Gå til innhold

Hvordan hviler man seg frisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt nå at alt jeg gjør fungerer ikke for å bli frisk, jeg bare tilfører mer stress. 
Jeg har prøvd å væte sykemeldt, legge om kosthold, rutiner ved soving og stå opp, trening, yoga, mindfullness,unngå triggere osv. 

Det jeg sitter igjen med er enda mer symptomer på sykdommen. 
Jeg får tips om å roe helt ned, hvile, få kontakt igjen med meg selv. 

Hvordan hviler man? Hvordan ikke tilføre stress når jeg tydeligvis ikke kan noe annet. 
I sommer har jeg lyttet på lydbok, prøvd å bare ligger på solseng å gjøre ikke noe. Med barn fungerte ikke det ;) 

Så hvordan hviler man seg frisk? 

Anonymkode: e4c7d...48d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke hvile deg til god helse.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde blitt stressa om jeg skulle herjet med kosthold, yoga osv. De fleste har godt av å lære seg å gi litt faen etter jobb og ta det med ro.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke sett noen klare det.

Jeg har hatt et par kollegaer som har gått seg på en ordentlig smell. To gikk helt i kjelleren samtidig. En kom i kontakt med et oppfølgingsteam, der det var jevn progresjon på aktivitet. Veldig rolig i starten. Hun var tilbake i full jobb og aktiv fritid etter 4 mnd. Hun andre har prøvd alt fra analyse av hva hun skulle holde seg unna av mat (f.eks ikke spis agurk og paprika) til nullaktivitet. Og er fremdeles ute av jobb 5 år etter.

Jeg vet at i noen tilfeller kan det å trene hardt være direkte skadelig, men tror at det å komme seg ut og være litt i aktivitet er viktig. Legg bort skjerm, bli kjent med kroppens signaler.

Anonymkode: 17727...f69

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør akkurat det du vil…

Ingen strenge kosthold, ingen yoga, ingen faste treningsrutiner. 
Når jeg traff veggen, måtte alt av «normale» rutiner vekk. Jeg lot meg selv sove lenge eller sove midt på dagen, spise frokost til middag, og middag til frokost vis jeg ville, trene ekstra tung eller ingenting. 
Bare lot kroppen bestemme, og stod opp uten noe form for fast plan.

Ser det er barn inne i bildet, som gjør at det krever litt mer rutiner enn for oss barnefrie sjeler men, prøv å gjør akkurat det du vil på dagtid. 

Anonymkode: c8415...eab

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger en 1 time på sofaen hver dag. I et helt stille hus (har 2 katter og 3 barn så ikke altid så enkelt). 

Kostholdet er det jeg vil spise. Om det er å leve på sjokolade en hel dag eller grønnsaker neste.

Målet er å trene 2 dager i uken.

Behandling 1 gang i uka, fastlege og utredninger fremover tar et stort fokus.

Ellers ligger jeg mesteparten i senga eller presser meg til aktiviteter med familien. Venner har jeg kuttet helt ut.

Ikke mye innhold i hverdagen men med fibromylagi og ms så blir det sånn for en god stund.

Blir sykere av å presse meg og stresse.

Anonymkode: a71ac...8e7

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Rolige turer for å tømme tankene fungerer for meg. Ikke hard trening eller sofasliting. Av og til noen timer med gaming.

Det viktigste er å finne en aktivitet som passer for deg.

Anonymkode: ac84a...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykdommen, sier du? 

Jeg håper det ikke er hvilesykdommen du har fått. For den har nemlig dårlig prognose og et progiderende sykdomsforløp. Det høres ut som du har noen av symptomene, forhåpeligvis er du bare på stadie 1. Da er det enda håp.  

Jeg mener da "sykdommen" som er å bli sykelig opptatt av sykdom. Og likedan sykelig opptatt av hvile. Så opptatt av det at den sykelige opptattheten gjør deg lett psykisk syk. Som da føles som en reell fysisk sykdom. Og den onde sirkelen er startet. 

Å bli dårlig av stress er egentlig ikke en sykdom, om det er det du sikter til(?), det er en helt naturlig reaksjon. Og man kan ikke hvile seg unna stress, i stresset. Stresset er mentalt, så det handler om å finne ut hva som stresser deg, og så få bukt med det. Og da få ekte hvile i den normale hverdagen din. 

Jeg hadde det sånn i mange år, som et eksempel. Skjønte ikke hvorfor jeg var så stresset, ingen energi, overskudd, humør. Så viste det seg at jeg levde med en narsissist. 

Anonymkode: 6f3e3...872

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få noen andre til å ta seg av barna en time her og der, og gå rolige turer i frisk luft. Du trenger ikke trene, bare gå rolig mens du lar tankene vandre. Tenk på det du ser, hører og lukter, og la tankene vandre fritt. Hjernen trenger pause, og det får den gjennom aktivitet og pause fra internett, sosialisering og jobbekymringer. Du må gi hjernen tid til å kjede seg litt og ikke bli stimulert.
Til og begynne med kjenner du kanskje ikke forskjell, men fortsett jevnt og trutt, helst hver dag. Etterhvert vil du merke at noe skjer med både formen og stressnivået, og du vil savne turene om du hopper over en dag eller to.

Når du hviler hjemme, så ikke ta frem skjerm ved en hver anledning. Sett av tid til å bare sitte og stirre tomt ut i luften. Om du liker musikk, kan du lytte til rolig musikk mens du sitter og stirrer. Og har du en eller annen hobby du liker å holde på med, eller har likt før å holde på med, så sett av tid til det også. gjerne hobbyer som gjør at du soner litt ut og glemmer deg litt mens du holder på. Det er ekte hvile for hjernen.

Anonymkode: 5e89a...d80

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg får tips om å roe helt ned, hvile, få kontakt igjen med meg selv

fra hvem? Fra noen som vet hva det snakker om? 

Anonymkode: 3e588...851

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har skjønt nå at alt jeg gjør fungerer ikke for å bli frisk, jeg bare tilfører mer stress. 
Jeg har prøvd å væte sykemeldt, legge om kosthold, rutiner ved soving og stå opp, trening, yoga, mindfullness,unngå triggere osv. 

Det jeg sitter igjen med er enda mer symptomer på sykdommen. 
Jeg får tips om å roe helt ned, hvile, få kontakt igjen med meg selv. 

Hvordan hviler man? Hvordan ikke tilføre stress når jeg tydeligvis ikke kan noe annet. 
I sommer har jeg lyttet på lydbok, prøvd å bare ligger på solseng å gjøre ikke noe. Med barn fungerte ikke det ;) 

Så hvordan hviler man seg frisk? 

Det høres ut som du stresser for mye med alt du skal være flink å gjøre mht sunt kosthold, trening, yoga, legge deg tidlig m.m. og resultatet blir bare mer stress enn utgangspunktet. Du må bare lære deg å slippe kontrollbehovet ditt og flink pike-holdningen og bare slippe alt og gi litt f. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

fra hvem? Fra noen som vet hva det snakker om? 

Fra legene mine som mener at det jeg driver med fører til forverrelsen av min sykdom. 

Jeg har ikke me eller lignende, jeg har en medfødt sykdom og med den følger det masse plager som forverres av mye. 
Takk for mange tips, når ferien er over er jeg klar for å komme meg ut i naturen igjen. Trene på å ikke gjøre noe er nok kanskje en ide. Foreløpig ikke klart det enda. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig:

Telefonen må bort. Helt bort. 

Ut i natur. Ofte.

For min egen del så måtte jeg slutte med alt av koffein og drikke mer vann. Kuttet ut Pepsi max, energidrikk, kaffe. 

Jobb med pust.

Det er greit å gjøre ingenting uten at ingenting må planlegges. Gi faen i alt, rett og slett. 

Anonymkode: a477d...bbc

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

det jeg driver med fører til forverrelsen av min sykdom. 

"det du driver med"?  

Altså; yoga, mindfulness, soverutiner... det er ikke bra iflg legene? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever med lav energi (uforutsigbart). Og jeg tenker at med mindre det er sykdom som brukket ben eller forkjølelse som går over, så kan man ikke hvile seg frisk. Jeg tenker man må endre hverdagen. Jeg liker godt spoon-theory for egen del, men for meg handler det om å legge hverdagen min til rette slik at jeg får flest bra dager. 

Ting jeg gjør/har gjort:

• senket forventinger til hva jeg kan få til, så jeg ikke stresser meg selv.
  • si nei til å bli med på ting, i hvert fall om jeg ikke har veldig lyst.
  • sette bort det arbeidet jeg har råd til som husvask og matinnkjøp med hjemlevering.
  • spise enklere måltider, lettere for meg som bor alene sikkert. Men færre ingredisnser, sjeldnere varmmat, mindre oppvask.
  • dusjer og vasker håret kun en gang i uken, klutvask resten (med mindre jeg blir svett)
  • bruker kun klær som er lette å ha på og lette å vaske, komfort!
  • senker tempoet, om jeg må vente på neste buss gjør ikke det noe så lenge jeg kan sitte når jeg venter.
  • sover lur
  • har muligheten til å trekke meg tilbake, koble av, skru av mobil og ikke være tilgjengelig for noen, drive med rolig hobby eller se film. 100% egentid garantert alene.
  • har sluttet å stresse med at jeg glemmer så lett, men har god rutine på å skrive ned viktige ting.
  • tømmer hodet på papiret før jeg legger meg om det er noe jeg grubler på, så hjernen ikke må jobbe med det gjennom natten.
  • være med mennesker som gir energi, og trekke meg unna folk som koster energi.
  • har jeg ekstra energi en dag er det viktig å ikke stresse meg å bruke den nyttig, men jeg liker å lage met så da kanskje jeg lager ekstra masse middagspoosjoer som jeg kan ha i fryseren, eller orker en gåtur i skogen.
  • jeg har helt sluttet å ha dårlig samvittighet ovenfor andre, de vet ikke hvordan jeg har det.

Anonymkode: 95049...fc0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"det du driver med"?  

Altså; yoga, mindfulness, soverutiner... det er ikke bra iflg legene? 

Nei det er ikke bra at jeg jobber med alt dette på engang for det gjør ikke noe for meg, det legger bare enda mer byrde og stress når jeg har behov for det motsatte. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du plukker opp telefonen for å gjøre noe viktig (ringe noen, betale regninger o.l.), så legg den ned og sitt heller med tomt blikk og la tankene vandre. Telefonscrolling er stress for hjernen, så bruk minst mulig tid på å sjekke og scrolle.

Har hørt om noen som var på kurs i mestring av stress, som fikk beskjed om å ta tilbake den gode gamle "saustirren". Den der tomme stirringen der blikket henger fast i noe men egentlig ikke ser på det. Der tankene bare vandrer og man er litt borte i noen minutter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt ærlig:

Telefonen må bort. Helt bort. 

Ut i natur. Ofte.

For min egen del så måtte jeg slutte med alt av koffein og drikke mer vann. Kuttet ut Pepsi max, energidrikk, kaffe. 

Jobb med pust.

Det er greit å gjøre ingenting uten at ingenting må planlegges. Gi faen i alt, rett og slett. 

Anonymkode: a477d...bbc

Telefonen er noe dritt,  bør jeg bli flink til. Når jeg har blitt syk har denne tatt helt over og det er en avhengighet. Det må jeg gjøre noe med! 
Drikke litt cola, hadde vært fint å slutte med. Hva erstattet du det med? Blir så lei vann i blant. Liker veldig godt te, men det er kanskje koffein i den også? 🥴

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vanskelig å gi et godt svar når du ikke sier hvilken sykdom du har.

Anonymkode: 3a927...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Telefonen er noe dritt,  bør jeg bli flink til. Når jeg har blitt syk har denne tatt helt over og det er en avhengighet. Det må jeg gjøre noe med! 
Drikke litt cola, hadde vært fint å slutte med. Hva erstattet du det med? Blir så lei vann i blant. Liker veldig godt te, men det er kanskje koffein i den også? 🥴

Ts

Det finnes cola uten koffein :) Ikke like bra som vann, men om du kutter ned på colaen så er det jo et alternativ å drikke koffeinfri når du drikker cola.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...