AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #21 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 18.59): I går kveld hadde jeg naboen på besøk og han tok på håndtak og bordflater, spiste sammen med oss og virket frisk og fin. Idag mötte jeg han i oppgangen og da fortalte han at han hadde fått covid, med høy feber og stygg hoste. Da han fortalte meg dette stod han en liten meter unna meg, og jeg skyndte meg ned trappen og låste meg inn. Da jeg kom hjem spritet jeg alle håndtak som jeg visste han hadde tatt på. Jeg hadde covid i 2022 og har siden vært sykemeldt av utmattelse, så det siste jeg trenger er en ny runde covid som ødelegger resten av helsen. Jeg har det siste året faktisk sluttet å være stresset og bekymret for å bli smittet, og trodde at covid egentlig var borte. Naboen hadde nettopp kommet tilbake fra ferie i Portugal, og har sikkert dratt med seg viruset derifra. Anonymkode: d4790...209 Hjelpeseg, er virkelig folk fortsatt redd for covid??? Anonymkode: 8f3d0...8a5 2 1
Tartufo Skrevet 31. juli 2025 #22 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis det er så ufarlig, hvorfor er jeg da på fjerde året med utmattelse, uten jobb, uten noe særlig fysisk aktivitet eller et sosialt liv. Før covid i 2022 løp jeg motbakkeløp, jobbet som førskolelærer, var en fungerende mor og kone. ts Anonymkode: d4790...209 Da har du nok vært uheldig. De fleste uvaksinerte merker knapt at de har hatt korona. Kan jeg spørre om du var vaksinert? Mange av de som blir mest syke nå er vaksinert, og jeg må innrømme at jeg synes det er rart. Jeg er uvaksinert og har kun hatt korona en gang, og jeg var kun litt slapp en dag. 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #23 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelpeseg, er virkelig folk fortsatt redd for covid??? Anonymkode: 8f3d0...8a5 Ja, rare greier det der, for de som har fått livene sine ødelagt av det. Anonymkode: 81912...605 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #24 Skrevet 31. juli 2025 Tartufo skrev (6 minutter siden): Da har du nok vært uheldig. De fleste uvaksinerte merker knapt at de har hatt korona. Kan jeg spørre om du var vaksinert? Mange av de som blir mest syke nå er vaksinert, og jeg må innrømme at jeg synes det er rart. Jeg er uvaksinert og har kun hatt korona en gang, og jeg var kun litt slapp en dag. Samme her, uvaksinert - merket det knapt men tok en test pga jobb. Anonymkode: 8f3d0...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #25 Skrevet 31. juli 2025 Vet om noen som har fått det nå (påvist med covid-test). Veldig sår hals i noen dager, generell dårlig form og tildels sengeliggende, veldig slapp etterpå. De vet ikke hvor de har fått det, så mest trolig er det en av de to nye mutasjonene som nå går, som smitter enda lettere enn før. De jeg kjenner har kun vært i Norge dette året. Anonymkode: b7cce...019 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #26 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hun er sikkert vaksinert da, så da er det jo værre enn for oss som ikke tok sprøyter. 🤷🏽♀️ Anonymkode: cbab1...0f4 Jeg har kun to vaksiner fra august og oktober 2021 og jeg ble veldig syk av covid i slutten av januar, så tror ikke de virket så godt, og er ute av kroppen forlengst. Eller så er det vaksinene jeg har fått long covid av. Ts Anonymkode: d4790...209 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #27 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hjelpeseg, er virkelig folk fortsatt redd for covid??? Anonymkode: 8f3d0...8a5 Hjelpe meg - er det fortsatt noen som er så kunnskapsløse at de bagatelliserer dette? «Long covid»: – Flere hundre tusen rammet Flere hundre tusen mennesker i Norden kan være rammet av senfølger av covid-19, ifølge en ekspertgruppe. – En ny folkesykdom, mener koronaforsker. https://www.nrk.no/buskerud/nordisk-ekspertgruppe_-flere-hundre-tusen-rammet-av-_long-covid_-1.17254086 Og selv om man bare har mildt sykdomsforløp, er det ingen garanti for at ikke senskadene kan bli alvorlige; en ny runde med sykdommen er en gratisbillett til Long-covid-lotteriet: Sitat – Hver gang man smittes, så får man en ny sjanse til å få «long covid». Det å være vaksinert eller å ha vært syk tidligere, beskytter bare delvis. Det betyr at flere og flere vil få senfølger, sier Søraas. Norsk studie: Urovekkende funn om covid-19 «Long covid» kan være en viktig årsak til det rekordhøye sykefraværet, ifølge norske forskere. Under smittebølger strømmer folk til fastlegen med symptomer på utmattelse. https://www.nrk.no/buskerud/norsk-studie_-urovekkende-funn-om-covid-19-og-_long-covid_-1.17112199 Covid er farligere enn du tror Det er stor grunn til å være bekymret for senskadene av covid. https://www.nrk.no/ytring/covid-er-farligere-enn-du-tror-1.17116008 Sitat Senskader etter covid er altså mer enn slitenhet og tung pust. Kognitive plager som «hjernetåke», nedsatt hukommelse, tempo og konsentrasjonsevne, og redusert evne til sammensatte handlinger er de symptomene som oftest rapporteres etter covid, og skader kan ses på hjernen ved MR, også etter mild sykdom. Det er bekymringsfullt at store studier, inkludert den norske Koronastudien, finner at disse plagene rammer mange, og er ofte vedvarende. Risikoen for å få en ny, helt annen sykdom, som diabetes type 1 og type 2 eller en infeksjonssykdom, og risikoen for å dø av alle årsaker, er også økt i flere år etter covid. Covid er funnet å være en egen risikofaktor for hjerte- og karsykdom, også hos tidligere friske. Disse sykdommene er også forbundet med økt behov for helsetjenester. Anonymkode: fba9d...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2025 #28 Skrevet 1. august 2025 Og enkelte spør tydeligvis om man "fortsatt er redd for Covid" ... Ny studie: Virus «vekker» sovende kreftceller Kvinner som har overlevd brystkreft, har økt risiko for tilbakefall med spredning etter å ha blitt syke av covid-19, ifølge en fersk studie. https://www.nrk.no/buskerud/ny-studie_-virus-_vekker_-sovende-kreftceller-1.17512630 Sitat Konklusjonen ble at tidligere kreftpasienter som testet positivt for covid-19, hadde nesten dobbelt så stor risiko for å dø av kreft, sammenlignet med de som ikke var smittet. De som tidligere ble diagnostisert brystkreft, hadde en 50 prosent større risiko for tilbakefall med spredning i månedene etter koronainfeksjon. Anonymkode: fba9d...7b7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2025 #29 Skrevet 1. august 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Barberbladhals-virus sprer seg i USA En ny covidvariant med det lekre tilnavnet «barberbladhals» har spredt seg til mer enn halvparten av USAs delstater. https://www.vg.no/nyheter/i/dRVBdj/nye-covid-varianter-i-usa-og-spania-barberbladhals Man hadde også vondt i halsen av Covid før, men ikke i dette omfanget. Ja, vaksinen ser ut til å være effektiv for å hindre sykdom. Ingen vaksinerte blir jo syke. Eller kanskje ikke ... Anonymkode: fba9d...7b7 Ingen vaksinerte blir syke? Hele min familie var vaksinerte med 3 vaksiner, mens jeg hadde kun to, og jeg var den som ble sykest og har fått long covid. Mine foreldre på over 80 år ble minst syke. Ts Anonymkode: d4790...209 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2025 #30 Skrevet 1. august 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen vaksinerte blir syke? Hele min familie var vaksinerte med 3 vaksiner, mens jeg hadde kun to, og jeg var den som ble sykest og har fått long covid. Mine foreldre på over 80 år ble minst syke. Ts Anonymkode: d4790...209 Beklager at jeg ikke markerte dette ytterligere, men trodde det var åpenbart at det var snakk om ironi når jeg på slutten la til "Eller kanskje ikke ..." om vaksinens påståtte forebyggende virkning. Håper det går bra med deg med tanke på smitte; det virker som om opptil to dager er vanlig inkubasjonstid slik at hvis du møtte naboen på tirsdag og ikke har merket noe enda, burde det gå greit denne gangen. Men om du er utsatt, anbefales det å unngå dårlig lufting og tette folkemengder; det er heller ingen skam å bruke munnbind (FFP2, de hvite - fås kjøpt i jernvareforretninger) også idag i slike situasjoner; bare uvitende fjols undervurderer langtidsvirkningene av korona. Anonymkode: fba9d...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2025 #31 Skrevet 1. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beklager at jeg ikke markerte dette ytterligere, men trodde det var åpenbart at det var snakk om ironi når jeg på slutten la til "Eller kanskje ikke ..." om vaksinens påståtte forebyggende virkning. Håper det går bra med deg med tanke på smitte; det virker som om opptil to dager er vanlig inkubasjonstid slik at hvis du møtte naboen på tirsdag og ikke har merket noe enda, burde det gå greit denne gangen. Men om du er utsatt, anbefales det å unngå dårlig lufting og tette folkemengder; det er heller ingen skam å bruke munnbind (FFP2, de hvite - fås kjøpt i jernvareforretninger) også idag i slike situasjoner; bare uvitende fjols undervurderer langtidsvirkningene av korona. Anonymkode: fba9d...7b7 Jeg lurte faktisk på om det var ironi, men tenkte at det var en eller annen idiot som hadde rotet seg inn i tråden og ville legge igjen noen gullkorn😄 Takk for tips👌 Ts Anonymkode: d4790...209 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå