Gå til innhold

Lyst på katt men er redd for ulykker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst på katter men er redd for ulykker som kræsj med bil ol. Tenker dere mye på det dere som har katter?

Jeg hadde vært veldig bekymra om det hadde hendt den noe om de ikke hadde dukka opp og sånne ting.

Anonymkode: 7f1b7...f73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste sikre er at du kommer til å miste pus en dag. Det blir ikke lettere bare fordi det er alderdom og sykdom. 

Det gjør forferdelig vondt, og er noe jeg kommer til å bære med meg hver dag for resten av livet. Likevel vil jeg si all kjærligheten, kosen og fine stunder gjør at det var verdt det. Og det hindret meg heller ikke i å skaffe ny pus. 

Og nei, jeg bekymrer meg ikke til daglig. Men jeg har kjent på den forferdelige klumpen i magen når jeg ikke vet hvor de er. Og ikke minst når jeg må kjøre i hast til dyrlegen på grunn av skade eller sykdom. 

Anonymkode: 390a1...19f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har bodd rolige steder og med katter med trafikkvett.  Men hadde en katt som rotet seg bort flere ganger, og det krevde enorm innsats å finne henne igjen. Men fikk henne hjem igjen hver gang. 

Du kan ha flaks eller uflaks,  livets lotteri. Eller du kan adoptere en voksen katt, da vet du litt hva du får.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er et bekymra menneske fra naturens side så ikke skaff deg katt. Du blir bare bekymra og det skal være glede med dyr …og litt bekymring …ikke mye..

Håper du blir å la katten være ute å fri. 

Å som en annen skriver så er det viktigere å tenke på det faktum at èn dag før eller siden skal du ta farvel med dyret og du glemmer det aldri. Er du av di som gråter lett kan du ta deg selv i å gråte over den døde katten flere tiår senere. Man blir jo så glad i dem❤️

Anonymkode: 61cc9...bef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å ha innekatt det. Katter kan leve gode liv som innekatter, også kan du lære de til å gå med bånd for å ta de med ut.

Anonymkode: c2086...33b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare å ha innekatt det. Katter kan leve gode liv som innekatter, også kan du lære de til å gå med bånd for å ta de med ut.

🤮

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kommer an på hvordan du bor. Bor du i nærheten av en trafikkert vei, jernbane eller noe? Da hadde jeg latt være.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katt og er ganske bekymret av natur. Tenker på at katten kan bli påkjørt/skadet hver eneste dag. De få gangene hun ikke har kommet hjem over natten har vært forferdelige. 

Men alt i alt er det verdt det. Det er så mye kos og glede med pusen. Og jeg vet hun har et godt liv. Så jobber jeg med å akseptere at en dag vil hun gå bort, og at det kan skje ulykker og uhell. Men slik er livet. 

Anonymkode: 6a571...286

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

🤮

🤮 right back at you.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har katt som er utgangspunkt innekatt, men er på terrassen og går på tur med han i bånd. 😁

Anonymkode: 813b4...6ea

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis du er veldig bekymra er katt kanskje ikke greia for deg? Kommer jo an på hva slags katt du får, men de har det jo med og være selvstendig og legge ut på både korte og lengre utflukter?

Anonymkode: c3c55...c73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt enig!

En utekatt dreper små dyr, søte andunger feks, de kan bli påkjørt, de kan forsvinne osv. 

Skal man ha et dyr i hus, får man jaggu passe på dyret også. Eventuelt droppe å ha katt. 

Anonymkode: 810d2...684

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

🤮 right back at you.

Kan du ikke diskutere ordentlig da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig!

En utekatt dreper små dyr, søte andunger feks, de kan bli påkjørt, de kan forsvinne osv. 

Skal man ha et dyr i hus, får man jaggu passe på dyret også. Eventuelt droppe å ha katt. 

Alle katter er utekatter. Så du snakker om katter. Ja, som alle rovdyr dreper de. Spesielt tar de mye mus. Søte andunger..? Javel, tror det er sjelden. 
vet det er mange på kg som ikke liker katter, men det er vel ikke dere ts spør? Ja, man kan droppe og ha katt om man er redd for søte andunger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

DU kan jo bo inne. Du kan leve et godt liv som innemenneske. Og så kan noen lære deg å gå i bånd ute. 🙄

Se hvor godt du liker det... 

Anonymkode: 4a99e...bf2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja man er litt engstelig for dem. Noen katter er veldig flinke på å orientere seg og klarer seg godt ute. Andre ikke. Den jeg har nå var borte nesten en uke på det meste…

Hun er sterilisert og chippet. Og hun har aldri vært skadet…

Anonymkode: f9d06...11d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

DU kan jo bo inne. Du kan leve et godt liv som innemenneske. Og så kan noen lære deg å gå i bånd ute. 🙄

Se hvor godt du liker det... 

Anonymkode: 4a99e...bf2

Jeg har to rasekatter som faktisk ikke hadde overlevd som utekatter, og de lever gode liv. De får mental stimuli, de får den maten og omsorgen de trenger. De får alt de har behov for av stell. De er friske og fine. 

Bare fordi man er vant med at katter er "utedyr", betyr ikke det at de ikke kan leve gode liv innendørs. Men folk er så bastante på sine egne meninger at de klarer jo ikke se bortifra det og åpne opp for noe annet 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle katter er utekatter. Så du snakker om katter. Ja, som alle rovdyr dreper de. Spesielt tar de mye mus. Søte andunger..? Javel, tror det er sjelden. 
vet det er mange på kg som ikke liker katter, men det er vel ikke dere ts spør? Ja, man kan droppe og ha katt om man er redd for søte andunger. 

Tja, katter dreper ca 7 millioner fugler hvert år og det er ikke mer enn en måned siden jeg så nabokatta drepe en andunge. Men det er sikkert bare den som gjør det. 

Og 500 katter blir påkjørt i året. 

Er man glad i dyr, velger man en innekatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke bor ved siden av E6 der bilene dundrer forbi, så må du bare legge fra deg tanken om at katten kan bli påkjørt.

Jeg bor midt i Bergen sentrum med minimalt trafikk rundt bygården, kun biler som skal parkere, men katter kan bli påkjört selv om det kjører én bil i timen.

Katten min er redd biler, så han er flink til å passe seg, men hadde vi bodd på landet, hadde det vært grevling, rev eller iaupe som hadde vært trusselen.

Alternativet er innekatt, men det er kun hvis katten selv ikke orker å være ute, ellers er det dyremishandling.

Mange katter som er inne blir ikke nok stimulert og blir deprimerte/ stresset.

Anonymkode: 3aa27...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du ikke diskutere ordentlig da? 

Er litt vanskelig å diskutere ordentlig som la standarden på diskusjonen med en «🤮». 
Helt enig med personen du siterte. Synes utekatt er på grensen til mishandling. De blir skadet, torturert og syke. De dreper også enorme mengder med smådyr. Innekatt betyr ikke at katten er innenfor husets 4 vegger dag ut og dag inn. De kan fint få et lite inngjerdet område ute å gå på, eller ut i bånd.

Anonymkode: acc7e...28a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...