AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #101 Skrevet 7 timer siden Jeg var 8 år gammel og spilte Roblox. Anonymkode: ae1a2...8b3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #102 Skrevet 7 timer siden Måtte over Oslofjorden den dagen, men ville ikke være på en ferge om det kom en ny bombe. Ble å kjøre småveier på østsida av Øyern. Føler jeg husker "alt", ikke bare fra den dagen, men også ukene etterpå. Snakket med noen som nevnte mulig høyreekstreme gør gjerningsmannen ble tatt, så var litt forberedt på det. Og så en notis på mobilen før jeg la meg om mange drepte på Utøya, så det kom ikke helt ut av det blå dagen etter. Jeg var i USA et knapt år etter 11. september. Etter 22. juli forsto jeg mer av det jeg opplevde i USA. Begge angrepene rammet såpass mange og folk fra hele landet slik at hele landet ble rammet. De aller fleste kjente noen eller kjente noen som kjente noen. Anonymkode: 7950f...578
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #103 Skrevet 7 timer siden Da var jeg 22 år. Var hjemme på sommerferie og spilte world of warcraft. Var medlem i en norsk guild da. Det er en slags "klubb" som spiller sammen og man har en egen chat. Var en i chatten som skrev at det hadde gått en bombe i oslo. Først brydde jeg meg ikke på en måte, jeg tenkte det var vel noe småtteri. Tenkte automatisk på muslimske terrorister. Det hadde jo vært en del sånt i verden den siste tiden da. Men tenkte at noe alvorlig skjer jo aldri i Norge. Men de fortsatte å diskutere det i chatten, så da sjekket jeg nettavisen og skjønte alvoret. Jeg oppdaterte nettavisen jevnlig mens jeg spilte. Så så jeg nyheten om Utøya og skrev det raskt i chatten. Flere trodde jeg tulla og måtte slutte med sånt respektløst prat. Men de gikk inn og leste nettavisen selv. Etterhvert ble chatten på selve serveren overfylt med kommentarer om det som hadde skjedd. Vi var mange norske på den serveren, men også en del folk fra andre land. Husker også det var myyyye diskusjoner om dette på world of warcraft-forumet. Mange fra andre land som mente at vi nordmenn ikke burde klage fordi det var tross alt ikke krig, vi var et rikt land og sånt.. husker ikke helt alle påstandene. Ganske trist i hvertfall. Fulgte mye med på nyhetene de neste dagene. Anonymkode: 556bd...56f
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #104 Skrevet 7 timer siden Var hjemme og fulgte utviklingen og spekulasjonene på forum som diskusjon.no Anonymkode: c09bf...67a
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #105 Skrevet 5 timer siden Gikk oppover fra youngstorget og skulle gjennom regjeringskvartalet, med sovende baby (heldigvis i bæretøy), kom til toppen av youngstorget før det smalt. Var litt flaks at vi ikke var midt i regjeringskvartalet siden vi stoppet og sa hei til en bekjent i 1 min. Ble blåst av beina av trykkbølgen, fikk undervannshørsel av den overdøvende lyden. Landet masse glass rundt oss. Husker alt papiret som falt. Og jeg husker at jeg tenkte det var helt absurd, slik man ser på film. Anonymkode: 295d3...98e 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #106 Skrevet 4 timer siden monican94 skrev (14 timer siden): var hjemme, chattet med ei som var på Utøya.. fikk mye av dramatikken på mld før det ble stille.. Var helt grusomt å ikke få mer svar samtidig som tv-bildene rullet.. Hvordan endte det for vedkommende? AnonymBruker skrev (14 timer siden): Konklusjonene om at det var en utlending kom umiddelbart. Husker det selv at det var det første folk sa Jeg var hjemme, hørte det rett før ungen skulle bli hentet for samvær. Anonymkode: f9fdc...6a7 Det var vel en gruppe eller to som tok på seg "æren" helt i starten, så ikke veldig rart om folk tenkte sitt. Jeg har ofte tenkt at det tross alt var bra det viste seg å være en norsk gærning, ellers kunne det blitt ganske vanskelig å være utlending i Norge på den tiden. Anonymkode: 0e859...8aa
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #107 Skrevet 4 timer siden Jeg hadde sommerjobb på hovedbiblioteket til Deichman. Fredag 22. juli var den siste arbeidsdagen min. Hovedbiblioteket lå fortsatt på Hammersborg, rett ved regjeringskvartalet. Anonymkode: c44b4...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #108 Skrevet 4 timer siden Vi var på teltferie i Sverige. Natten før hadde det regnet noe voldsomt og vi sjekket derfor inn på hotell for å tørke opp. Da vi kom inn på rommet sto TV på og der var det et kort innslag på en nyhetssending om bomben i regjeringskvartalet. Men når sendingen var over skrudde vi av, for det begynte et program vi ikke ville se. Et par timer senere ble vi oppringt av vår eldste datter som bor like i nærheten av Sundvolden, så hun var helt opprørt og redd pga skudd fra Utøya. Da ble det å forsøke å finne et sted der vi kunne finne informasjon. På svensk TV sendte de INGEN info før veldig sent på kvelden, men da gikk strømmen på hotellet på grunn av tordenvær, så vi fikk ikke med oss noe særlig. Dagen etter var det nesten surrealistisk å komme ned i frokostsalen på hotellet, der de ansatte kom bort til oss og kondolerte fordi vi var norske. Anonymkode: a148a...271
monican94 Skrevet 3 timer siden #109 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan endte det for vedkommende? Var ei av de som vi ikke fikk hjem, gjemte seg i cafébygget. Føles surrealistisk at det er gått så mange år🌹🌹
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #110 Skrevet 3 timer siden monican94 skrev (37 minutter siden): Var ei av de som vi ikke fikk hjem, gjemte seg i cafébygget. Føles surrealistisk at det er gått så mange år🌹🌹 Så utrolig trist. Ja, det er rart å tenke på at det har gått en generasjon allerede, og at nye ungdommer er på Utøya som ikke var født da tragedien skjedde. Anonymkode: 0e859...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #111 Skrevet 2 timer siden Jeg var på jobb på Mixkiosken. Jeg hadde ikke lest noen nyheter og det var ingen kunder i butikken. Så kom det en dame inn og skulle kjøpe noe også sa hun "Har du hørt hva de har gjort? Det er jo de der muslimene nå igjen. De har sprengt en bombe midt i hovedstaden.".. Anonymkode: edcb3...b5a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #112 Skrevet 2 timer siden Jeg hadde vært og handlet, og kom hjem og slo på TV- en. Der viste de en ekstrasending om bombingen i regjeringskvartalet, og jeg klarte ikke å tro at det var sant. Nyhetene ble stående på helt til jeg gikk og la meg. De meldte om skyting på Utøya, og to døde. Jeg stod opp neste morgen til sjokknyheten om at rundt 90 var drept. Tallet ble etter hvert nedjustert. Jeg så nyheter nærmest døgnet rundt i tre dager, og fikk så nyhetsvegring at jeg orket ikke å se nyheter på flere måneder. Anonymkode: d0934...205
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #113 Skrevet 2 timer siden Hadde kjøretime da bomba smalt. Hadde mange ubesvarte anrop fra pappa da jeg kom hjem, for han var i på Karl Johan da det skjedde. Resten av kvelden satt jeg hjemme med samboer og så på nyhetene. Anonymkode: f3805...75f
makkapakka Skrevet 2 timer siden #114 Skrevet 2 timer siden Tenkte meg og sønnen min på 6 år skulle ta oss en tur til sentrum, og innom gamle Deichmanske bibliotek, noe kom i veien og det ble ikke noe av....puuuh
Katten.2.0 Skrevet 2 timer siden #115 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Rart å lese hvordan det med en gang blir sagt ting som Konklusjonene om at det var en utlending kom umiddelbart. Husker det selv at det var det første folk sa Jeg var hjemme, hørte det rett før ungen skulle bli hentet for samvær. Anonymkode: f9fdc...6a7 Det er jo ingenting som har endret seg der. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-er-uansvarlig/17433776
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #116 Skrevet 1 time siden Aner ikke hvor jeg var. Fikk vite det noen dager etterpå. Anonymkode: 29cf1...edf
Biloba Skrevet 1 time siden #117 Skrevet 1 time siden Jeg var på jobb. Sveipet tilfeldig innom en nettavis og husker foto fra Regjeringskvartalet og fete typer Dette er Oslo.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #118 Skrevet 1 time siden Jeg bodde utenfor Oslo sentrum, og husker drønnet. Husker jeg tenkte det var torden, men at det hørtes rart ut. En stund etterpå var jeg på forumet dinbaby.no. Husker jeg leste overskriften «blir det krig i Norge nå?». Gikk inn på VG og husker hvor lamslått jeg ble. Resten av kvelden ble jo bare verre og verre. Det er fremdeles ikke til å tro. Jeg kjenner ingen som var der, men får likevel tårer i øynene bare av å lese denne tråden. Det er virkelig ikke til å fatte at slik ondskap finnes. Anonymkode: 12a1e...f39
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #119 Skrevet 18 minutter siden Nettopp kommet hjem fra ferie med familien, pappa kom inn blek i ansiktet og sa "skru på nyhetene!". Satt å så på i sjokk, men likevel noe distansert fordi vi bor langt fra Oslo. Da de første rapportene kom om skyting på Utøya ble det hele panikk fordi klassevenninne var der. Husker jeg bare gråt og gråt og til foreldrene sa at det er best du legger deg, vi finner ut hvordan det går med henne. Våknet til beskjed om at hun overlevde, men at så mange ble drept. Husker så godt noen dager etterpå da vi var i butikken og så en avisforside med tittelen "han tok våre barn". Og det var sånn det føltes. Det ondeste som har skjedd i Norge. Anonymkode: 3dd6d...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå