Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått honnørkort fordi jeg er ufør. Kan noen forklare meg hva det nederste avsnittet egentlig sier? Får både jeg og ledsager honnør på billetter eller er det bare jeg?

Jeg tolker det som at det er honnør til begge to.

IMG_7423.thumb.jpeg.c32dd582e365513025c1782e096f4964.jpeg

Anonymkode: 7bf78...421

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt honnørkort i mange år og visste ikke at partner og får det, er det noe nytt? Men ja, din registrerte partnet/ektefelle får og rabatter 

Anonymkode: 08850...562

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er gift eller har samboer registrert på samme adresse så får begge honnør. Dvs du kan ikke bare ta med en venn/venninne. 

Anonymkode: e7c3e...e47

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere reiser samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta med deg en hvilken som helst ledsager gratis, kun din ektefelle eller samboer.

Anonymkode: 5d530...c3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du er gift eller har samboer registrert på samme adresse så får begge honnør. Dvs du kan ikke bare ta med en venn/venninne. 

Anonymkode: e7c3e...e47

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke ta med deg en hvilken som helst ledsager gratis, kun din ektefelle eller samboer.

Hvor registreres denne ledsageren da? Må vi bo sammen? Jeg reiser jo ofte med ei venninne, kan hun registreres selv om vi bor på forskjellige adresser?

Helt nytt for meg dette, så mange spørsmål 😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ektefelle eller partner og da mener de partner av samme kjønn fikk jeg beskjed om. 

Anonymkode: ed4d9...101

AnonymBruker
Skrevet

Aldri blitt stoppet men jeg og samboer bestiller billett med honnør når vi reiser sammen på tog og buss. Vi har vært samboere i 25 år men aldri giftet oss. Anser at de ikke kommer til å spør om vielsesattest om vi får en kontroll.

Anonymkode: ef9f1...05a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor registreres denne ledsageren da? Må vi bo sammen? Jeg reiser jo ofte med ei venninne, kan hun registreres selv om vi bor på forskjellige adresser?

Nei, du kan ikke ta med en venninne. Hvorfor klarer du ikke å forstå at det gjelder ektefelle/samboer?

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å registrere partnerskap lenger, etter at det ble mulig for homofile å gifte seg. Så eneste mulighet er om du gifter deg med din venninne. 

Anonymkode: 4ebe3...e5a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

nei kun ektefelle/registrert partner. Registrert partner er egt utgått begrep og betyr giftemål av likekjønnede men nå heter det å ekteskap/ektefelle. Du kan ikke registrere veninne som partner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ledsager er noe annet enn ektefelle/registrert partner. Kun de som er gift eller er av likekjønnet partnerskap fra før det var lov med likekjønnet ekteskap kan benytte seg av honnørrabatten sammen. 

Anonymkode: ee397...2db

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri blitt stoppet men jeg og samboer bestiller billett med honnør når vi reiser sammen på tog og buss. Vi har vært samboere i 25 år men aldri giftet oss. Anser at de ikke kommer til å spør om vielsesattest om vi får en kontroll.

Anonymkode: ef9f1...05a

Skal dere lyve hvis dere blir spurt da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal dere lyve hvis dere blir spurt da? 

"Registrert partner" - jeg tolker det som samboer, som den du siterer har vært i 25 år. Tror de er godt innafor :D 

Anonymkode: 9d1fe...082

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Registrert partner" - jeg tolker det som samboer, som den du siterer har vært i 25 år. Tror de er godt innafor :D 

Da tolker du sannsynligvis feil hos en del selskaper. For eksempel presiserer både Vy og SJ at det ikke gjelder samboer.

Anonymkode: 5d5d4...4bd

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da tolker du sannsynligvis feil hos en del selskaper. For eksempel presiserer både Vy og SJ at det ikke gjelder samboer.

Ja, jeg tenkte på det, men la inn som AB så kunne ikke redigere. Et kjapt google-søk viser også at det nok er en feiltolkning, sannsynlig over hele rekka.

AnonymBruker
Skrevet

Er den du er gift med/samboer/partner(samme kjønn). Må ha samme adresse. 

Vennine osv gjelder det ikke for

Anonymkode: 362e7...e59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer an på hvilket selskap man reiser med, jeg reiser endel med mamma og jeg får honnørrabatt med Widerøe når hun har honnørkort og jeg er ledsager. Også på buss i Nordland. 

Anonymkode: dc588...9e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

VY tog gir kun rabatt til ektefeller, som du skriver, men VY buss ser ikke ut til å gi rabatt til andre enn den som har honnørkort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er den du er gift med/samboer/partner(samme kjønn). Må ha samme adresse. 

Vennine osv gjelder det ikke for

Anonymkode: 362e7...e59

Du må skille på skal og kan.

I følge Samferdselsdepartementet SKAL ektefelle (etter eksteskapsloven) ha rabatt når den reiser sammen med en ektefelle som har honnørkort.

Men selskapene KAN velge å gi rabatt også til samboere men det er opp til hvert enkelt selskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...