AnonymBruker Skrevet 6. august #22 Skrevet 6. august VetAlt skrev (6 timer siden): Hvem får det tredje kjønnet barn med? Hvit elg. Anonymkode: 052c8...7f3
AnonymBruker Skrevet 8. august #23 Skrevet 8. august Jeg er ikke i tvil om at naturen har hatt en plan om to kjønn, som sammen skal ha reproduksjonsevne til å føre arten videre. Så blir det noen unntak og folk som ikke føler seg hjemme her eller der. Da blir spørsmålet, må man lage noe ekstra fuzz ut av det? Hvis du spør de som ikke treffes av unntakene vil jo svaret lett bli nei. Men hva når du er blant de som må leve med det hver dag…? og når man anslår at 2-5% er truffet. Så blir det 160-400 millioner mennesker i verden det, eller 112-280.000 mennesker i Norge. Skal alle disse bare få beskjed om at «nei du er et avvik som ikke passer inn». Jeg synes ikke det er greit. Så jeg har ingen større problemer med at man lager et kjønn til selv om jeg synes det er en smule rart. Det plager ikke meg. Joda, det koster nok en del penger og ressurser å endre på en del systemer. Men hvis det gjør hverdag og helse osv så mye bedre for såpass mange mennesker, ja hvorfor ikke. Det er hvertfall ikke noe som påvirker min politiske mening/partivalg. Jeg kommer ikke til å stå på barrikadene for det tredje kjønnet, men heller ikke være imot det. Tenker det er fint at en sårbar gruppe mennesker får det bedre. Anonymkode: e46db...b73 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #24 Skrevet 8. august Biologisk eksisterer det 3 kjønn. Kvinne, mann og intersex. Alt annet du snakker om er da sosialt kjønn. Trans, ikke binære osv faller inn under sosialt kjønn. At andre ønsker å leve annerledes skader ikke deg seg person. Debatten her ville vært mer interessant viss du dro opp direkte utfordringer som kan være problematiske og i flere tilfeller betente da det er mange hensyn å ta samtidig. Som hormon blokkere på barn. Hvordan sosialt kjønn skal påvirke plikter og rettigheter i samfunnet osv. Om en voksen mann vil bytte kjønn til kvinne og hete Peggy er ganske irrelevant for de flestes dagligliv og ikke noe vi har noe med. Folk må få lov til å kle seg i klær de selv ønsker og leve livet sitt. Anonymkode: 59b87...11b
AnonymBruker Skrevet 8. august #25 Skrevet 8. august Det er bare 2 kjønn, men jeg er åpen for devierende tilfeller som kan gjøre det mer komplisert å bestemme hvilken av de to kategoriene en person hører hjem i som f.eks. hemafroditter. I tilfeller hvor de er født med en type kjønnsorgan og XX eller XY er de selvfølgelig det kjønnet de biologisk er født som. Anonymkode: 5af4e...77c
AnonymBruker Skrevet 8. august #26 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bare 2 kjønn, men jeg er åpen for devierende tilfeller som kan gjøre det mer komplisert å bestemme hvilken av de to kategoriene en person hører hjem i som f.eks. hemafroditter. I tilfeller hvor de er født med en type kjønnsorgan og XX eller XY er de selvfølgelig det kjønnet de biologisk er født som. Anonymkode: 5af4e...77c Det finnes mange betydninger av kjønn. Du er veldig låst på den biologiske betydningen. Anonymkode: dcfc4...302
AnonymBruker Skrevet 9. august #27 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det finnes mange betydninger av kjønn. Du er veldig låst på den biologiske betydningen. Anonymkode: dcfc4...302 Det er jo på grunn av at det er det eneste objektive synet. Andre definisjoner er basert på kvasiforskning eller "kvalitative studier" hvor de baserer seg på forskerenes og utvalgets subjektive opplevelse. Anonymkode: 5af4e...77c
Fremmed fugl Skrevet 9. august #28 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 19.16): Jo, det er det. Rettere sagt, det er mulig at hjerne og kropp ikke har samme kjønn. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21094885/ Utdrag for de som ikke gidder å lese hele artikkelen: since sexual differentiation of the genitals takes place in the first two months of pregnancy and sexual differentiation of the brain starts in the second half of pregnancy, these two processes can be influenced independently, which may result in transsexuality. This also means that in the event of ambiguous sex at birth, the degree of masculinization of the genitals may not reflect the degree of masculinization of the brain. eller denne: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21334362/ During the intrauterine period a testosterone surge masculinizes the fetal brain, whereas the absence of such a surge results in a feminine brain. As sexual differentiation of the brain takes place at a much later stage in development than sexual differentiation of the genitals, these two processes can be influenced independently of each other. Sex differences in cognition, gender identity (an individual's perception of their own sexual identity), sexual orientation (heterosexuality, homosexuality or bisexuality), and the risks of developing neuropsychiatric disorders are programmed into our brain during early development. There is no evidence that one's postnatal social environment plays a crucial role in gender identity or sexual orientation. Anonymkode: 38601...96b Er vel en nok så spekulativ mulighet, det at det skal være en "normal" utvikling til å bli mann i første delen av svangerskapet, som så blir forstyrret etter at genitalier har utviklet seg til å bli mann, men så skrues den mannlige utviklingen av i en periode når hjernen skal ferdig utvikles, for å så blitt slått på igjen. Det at denne forfatteren spekulerer i at det kan være mulig, betyr ikke at det skjer.
Fremmed fugl Skrevet 9. august #29 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Biologisk eksisterer det 3 kjønn. Kvinne, mann og intersex. Alt annet du snakker om er da sosialt kjønn. Trans, ikke binære osv faller inn under sosialt kjønn. At andre ønsker å leve annerledes skader ikke deg seg person. Debatten her ville vært mer interessant viss du dro opp direkte utfordringer som kan være problematiske og i flere tilfeller betente da det er mange hensyn å ta samtidig. Som hormon blokkere på barn. Hvordan sosialt kjønn skal påvirke plikter og rettigheter i samfunnet osv. Om en voksen mann vil bytte kjønn til kvinne og hete Peggy er ganske irrelevant for de flestes dagligliv og ikke noe vi har noe med. Folk må få lov til å kle seg i klær de selv ønsker og leve livet sitt. Anonymkode: 59b87...11b Sosialt kjønn er vel meget interessant. Peggy som har hankjønn må gjerne omtale seg som kvinne, og vi kan bruke Peggy som tiltale. Men Peggy blir ikke sosialt kvinne på grunn av dette.
AnonymBruker Skrevet 9. august #30 Skrevet 9. august Hvorfor oppleves dette som så truende for mange? Handler det om hat, eller redsel? For jeg klarer ikke bry meg. Ønsker man å identifisere seg som noe har det da ingen betydning for meg, og gjør det personen lykkeligere så støtter jeg dem fullt ut. Det er jo også mange ting jeg identifiserer meg som, som har blitt til underveis i dette livet. Både tro, hobbyer, med mer. Jeg identifiserer meg også som tante til noen av mine venninners barn, det samme gjør de. Hvorfor ikke? Anonymkode: 90906...dc2
AnonymBruker Skrevet 9. august #31 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Debatten her ville vært mer interessant viss du dro opp direkte utfordringer som kan være problematiske og i flere tilfeller betente da det er mange hensyn å ta samtidig. Som hormon blokkere på barn. Hvordan sosialt kjønn skal påvirke plikter og rettigheter i samfunnet osv. Om en voksen mann vil bytte kjønn til kvinne og hete Peggy er ganske irrelevant for de flestes dagligliv og ikke noe vi har noe med. Folk må få lov til å kle seg i klær de selv ønsker og leve livet sitt. Anonymkode: 59b87...11b Ikke sant. Er også slik jeg ser det. Vi kan debattere utfordringene og grensene. Behandling barn. Eller om jeg ønsker at en mann som identifiserer seg som kvinne kan bruke damegarderoben. Det er relevante debatter for mitt liv. Men dessverre blir debatten veldig raskt preget av de som blir provosert av mannen som vil hete Peggy... Og det er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 90906...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå