Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan et barn bli trodd på at det opplever emosjonell og psykisk omsorgssvikt hjemme, om han/hun tar kontakt med barnevernet selv?

Anonymkode: 96bcf...36a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vanskelig å vite hvis du ikke utdyper. 

Anonymkode: 159e4...d75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo vanskelig å vite hvis du ikke utdyper. 

Anonymkode: 159e4...d75

Hva vil du jeg skal utdype?

AnonymBruker
Skrevet

Du må forklare hva det gjør med deg. Hvordan det påvirker deg. At du ikke føler deg sett. Barnet altså. Omsorgssvikt SKAL få konsekvenser.

Anonymkode: ef347...732

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «hvordan bli trodd»? Barnet må jo bare ta kontakt og fortelle om sin opplevelse.

Anonymkode: 3a944...495

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis bedre oppfølging i barnevernet. Så vet ikke hva man ønsker oppnå ved å kontakte barnevernet?

Anonymkode: 2072e...32c

AnonymBruker
Skrevet

Du må underbygge med eksempler når du henvender deg til dem, og skrive ned disse på forhånd så du har det klart. Barnevernet kan gi foreldreveiledning, så det er ikke sikkert det er bortkastet. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 34f13...050

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke trodd. 

Eller det er ikke helt sant: de så mamma hadde problemer, men gjorde lite (og så ingenting) for å hjelpe meg ut av det. Så lukket de saken min. 

Anonymkode: b12c4...2f0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må forklare hva det gjør med deg. Hvordan det påvirker deg. At du ikke føler deg sett. Barnet altså. Omsorgssvikt SKAL få konsekvenser.

Anonymkode: ef347...732

Takk for svar. Redd for at barnet blir møtt med en holdning om at det ikke synes, derfor kan vi ikke hjelpe deg. Redd for at det ikke skal være synlig for dem, om du skjønner. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «hvordan bli trodd»? Barnet må jo bare ta kontakt og fortelle om sin opplevelse.

Anonymkode: 3a944...495

Fordi foreldrene kan fortelle en helt annet historie og vri på ting, siden det ikke er beviselig fysisk vold. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis bedre oppfølging i barnevernet. Så vet ikke hva man ønsker oppnå ved å kontakte barnevernet?

Anonymkode: 2072e...32c

Barnet vil flytte og siden foreldrene ikke kommer til å godta dette så må vi gå gjennom barnevernet. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du må underbygge med eksempler når du henvender deg til dem, og skrive ned disse på forhånd så du har det klart. Barnevernet kan gi foreldreveiledning, så det er ikke sikkert det er bortkastet. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 34f13...050

Jeg er voksen, men barnet det gjelder er mellom 10 og 15. Vi prøver å dokumentere alt skriftlig nå. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble ikke trodd. 

Eller det er ikke helt sant: de så mamma hadde problemer, men gjorde lite (og så ingenting) for å hjelpe meg ut av det. Så lukket de saken min. 

Anonymkode: b12c4...2f0

Det er det jeg er redd vil skje i denne saken også. Hva spurte BV deg om og hvordan klarte du å få frem at du ikke hadde det bra hjemme? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kan barnet ta opptak? 

Anonymkode: 75962...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om et hjem hvor alt er «på stell», men at foreldrene er selvopptatte og kun ser seg selv og sitt? Eller er det slik at en eller begge foreldrene er fysisk og/eller psykisk syke og derfor ikke evner å vise emosjonell omsorg for barnet? Hvis det er det siste så tror jeg det er lettere å få hjelp. Hvis det er det første, så ville jeg nok vært bekymret for at foreldrene bare la lokk på alt og bortforklarte alt. 

Barnet må nok bare forberede seg og forklare alt. Håper barnet kan få en mentor eller reserveforelder som kan gi hen det hen trenger❤️

Anonymkode: cafe1...4f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan barnet ta opptak? 

Anonymkode: 75962...7a9

Har snakket om dette og det kan være en mulighet. Men mye handler om alt som ikke blir gjort, og det er vanskeligere å dokumentere. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må definere hva som ligger i omsorgssvikten du og barnet mener finner sted. Noen ganger, særlig i puberteten, vil barn mene at foreldrene ikke forstår det, blander seg for mye/for lite, osv. Så det som er vesentlig, er om det barnet opplever kan sies å være utenfor rammen av "normalitet". Og den rammen må nødvendigvis være ganske vid, for hva som er ok i et hjem, er kanskje ikke ok i et annet hjem ( f eks leggetid, når barnet sal være hjemme, hvor mye tid til lekser, hvor ryddig osv).

Så hva spesifikt er det du og barnet mener ligger i denne omsorgssvikten?

Anonymkode: 40abd...a27

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det snakk om et hjem hvor alt er «på stell», men at foreldrene er selvopptatte og kun ser seg selv og sitt? Eller er det slik at en eller begge foreldrene er fysisk og/eller psykisk syke og derfor ikke evner å vise emosjonell omsorg for barnet? Hvis det er det siste så tror jeg det er lettere å få hjelp. Hvis det er det første, så ville jeg nok vært bekymret for at foreldrene bare la lokk på alt og bortforklarte alt. 

Barnet må nok bare forberede seg og forklare alt. Håper barnet kan få en mentor eller reserveforelder som kan gi hen det hen trenger❤️

Anonymkode: cafe1...4f8

Jeg vil si et sted midt i mellom. Kanskje ikke veldig åpenbart utad, men det er absolutt en del tegn som bør være lett å se om man feks kommer hjem dit. Vi har allerede en plan klar, men vi trenger hjelp av BV for å komme oss dit ❤️ ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må definere hva som ligger i omsorgssvikten du og barnet mener finner sted. Noen ganger, særlig i puberteten, vil barn mene at foreldrene ikke forstår det, blander seg for mye/for lite, osv. Så det som er vesentlig, er om det barnet opplever kan sies å være utenfor rammen av "normalitet". Og den rammen må nødvendigvis være ganske vid, for hva som er ok i et hjem, er kanskje ikke ok i et annet hjem ( f eks leggetid, når barnet sal være hjemme, hvor mye tid til lekser, hvor ryddig osv).

Så hva spesifikt er det du og barnet mener ligger i denne omsorgssvikten?

Anonymkode: 40abd...a27

Ja jeg skjønner, vi prøver å skrive ned alt nå. Jeg vil si det strekker seg langt utenfor vanlig uoverensstemmelser i ungdomstid. Handler ikke om hva barnet får lov til og ikke feks, men utrygghet og dårlig behandling for å nevne noe. Vil ikke være mer spesifikk enn det ❤️ ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Redd for at barnet blir møtt med en holdning om at det ikke synes, derfor kan vi ikke hjelpe deg. Redd for at det ikke skal være synlig for dem, om du skjønner. Ts

Det hjelper å ha spesifikke hendelser. For eksempel hvis mor har manipulert på spesifikke måter eller truet med ting, så hjelper det å fortelle konkret hva som ble sagt og hva barnet følte. Du må gjerne hjelpe barnet å skrive ned spesifikke hendelser barnet husker.

Anonymkode: 6954a...f22

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...