AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #1 Skrevet 29. juli 2025 Jeg har lyst til å dele litt om det jeg går gjennom, og håper kanskje noen kjenner seg igjen eller har noen råd. Jeg har slitt med OCD i mange år, og for meg handler det om at jeg må kontrollere absolutt hver eneste bevegelse jeg gjør. Jeg er redd for at jeg skal gjøre noe forferdelig – som å skade eller drepe noen jeg er glad i – selv om jeg vet at det ikke gir mening. Tankene sier det likevel, hele tiden, og det er utrolig slitsomt. Jeg prøver nå å bryte ut av denne onde sirkelen, og jeg har hørt at man kanskje må la tankene komme uten å gjøre betryggende ritualer. At man må forsøke å gå videre, leve normalt, selv om det føles helt umulig. Jeg har prøvd hele dagen å bare gjøre ting som vanlig, men når det blir for mye, lukker jeg øynene og prøver å holde ut. Tankene kommer likevel: "Du kommer til å drepe de du er glad i", igjen og igjen. Det vanskeligste for meg er at jeg er redd for å glemme noe. Så jeg føler at jeg må huske alt jeg gjør, hele tiden, for å være sikker på at jeg ikke har gjort noe galt. Jeg skal til psykolog snart, og jeg vet det er et viktig steg. Men det er tungt å stå i alene akkurat nå. Er det sånn at man bare skal la tankene komme og ikke reagere? Har noen av dere opplevd noe lignende? Og hvordan klarte dere å stå i det og komme dere gjennom? Legen sier at jeg må prøve å bli flinkere å jobbe med tankene på egenhånd men det er jammen ikke lett. Tusen takk for at dere leser ❤️ Anonymkode: a6a58...fe5 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #2 Skrevet 29. juli 2025 Gi slipp på å huske på ting. Når tvangstanken kommer sier du til deg selv, her er tvangstanken. Den er bare tull, kun et sykdomstegn og ingenting mer, og ikke noe jeg behøver å bry meg om. Anonymkode: a0cc0...a0b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #3 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gi slipp på å huske på ting. Når tvangstanken kommer sier du til deg selv, her er tvangstanken. Den er bare tull, kun et sykdomstegn og ingenting mer, og ikke noe jeg behøver å bry meg om. Anonymkode: a0cc0...a0b Jeg prøver men må lukke øynene litt når tankene blir overveldende. Da roer det seg mer hver gang det kommer. Kommer jo hele tiden men roer seg for en stund når jeg lukker øynene. Anonymkode: a6a58...fe5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #4 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gi slipp på å huske på ting. Når tvangstanken kommer sier du til deg selv, her er tvangstanken. Den er bare tull, kun et sykdomstegn og ingenting mer, og ikke noe jeg behøver å bry meg om. Anonymkode: a0cc0...a0b Skal forsøke mer på det du sier . Godt råd. Takk! Anonymkode: a6a58...fe5
Capazitet Skrevet 29. juli 2025 #5 Skrevet 29. juli 2025 Du kan få bedre hjelp med å kontakte fastlegen for henvisning til adekvat hjelp. Kanskje bør du også forsøke angstdempende medisiner. Dette er nok for vanskelig å greie på egen hånd.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #6 Skrevet 29. juli 2025 OCD er forskjellig fra person til person. Jeg vil ikke kalle det for trygghets ritualer, men psykologen er uenig i det. Jeg ble før opphengt i de fysiske symptomene på angst som førte til angstanfall. Den ene varianten jeg har så får jeg ikke en tanke, men en film i hodet. En film hvor noe skjer, for eksempel at jeg faller eller snubler å skader meg. Det er ikke bare en film, jeg hører det, jeg kjenner det på kroppen og jeg føler fysisk og psykisk at det faktisk skjer. Hvis jeg ikke stopper det så går filmen på repeat i en evig loop i timevis. På toppen av dette så kjenner jeg angstsymptomene og får angstanfall av det. Det har jeg nå nesten nå helt lagt ifra meg, etter flere år med øving. Jeg får filmen i hodet og jeg fryser til av frykt. Tørr ikke å røre meg i frykt for at det faktisk skal skje. Før unngikk jeg situasjoner som kunne trigge filmer og jeg utviklet en for jævlig angstlidelse på grunn av det. Jeg forsøker nå å bare gå fremover, ikke stoppe opp, ikke unngå. Jeg ser filmen, jeg sier til meg selv at det er bare OCD også fortsetter jeg som før. Jeg tillater meg ikke å kjenne etter på kroppen for angst lengre, og hvis angsten er så høy at det er umulig å ikke kjenne den så gjør jeg det samme. Sier det er bare angst, det er bare et symptom på angst og fortsetter som før. Det du må jobbe med å slutte å huske alt, alt du gjør (regner med du har rutiner og spesifikke ting du gjør, for eksempel huskelapper, en notatbok, mental ritual eller lignende) for å huske alt er det du må jobbe med å slutte med. Du må realitet orientere deg selv og få deg selv ned på bakken. Minn deg selv på at det du gjør gjør ikke livet ditt enklere, det gir deg stress og du vet at uansett hva du gjør så vil OCD'en aldri bli fornøyd. Det blir aldri perfekt, du vil aldri få ro eller å gjøre den fornøyd slik at det blir stille. Så det er nytteløst å slite deg selv ut med å huske absolutt alt for å forhindre noe som aldri vil skje. For å forklare det enkelt hva du må gjøre mentalt: - Du må identifisere problemet (ocd/tvangstanke/tvangshandling). - Forstå hvorfor det skjer, hvorfor du får en trang til å gjøre xxx (trygghetsritualet) - Forklare for deg selv mentalt hvorfor du ikke skal gjøre det og hvorfor det ikke nytter. Vi gjør ofte ting "bare fordi", fordi vi har gjort det i årevis, det er bare sånn fordi OCD'en har fortalt oss at sånn er vi og dette må vi gjøre hvis ikke så skjer xxx. Du må ta ifra OCD'en makten ved å tenke logisk, ro ned hodet og kroppen og for guds skyld ikke løp motsatt vei! Da får du et nytt problem; angstlidelse. Det er unngåelse atferd som gjør det mye verre. Ikke løp, ikke stopp opp - bare gå fremover og veiled deg selv gjennom det ved å realitet orienter deg selv med logisk tekning (altså de trinnene over). Anonymkode: 5cee0...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #7 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): OCD er forskjellig fra person til person. Jeg vil ikke kalle det for trygghets ritualer, men psykologen er uenig i det. Jeg ble før opphengt i de fysiske symptomene på angst som førte til angstanfall. Den ene varianten jeg har så får jeg ikke en tanke, men en film i hodet. En film hvor noe skjer, for eksempel at jeg faller eller snubler å skader meg. Det er ikke bare en film, jeg hører det, jeg kjenner det på kroppen og jeg føler fysisk og psykisk at det faktisk skjer. Hvis jeg ikke stopper det så går filmen på repeat i en evig loop i timevis. På toppen av dette så kjenner jeg angstsymptomene og får angstanfall av det. Det har jeg nå nesten nå helt lagt ifra meg, etter flere år med øving. Jeg får filmen i hodet og jeg fryser til av frykt. Tørr ikke å røre meg i frykt for at det faktisk skal skje. Før unngikk jeg situasjoner som kunne trigge filmer og jeg utviklet en for jævlig angstlidelse på grunn av det. Jeg forsøker nå å bare gå fremover, ikke stoppe opp, ikke unngå. Jeg ser filmen, jeg sier til meg selv at det er bare OCD også fortsetter jeg som før. Jeg tillater meg ikke å kjenne etter på kroppen for angst lengre, og hvis angsten er så høy at det er umulig å ikke kjenne den så gjør jeg det samme. Sier det er bare angst, det er bare et symptom på angst og fortsetter som før. Det du må jobbe med å slutte å huske alt, alt du gjør (regner med du har rutiner og spesifikke ting du gjør, for eksempel huskelapper, en notatbok, mental ritual eller lignende) for å huske alt er det du må jobbe med å slutte med. Du må realitet orientere deg selv og få deg selv ned på bakken. Minn deg selv på at det du gjør gjør ikke livet ditt enklere, det gir deg stress og du vet at uansett hva du gjør så vil OCD'en aldri bli fornøyd. Det blir aldri perfekt, du vil aldri få ro eller å gjøre den fornøyd slik at det blir stille. Så det er nytteløst å slite deg selv ut med å huske absolutt alt for å forhindre noe som aldri vil skje. For å forklare det enkelt hva du må gjøre mentalt: - Du må identifisere problemet (ocd/tvangstanke/tvangshandling). - Forstå hvorfor det skjer, hvorfor du får en trang til å gjøre xxx (trygghetsritualet) - Forklare for deg selv mentalt hvorfor du ikke skal gjøre det og hvorfor det ikke nytter. Vi gjør ofte ting "bare fordi", fordi vi har gjort det i årevis, det er bare sånn fordi OCD'en har fortalt oss at sånn er vi og dette må vi gjøre hvis ikke så skjer xxx. Du må ta ifra OCD'en makten ved å tenke logisk, ro ned hodet og kroppen og for guds skyld ikke løp motsatt vei! Da får du et nytt problem; angstlidelse. Det er unngåelse atferd som gjør det mye verre. Ikke løp, ikke stopp opp - bare gå fremover og veiled deg selv gjennom det ved å realitet orienter deg selv med logisk tekning (altså de trinnene over). Anonymkode: 5cee0...fcc osd er en måte å kontroller angsten på. Anonymkode: 03afa...ef0
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #8 Skrevet 30. juli 2025 Jeg har ikke klart det. Jeg føler at OCD er noe jeg kommer til å ha resten av livet, jeg får bare forskjellige former av den, forskjellige typer av «besettelse». Jeg har snakket med psykolog, vært på 4 dagers behandling, men nei… Anonymkode: 61db9...679
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #9 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): osd er en måte å kontroller angsten på. Anonymkode: 03afa...ef0 Det er det Ocd'en forteller oss det. Og det er bare løgn og propaganda laget av ocd'en. Ocd'en vil alltid finne noe nytt, en ny ritual, ny regel, ny frykt, ny tvangstanke/tvangshandling. Den sprer seg som pesten og er stadig i forandring og utvikler seg. Fjerner du en tvangshandling så dukker det opp tre nye om du ikke vet hva du gjør. Ocd'en blir aldri fornøyd, det blir aldri bra nok, aldri perfekt og man blir aldri helt angstfri. OCD er en angstlidelse av en grunn. Den kontrollerer ingenting, bortsett fra den som har ocd. Anonymkode: 5cee0...fcc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #10 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ocd'en blir aldri fornøyd, det blir aldri bra nok, aldri perfekt og man blir aldri helt angstfri. Anonymkode: 5cee0...fcc Jeg må si meg litt uenig i dette, eller legge til noe, da det jo er mulig å bli frisk fra angst. At man aldri kan bli helt angstfri høres jo veldig pessimistisk ut, men kanskje det du mener er at alle her i verden har litt angst uten at det gjør at man er syk? Anonymkode: a0cc0...a0b 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #11 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg må si meg litt uenig i dette, eller legge til noe, da det jo er mulig å bli frisk fra angst. At man aldri kan bli helt angstfri høres jo veldig pessimistisk ut, men kanskje det du mener er at alle her i verden har litt angst uten at det gjør at man er syk? Anonymkode: a0cc0...a0b Det er fult mulig å bli frisk av en angstlidelse, også ocd. Er ikke det jeg sier. Personen påstår at ocd kontrollerer angsten, altså fjerner angsten. Noe som ikke stemmer, for ingenting er bra nok for ocd. Man får et sekund ro i det tvangshandlingen er utført, men så starter det bare opp igjen fordi det blir aldri perfekt, det blir aldri bra nok for ocd'en slik at angsten forsvinner. Angst har alle, angst er en sunn og normal reaksjon som alle mennesker har og skal ha. Angstlidelse er en sykdom, angst er ikke en sykdom. Men i denne konteksten så snakker vi om angstlidelse. Anonymkode: 5cee0...fcc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #12 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fult mulig å bli frisk av en angstlidelse, også ocd. Er ikke det jeg sier. Personen påstår at ocd kontrollerer angsten, altså fjerner angsten. Noe som ikke stemmer, for ingenting er bra nok for ocd. Man får et sekund ro i det tvangshandlingen er utført, men så starter det bare opp igjen fordi det blir aldri perfekt, det blir aldri bra nok for ocd'en slik at angsten forsvinner. Angst har alle, angst er en sunn og normal reaksjon som alle mennesker har og skal ha. Angstlidelse er en sykdom, angst er ikke en sykdom. Men i denne konteksten så snakker vi om angstlidelse. Anonymkode: 5cee0...fcc Da skjønte jeg bedre hva du mente. Takk for at du forklarte! Anonymkode: a0cc0...a0b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #13 Skrevet 30. juli 2025 Det er bra du ønsker å få hjelp, det er det viktigste. ☺️ Det kommer til å bli bedre. Men du må være modig. Tankene virker ekte, og jo mer du "mater" tankene, jo værre og mer komplisert virker det. Jeg deltok på intensiv OCD behandling i Trondheim. De var veldig flinke, og det har faktisk hjulpet meg utrolig masse. Jeg har fortsatt tvangstanker, men det er kanskje 3 % i forhold til de 90 % jeg hadde før. Masse lykke til!! Anonymkode: 3d80f...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #14 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 0.35): OCD er forskjellig fra person til person. Jeg vil ikke kalle det for trygghets ritualer, men psykologen er uenig i det. Jeg ble før opphengt i de fysiske symptomene på angst som førte til angstanfall. Den ene varianten jeg har så får jeg ikke en tanke, men en film i hodet. En film hvor noe skjer, for eksempel at jeg faller eller snubler å skader meg. Det er ikke bare en film, jeg hører det, jeg kjenner det på kroppen og jeg føler fysisk og psykisk at det faktisk skjer. Hvis jeg ikke stopper det så går filmen på repeat i en evig loop i timevis. På toppen av dette så kjenner jeg angstsymptomene og får angstanfall av det. Det har jeg nå nesten nå helt lagt ifra meg, etter flere år med øving. Jeg får filmen i hodet og jeg fryser til av frykt. Tørr ikke å røre meg i frykt for at det faktisk skal skje. Før unngikk jeg situasjoner som kunne trigge filmer og jeg utviklet en for jævlig angstlidelse på grunn av det. Jeg forsøker nå å bare gå fremover, ikke stoppe opp, ikke unngå. Jeg ser filmen, jeg sier til meg selv at det er bare OCD også fortsetter jeg som før. Jeg tillater meg ikke å kjenne etter på kroppen for angst lengre, og hvis angsten er så høy at det er umulig å ikke kjenne den så gjør jeg det samme. Sier det er bare angst, det er bare et symptom på angst og fortsetter som før. Det du må jobbe med å slutte å huske alt, alt du gjør (regner med du har rutiner og spesifikke ting du gjør, for eksempel huskelapper, en notatbok, mental ritual eller lignende) for å huske alt er det du må jobbe med å slutte med. Du må realitet orientere deg selv og få deg selv ned på bakken. Minn deg selv på at det du gjør gjør ikke livet ditt enklere, det gir deg stress og du vet at uansett hva du gjør så vil OCD'en aldri bli fornøyd. Det blir aldri perfekt, du vil aldri få ro eller å gjøre den fornøyd slik at det blir stille. Så det er nytteløst å slite deg selv ut med å huske absolutt alt for å forhindre noe som aldri vil skje. For å forklare det enkelt hva du må gjøre mentalt: - Du må identifisere problemet (ocd/tvangstanke/tvangshandling). - Forstå hvorfor det skjer, hvorfor du får en trang til å gjøre xxx (trygghetsritualet) - Forklare for deg selv mentalt hvorfor du ikke skal gjøre det og hvorfor det ikke nytter. Vi gjør ofte ting "bare fordi", fordi vi har gjort det i årevis, det er bare sånn fordi OCD'en har fortalt oss at sånn er vi og dette må vi gjøre hvis ikke så skjer xxx. Du må ta ifra OCD'en makten ved å tenke logisk, ro ned hodet og kroppen og for guds skyld ikke løp motsatt vei! Da får du et nytt problem; angstlidelse. Det er unngåelse atferd som gjør det mye verre. Ikke løp, ikke stopp opp - bare gå fremover og veiled deg selv gjennom det ved å realitet orienter deg selv med logisk tekning (altså de trinnene over). Anonymkode: 5cee0...fcc Takk for veldig gode råd. Jeg prøver nå å gjøre slik du sier. Det er ikke lett. Men jeg forsøker. Jeg er så lei av å ha denne OCDen. Anonymkode: a6a58...fe5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #15 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er bra du ønsker å få hjelp, det er det viktigste. ☺️ Det kommer til å bli bedre. Men du må være modig. Tankene virker ekte, og jo mer du "mater" tankene, jo værre og mer komplisert virker det. Jeg deltok på intensiv OCD behandling i Trondheim. De var veldig flinke, og det har faktisk hjulpet meg utrolig masse. Jeg har fortsatt tvangstanker, men det er kanskje 3 % i forhold til de 90 % jeg hadde før. Masse lykke til!! Anonymkode: 3d80f...6f1 Jeg skal til psykolog men jeg mener nå at intensivt OCD kurs er best mot dette Anonymkode: a6a58...fe5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #16 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er bra du ønsker å få hjelp, det er det viktigste. ☺️ Det kommer til å bli bedre. Men du må være modig. Tankene virker ekte, og jo mer du "mater" tankene, jo værre og mer komplisert virker det. Jeg deltok på intensiv OCD behandling i Trondheim. De var veldig flinke, og det har faktisk hjulpet meg utrolig masse. Jeg har fortsatt tvangstanker, men det er kanskje 3 % i forhold til de 90 % jeg hadde før. Masse lykke til!! Anonymkode: 3d80f...6f1 Man vet dessverre aldri om et slikt kurs hjelper. Det hjalp meg ikke og jeg merket at de ikke likte hvis vi stille spørsmål eller om man var skeptisk til noe. Anonymkode: 61db9...679
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #17 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man vet dessverre aldri om et slikt kurs hjelper. Det hjalp meg ikke og jeg merket at de ikke likte hvis vi stille spørsmål eller om man var skeptisk til noe. Anonymkode: 61db9...679 Jeg tror det er inviduellt hva som hjelper og ikke. Ocd er plagsomt ❤️ Anonymkode: a6a58...fe5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #18 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det er inviduellt hva som hjelper og ikke. Ocd er plagsomt ❤️ Anonymkode: a6a58...fe5 Jeg tror også det er individuelt og så tror jeg timing kan ha mye å si. Noe som ikke fungerer på ett tidspunkt kan fungere godt 2 år senere. Anonymkode: a0cc0...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #19 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror også det er individuelt og så tror jeg timing kan ha mye å si. Noe som ikke fungerer på ett tidspunkt kan fungere godt 2 år senere. Anonymkode: a0cc0...a0b Også lurer jeg litt på om det er stor sjanse for å bli helt frisk? Jeg prøver å trene meg av tankene nå, men innimellom kommer det veldig sterkt tilbake. Ikke lett ❤️ Anonymkode: a6a58...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #20 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror også det er individuelt og så tror jeg timing kan ha mye å si. Noe som ikke fungerer på ett tidspunkt kan fungere godt 2 år senere. Anonymkode: a0cc0...a0b Jeg kunne ikke tenke meg å ta 4 dagers OCD behandling før men nå er jeg mer klar for akkurat det. Men jeg skal til psykolog nå og mulig sender han meg videre. Vet ikke... Anonymkode: a6a58...fe5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå