som heller ikke er ok selvsagt, men det er likevekl forskjell på å ønske å fordrive, og å ønske å utslette, et folk. 6 1
Bigote Skrevet 8. august #36 Skrevet 8. august (endret) Bacteria skrev (7 timer siden): Det stemmer at det med tiden har blitt en stor del radikaliserte i Israel, tenker da på den ekstreme høyresida. Stort sett pga ustoppelig palestinsk terrorisme. Dette er feil. Rasisme og ekstremisme har vært et problem i Israel i langt tid.. Ikke bare i forhold til Arabere/ Muslimer, men også jøder som emigrerte fra Afrika. Ellers så var det Israel som introduserte storskala terror i området, og mye av etterspillet fra Palestinsk side ble bygd på dette.. Den systematiske undertrykkelsen har også skjedd mot Palestinere gjennom mange ti år.. Dette er ikke noe nytt eller som startet som en reaksjon på et terrorangrep. Kanskje de største skrekk-eksemplene på rasisme blant fotballsupportere globalt ser vi også i fra Israelske klubber. Det fremstår som du driver med en nedtonings-kampanje på vegne av Israel. Endret 8. august av Bigote 2 11
Bigote Skrevet 8. august #37 Skrevet 8. august Bacteria skrev (7 timer siden): Amnesty innrømmer å ha laget sin egen definisjon av begrepet for at det skal passe. Amnesty er langt i fra de eneste som hevder at dette er folkemord.. Jeg er fremdeles avventende i forhold til å bruke dette stempelet mot Israel.. Man trenger virkelig ikke å stemple det Israel driver med for å anerkjenne hvor grusomt det er. Jeg håper Netanyahu snur og går for en våpenhvile. Både på vegne av gislene og palestinske sivile. 2 5
Bacteria Skrevet 8. august #38 Skrevet 8. august Bigote skrev (1 time siden): Dette er feil. Rasisme og ekstremisme har vært et problem i Israel i langt tid.. Ikke bare i forhold til Arabere/ Muslimer, men også jøder som emigrerte fra Afrika. Ellers så var det Israel som introduserte storskala terror i området, og mye av etterspillet fra Palestinsk side ble bygd på dette.. Den systematiske undertrykkelsen har også skjedd mot Palestinere gjennom mange ti år.. Dette er ikke noe nytt eller som startet som en reaksjon på et terrorangrep. Kanskje de største skrekk-eksemplene på rasisme blant fotballsupportere globalt ser vi også i fra Israelske klubber. Det fremstår som du driver med en nedtonings-kampanje på vegne av Israel. Har aldri sagt at det ikke er problemer med rasisme i Israel, og undertrykkelse. Tenker særlig på VB. Skal også gi deg rett i det du sier om at Israel introduserte storskala terrorisme nedi der. Da er vi vel tilbake på 30-40-tall. Det du hopper elegant over de to intifadaene, som var forferdelig blodige affærer. De ødela mye av israelernes fredshåp, og medvirket til at venstresida i landet ble desimert. Så dette har i stor grad vært en tit for tat konflikt der begge parter har sine svin på skogen. Jeg er nysgjerrig på hva du mener israelerne bør gjøre? Hvordan skal de oppnå fred? Nå? Og motsatt, palestinerne? Har de noen muligheter her, etter ditt syn? Hva kan hjelpe? 3
Bigote Skrevet 8. august #39 Skrevet 8. august (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Har aldri sagt at det ikke er problemer med rasisme i Israel, og undertrykkelse. Tenker særlig på VB. Skal også gi deg rett i det du sier om at Israel introduserte storskala terrorisme nedi der. Da er vi vel tilbake på 30-40-tall. Terrorismen og undertrykkelsen skjedde ikke kun under den etniske rensingen av Palestinere på 40-tallet.. På 20-30 tallet var konflikten bestående av mindre angrep fra begge parter og det var da lettere å gi begge skyld i alt.. ( Også britene som lovet for mye uten å ta hensyn til de lokale araberne). Skal du forholde deg til konflikten burde du sette deg inn i alt Palestinerne har mistet pga. Israel.. Fra Al Nakba til Al Naksa, og videre til den dag i dag. Bacteria skrev (1 time siden): Det du hopper elegant over de to intifadaene, som var forferdelig blodige affærer. De ødela mye av israelernes fredshåp, og medvirket til at venstresida i landet ble desimert. Så dette har i stor grad vært en tit for tat konflikt der begge parter har sine svin på skogen. Jeg har da aldri hoppet over noe som helst eller påstått at den palestinske motstanden mot Israel alltid har vært rettferdiggjort... Mitt svar til ditt innlegg var nedtoningen av ekstremisme på Israelsk side og derfor dro jeg opp en realitetsorienteringen i forhold til dette. ( Noe du tydeligvis trengte) Og dessverre.. Den ene parten har nok mer svin på skogen enn den andre ser man på skade og konsekvenser som har manifestert seg gjennom konflikten.. Bacteria skrev (1 time siden): Jeg er nysgjerrig på hva du mener israelerne bør gjøre? Hvordan skal de oppnå fred? Nå? Godt spørsmål.. Etter all den etniske rensingen av palestinere gjennom Israels historie toppet med antall palestinske sivile som har måtte bøte på livet i hevnaksjonen deres på Gaza.... Hvordan i all verden vil traumene, sorgen og noe som sannsynligvis vil fortsette å være undertrykkelse fra Israel skape fred? Ikke vet jeg... Jeg har hele tiden sagt at Israels hevn etter terrorangrepet har sabotert mye av håpet om fred i Midtøsten. (Hamas og Palestinske ekstremister har også sin del i denne sabotasjen).. Israel kan i det minste slå ned på VB- okkupantene, gi tilbake landene til familiene som bodde der, stoppe utslutningen osv. Om situasjonen nedskalerer seg med tiden så er man på riktig vei.... Noe jeg er rimelig sikker på er at Israel må jobbe for en to stats-løsning og tilby Palestinerne LANGT mer land enn de urettferdige forslagene fra tidligere " Fredsforslag". Endret 8. august av Bigote 5
ben47 Skrevet 8. august #40 Skrevet 8. august BareMay skrev (På 7.8.2025 den 8.24): For Gaza. Inkluderer det en tanke for de stakkars utsultede gisslene som fremdeles sitter fanget i tunneller? Inneholder det en tanke for de som ble terrorisert, lemlestet og drept den 7 oktober? Finnes det et snev av sympati for jødene som blir trakkasert i europeiske byer? Jeg håper det. Men når man hører kirkens uttalelser så høres det ikke helt sånn ut. Denne konflikten er altfor ensidig vinklet i Norge. Både av media og norske politkere. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå