Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For Gaza. Inkluderer det en tanke for de stakkars utsultede gisslene som fremdeles sitter fanget i tunneller? Inneholder det en tanke for de som ble terrorisert, lemlestet og drept den 7 oktober? Finnes det et snev av sympati for jødene som blir trakkasert i europeiske byer?  

• Liker 7
  • Hjerte 10
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De bryr seg bare om folk på Gaza for det gir mest klikk desverre.

Jeg har en jødisk venninne som ikke tørr å gå med davidstjerne smykket sitt pga frykt for å få kastet stygge ord etter seg. For det virker at enkelte Pro-palestinere tror at alle jøder støtter Israel eller har vært i Israel.  

Endret av Lillemy_87
Rettet opp skrivefeil
  • Liker 6
  • Hjerte 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Preses Olav Fykse Tveit  har understreket at markeringen også omfatter de israelske gislene:

[Han] refererer til bispemøtet si utsegn i mai som bakgrunn for initiativet, der gislane blir nemnd to gongar.

– Vi har sagt alle, og vi meiner alle. Eg er forundra over dei som synast det skal vere ein diskusjon i Noreg over ei setning. Sjølvsagt meiner vi at vi skal be for gislane, kven meiner at vi ikkje skal det? Eg har tillit til at det norske folk som høyrer klokkeringinga, og dei som er i kyrkja og vil be, ber for alle. Dei veit godt kven som treng bønene våre. Det gjeld også gislane.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
BareMay skrev (1 time siden):

For Gaza. Inkluderer det en tanke for de stakkars utsultede gisslene som fremdeles sitter fanget i tunneller? Inneholder det en tanke for de som ble terrorisert, lemlestet og drept den 7 oktober? Finnes det et snev av sympati for jødene som blir trakkasert i europeiske byer?  

Det er flere som har reagert på dette. Bl.a. har biskop emeritus Kvarme gått ut med forslag til en alternativ og mer inkluderende (og mindre politisk) bønnetekst.

https://www.dagen.no/meninger/markering-for-gaza-ensidig-beskrivelse-av-israels-moralske-kollaps/1463774?fbclid=IwQ0xDSwMBP8BleHRuA2FlbQIxMQABHmsY9lpclh3Ri16EexuJvJ5VPyTmNpiyO1tL1qri7T_lq-VFTJ5vtRraIhnZ_aem_nn0DoX4Rb2Th8TjsF7E0SQ

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (29 minutter siden):

Preses Olav Fykse Tveit  har understreket at markeringen også omfatter de israelske gislene:

[Han] refererer til bispemøtet si utsegn i mai som bakgrunn for initiativet, der gislane blir nemnd to gongar.

– Vi har sagt alle, og vi meiner alle. Eg er forundra over dei som synast det skal vere ein diskusjon i Noreg over ei setning. Sjølvsagt meiner vi at vi skal be for gislane, kven meiner at vi ikkje skal det? Eg har tillit til at det norske folk som høyrer klokkeringinga, og dei som er i kyrkja og vil be, ber for alle. Dei veit godt kven som treng bønene våre. Det gjeld også gislane.

Hvorfor da ikke si at kirkeklokkene ringer for lidende i verden?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Lillemy_87 skrev (49 minutter siden):

De bryr seg bare om folk på Gaza for det gir mest klikk desverre.

Jeg har en jødisk venninne som ikke tørr å gå med jødestjerne smykket sitt pga frykt for å få kastet stygge ord etter seg. For det virker at enkelte Pro-palestinere tror at alle jøder støtter Israel eller har vært i Israel.  

Bare en vennlig påminnelse; ikke si jødestjerne; det heter Davidsstjerne. Lærte det the hard way på ungdomsskolen…😃hadde jødisk lærer. 
På hebraisk heter det Magen David. 
Ja, det er helt forferdelig. Og selv om en jøde har vært i Israel eller en israeler støtter hjemlandets rett til å eksistere gir det ingen rett til å drive på slik. Vi plager jo ikke russere el kinesere heller,selv om hjemlandene gjør mye rart…

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Bacteria skrev (3 timer siden):

Bare en vennlig påminnelse; ikke si jødestjerne; det heter Davidsstjerne. Lærte det the hard way på ungdomsskolen…😃hadde jødisk lærer. 
På hebraisk heter det Magen David. 
Ja, det er helt forferdelig. Og selv om en jøde har vært i Israel eller en israeler støtter hjemlandets rett til å eksistere gir det ingen rett til å drive på slik. Vi plager jo ikke russere el kinesere heller,selv om hjemlandene gjør mye rart…

Ja selvfølgelig🫣 Mente Davidstjerne, har rettet. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor utelukker oppmerksomhet til de stakkars ofrene av Israels folkemord sympati for jøder som dessverre måtte føle på trakassering?

Det er selvfølgelig ikke greit dersom jøder trakasseres som følge av ugjerninger begått av staten Israel, men man kan ikke slutte å kritisere Israel av den grunn. Israel burde kritiseres enda sterkere og det burde settes inn enda sterkere midler for å få slutt på den bestialske massakren som Irael bedriver.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
BareMay skrev (7 timer siden):

Hvorfor da ikke si at kirkeklokkene ringer for lidende i verden?

Fordi det blir alt for generelt? Hvorfor plager det deg?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
BareMay skrev (10 timer siden):

Kirkeklokkene ringte for all som lider som følge av krigen, på begge sider.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går vel an å ha to tanker i hodet på en gang.  Ja holocaust var jævlig og nok til å få gåsehud bare av tanken, nei ikke absolutt alle jøder støtter Israel. Ja det var helt grusomt å se barnebilder av Kfir og broren og foreldrene vil aldri få de stakkars guttene igjen 

MEN og et gigantisk MEN. Det rettferdiggjør ikke noe så inne hampen grusomt som å ha to matstasjoner for flere tusen mennesker. Bevisst la barn sakte sulte i hjel, og skyte mennesker i matkø og la det å forsøke å overleve livsfarlig. Det er en ondskap utenfor fatteevne 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
BareMay skrev (På 7.8.2025 den 8.24):

Jeg håper det. Men når man hører kirkens uttalelser så høres det ikke helt sånn ut. 

Denne konflikten er altfor ensidig vinklet i Norge. Både av media og norske politkere. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Må bare si først at det nok er fare for sult på Gaza. 
Vil også si at disse matstasjonene fra GHF er krise og skandale.

Men hvis det stemmer det vi får høre at det er så akutt sult at flere titalls sulter i hjel hver dag, har jeg noen spørsmål.

Hvorfor er bildene av utmagrede barn og voksne

1: Barn med medfødte tilstander som fører til undervekt, ex CP

2: KI

hvis situasjonen var så akutt som vi får høre, skulle jo ikke dette være nødvendig, eller?

Hvorfor opplyses det ikke i media at bildene er av kronisk syke barn? Var vel NY times som publiserte et slikt bilde, de gikk ut på x og skrev om kontekst etter at de ble gjort oppmerksomme på det. Norsk media har ikke gjort det. Er ikke dette å utelate en viktig del?

Hvorfor kommenterer ikke de smarte og oppegående i «skravleklassen» dette? Hørte nylig siste episode av «Det store bildet». Vertene der snakket masse om disse bildene, men ikke et ord om konteksten og presiseringen av denne i den amerikanske avisa. Enda den kvinnelige verten er meget oppegående og ekspert på amerikansk politikk, juss osv. Hvorfor?

Må bare si at det er tragisk at barn lider, og hvis disse små er avhengige av fex spesialmat og ikke får det er det fryktelig. 
Men som helsepersonell vet jeg at jeg teoretisk kunne gått inn i et sykehjem, sykehus eller PU-bolig her i byen og tatt bilder av utmagra personer og publisert de som er bevis på at det er sultkatastrofe her. 

https://www.euronews.com/my-europe/2025/08/04/how-a-photo-of-a-skeletal-child-sparked-controversy-about-starvation-in-gaza

Endret av Bacteria
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Hvorfor er det bare barn som er underernært? ikke mange voksne? Hvorfor ser det ut som at de voksne får mat, men ikke barna 🤔

Endret av Lillemy_87
  • Liker 6
Skrevet
Lillemy_87 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det bare barn som er underernært? ikke mange voksne? Hvorfor ser det ut som at de voksne får mat, men ikke barna 🤔

Jeg så et bilde, en familie i et telt. Mamma og baby så normale ut. Bestemor var det man må karakterisere som fet. 
Bestefar var sykelig tynn, skjelettaktig. Så døden nær ut. 
Da jeg og flere i familien så på bildet var det tydelig at han var photoshoppa inn. Hvorfor noen driver på med dette aner jeg ikke. 

• Liker 6
Skrevet

Trump skrek i telefonen til Netanyahu om sult. Netanyahu nekter å erkjenne det selv om alt viser til det. Var en som sa det i Kneeset her om dagen, ble utvist og utestengt. Sannhet er forbudt, akkurat som at gisler er kun en byrde. 

Trump shouted at Netanyahu in phone call over PM’s denial of Gaza hunger — report
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/trump-shouted-at-netanyahu-in-phone-call-over-pms-denial-of-gaza-hunger-report/

Skjønner frustrasjonen til Trump, uansett hvor mye bevis en har, så er det enkelte som ikke vil erkjenne fakta og kommer mest sannsynlig aldri til å gjør det. Litt som de få du har i dag som fortsatt mener verden er flat. Det er bare å innse at, de vet ikke, de har ikke evnene til å se det, de bare får det ikke til. Det er for komplisert, litt som 2 + 2 = 4, enkelte får 5 hver gang. 

• Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (18 minutter siden):

Jeg så et bilde, en familie i et telt. Mamma og baby så normale ut. Bestemor var det man må karakterisere som fet. 
Bestefar var sykelig tynn, skjelettaktig. Så døden nær ut. 
Da jeg og flere i familien så på bildet var det tydelig at han var photoshoppa inn. Hvorfor noen driver på med dette aner jeg ikke. 

Du er jo helsepersonell som du selv skriver, du skjønner vel dette? Ikke med angivelig Photoshop nei, men hvordan et barn kan være døden nær av sult mens en voksenperson sitter ved siden av, tilnærmet normalvektig? 

Jeg skjønner at det begynner å bli vanskelig å skulle forsvare Israels handlinger, men jeg tror det er viktig å åpne blikket og se realiteten her. Nå begynner de aller fleste av verdens ledende å fordømme den ufattelige katastrofen som er i gang. Selv han diktatoren i Nord Korea har gjort det. Hvis man da skal hele tiden skal lete etter alternative sannheter på YouTube, bestemme seg for at «det trolig er AI» og at NRK er AP-styrt media som forvrenger den virkelige sannheten så blir det strevsomt ja. Hvis man vil drite i at i Palestina bodde det…..palestinere…..de ble fordrevet fra sine hjem, at Israel har okkupert og ulovlig bosatt TULLINGER på palestinsk land, hvis man vil droppe å forholde seg til det så JA VEL, men man kan IKKE la være å forholde seg til den humanitære katastrofen som skjer på Gaza nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Og til de som ikke forstår;

Du kan være overvektig, ja til og med ha fedme, og likevel være underernært. 
Og det groteske eksempelet med den stakkars babyen med CP; at det liksom skulle være «bevis» for at sultkatastrofen ikke er reell; dette gjør det jo faen steike meg enda verre!!! Et småbarn som har en GRUNNSYKDOM vil ha en annerledes metabolisme igjen enn et friskt barn. Det å gi tomme kalorier uten proteiner, vitaminer (D!!!!!), fisk, kjøtt, grønnsaker, jern, melk til et småbarn vil SELVFØLGELIG føre til alvorlige mangeltilstander. En som er SYK trenger mere av dette!! En kommer da i en katabol tilstand hvor kroppen ikke vil nyttegjøre seg av ksloritilførsel og dermed avvise dette, kaste opp, diaré. At mora sitter der og har igjen noe kjøtt på kroppen er fordi en voksen person kan klare seg bedre en periode med en liten porsjon ris, et stykke hvitt brød og te med sukker. Det er kalorier. Alle, forhåpentligvis, skjønner at dette kun kan gå en viss periode. 

Jeg blir så inni hampen lei meg over at folk i feite, trygge Norge sitter og rynker på nesen og liksom skal mistro det hællvette som skjer på Gaza. Jeg skal ut av denne tråden nå, for jeg mister fullstendig tro på menneskeheten.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Mye propaganda fra Palestina siden , og endel journalister har nok tilknytning til Hamas og både iscenesetter situasjoner og tar bilder(slik som «skadede», iscenesatt matutdeling der de står med tomme kjeler og brukt bilder av syke barn som ser underernærte ut- men pga en underliggende sykdom ikke pga sult. Og resten av familien ser normalvektige og friske ut).
Sulter folk der er det pga Hamas og at mat ikke blir delt ut (som er sendt av bla Israel). Hamas tjener på at folket i Palestina området lider for da kan de gi Israel skylden og leke offer.De får ikke utslettet Israel med våpen men de bruker befolkningen i Palestina for å få hele verden  til å skylde på Israel. Israel er et land i veien for de, de vil at hele Midtøsten skal kun være muslimsk. Og de neste som står for tur er Europa. Hvorfor er det okkupasjon at jødiske lever i Midtøsten? Feks  Sverige og Storbritannia er overfylt med muslimer. Og det lever uansett muslimer i Israel. Der de lever mye bedre liv enn i Palestina området. Mange av de såkalte muslimske landene var egentlig ikke det, bla. Libanon var mest kristent, og når muslimer ble i overtall så tok de over og de kristne ble forfulgt. Iran var veldig fritt, men så tok islamister over og man ser jo hvordan det har gått. I bla. Nigeria nå så blir ikke- muslimer nærmest jaktet på og i Syria er det massakrer av ikke- muslimer. 

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...