Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjemme og sov. Våknet til noe som ikke lignet Norge. Var i Oslo noen dager senere og så blomsterhavet. Merkelig stemning. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var akkurat komt  inn døra til kroa i Sande, og skulle på dansegalla, og når ein slo på TV-en ble bilder av regjeringskvartalet vist på NRK, og det ble ifølge kommentator ble det meldt om "sprett skyting på Utøya " Ingen viste da forløbi omfanget av terroren, hva som egentlig hadde skjedd.

Det ble antydet at dette var en terrorhandling som følge av Norges deltagelse  i bombingen  av Libya som hadde skjedd  mars 2011, men det ble etterhvertavkreftet.   En mann viste seg å vera  så at ondskapsfull  som kostet mange menneskeliv, og eit stort omfang av  matrielle skader.  Var snakk om at  mange arangement skulle avlyses i sympati med de pårørende, og det ble vedtatt at dei fleste arangement skulle gå som planlagt,   

Anonymkode: dd4d0...9cf

Skrevet

Var i Horsens, på ferie med tre barn. Hadde vært på shopping, og kom tilbake til hotellet.

Tv sto på i resepsjonsområdet og masse folk. Var spesielt å være i Danmark da. Mye omsorg fra fremmede dansker… og fikk hysterisk telefon fra bestemor (bodde i en helt annen del av landet). Hun bare: «de sier vi ikke skal sitte alene, men jeg sitter alene».

Da vi skulle kjøre hjemover fra båten var det utrolig rar stemning. Det var forferdelig trist å se alle 🇳🇴 på halv stang, og oppover Gudbrandsdalen møtte vi mange bårebiler på vei sørover. 😢

Var vanskelig å forklare hva som hadde skjedd de minste barna.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg den eneste som ikke bryr meg?  Sånt skjer.  Og nå er det vel på tide å la dette går eller.  

Anonymkode: 234f9...304

Skrevet

Jeg var hjemme. Husker jeg fikk helt sjokk da jeg skulle se på nyhetene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på lekeplassen med min da ett år gamle sønn, når mamma ringte meg og sa at vi for all del ikke måtte reise inn til Bergen. Man visste jo ingenting om hvem som sto bak dette, eller hvor de ville slå til videre.. 

Anonymkode: 0b93c...a19

Skrevet

Hadde tenkt meg på gamle Deichmann m min 7 år gamle datter, dessverre var hun pjusk så vi utsatte det... trodde ikke mine ører når jeg hørte hva som skjedde i området ...

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo, sluttet tidlig den fredagen og tok en blund. Hørte torden mens jeg sov (trodde jeg). 

Da jeg våknet av vekkerklokken, hadde jeg flere meldinger fra folk i utlandet som lurte på om jeg var trygg. 

Gikk raskt inn på nyhetene og dro til en venninne. Vi gikk ut og tok en matbit og det var en rar stemning i byen. Deretter gikk vi hjem til henne, satte på tv’n og så de syke første bildene fra Utøya. 

Anonymkode: d37e6...2c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 22.16):

På jobb, et stykke unna, men hørte braket godt og trodde det var torden. Det var litt ubehagelig å reise kollektivt hjem den dagen, man kikket litt ekstra på passasjerene rundt seg. Skrudde på tv hjemme og da handlet det mest om Utøya. Forsto først ikke hvorfor ikke alt fokus var på regjeringskvartalet, men det endret seg jo fort. 

Historiene ble stadig verre utover kvelden, etter hvert som øyenvitneskildringene kom. Og husker fortsatt han i helikopteret som rapporterte om "20-30 døde unger i vannkanten". Og hun som hadde svømt og fortalte at gjerningsmannen skjøt alle han så. Men forsto jo da at dødstallene ville bli mye høyere, og dagen etter ble det rapportert om over 80 drepte på øya. Som heldigvis ble moderert noe ned, siden det var så mange at noen hadde blitt telt dobbelt...

Anonymkode: 0e859...8aa

Jeg satt her på kvinneguiden, medlemmer her som bodde nær eller hadde kjente i området oppdaterte før media gjorde. Det var en grusom dag. 

Anonymkode: 764e2...856

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt i bilen og hørte om bombingen av Regjeringskvartalet på radioen i bilen. Der og da håpet jeg på en gasseksplosjon eller noe i den duren. Vi skulle handle, men vi valgte bare å dra hjem og vi ble sittende å se nyheter resten av dagen. 

Anonymkode: e52c5...790

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke så mye fra den dagen annet enn at jeg ante fred og ingen fare og gikk inn på VG-nett og så "BOMBE GÅTT AV I OSLO" med store, hvite bokstaver på svart bakgrunn, og at jeg kjente det gikk kaldt nedover ryggen på meg og skrudde på nyhetene. Så ble alt bare verre og verre. For en mørk dag, og en grusom fyr. Husker jeg leste kompendiet hans. 

Anonymkode: 97230...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på hytta i Sverige, med vår nyfødte datter. Mannen min jobbet litt ute mens jeg hadde fått baby til å sove, og jeg skulle kjapt sjekke nettavisene. Ropte mannen min inn, og vi bestemte oss for å pakke og reise hjemover for å følge utviklingen (ingen TV og nett på hytta). På bilturen hjem brøt radiosendingen over og rapporterte om meldinger på Twitter om skyting på Utøya.

Den følgende kvelden og natten sov jeg lite. Jeg tilbrakte den i sofaen med nyhetskanalen påskrudd, og med et lite barn som sov i armene og våknet jevnlig for mat. Kontrasten i dette, og meldingene om døde barn i hopetall var ikke til å fatte.

En bekjent mistet sin søster på Utøya. Den kvelden leste jeg også en desperat melding fra henne på Facebook hvor hun etterlyste noen som kunne berolige de med livstegn. 

Anonymkode: 4eed5...27a

AnonymBruker
Skrevet

Satt hos svigers og så på Tour de france og ble irritert over at sendinga ble avbrutt av noe jeg trodde var en liten bagatell. Satt og så videre på tv og skjønte ikke alvoret før jeg så hva som skjedde på Utøya. Skjønte det hel knapt nok da…

Anonymkode: fde35...738

Skrevet

Jazzfestivalen i Molde

AnonymBruker
Skrevet

satt på kystbussen fra bergen på vei til matgladfestivalen i stavanger, som ble avlyst pga det som skjedde på utøya... lol 

Anonymkode: 64d72...c85

Gjest LePetitMerdeux
Skrevet (endret)

g

Endret av LePetitMerdeux
AnonymBruker
Skrevet

Tyrkia

Anonymkode: e0532...93f

AnonymBruker
Skrevet

Var i bil på vei hjem fra Ikea på Furuset. Forstod ikke alvoret da de meldte at det hadde vært en eksplosjon i Oslo S. Kom hjem og slo på TV, og fulgte med på nyhetene. Meldingene fra Utøya kom utover kvelden. Fikk ikke sove og stod opp til grusomme tall og bilde av gjerningsmannen klokka 0300. Sov ikke mer den natta.

Anonymkode: 5f05c...cbe

Gjest Lurendreieren
Skrevet

På jobb, jeg var inne å leverte noe - da jeg kom ut til lastebilen så fortalte en kollega at de sa på radioen at en bombe hadde gått av i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

I leiligheten min i Oslo sentrum. Det ristet godt i vinduene, ja.

Vi visste jo ingenting om alvorlighetsgraden i dette, så jeg dro på byen med kompisene mine som planlagt. Det var ikke før vi satt på nachspiel sånn 03-04 om morgenen den 23. at noen kom på terrorhandlingen som hadde skjedd tidligere og ba noen gå å Google hva som var greia. Vi fikk litt sjokk alle sammen når han kom tilbake og sa anntall døde.

Anonymkode: 40e07...8f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...