AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #21 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): "Registrert partner" - jeg tolker det som samboer, som den du siterer har vært i 25 år. Tror de er godt innafor Anonymkode: 9d1fe...082 Nei det gjelder registrert partner og ikke samboer Anonymkode: 08850...562
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #22 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det gjelder registrert partner og ikke samboer Anonymkode: 08850...562 Jepp, har skrevet innlegg om dette i ettertid. Anonymkode: 9d1fe...082
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #23 Skrevet 5. august 2025 Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #24 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tror det kommer an på hvilket selskap man reiser med, jeg reiser endel med mamma og jeg får honnørrabatt med Widerøe når hun har honnørkort og jeg er ledsager. Også på buss i Nordland. Anonymkode: dc588...9e6 Da har hun ledsagerbevis, og det er noe annet enn det som diskuteres i tråden. Anonymkode: 52e75...0cd
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #25 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 Jeg vil tro de stoler på folk, for de aller fleste er (heldigvis) ikke så smålige at de lyver om sånt for å snike seg unna fullpris. Anonymkode: ae097...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #26 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 Eller bare ta i mot bota og klage på den med dokumentasjon i ettertid. Anonymkode: 5d5d4...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #27 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor registreres denne ledsageren da? Må vi bo sammen? Jeg reiser jo ofte med ei venninne, kan hun registreres selv om vi bor på forskjellige adresser? Helt nytt for meg dette, så mange spørsmål 😅 Anonymkode: 7bf78...421 Venninnen din kan selvfølgelig(!) ikke få honnørrabatt fordi hun reiser med deg! For å få det må dere være i et samboerforhold som kjærester eller gifte. Men dersom du har ledsagerbevis er det egne regler for ledsageren, noen steder får ledageren reise/komme inn gratis og noen steder til reduserte priser. Anonymkode: 8f433...7d3
Abra Skrevet 5. august 2025 #28 Skrevet 5. august 2025 applestories skrev (15 minutter siden): VY tog gir kun rabatt til ektefeller, som du skriver, men VY buss ser ikke ut til å gi rabatt til andre enn den som har honnørkort. Vy buss gir rabatt til den som har honnørkort, og ektefelle/partner som reiser sammen med den som har rett til honnørrabatt.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #29 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor registreres denne ledsageren da? Må vi bo sammen? Jeg reiser jo ofte med ei venninne, kan hun registreres selv om vi bor på forskjellige adresser? Helt nytt for meg dette, så mange spørsmål 😅 Anonymkode: 7bf78...421 Ektefelle eller registrert partner, dvs homofile som har inngått partnerskap før de fikk mulighet til å inngå ekteskap. Registrert partner kan også være samboer der samboerskap er registrert. Samme bostedsadresse er ikke tilstrekkelig i følge regelverket, nen godkjennes vanligvis. Det er altså ikke ledsager som registreres, men registrert partner som får honnørrabatt. Anonymkode: 45880...a4f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #30 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 Kontrolløren sjekker mot folkeregisteret. Så lenge dere har legitimasjon tar det bare noen minutter. Anonymkode: 45880...a4f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #31 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 Jeg har tatt skjermbilde av vigselsattesten fra skatteetaten hvor navnene våre står. Regner med at det holder hvis det blir kontroll. Vi har ikke gifteringer eller samme etternavn, så det blir vel det eneste beviset. Anonymkode: ee397...2db
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #32 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aldri blitt stoppet men jeg og samboer bestiller billett med honnør når vi reiser sammen på tog og buss. Vi har vært samboere i 25 år men aldri giftet oss. Anser at de ikke kommer til å spør om vielsesattest om vi får en kontroll. Anonymkode: ef9f1...05a Som det står, ektefelle eller registrert partner. Samboere får ikke rabatt. Folkeregisteret viser at dere ikke er gift, og dermed ikke har rett på rabatten. Anonymkode: 45880...a4f 1 1
Mezzosoprena Skrevet 5. august 2025 #33 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor registreres denne ledsageren da? Må vi bo sammen? Jeg reiser jo ofte med ei venninne, kan hun registreres selv om vi bor på forskjellige adresser? Helt nytt for meg dette, så mange spørsmål 😅 Anonymkode: 7bf78...421 Nei, som du ser av flere svar her, er det snakk om ektefelle eller registrert partner. Du er vel ikke gift med venninna di?? AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 De velger faktisk stort sett å stole på folk, jeg har aldri måttet vise honnørkortet mitt engang selv 🙂
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #34 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men altså. Må man gå rundt med vielsesattesen i lommeboka da, sånn hvis de spør? Eller sjekker de det opp i folkeregisteret hvis det blir kontroll? Det blir jo fryktelig mye styr for kontrollørene da, så de må jo nesten bare stole på at folk som sier de er gift faktisk er gift. Anonymkode: 7226e...d18 Eller så MÅ man jo ikke bruke den rabatten selv om den er der. Jeg gikk av med AFP da jeg var 62 og er gift med en syv år yngre mann, som da var i full jobb med direktørlønn. Han hadde egentlig rett på rabattert reise etter reglene, men det falt oss ikke inn å faktisk be om det. Synes honnører får nok rabatt som det er (sikkert å banne i kjerka, men)... Anonymkode: 971b0...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #35 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så MÅ man jo ikke bruke den rabatten selv om den er der. Jeg gikk av med AFP da jeg var 62 og er gift med en syv år yngre mann, som da var i full jobb med direktørlønn. Han hadde egentlig rett på rabattert reise etter reglene, men det falt oss ikke inn å faktisk be om det. Synes honnører får nok rabatt som det er (sikkert å banne i kjerka, men)... Anonymkode: 971b0...4e4 Men hvor er relevansen til hva TS spør om? Anonymkode: 9d1fe...082 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #36 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så MÅ man jo ikke bruke den rabatten selv om den er der. Jeg gikk av med AFP da jeg var 62 og er gift med en syv år yngre mann, som da var i full jobb med direktørlønn. Han hadde egentlig rett på rabattert reise etter reglene, men det falt oss ikke inn å faktisk be om det. Synes honnører får nok rabatt som det er (sikkert å banne i kjerka, men)... Anonymkode: 971b0...4e4 Man får ikke honnørrabatt på AFP. Kravet er at man er 67 år eller ufør. Anonymkode: 45880...a4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #37 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man får ikke honnørrabatt på AFP. Kravet er at man er 67 år eller ufør. Anonymkode: 45880...a4f Man må også være minst 50% ufør for å få honnør-rabatt. Der holder med 51%, men ikke 49%. Anonymkode: 70c97...b32
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #38 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man må også være minst 50% ufør for å få honnør-rabatt. Der holder med 51%, men ikke 49%. Anonymkode: 70c97...b32 Jeg vet, men poenget var at AFP ikke gir rett til honnørrabatt. Det gjør heller ikke stillingsspesifikk pensjonsalder. Det er folketrygdens pensjonsalder, 67 år, som er kravet. Anonymkode: 45880...a4f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #39 Skrevet 5. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor registreres denne ledsageren da? Må vi bo sammen? Jeg reiser jo ofte med ei venninne, kan hun registreres selv om vi bor på forskjellige adresser? Det er i utgangspunktet den du er gift med. Eller registrert partner (likestilt med å vere gift) Så nei. Venninna som du ikke er gift med skal ikke ha rabatt. Anonymkode: 0bae9...910
AnonymBruker Skrevet 5. august 2025 #40 Skrevet 5. august 2025 Mezzosoprena skrev (35 minutter siden): Nei, som du ser av flere svar her, er det snakk om ektefelle eller registrert partner. Du er vel ikke gift med venninna di?? De velger faktisk stort sett å stole på folk, jeg har aldri måttet vise honnørkortet mitt engang selv 🙂 Samme her. Har brukt det flittig til mange rabatter i åresvis. En fin ting å ha😊 Anonymkode: df81a...eb7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå