AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Vi har to barn. Ene er snart voksen og det andre er 10 år. Det er barnet på 10 år som har fått ptsd etter en ulykke som skjedde for nesten 1 år siden. Barnet har trafikk angst (bil, buss, tog og fly) og vi har ikke kunnet besøke besteforeldrene eller noe familie på snart 1 år pga dette. Nå er sommerferien snart over og vi har kun vært hjemme etter barnets ønske. Vi hadde bestilt en sommerferie for lenge siden, men måtte avbestilling pga sykdom hos barnet. Jeg og far har aldri reist på noen tur alene og vurderer å reise nå etter at skolen begynner kun vi to, men det føles slemt. Besteforeldre vil da passe barna og de vil ha skole mens vi er borte så de vil jo ikke merke så mye til at vi ikke er hjemme annet en på morran og på kvelden. Allikevel så føler jeg meg slem som vurderer å reise bort og reise fra noen som egt vil være med, men som ikke klarer. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 9e4b5...c91 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Hadde reist. Dere kan ikke la alt styre at dere ikke kan unne dere en tur bort fordi barnet sliter. Kan være bra for alle. Så bør dere få hjelp til barnet hvis det ikke har det. Jo tidligere behandling jo bedre er det sim oftest. Er som legen sa til meg da jeg ble påkjørt bakfra av en trailer, kom deg i bilen så raskt som mulig, eller så risikerer du å aldri kjøre mer. Jeg hadde stått stille traileren 80 pluss. Bagasjerommet var brettet opp i baksetet. Førersetet knekt Anonymkode: ba22d...147 7 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde reist. Dere kan ikke la alt styre at dere ikke kan unne dere en tur bort fordi barnet sliter. Kan være bra for alle. Så bør dere få hjelp til barnet hvis det ikke har det. Jo tidligere behandling jo bedre er det sim oftest. Er som legen sa til meg da jeg ble påkjørt bakfra av en trailer, kom deg i bilen så raskt som mulig, eller så risikerer du å aldri kjøre mer. Jeg hadde stått stille traileren 80 pluss. Bagasjerommet var brettet opp i baksetet. Førersetet knekt Anonymkode: ba22d...147 Ts: Hjelp er inne i bildet (psykolog og lege), men føler at det står på stedet hvil. Man må ønske og klare å ta i mot hjelpen som tilbys også. Og akkurat nå er frykten for stor. Jeg håper det vil løsne etter hvert. Jeg har selv vært i ulykke så jeg vet hva du snakker om. Man må bare og det føles helt forferdelig i starten, men det går gradvis bedre. Første steget er verst, men det kan ikke tas for barnet. Anonymkode: 9e4b5...c91
AnonymBruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Til alle som leser dette, alle buede ha tettris på mobilen din, for å spille dette så fort som mulig etter traumehendelser vil drastisk redusere risken for ptsd.. både barn og voksne Anonymkode: 32a30...00f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Hvis behandling har stagnert/ikke fungerer og det har vært sånn ett år, tenker jeg dere bør vurdere ny type behandling/ny behandler? Hva soer barnet selv om dette? Er vedkommende forståelsesfull for hvordan vedkommendes oppførsel skaper ringvirkninger i familien? Altså - frykten er jo reell. Det er mengden frykt/intensiteten som er problemet. Hva sier behandleren? Hva er behandlingsforløpet? Har dere en plan? Sånn som det er nå, trenger det ikke være for alltid. NÅ kan dere ikke gjøre så mye, men det kan jo skje mye i behandling de neste tre månedene. Hva sier barnet? Anonymkode: 1763b...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til alle som leser dette, alle buede ha tettris på mobilen din, for å spille dette så fort som mulig etter traumehendelser vil drastisk redusere risken for ptsd.. både barn og voksne Anonymkode: 32a30...00f …… altså 😂😂😂 jeg har kptsd og har spilt tetris hele livet. Det har ikke hjulpet meg… Har du lært dette på TikTok eller?? Anonymkode: 1763b...9b6 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis behandling har stagnert/ikke fungerer og det har vært sånn ett år, tenker jeg dere bør vurdere ny type behandling/ny behandler? Hva soer barnet selv om dette? Er vedkommende forståelsesfull for hvordan vedkommendes oppførsel skaper ringvirkninger i familien? Altså - frykten er jo reell. Det er mengden frykt/intensiteten som er problemet. Hva sier behandleren? Hva er behandlingsforløpet? Har dere en plan? Sånn som det er nå, trenger det ikke være for alltid. NÅ kan dere ikke gjøre så mye, men det kan jo skje mye i behandling de neste tre månedene. Hva sier barnet? Anonymkode: 1763b...9b6 Ts: Behandlingsplan er ekstremt sakte eksponering i barnets tempo. Trappetrinns modell. Alt skal gå i tempo barnet selv ønsker. Og derfor tar det veldig lang tid. Barnet selv ser ingen problemer med å ikke komme seg noe sted fordi hjemme er det trygt. Skolen er trygg og skoleveien gå/sykle føles trygt. Familie kommer på besøk hit. Vedr ferie så sier også barnet at vi kan dra, men jeg mistenker et hylekor når datoen evt kommer hvis vi bestemmer oss for å dra. Anonymkode: 9e4b5...c91
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): …… altså 😂😂😂 jeg har kptsd og har spilt tetris hele livet. Det har ikke hjulpet meg… Har du lært dette på TikTok eller?? Anonymkode: 1763b...9b6 Det hjelper ikke for cptsd, dette er gjeldende for traumatiserende enkelthendelser. Og nei, det er forskningsbasert og vi lærer det blant annet ved opplæring for arbeid i voldektsmottak. Anonymkode: 32a30...00f 2
AnonymBruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): …… altså 😂😂😂 jeg har kptsd og har spilt tetris hele livet. Det har ikke hjulpet meg… Har du lært dette på TikTok eller?? Anonymkode: 1763b...9b6 AB snakker om FOREBYGGING av PTSD symptomer, og forskning har vist at Tetris kan ha effekt. Så det du gjør, er å sitte og latterliggjør forskning. Gratulerer. Det er en vesentlig forskjell på å ha barndomstraumer som man går i flere år med, før man begynner og bearbeide det som voksen. Og det å bearbeide en hendelse som nylig har skjedd. Hvor fortere man bearbeider hendelser, hvor færre senvirkninger vil man få. Anonymkode: 96a9d...043 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det hjelper ikke for cptsd, dette er gjeldende for traumatiserende enkelthendelser. Og nei, det er forskningsbasert og vi lærer det blant annet ved opplæring for arbeid i voldektsmottak. Anonymkode: 32a30...00f Med sånne påstander får du komme med kilder… Anonymkode: 5aa07...d18 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Med sånne påstander får du komme med kilder… Anonymkode: 5aa07...d18 Finnes mange kilder på dette. Blandt annet her : https://www.ox.ac.uk/news/2017-03-28-tetris-used-prevent-post-traumatic-stress-symptoms Anonymkode: ecf02...d67 2
BobbySocks Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Jeg ville dratt. Og om barnet hyler? Ja, kanskje blir det motivert il å bli med neste år. Voksne trenger faktisk tid til annet en jobb, familie og hverdag, så det hadde jeg glatt gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Med sånne påstander får du komme med kilder… Anonymkode: 5aa07...d18 Ting i samme gate er ganske vanlig syn nå. Holde hjernen opptatt, så minnene ikke faster seg like mye, og følelsene ikke oppreguleres like mye. Å ikke sove rett etter traume også, for da konsolideres inntrykkene i hjernen. Det fjerner jo ikke all lidelsen, men kan redusere risiko for at den alvorlige hendelsen setter seg på en slik måte at det gir PTSD. Anonymkode: 5b2bc...0e3
Gjest jegerrinne Skrevet 5. august #14 Skrevet 5. august (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts: Hjelp er inne i bildet (psykolog og lege), men føler at det står på stedet hvil. Man må ønske og klare å ta i mot hjelpen som tilbys også. Og akkurat nå er frykten for stor. Jeg håper det vil løsne etter hvert. Jeg har selv vært i ulykke så jeg vet hva du snakker om. Man må bare og det føles helt forferdelig i starten, men det går gradvis bedre. Første steget er verst, men det kan ikke tas for barnet. Anonymkode: 9e4b5...c91 Ok. Rart de ikke prøver litt press, vet til tider så låser barn seg så opp i et hjørne at de ikke i det heletatt kommer ut, pga ingen tør å gi det lille dytte som til tider ska til. Dere har ikke noe motorklubb i nærheten, det å kunne se at bilsport motorsport kan være trygt? Vet det har gjort en del Så for dere foreldre sin del hadde jeg satset på å ta turen, bare besteforeldre vet at de klarer å stå i det hvis barnet starter med sine utfordringer Endret 5. august av jegerrinne
AnonymBruker Skrevet 5. august #15 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har to barn. Ene er snart voksen og det andre er 10 år. Det er barnet på 10 år som har fått ptsd etter en ulykke som skjedde for nesten 1 år siden. Barnet har trafikk angst (bil, buss, tog og fly) og vi har ikke kunnet besøke besteforeldrene eller noe familie på snart 1 år pga dette. Nå er sommerferien snart over og vi har kun vært hjemme etter barnets ønske. Vi hadde bestilt en sommerferie for lenge siden, men måtte avbestilling pga sykdom hos barnet. Jeg og far har aldri reist på noen tur alene og vurderer å reise nå etter at skolen begynner kun vi to, men det føles slemt. Besteforeldre vil da passe barna og de vil ha skole mens vi er borte så de vil jo ikke merke så mye til at vi ikke er hjemme annet en på morran og på kvelden. Allikevel så føler jeg meg slem som vurderer å reise bort og reise fra noen som egt vil være med, men som ikke klarer. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 9e4b5...c91 Reist. Bare positivt egentlig om ungen egentlig vil være med. Kan være en del av prosessen . Dere må uansett ikke presse på så mye. Jeg tenker at her må dete søke proff hjelp, eller kanskje en prest, som er mer vant til å snakke om slikt Anonymkode: d10a7...4c9
AnonymBruker Skrevet 5. august #16 Skrevet 5. august Hva om dere reiser på en helgetur i første omgang, som tilvenning. Da vet barnet at dere kommer hjem om bare 2 dager. Så kan det at dere drar og det går helt fint være motiverende på barnets progresjon på lengre sikt også. Anonymkode: 38916...047
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 18.37): …… altså 😂😂😂 jeg har kptsd og har spilt tetris hele livet. Det har ikke hjulpet meg… Har du lært dette på TikTok eller?? Anonymkode: 1763b...9b6 AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 19.50): Med sånne påstander får du komme med kilder… Anonymkode: 5aa07...d18 AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 20.37): Ting i samme gate er ganske vanlig syn nå. Holde hjernen opptatt, så minnene ikke faster seg like mye, og følelsene ikke oppreguleres like mye. Å ikke sove rett etter traume også, for da konsolideres inntrykkene i hjernen. Det fjerner jo ikke all lidelsen, men kan redusere risiko for at den alvorlige hendelsen setter seg på en slik måte at det gir PTSD. Anonymkode: 5b2bc...0e3 Dette er jo i samme gate som EMDR-behandling som har blitt ganske vanlig ifm traumer og ptsd. Har selv mottatt den type behandling i to omganger, vil si det er vellykket! Vet BUP har startet å prøve det ut på barn i min kommune, kanskje dere kan sjekke det for dere TS? Det er helt mild behandling der man følger et lys med øynene (med/uten vibrasjon), da distraksjonen ved lyset gjør at man lettere kan åpne opp for traumet siden man ikke går i panikkmodus. Anonymkode: 5c2b7...527
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo i samme gate som EMDR-behandling som har blitt ganske vanlig ifm traumer og ptsd. Har selv mottatt den type behandling i to omganger, vil si det er vellykket! Vet BUP har startet å prøve det ut på barn i min kommune, kanskje dere kan sjekke det for dere TS? Det er helt mild behandling der man følger et lys med øynene (med/uten vibrasjon), da distraksjonen ved lyset gjør at man lettere kan åpne opp for traumet siden man ikke går i panikkmodus. Anonymkode: 5c2b7...527 Ja, nettopp! Det er akkurat dette det er basert på, at øyebevegelsene våre mens vi spiller Tetris er noe lignende de øyebevegelsene som skjer under EMDR. Nervesystemet er direkte påvirket av våre synsbevegelser. Kilde: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7828932/ det er flere andre også, som du enkelt kan søke opp. Anonymkode: 32a30...00f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august Jeg mente å sitere denne også, i svaret mitt over: AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 19.50): Med sånne påstander får du komme med kilder… Anonymkode: 5aa07...d18 Altså, kilde: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7828932/ Dette er kjent verktøy for forebygging av PTSD etter enkelthendelser. Du snakker om kptsd som er helt ulikt. Anonymkode: 32a30...00f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august Oppsøk EMDR privat for barnet. Så invalidiserende plager ervhelt unødvendig å gå årevis med når det kommer fra et enkelttraume. Målrettet jobbing til jul så er ikke dette noe problem lenger. Anonymkode: 7bdcf...a7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå