AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Det står mellom disse tre elbilene. Noen gode eller dårlige erfaringer med disse? Vi har to barn og jeg pendler syv mil daglig. - Audi e-tron sportback 55 S-line - Seres 5 - BYD sealion 7 - Volkswagen ID.4 pro Anonymkode: 6bc75...db3
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august Seres 5 er overraskende blant disse fordi den er best å kjøre, og har fantastiske massasjefunksjoner i setene. Nokså likt TMY ellers, men understellskomponentene veier 300 kg mer. 600hk er fantastisk. Med prisreduksjon fra 600 til 400k er den også priset mer riktig, men akilleshæken er baksetet. Det er for trangt for en bil av denne størrelsen. Er dere småfolk, test og se, hvis ikke...diskvalifisert. Audi og Volkswagen er fullstendig forbigått, spesielt ID.4. Drittbiler og du må regne med mye feil. Kanskje neste generasjon holder tritt med Kina og Korea. Sealion 7 er ganske bra, utrolig god på ergonomi og funksjoner - i få biler er det like enkelt å slå av de lovpålagte masekråkene, for eksempel. Romslig og fin bil, men akselavstanden er litt for kort og det gir en underlig kjørefølelse. Jeg liker ikke måten den "wobbler" på, men om du aldri kjører entusiastisk, vil ikke dét være et problem for deg. Definitivt en solid kandidat. Det største problemet med din liste er likevel at du ikke har de beste bilene med. Kia EV6 er fortsatt nokså uslåelig, alternativt Hyundai Ioniq 5 som er veldig lik, men har bakrutevisker om du trenger slikt. Så kan man ikke snakke rundt grøten...TMY er en god deal. Sykt dårlig at det fortsatt er mye trøbbel med regnsensor, cruise control, selvkjøring kun på kamera og ikke lidar, og du har fascisme-assosiasjonen som er verre enn kinabil i disse dager. Men den er billig og populær. Til slutt er det en joker som omtrent ingen har på radaren sin: KGM Torres EVX. Veldig, veldig romslig, smart pakket interiør, rimelig, utrolig god å kjøre - bortsett fra gassresponsen på glatta eller grus. Den spinner for lett. BYD batteri med garanti over 1 million km, som koreanere flest 7 års garanti på bilen. Tl;dr - prøvekjør Kia EV6 og/eller Hyundai Ioniq 5 før du velger av din liste på fire. Lykke til! Anonymkode: 45064...814 2
Enmanelskeråhate Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Id4 er jo blitt en skikkelig bra bil, er vel nesten på topp i motors tester i den nye versjonen. Sealion 7 joda grei den og ser bra ut, men en bil som ikke har fungerende dabradio hadde jeg aldri i verden kjøpt Tesla y juniper er blitt veldig bra Peugeot e3008 ser jo flotters ut
Enmanelskeråhate Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Seres 5 er overraskende blant disse fordi den er best å kjøre, og har fantastiske massasjefunksjoner i setene. Nokså likt TMY ellers, men understellskomponentene veier 300 kg mer. 600hk er fantastisk. Med prisreduksjon fra 600 til 400k er den også priset mer riktig, men akilleshæken er baksetet. Det er for trangt for en bil av denne størrelsen. Er dere småfolk, test og se, hvis ikke...diskvalifisert. Audi og Volkswagen er fullstendig forbigått, spesielt ID.4. Drittbiler og du må regne med mye feil. Kanskje neste generasjon holder tritt med Kina og Korea. Sealion 7 er ganske bra, utrolig god på ergonomi og funksjoner - i få biler er det like enkelt å slå av de lovpålagte masekråkene, for eksempel. Romslig og fin bil, men akselavstanden er litt for kort og det gir en underlig kjørefølelse. Jeg liker ikke måten den "wobbler" på, men om du aldri kjører entusiastisk, vil ikke dét være et problem for deg. Definitivt en solid kandidat. Det største problemet med din liste er likevel at du ikke har de beste bilene med. Kia EV6 er fortsatt nokså uslåelig, alternativt Hyundai Ioniq 5 som er veldig lik, men har bakrutevisker om du trenger slikt. Så kan man ikke snakke rundt grøten...TMY er en god deal. Sykt dårlig at det fortsatt er mye trøbbel med regnsensor, cruise control, selvkjøring kun på kamera og ikke lidar, og du har fascisme-assosiasjonen som er verre enn kinabil i disse dager. Men den er billig og populær. Til slutt er det en joker som omtrent ingen har på radaren sin: KGM Torres EVX. Veldig, veldig romslig, smart pakket interiør, rimelig, utrolig god å kjøre - bortsett fra gassresponsen på glatta eller grus. Den spinner for lett. BYD batteri med garanti over 1 million km, som koreanere flest 7 års garanti på bilen. Tl;dr - prøvekjør Kia EV6 og/eller Hyundai Ioniq 5 før du velger av din liste på fire. Lykke til! Anonymkode: 45064...814 Hyundai og kia er jo plasticmareritt, makan til jalla interiør og knapper skal man lete lenge etter, ja hvis bil kun handler om å kjøre fra a-b og økonomi så…
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Skrevet 4. august Enmanelskeråhate skrev (48 minutter siden): Hyundai og kia er jo plasticmareritt, makan til jalla interiør og knapper skal man lete lenge etter, ja hvis bil kun handler om å kjøre fra a-b og økonomi så… Problemet mitt med andre interiør er jo at de ikke har nok knapper. I dag har f.eks. Volvo, tidligere konge på ergonomi, fullstendig gitt opp. EX90 er jo tragisk innvendig - og det er flaggskipet? Det kan Hyundai/Kia så mye bedre. Ellers har du rett, mer skinn og treverk hadde løftet disse bilene vesentlig. Men teknisk sett, med 800V arkitektur og svært pålitelige systemer, samt 7 års fabrikkgaranti, er kvaliteten og bruksopplevelsen i de koreanske bilene bedre enn hos konkurrentene. Og var det ikke ID.4 som prøvde å spare fire vindusheiser ned til 2 knapper? Anonymkode: 45064...814
AnonymBruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Hyundai og KIA er alt for mye jalla plastikk.. Fikk sjokk når jeg gikk inn hos forhandler.. Anonymkode: e5f3f...460
AnonymBruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Enmanelskeråhate skrev (På 4.8.2025 den 18.21): Hyundai og kia er jo plasticmareritt, makan til jalla interiør og knapper skal man lete lenge etter, ja hvis bil kun handler om å kjøre fra a-b og økonomi så… Men det er jo nettop det JEG trenger en bil til. For å kjøre komfortabel fra A til B i 10 år og helst uten at bilen må inn mer enn til ordinær service, til lavest mulig pris. Hyundai / Kia er knall på det. Toyota har også vært knall på det. Alt annet var det alltid noe tull med. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hyundai og KIA er alt for mye jalla plastikk.. Fikk sjokk når jeg gikk inn hos forhandler.. Anonymkode: e5f3f...460 Ehh .. tror du gikk deg litt vill. Sånn som skjer. Kan din bil V2L for å fyre opp utekinoen kjapp? Jeg var litt tom .. AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 19.12): Ellers har du rett, mer skinn og treverk hadde løftet disse bilene vesentlig. Men teknisk sett, med 800V arkitektur og svært pålitelige systemer, samt 7 års fabrikkgaranti, er kvaliteten og bruksopplevelsen i de koreanske bilene bedre enn hos konkurrentene. Enig! Men ang. bruksopplevelse. Personlig så synes jeg at hviskere er klart minus. Disse dynamiske intervaller som stiller inn på følsomhet av sensor funker dårlig. Jeg synes det bra at den hvisker når jeg får det våt på glasset, men synes at de burde også tilby faste intervaller på 3 til 5 nivå slik at en kan finjustere hviskeropplevelsen. Men ja, 800V er sterk. Lader mye kjappere enn gjennomsnittet. Kjekk å se alle VAG noobs med rundt 100kwt speed mens en selv går for 250+ kwt. Anonymkode: 2190d...00f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå