AnonymBruker Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Hei, har vurdert å kjøpe riskoker da jeg ikke føler risen blir som den skal når jeg lager den i gryte og FØLGER alle råd. Har gitt opp at risen skal bli slik jeg vil i gryte. Dere som riskoker, er dere fornøyde hver gang? Riskoker skal jo være idiotsikker..?Hvis dere har en som ikke kostet all verdens å anbefale så tar jeg gladelig i mot forslag. Anonymkode: 1eb87...ca0
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august Kjøpte en riskoker fra Anderson på Net on net i 2013 for 300 kr. Den er i bruk 2-3 ganger hver måned, funker fortsatt utmerket. Risen blir perfekt hver gang. Jeg slår av varmen/strømmen når den er kokt og damper den under lokk i minimum 20-30 min for å være sikker på at den er perfekt. Det er vel verdt å ha en riskoker, risen blir perfekt hver gang. Har mange ganger vurdert å kjøpe en dyrere men så lenge denne funker vil jeg ikke bytte den ut. Ser de selger en nyere versjon av min til ca 4-500 for tiden men neste gang blir jeg nok å forsøke å «oppgradere» til en fra et mer kjent merke. Anonymkode: 0da70...1f6
AnonymBruker Skrevet 3. august #3 Skrevet 3. august Om du spiser ris flere ganger i uka, yes. Om du er som meg som spiser ris... kanskje en-to ganger hver tredje måned trenger vi ikke riskoker. Har du prøvd boil in bag ris da? Der du bare koker vann, hiver posen oppi, og venter 15-20 min? Anonymkode: 7718e...787 3
AnonymBruker Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august Er det jasminris du spiser? Anonymkode: bc75b...8a6
AnonymBruker Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august Riskoker er nok lett og idiotsikkert, men jeg synes at det å koke ris i panne er såpass enkelt og gir godt nok resultat til at det er overflødig. Man må bare lære seg hvilken varmestyrke som passer for sin komfyr. Ikke røre rundt i risen mens den koker. Men man kan vippe gryten opp på siden for å se hvor mye væske som er igjen under risen. Styrke skal være ganske lavt når det først har begynt å koke, slik at risen ikke brenner seg selv når det er tørt. Den vil da tåle å stå under lokk litt for lenge så man ikke må time det perfekt. Når man først har det i fingrene så går det ikke feil, og man har spart plassen og pengene til riskoker. Jeg tror det 90% av folk gjør feil med ris, er å bruke for høy varme. Da koker det tørt før det rekker å bli ferdig, og så blir det brent. Jeg vet ikke hva du mener med at risen "ikke blir som den skal", om den er bløt, brent, for sticky, ikke ordentlig gjennomkokt, ujevnt resultat fra gang til gang. Men litt etter hva man skal lage så kan basmatiris passe bedre enn jasmin (det meste av ris under navn som middagsris, familieris osv er jasmin). Vil man ha den mindre sticky kan man skylle risen et par ganger og vaske bort så mye som mulig av den hvite stivelsen. Jeg anbefaler egentlig ikke boil in bag av den grunn at risen da ligger og trekker i vann, som siles av når man løfter posen ut. Risen skal dampes slik at overflødig væske forsvinner for å få riktig konsistens. Med boil in bag blir den for vannete. Men det gir jo jevnt over et sikkert og "akseptabelt" resultat. Anonymkode: df24b...2d3 1
Traktor Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Riskoker er nok lett og idiotsikkert, men jeg synes at det å koke ris i panne er såpass enkelt og gir godt nok resultat til at det er overflødig. Hvordan koker man ris i en panne?
AnonymBruker Skrevet 3. august #7 Skrevet 3. august Vi fikk riskoker i bryllupsgave for 15 år siden. Min første tanke var "hva i all verden skal jeg med det?" (det sto ikke på ønskelista). Nå skjønner jeg ikke hvordan vi klarte oss uten. Nå er belegget i "gryta" så slitt at jeg ikke tør å bruke den lenger, så ny riskoker står øverst på ønskelista til jul. Anonymkode: 313ba...40b
AnonymBruker Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august For vår del er den skapfyll. Vi har ris et par ganger i uken, men synes det er enklere å lage i en kjele. Anonymkode: 4c9a6...6f7
Lafamiglia Skrevet 3. august #9 Skrevet 3. august Jeg har alltid bare kokt ris på samme måte som pasta. Blir perfekt hver gang, såfremt jeg ikke glemmer meg litt, sånn at den blir overkokt. https://www.thekitchn.com/pasta-method-rice-23719020
AnonymBruker Skrevet 3. august #10 Skrevet 3. august Traktor skrev (6 minutter siden): Hvordan koker man ris i en panne? Nå bruker jeg ordet "panne" som et generelt begrep for gryte/kasserolle/kjele om det var det du stusset på. Må ha en passende gryte med lokk. Ellers så går jeg for "fingerledd-prinsippet" for å finne riktig mengde ris og vann. Altså man tar så mye ris man ønsker, og fyller på med vann til vannet står opp til første fingerledd over risen. Har i litt salt (en knapp teskje). Skyller risen først hvis jeg ønsker den mindre sticky. Varmer det opp på høy temperatur og rører litt i starten, men så snart det begynner å koke eller buldre i bunn, setter jeg ned varmen og tar lokket på. På akkurat min komfyr som er induksjon og går fra styrke 1 til 9 + boost, så har jeg funnet at "3" er passe, og så går jeg kanskje ned til "2,5" når hele gryten inkludert lokk er ordentlig gjennomvarm. Så skal det egentlig bare stå til det er ferdig. Åpner lokket og sjekker med jevne mellomrom. Når vannet er under overflaten på risen, vipper jeg gryten litt på siden for å se om vann kommer til syne, som en indikasjon på hvor lang tid det er igjen. Men rører aldri i risen. Når det ikke kommer mer vann frem, lar jeg den stå en liten stund til, fortsatt på lav varme, for å "tørke" risen litt igjen så den ikke er for bløt. Her er det ikke superkritisk om den står litt for lenge, om man bare er forsiktig å ikke bruke for mye varme så ting begynner å brenne seg. Det som skjer om den står for lenge, er egentlig bare at riskornene langs kanten kan sette seg litt fast og tørker. Men siden disse henger fast, forsyner man seg bare med det som er i midten uten å skrape løs det ytre laget. Man får da alltid myk og fin ris. Det som henger fast, løsner lett på 10 min når man setter gryten i bløtt før oppvask. Sjelden det skjer, men det kan skje, uten at det ødelegger noe for middagen. Anonymkode: df24b...2d3
Osloborger Skrevet 4. august #11 Skrevet 4. august Vi er veldig fornøy, kommer hjem fra jobb og setter på ris i riskokeren, og så lager vi middag noe senere. Den holder risen varm i flere timer, og den blir alltid perfekt, du kan også dampe fisk eller grønnsaker samtidig i riskokeren. Vi kjøper ris i innvandrerbutikker og skyller den godt før bruk, for å få ut stivelse, det bør man gjøre med alle ris!. Vi har denne:https://www.obhnordica.no/kjøkkenutstyr/matlaging/riskokere/rice-cooker-versatile?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=1RMR4i_SEA_TXTADS_pMax&utm_id=21120246883&gad_source=1&gad_campaignid=21900587660&gbraid=0AAAAA9oRyeoLbvWOGxIHeLS0qwcMa0-17&gclid=CjwKCAjwkbzEBhAVEiwA4V-yqmutMHKbz0TUOBZtlnXMi3A98ldH7hjcqUDQK1Yb6k8H9nbkOD3ibRoCrcgQAvD_BwE 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #12 Skrevet 4. august Vi klarer oss ikke uten Det som er fint er jo at risen blir perfekt og holder seg varm også. Den kan ikke stå i dagevis, såklart, men innen da er den uansett spist opp (spiser ris til frokost av og til også). Vi bruker kun japansk ris eller jasminris, Uncle Ben's gummikuler holder vi oss langt unna. Anonymkode: ceb45...402
senior Skrevet 4. august #13 Skrevet 4. august Automatisk riskoker er en selvfølge og veldig lettvint hvis du spiser ris ofte. Jasminris er best. Styr unna jasminris fra andre land enn Thailand. Noen land selger også fake jasminris. Kjøpes best i innvandrerbutikk. Siste års avling er best (og dyrest).
luxifine Skrevet 4. august #14 Skrevet 4. august Vi er også på utkikk etter riskoker. Vi er 2-4 personer og ønsker en kompakt, automatisert riskoker. Ser på den over her, er flere fornøyd med denne? Andre tips?
Tvist Skrevet 4. august #15 Skrevet 4. august Elsker riskokeren min. Kjøpt brukt fra finn. Til deg som foreslo boil in bag, har du sett på prisen på de posene. Og å koke plast og så spise innholdet, tipper det blir mye microplast av det.
Knutekålmor85 Skrevet 4. august #16 Skrevet 4. august Det er som eggkoker, toastjern, kaffekvern og andre sånne ting. Supernyttig om det er i bruk ofte nok og man liker resultatet, skapfyll hvis man er fornøyd med å koke i kjele. Min familie er i leiren hvor riskoker gir mening, og er godt fornøyd. I tillegg til pris og kvalitet er det lurt å vurdere størrelse: hvor mye skapplass tar den opp mot hvor store porsjoner ris dere trenger. WMF har en minimodell som funker godt om man lager mat til kun 1-3 personer. De bruker også ulik tid: er du avhengig av at maten skal stå på bordet etter 25 minutter, eller kan risen bruke lengre tid så lenge den passer seg selv?
AnonymBruker Skrevet 4. august #17 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 11.28): Riskoker er nok lett og idiotsikkert, men jeg synes at det å koke ris i panne er såpass enkelt og gir godt nok resultat til at det er overflødig. Man må bare lære seg hvilken varmestyrke som passer for sin komfyr. Ikke røre rundt i risen mens den koker. Men man kan vippe gryten opp på siden for å se hvor mye væske som er igjen under risen. Styrke skal være ganske lavt når det først har begynt å koke, slik at risen ikke brenner seg selv når det er tørt. Den vil da tåle å stå under lokk litt for lenge så man ikke må time det perfekt. Når man først har det i fingrene så går det ikke feil, og man har spart plassen og pengene til riskoker. Jeg tror det 90% av folk gjør feil med ris, er å bruke for høy varme. Da koker det tørt før det rekker å bli ferdig, og så blir det brent. Jeg vet ikke hva du mener med at risen "ikke blir som den skal", om den er bløt, brent, for sticky, ikke ordentlig gjennomkokt, ujevnt resultat fra gang til gang. Men litt etter hva man skal lage så kan basmatiris passe bedre enn jasmin (det meste av ris under navn som middagsris, familieris osv er jasmin). Vil man ha den mindre sticky kan man skylle risen et par ganger og vaske bort så mye som mulig av den hvite stivelsen. Jeg anbefaler egentlig ikke boil in bag av den grunn at risen da ligger og trekker i vann, som siles av når man løfter posen ut. Risen skal dampes slik at overflødig væske forsvinner for å få riktig konsistens. Med boil in bag blir den for vannete. Men det gir jo jevnt over et sikkert og "akseptabelt" resultat. Anonymkode: df24b...2d3 Jeg bruker en del boil in bag, men måler fortsatt opp riktig vannmengde. Anonymkode: 4f538...b42
AnonymBruker Skrevet 4. august #18 Skrevet 4. august Jeg likte ikke ris før vi fikk riskoker! For en komplett annerledes opplevelse. Vi kjøpte først en brukt på finn for å teste om det var noe for oss, og oppgraderte når den tok kvelden. Anonymkode: c328e...9c5
AnonymBruker Skrevet 4. august #19 Skrevet 4. august Riskoker er gull! Kjøpte en Cuckoo (koreansk) og den er nydelig! Perfekt ris hver gang og den holder risen varm i det uendelige (maks 24 t er anbefalingen). Kan også lage one pot i den og mere til i den. Hatt den ii tre år og den ser enda helt ny ut. Brukes veldig mye her! Anonymkode: 42f80...908
AnonymBruker Skrevet 5. august #20 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 14.37): Jeg bruker en del boil in bag, men måler fortsatt opp riktig vannmengde. Anonymkode: 4f538...b42 Realiteten er nok at med boil in bag så spiller det ingen rolle hvor mye vann man har, utover at hvis man har mer vann, så må man også ha mer salt. Det må bare dekke posen passe bra. Forskjellen ligger i at med boil in bag så løfter man ut posen fra gjenværende vann og lar det renne av, men dette betyr at risen egentlig er bløtere og våtere enn den ideelt skal være. Når man lager rett i gryte eller med riskoker, så skal alt vannet trekke inn i risen eller fordampe. Det er da ingen vann igjen i gryten når risen er ferdig, og ingenting som må siles. Risen får da en fastere konsistens og (etter min mening) bedre smak. Ofte er ikke instruksjonene på pakker nødvendigvis skrevet for å gi "best resultat" men er skrevet for å gi et resultat som er lett å oppnå selv om folk har veldig varierende ovner, ferdigheter osv. Så de beskriver en trygg metode, ikke beste metode. Anonymkode: df24b...2d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå