Mezzosoprena Skrevet 7. august 2025 #21 Skrevet 7. august 2025 Det er viktig å ha folk fra andre kulturer som kan tørke støv av Louboutin-skoene og Hermes-veskene 🤣 3 1
Myrmica Skrevet 7. august 2025 #22 Skrevet 7. august 2025 TheLegendBellaGoth skrev (På 4.8.2025 den 23.50): Jeg synes ihvertfall det er synd at vi har ingen kulturutveksling lengre. Mine barn har lært så mye fra dem, dem har lært å være takknemlige for det dem har. Jeg kommer ikke fra rike kår selv, og om jeg ikke hadde møtt min mann i ung alder kunne jeg gjerne vært au-pair selv Men det har vi, du bare får ikke utnyttet dem som arbeidskraft. Det er f.eks mange ungdommer fra andre land som er på utveksling i ungdomsskolen og videregående. Du kan jo være vertsfamilie for en slik? 5 3
herzeleid Skrevet 7. august 2025 #23 Skrevet 7. august 2025 TheLegendBellaGoth skrev (På 4.8.2025 den 23.15): Var egentlig AP og sosialistene misunnelig på folk som hadde au-pair siden de fjernet ordningen? Skjønner ikke at de fjernet denne ordningen som hjalp så mange familier Jeg tenker litt av svaret ligger i spørsmålet; hva oppnådde vi med å fjerne ordningen? Var fjerningen til fordel for de som selv ønsket å jobbe under ordningen men nå nektes å gjøre dette? Antagelig ikke. Var fjerningen til fordel for familiene som ønsket å benytte seg av ordningen? Antagelig ikke. Så sitter vi egentlig igjen med? - Antagelig ikke så mye mer enn tilfredsstillelsen av å ha fått fjernet en mulighet fra noen vi var misunnelige på. 1
TheLegendBellaGoth Skrevet 7. august 2025 Forfatter #24 Skrevet 7. august 2025 Rosakatt skrev (1 time siden): Du kan sikkert ta med familien og jobbe som au pair hos noen i et annet land? Det er sikkert mange som trenger hjelpen. Eller få deg venner fra andre land? Ingen sier noen må passe barn og stelle hus for lav sum, for kulturutveksling. Reis. Jeg føler ikke jeg har et behov for å gjøre det nå, kanskje om jeg var ung og ikke hadde så mye penger. Vi reiser en god del, men vi reiser ikke ut i slummen hvis du skjønner
TheLegendBellaGoth Skrevet 7. august 2025 Forfatter #25 Skrevet 7. august 2025 Mezzosoprena skrev (1 time siden): Det er viktig å ha folk fra andre kulturer som kan tørke støv av Louboutin-skoene og Hermes-veskene 🤣 Det greier jeg fint selv!
TheLegendBellaGoth Skrevet 7. august 2025 Forfatter #26 Skrevet 7. august 2025 Myrmica skrev (1 time siden): Men det har vi, du bare får ikke utnyttet dem som arbeidskraft. Det er f.eks mange ungdommer fra andre land som er på utveksling i ungdomsskolen og videregående. Du kan jo være vertsfamilie for en slik? Da hadde jeg vært nervøs for å fått en bråkebøtte av en ungdom må jeg si
Rosakatt Skrevet 7. august 2025 #27 Skrevet 7. august 2025 TheLegendBellaGoth skrev (Akkurat nå): Jeg føler ikke jeg har et behov for å gjøre det nå, kanskje om jeg var ung og ikke hadde så mye penger. Vi reiser en god del, men vi reiser ikke ut i slummen hvis du skjønner Forutså det. Det er sårbart for dem å være au pair, som det er sårbart for dem generelt her i verden med alle de gale menneskene, som er nater på å utnytte der de kan. 1
TheLegendBellaGoth Skrevet 7. august 2025 Forfatter #28 Skrevet 7. august 2025 herzeleid skrev (54 minutter siden): Jeg tenker litt av svaret ligger i spørsmålet; hva oppnådde vi med å fjerne ordningen? Var fjerningen til fordel for de som selv ønsket å jobbe under ordningen men nå nektes å gjøre dette? Antagelig ikke. Var fjerningen til fordel for familiene som ønsket å benytte seg av ordningen? Antagelig ikke. Så sitter vi egentlig igjen med? - Antagelig ikke så mye mer enn tilfredsstillelsen av å ha fått fjernet en mulighet fra noen vi var misunnelige på. Det er rett og slett dumt for alle parter! Men i kjent AP-stil så gjør de ting forbudt fordi dem ikke liker det
TheLegendBellaGoth Skrevet 7. august 2025 Forfatter #29 Skrevet 7. august 2025 Rosakatt skrev (Akkurat nå): Forutså det. Det er sårbart for dem å være au pair, som det er sårbart for dem generelt her i verden med alle de gale menneskene, som er nater på å utnytte der de kan. Når vi er på ferie så bor vi på et fint hotell, men jeg tror folk flest som jobber på hotellet har en helt vanlig lønn justert ift. deres land 1
Fremmed fugl Skrevet 7. august 2025 #30 Skrevet 7. august 2025 TheLegendBellaGoth skrev (På 4.8.2025 den 23.15): Var egentlig AP og sosialistene misunnelig på folk som hadde au-pair siden de fjernet ordningen? Skjønner ikke at de fjernet denne ordningen som hjalp så mange familier Ordningen ble fjernet fordi den ikke fungerte i henhold til hensikten. Var meningen at ungdommer fra ulike land skulle få muligheten å bli en del av en annen familie, og oppleve enn annen kultur. Men ble brukt som meget lavt betalt og av staten sponset utnyttelse av fremfor alt til slutt a alena mødre fra Filippinene som "jobbet" for rike norske familier. Sponsing av rike folk. Utnyttelse, også ikke sjeldent seksuelt. PS. Jeg har hatt tre au-pairer selv for lenge siden. 1 4
Sciurus Skrevet 8. august 2025 #31 Skrevet 8. august 2025 Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep. Sciurus, mod
fru Alving Skrevet 16. august 2025 #32 Skrevet 16. august 2025 Ordningen ble fjernet fordi den ikke lenger tjente hensikten. I sin tid var Au pair ordningen en måte der unge jenter kunne få bo trygt hos en familie i et annet land et år og lære seg språk og kultur. Samtidig som en familie med barn kunne få litt hjelp i huset. Litt sånn byttehandel der begge parter satt igjen med noe. Flere jeg kjenner var au pair et år på 80 og 90 tallet, en dro til Frankrike og hun ble værende der. Dronning Sonja var jo au pair et år i Sveits som ungdom. I dag var ordningen ikke lenger bygget på likeverd, nesten alle jentene kom fra fattige land. Mange hadde jo barn i hjemlandet sitt som de forlot for å passe rike nordmenn sine unger. Det var en stor skjevhet i forholdet mellom vertsfamilie og aupair og selv om noen sikkert har vært gode familier og tatt godt vare på sin aupair så fungerte ikke ordningen lenger som ment.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå