Gå til innhold

Au-pair ordningen, misunnelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var egentlig AP og sosialistene misunnelig på folk som hadde au-pair siden de fjernet ordningen? Skjønner ikke at de fjernet denne ordningen som hjalp så mange familier :) 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (1 minutt siden):

Var egentlig AP og sosialistene misunnelig på folk som hadde au-pair siden de fjernet ordningen? Skjønner ikke at de fjernet denne ordningen som hjalp så mange familier :) 

Nok en luksusting du ikke har satt deg helt inn i?

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Mezzosoprena skrev (2 minutter siden):

Nok en luksusting du ikke har satt deg helt inn i?

• Liker 1
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (Akkurat nå):

Du ser på au-pairordningen med blikket den den rike familien som har råd til å ha en slik (pluss plass til et sted hun kan bo), men har du satt deg noe inn i hvordan au-pairene har det rent arbeids- og lønnsmessig? 

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (4 minutter siden):

Vel, offisielt het dette "kulturutveksling" og kom i stand i hovedsak for at utlendinger skulle kunne oppholde seg i Norge ett år uten arbeidstillatelse ... Men med tida begynne folk å si rett ut at de tenkte mest på det at de kunne få barnepass kun ved å skaffe kost/losji og lommepenger. 

Anonymkode: ba62e...ebf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lol. Au pair var sinnsykt mye billigere enn å ansette vaskehjelp og barnevakt. Jeg tenkte alltid at de som hadde au pair hadde lite penger og var gjerrige og ikke minst harry. Vi andre leier inn vaskefirma fast to dager i uken og har råd til å enten være hjemme med barna våre eller betale noen for å være det. Jeg var aldri misunnelig på at noen utnytta unge filippinske kvinner nei. 

Anonymkode: 5afa4...454

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det handlet om å stoppe missbruk av noe som skulle være språk- og kulturutveksling for ungdom. Endte jo i hovedsak opp som underbetalt arbeidskraft. Ja  det gjorde hverdagen lettere for mange familier, men det forsvarer ikke at man har voksen hushjelp som jobber for "lommepenger".

Endret av Sydvesta Orkana
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Du ser på au-pairordningen med blikket den den rike familien som har råd til å ha en slik (pluss plass til et sted hun kan bo), men har du satt deg noe inn i hvordan au-pairene har det rent arbeids- og lønnsmessig? 

Altså nå kan jeg kun prate fra vår egen erfaring og for oss har det vært bra å ha andre fra andre deler av verden. Jeg så mer på det som kulturutveksling. Au-pairen så hvordan vi levde og mine barn og oss lærte av dems kultur og liv :) 

• Liker 3
Skrevet

Så jeg kan ikke prate for andre som utnyttet dette, men synes de heller kunne komme med konkrete tiltak enn å være misunnelig å avvikle ordningen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født, oppvokst og bosatt på Oslo vest og har lite til overs for både Ap og sosialister, uten at jeg heller bruker det som et slags skjellsord på folk som ikke er enige med meg i alt. Ikke at au pair-ordningen var så himla vestkantete som en del skal ha det til, i hvert fall ikke mot slutten. 

Tenker uansett at det var helt riktig å avskaffe ordningen. Au pair-ordningen skapte et nært rettsløst hull der man kunne utnytte unge kvinner fra særlig enkelte bestemte utland på både den ene og den andre måten. Påstander om at ordningen «hjalp så mange familier» biter ikke på meg, når de familiene den hjalp stort sett var de som lettest kunne hjelpe seg selv på andre måter og all hjelp i praksis skjedde på bekostning av noen med et større behov for vern enn familiene selv. 

Nei, det skulle bare mangle at den forsvant. Like troverdig når au pair-forkjempere påstår at de er bekymret for reduksjonen i kulturutveksling som da reder Herbjørn Hansson påstod at han ikke hørte om at Cayman Islands ble brukt for å skjule penger. Kan i hvert fall være ærlige om at man gir faen i alle andre enn seg selv. 

Anonymkode: c5c3b...557

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er født, oppvokst og bosatt på Oslo vest og har lite til overs for både Ap og sosialister, uten at jeg heller bruker det som et slags skjellsord på folk som ikke er enige med meg i alt. Ikke at au pair-ordningen var så himla vestkantete som en del skal ha det til, i hvert fall ikke mot slutten. 

Tenker uansett at det var helt riktig å avskaffe ordningen. Au pair-ordningen skapte et nært rettsløst hull der man kunne utnytte unge kvinner fra særlig enkelte bestemte utland på både den ene og den andre måten. Påstander om at ordningen «hjalp så mange familier» biter ikke på meg, når de familiene den hjalp stort sett var de som lettest kunne hjelpe seg selv på andre måter og all hjelp i praksis skjedde på bekostning av noen med et større behov for vern enn familiene selv. 

Nei, det skulle bare mangle at den forsvant. Like troverdig når au pair-forkjempere påstår at de er bekymret for reduksjonen i kulturutveksling som da reder Herbjørn Hansson påstod at han ikke hørte om at Cayman Islands ble brukt for å skjule penger. Kan i hvert fall være ærlige om at man gir faen i alle andre enn seg selv. 

Anonymkode: c5c3b...557

👆 dette!👏

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ihvertfall det er synd at vi har ingen kulturutveksling lengre. Mine barn har lært så mye fra dem, dem har lært å være takknemlige for det dem har. Jeg kommer ikke fra rike kår selv, og om jeg ikke hadde møtt min mann i ung alder kunne jeg gjerne vært au-pair selv :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke misunnelig nei, men skulle gjerne hatt det, men jeg ville betalt MYE MYE mer og gitt skikkelige vilkår. Det har jeg ikke muligheten til. 

Anonymkode: 02c80...abc

AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ihvertfall det er synd at vi har ingen kulturutveksling lengre. Mine barn har lært så mye fra dem, dem har lært å være takknemlige for det dem har. Jeg kommer ikke fra rike kår selv, og om jeg ikke hadde møtt min mann i ung alder kunne jeg gjerne vært au-pair selv :) 

Høyrest kosleg ut. Kva land var det de hadde au-pairar i frå? :) 

Anonymkode: dfbdc...eec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høyrest kosleg ut. Kva land var det de hadde au-pairar i frå? :) 

Anonymkode: dfbdc...eec

De fleste har vært fra Asien, hovedsakelig fra Sri Lanka og Kina :) 

Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (13 timer siden):

Altså nå kan jeg kun prate fra vår egen erfaring og for oss har det vært bra å ha andre fra andre deler av verden. Jeg så mer på det som kulturutveksling. Au-pairen så hvordan vi levde og mine barn og oss lærte av dems kultur og liv :) 

Hadde det enda faktisk vært kulturutveksling da, og ikke sosial dumping! 

Misunnelse har ingenting med saken å gjøre!

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Au-pair er avviklet. Inn kommer BPA. Etter å ha lest innlegg om ordningen, har jeg forstått at en  assistent kan  gjøre det samme som en asiater på kulturutveksling. De kan ta ansvar for funksjonshemmede barn, ta husvasken, vaske bil, passe barnets søsken.  De er ikke bare assistenter til barnet, men også assistenter til foreldrene. Det er så mye fleksibilitet i ordningen at foreldrene i prinsippet kan ta seg av det funksjonshemmede barnet selv, og bare bruke assistenten til rengjøring, barnepass og forefallende arbeid som luking og skjortestryking. Eneste forskjellen er at BPA ikke overnatter der ( med mindre det er hvilende nattevakt)

• Liker 1
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (18 timer siden):

Trodde det var fordi mange av pairer ble utnyttet 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (18 timer siden):

Du kan fortsatt ansette hushjelp og dagmamma. Kommer personen fra eøs-land får de også automatisk arbeidstillatelse. Du kan ansette vedkommende i full stilling, avtale en riktig lønn, og omgås så mye dere vil.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 4.8.2025 den 23.50):

Du kan sikkert ta med familien og jobbe som au pair hos noen i et annet land? Det er sikkert mange som trenger hjelpen.

Eller få deg venner fra andre land? Ingen sier noen må passe barn og stelle hus for lav sum, for kulturutveksling. Reis. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...