Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.07):

Nei, jeg har ikke prøvekjørt en Tesla ennå. Men vil gjøre det i løpet av kort tid. 

Jeg har hørt at svingradiusen er dårlig, men hvor mye det vil si for mitt bruk må jeg teste. 

Du må prøve den i noen parkeringshus og der du pleier å parkere. Jeg syns min model 3 hadde litt dårlig svingradius i forhold til tidligere biler jeg har hatt, men når jeg hadde en model Y lånebil en stund så var jo svingradiusen helt ubrukelig dårlig. Selv hjemme hvor det ikke er veldig trangt hvor jeg som regel rygger inn på plassen med en sving på model 3 så brukte jeg oppi 3 svinger med model Y. Det hadde vært en dealbreaker for min del i hvert fall.

Anonymkode: f33dd...2f2

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må prøve den i noen parkeringshus og der du pleier å parkere. Jeg syns min model 3 hadde litt dårlig svingradius i forhold til tidligere biler jeg har hatt, men når jeg hadde en model Y lånebil en stund så var jo svingradiusen helt ubrukelig dårlig. Selv hjemme hvor det ikke er veldig trangt hvor jeg som regel rygger inn på plassen med en sving på model 3 så brukte jeg oppi 3 svinger med model Y. Det hadde vært en dealbreaker for min del i hvert fall.

Anonymkode: f33dd...2f2

Da må det være noe feil på Y'en du lånte, for Y og 3 har samme understell og derav lik svingradius. Kjørt Y en vinter og synes ikke svingradius var noe verre enn andre biler.

Anonymkode: 55f3b...3d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 10.58):

Har du prøvekjørt en? For model Y har helt forferdelig dårlig svingradius som er helt håpløst under parkering og i trange parkeringshus.

Og har du sjekket forsikringsprisen? Jeg har en model 3 og den har veldig dyr forsikring, regner med at det er liknende på model Y.

Anonymkode: f33dd...2f2

Kjøpte en model y performance for et par uker siden. Topp kasko med 16 000km årlig kjørelengde til 1300kr i måneden, inkludert teafikkavgiftsforsikring. Synes ikke det er så ille.

For øvrig veldig fornøyd med vår, ladingen er bare å putte inn, appen forteller i sanntid hvordan det ligger an. Kjøringen er bare «tut og kjør», og ja, ikke verdens beste svingradius, men hadde stor bil tidligere - Volvo - og ikke noe særlig forskjell for oss :) Men bedre plass innvendig enn Volvoen - desidert største plusset!

Anonymkode: bdeee...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.55):

Forstår at Tesla er populær. Det virker jo som et OK kjøp. Masse hestekrefter, rekkevidde og lav pris. Typisk at disse rente kampanjene gjør de billig innkjøp.

Spesielt i Norge hvor vi har kjørt gamle Golf, Escort, Mazda 323, Opel Astra 1.6 liters motorer  på 90 hk i 50 år.

Jeg har vurdert Tesla og har prøvekjørt Y blant annet. Men seriøst. Det er den dårligste kjøreopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. Byggekvaliteten er noe som ALDRI ville gått igjennom kvalitetskontrollen hos noe tysk selskap. Setene en latterlige. Karosseriplatene matcher ikke. 

Tesla S var en dyr bil av en grunn med mye aluminium og kostbare metaller. Y og 3 ER billig versjonen av S hvor alu. byttet ut med stål som ruster helt vilt mye. Og jeg kan garantere at rustbehandler man en Tesla vil Tesla bruke det som argument for IKKE overholde garantier.

Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp.

Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig...

FØR du kjøper en Y eller 3. Sett av en lørdag.  Prøvekjøre en Ioniq 6, BMW IX og en Tesla Y og du vil forstå hva jeg mener. Tesla Y er som en 2005 Corolla i kjørekomfort, støy og kjøregenskaper og men Corolla 2005 har mindre problemer og bedre byggkvalitet.

Anonymkode: 1cb43...ef8

De fleste Teslaene i Norge er faktisk bygget i Tyskland - Berlin. Liten fun fact.

Vår er absolutt ikke verdens beste bil, støy utenfra, stivt understell osv, men plass, pris, simplisitet, pen osv var mer enn verdt det for oss! Vi gikk fra en stor - og mye dyrere Volvo - og ja, Volvoen, er mer komfortabel, men Tesla vinner på alt annet.

Anonymkode: bdeee...5bf

Skrevet

Jeg får prøve å få til en testtur til uka. Jeg må si jeg er litt spent, og har egentlig ganske høye forventninger.

Jeg tenker at totalpakken på Model Y, kan gi meg det jeg leter etter i neste elbil, så den må sjekkes nærmere. Det frister med en enklere måte å hurtiglade på enn GTX'en. Det er ikke ofte jeg gjør det, men når det skjer er det så grusomt tregt. 😫I tillegg er mobilen full av ladeapper som ikke alltid er like samarbeidsvillige. 😄

TS

 

Anonymkode: 0dadb...eb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.15):

Mitt valg ville falt på Renault om jeg skulle kjøpe nå. Den har èn ting felles med Tesla, begge bruker google sin løsning på kart, og det resulterer i en kartløsning som skrytes av, av de som tester elbiler. De prøver jo alt som ruller på veien av elbiler, og de aller fleste andre har nykker som de ikke liker. Vet ikke hvordan Tesla har satt opp sitt system, men kjører man langtur med Renault legger den inn i kjøreruta, hvor det anbefales å lade. Noen få ganger misser den ladeplasser, som testsjåføren vet om men det virker som om det er sjeldenhet.

Renault Senic er også vinner av rekkeviddetest, men har sett etter hvilken det var.

Anonymkode: 61629...dee

Senic er en veldig fin bil, og jeg digger Renault 5 electric. 🥰 Skulle jeg hatt en "småbil" hadde jeg kjøpt den tvert. 🤗

Men Senic mangler 4-hjulstrekk, som jeg trenger. 

TS

Anonymkode: 0dadb...eb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.55):

Forstår at Tesla er populær. Det virker jo som et OK kjøp. Masse hestekrefter, rekkevidde og lav pris. Typisk at disse rente kampanjene gjør de billig innkjøp.

Spesielt i Norge hvor vi har kjørt gamle Golf, Escort, Mazda 323, Opel Astra 1.6 liters motorer  på 90 hk i 50 år.

Jeg har vurdert Tesla og har prøvekjørt Y blant annet. Men seriøst. Det er den dårligste kjøreopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. Byggekvaliteten er noe som ALDRI ville gått igjennom kvalitetskontrollen hos noe tysk selskap. Setene en latterlige. Karosseriplatene matcher ikke. 

Tesla S var en dyr bil av en grunn med mye aluminium og kostbare metaller. Y og 3 ER billig versjonen av S hvor alu. byttet ut med stål som ruster helt vilt mye. Og jeg kan garantere at rustbehandler man en Tesla vil Tesla bruke det som argument for IKKE overholde garantier.

Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp.

Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig...

FØR du kjøper en Y eller 3. Sett av en lørdag.  Prøvekjøre en Ioniq 6, BMW IX og en Tesla Y og du vil forstå hva jeg mener. Tesla Y er som en 2005 Corolla i kjørekomfort, støy og kjøregenskaper og men Corolla 2005 har mindre problemer og bedre byggkvalitet.

Anonymkode: 1cb43...ef8

Jeg føler på ingen måte at min E-tron til nesten dobbel pris er så mye bedre.. Kanskje litt her og der, men 98% av dashboardet, knapper etc er jo laget av samme type plastikk i alle biler.. 

Jeg har kjørt grisemye av de tyske bilene og føler de blir sterk overvurdert og presentert som noe de hvertfall ikke er. Jeg har hatt Cayenne før jeg kjøpte min E-tron, men til prisen så burde de vært enda bedre. Model Y koster en brøkdel av disse og er ikke så langt unna. De tyske bilprodusentene må steppe up games sitt kraftig. Prøvekjørte nye EX90 og, fin og god bil, men der får du andre ting Volvo har slitt med. 

Jeg tror TS kommer til å bli superfornøyd med Model Y om vedkommende veliger det.
Det er ingen som kjøper en Inoiq 6 fremfor en Model Y.. 🤣 Det er en grunn til at de selger skikkelig dårlig.

Anonymkode: b133b...bf8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Senic er en veldig fin bil, og jeg digger Renault 5 electric. 🥰 Skulle jeg hatt en "småbil" hadde jeg kjøpt den tvert. 🤗

Men Senic mangler 4-hjulstrekk, som jeg trenger. 

TS

Anonymkode: 0dadb...eb4

Litt enig med deg der med mangelen på 4-hjulstrekk, selv er jeg ikke avhengig av den, derfor har det blitt en knapp på Renault☺️

Anonymkode: 61629...dee

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...