Gå til innhold

mangler studiekompetanse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_marianne_*
Skrevet

Jeg gikk ut av videregående for 4 år siden, men uten studiekompetanse siden jeg strøk i ett fag. Siden jeg reiste til utlandet som au pair måneden etter, fikk jeg ikke gjort noe mer med det.

Jeg har lenge hatt lyst til å få studiekompetanse, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem og hvor jeg skal henvende meg. Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Kontakt en vgs skole og spør hvor voksenopplæringa er hen hos deg . Kontakt de!!

Der kan du ta faget på dagtid, kveldstid. Jeg har tatt to fag over nett. Vet ikke hvor vanlig det er....................

Men uansett, snakk med de på voksenopplæring.

Skrevet

Eller ta det som privatist..?

Jeg manglet også noen fag, tok kontakt med en skole som hadde de rette fagene og fikk avholdt privatisteksamener der. Om det er almenfag er det vel eksamenskontoret i fylket ditt du kan kontakte.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tar fag over nettet, kjempegreier!

Gjest gjest1
Skrevet

Eller, hvis du er over 25 kan du søke opptak på grunnlag av realkompetanse, altså jobb, organisasjonsliv etc

Skrevet

Du har mange muligheter

Gå som privatist. spør på vgs i nærheten om du kan få følge undervisningen i faget uten å måtte ta resten av fagene til klassa. Jeg fikk tilbud om dette i høst når jeg skulle ta opp tre fag.(men jeg gadd ikke fordi det ble så mye løping fram og tilbake pga at undervisningen var spredt på veldig forskjellige tider av dagen)

ta voskenopplæring hvis det finnes slike tilbud på stedet

gå på nettskole. (det gjør jeg, og har aldri hatt så gode karakterer i hele mitt liv! man må nemlig jobbe mye mer med innleveringer og øvingsoppgaver der enn på vanlig vgs)

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Men vil du ta over nett så hør med voksenopplæringa først. Hvis de har nettbasert opplæring så er det gratis istedetfor at du må kaste bort 4-5000 kr hos NKI f.eks.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Men er det helt gratis når man tar dette via voksenopplæringa, eller kommer det noen utgifter i tillegg til evt bøker ol?

Gjest Gjest
Skrevet

Skjedde det samme med meg.

MEn da man fyller 23 kommmer man inn på høgskole etter 23/5 regelen om man har jobbet, eller har et år på folkehøgskole/militære.

Er man 25 går du innunder realkompetanse.

jeg søkte på skole i fjor, da ble jeg 24, og kom inn, men takket nei.

Skal søke på nytt i år.

Har ikke studiekompetanse, men alderspoeng, folkehøgskole pluss jobb.

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet
Men er det helt gratis når man tar dette via voksenopplæringa, eller kommer det noen utgifter i tillegg til evt bøker ol?

Bøker kommer i tillegg, men det er jo bare å kjøpe brukt ;)

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg mangler to fag til å få studiekompetanse. Historie og engelsk.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det koster ingenting å ta dette via voksenopplæringa. Jeg kjøpte brukte bøker og ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...