Gå til innhold

Hvor var du den 22 juli 2011 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Oi, slettet innlegget. Jeg var I utlandet alene. Utrolig merkelig følelse. 

Endret av pop up bruker
Skrevet

Alltid lurt på hvordan det gikk med søstera til Breivik. Hun må ha det forferdelig selv den dag i dag. 

Anonymkode: 5982c...64c

Skrevet

Jeg var på besøk hos kjæresten i Hellas. Skulle bare raskt sjekke nyhetene før vi skulle gå ut, og så at det hadde vært eksplosjon i regjeringskvartalet. Det ble spekulert i gasseksplosjon, så jeg tenkte ikke mer over det. Om kvelden fortalte en kompis av kjæresten om Utøya, husker at jeg først ikke trodde på ham. Slikt noe skjedde bare ikke i lille, fredelige Norge.

Anonymkode: ec3a5...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alltid lurt på hvordan det gikk med søstera til Breivik. Hun må ha det forferdelig selv den dag i dag. 

Utrolig at hun ble såpass normal med en såpass psykisk syk mor. Det lille som har stått om henne i media er at hun giftet seg i UK og har barn og fungerer som normalt. 

Anonymkode: 6737b...8a6

Skrevet

Jeg var på hundeutstilling i kristiansand. Husker jeg stod inni teltet vårt og skulle sjekke været neste timene og samtidig skummet jeg igjennom noen nettaviser på telefonen da jeg forstod noe alvorlig var skjedd. Husker godt vi avsluttet raskt og pakket ting opp i hyttene vi bodde i for å skru på TV-en. Innen vi kom dit var det begynt komme rapporter om skyting på utøya. Husker enda hvor sjokkert jeg var over at dette skjedde i «trygge lille Norge» 

Anonymkode: b55a7...02b

Skrevet

Jeg var i bursdag ca 10 km nord for Utøya. Derfor fikk jeg ikke med meg det som skjedde, men så mange utrykningskjøretøy som kom fra Hønefoss, og skjønte at noe måtte ha skjedd. 

Så det på nyhetene da jeg kom hjem, og ble sittende oppe å se for å få med meg hvor omfattende det faktisk var!

All ære til de på campingen ved Utvika og andre som dro ut med båter og reddet ungdommer på svøm! Gjorde en langt raskere utrykning de enn politiet og Delta-gruppen! 

Anonymkode: 9fa7f...127

• Liker 1
Skrevet

Hjemme hos meg selv. Holdt på med ting så jeg var opptatt med det, men slo på tv for å få meg med nyhetene.
Var ikke forberedt på opplysningene som dukket opp og hele dagen, uka, livet ble et annet. :( Sjokkert og trist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utrolig at hun ble såpass normal med en såpass psykisk syk mor. Det lille som har stått om henne i media er at hun giftet seg i UK og har barn og fungerer som normalt. 

Anonymkode: 6737b...8a6

I UK med mann og barn? Tipper hun aldri kommer tilbake til fødelandet da. Annet enn på korte besøk. Kanskje besøker den spik spenna gærne broren sin i fengsel. Men det er mulig hun dropper det og vil ha distanse. Han har jo ikke blitt bedre av å sitte fengslet. 
Hun fungerer kanskje normalt på overflaten, men i stille stunder tenker jeg tankene kommer. Om hvor mye smerte broren hennes har stelt istand. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var 15, og alene hjemme i 2 uker. Skulle egentlig vært på Utøya med noen venner, men så fikk jeg sommerjobb istedenfor. Husker jeg satt framfor pc'n og oppdaterte, oppdaterte, oppdaterte. Både norske og utenlandske nyhetsmedier. Zoomet inn på alle bilder for å se om det var vennene mine. Lettelsen da den ene ga livstegn på kvelden om at hun levde, og var trygg. Stresset over ham som ikke svarte. 

Husker jeg prøvde å være sammen med andre i dagene etterpå. Ingen av pss hadde hørt fra han siste, og praten gikki loop om "men var det ikke han på dette bildet, det ligner på genseren hans? Det er jo ikke alle de overlevende som er identifiserte enda, han må jo bare ligge bevisstløs på sykehuset?". 

Det tok lang tid før vi fikk svar, han var en av de siste som ble bekreftet omkommet. Gråter fortsatt over det når jeg tenker på ham, og kjenner et lite stikk i brystet hver gang jeg hører noen med samme navn. 

Det var en sorgfull skolestart den høsten, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var sommeren jeg ble voksen.

Anonymkode: cf4a8...193

• Hjerte 5
Skrevet

Lå hjemme, var alvorlig syk. Husker det veldig godt. Det kom først bare en stor svart overskrift i nettaviser med «bombe gått av i Oslo». Fikk grøsninger og skrudde på TV-en. Helt surrealistisk. 

Anonymkode: 97230...a9b

Skrevet

Jeg var på jobb, ca 1 time unna Oslo og nesten 2 t unna Utøya.  Ble mye nyhetslesing på jobb den dagen.

Skrevet

Jeg var på besøk hos noen jeg datet på den tiden som bodde på Grünerløkka. Hørte det smalt og trodde det var torden. Tenkte ikke stort over det før jeg var på vei hjemover. Måtte skifte til t-bane i sentrum, så da jeg gikk av trikken på jernbanetorget skjønte jeg ingenting for det var knuste vinduer overalt. Min første tanke var "drittunger som driver med hærverk", så så jeg en dame med blod i fjeset og tenkte "stakkars, hu må ha gått skikkelig på trynet!". Da jeg pressa meg på banen var den så stappa at jeg ikke klarte å bevege meg. Så ringer mamma, men siden jeg sto så tett orka jeg ikke ta telefonen, tenkte at jeg ringer tilbake når jeg er hjemme. Så ringte pappa, tok ikke den heller. Så fikk jeg en sms av pappa hvor det sto "jenta mi, lever du?". Jeg tenkte bare wtf, hva skjer så jeg skrev fort tilbake "ja, er trangt på banen. Ringer etterpå". 

Kom meg hjem og logga på et forum jeg pleide å skrive mye på, og DA leste jeg hva som hadde skjedd. Da ble jeg redd, og ringte til mamma og spurte om hun kunne hente meg hjem til hjembygda.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var i utdrikningslag… ble ganske så fort avslutta  

Anonymkode: a0a70...02e

Skrevet

Jeg var hjemme og sov fordi jeg skulle på nattvakt. Først når jeg kom på jobb fikk jeg med meg grusomhetene. Jeg og min kollega ble sittende lamslåtte foran Tven den natta. 

Anonymkode: b9fab...ed9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor var du da Brå brakk staven har vel  vert ein igjennganger hos mange mange år ?

Men, hvor var du den 22 juli 2011 når nyheten spredde seg om over landet  om  tragedien på Utøya, og regjeringskvartalet i Oslo.   Det første som slo meg når eg såg bildene  på NRK -TV  fra regjeringskvartalet var  at dette var ein igjenngjeldelse for at Norge har delatt  i bombingen i   Libya som også skjedde i 2011.  Ifølge NRK-sin talsmann som rappoterte var at politiet også hadde fått inn melding om sprett skyting på Utøya,men hadde da ingen anelse over omfanget som utspant seg på Utøya. 

Det pussige er at noen  hendelser sitter som spikret på minnebrikka oppi hode, og ein husker ofte i detalj hvor ein var, og  hva ein gjorde  den dagen. 

Anonymkode: dd4d0...9cf

På jobb i Økernsenteret. Både en søster som var på Carl Berner og en bror som var ved Tinghuset da det skjedde. 

Skrevet (endret)

Vi reiste på ferie den helgen men fikk med oss hva som hadde skjedd.  Da vi stanset i Danmark for å fylle drivstoff kom folk bort og kondolerte.  Tyskeren som var gutt under andre verdenskrig som jeg traff på campingplassen i Polen var rasende over politiets svake innsats, spesielt gummibåten med beredskapstroppen .   Lurer på om arbeiderpartiet klarer å forstå at partiet selv kan ha vært med å skape et slikt monster som Anders Breivik ? 

Endret av Merlin
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var på jobb ikke så langt unna. De fleste veggene var laget av glass og alt bare ristet. Vi hadde unge sommervikarer inne den sommeren og det ble utfordringer å finne veier de kunne dra hjem igjen på tryggest mulig måte. Var snakk om bombetrusler mot nærmeste togstasjon og t-bane så tok ingen sjanser med å verken sende dem dit eller ta toget derfra selv.
Måtte vente 4 timer på å få en taxi ut av Oslo den dagen. Det var ikke uventet at det kom til å gå av en bombe i Oslo, men jeg ville ha trodd en terrorist (eller flere) tok knutepunkter og ikke et regjeringsbygg og Utøya.  

Anonymkode: af1c2...c26

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på fors, og skulle på fest. Alle ble bare sittende og se på TV, og gikk hjem etterpå

Anonymkode: 292f4...a73

• Liker 1
Skrevet

På tur hjem fra hytta. Trodde først det var hørespill på radioen.

Anonymkode: 2cd8c...b99

Skrevet

Jeg var 10 år og var på sydenferie, husker foreldrene mine så på tv inne på hotellrommet senere på dagen. 

Anonymkode: 3e738...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...