AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #21 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, den har jo premiere om få dager, og ingen norske strømmetjenester ser ut til å være interessert. Anonymkode: e8d04...107 Outlander rettighetene eies av en amerikansk strømme tjeneste og de ønsker eksklusiv rettighet til ny sesong før alle andre. Det betyr at viss du ikke vil være pirat så må du smøre deg med tålmodighet. Den vil komme på strømmetjeneste her også men lenge etter premieren. Husker ikke hvor lang forsinkelsen er da jeg velger å være pirat når ingen av mine 4 strømme tjenester har tilgang til nysesong når den har premiere. Anonymkode: f1266...a2a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #22 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Outlander rettighetene eies av en amerikansk strømme tjeneste og de ønsker eksklusiv rettighet til ny sesong før alle andre. Det betyr at viss du ikke vil være pirat så må du smøre deg med tålmodighet. Den vil komme på strømmetjeneste her også men lenge etter premieren. Husker ikke hvor lang forsinkelsen er da jeg velger å være pirat når ingen av mine 4 strømme tjenester har tilgang til nysesong når den har premiere. Anonymkode: f1266...a2a I den digitale verden har det blitt mye lettere å få tak i filmer gjennom kjøp og leie. Mens med tv-serier har det gått motsatt vei. Vet ikke egentlig hva strømmetjenester tjener på at de som er interessert i innhold ikke får tak i det pga rettigheter. Greit det skal være "eksklusivt", men det er jo neppe mange som er ivrige nok til å flytte til USA for å se en tv-serie. Og innen ting kommer hit, kan det hende man allerede har mistet interessen, det er spoilet hvordan det ender osv. Anonymkode: e8d04...107
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #23 Skrevet 29. juli 2025 Jeg måtte starte på sesong én tre ganger før den endelig «satt». Jeg sluttet litt ut i andre episode, tror jeg. Men plutselig, tredje gang jeg prøvde - for jeg hadde hørt at den startet litt sakte, jeg må gi den tid - så ble jeg helt hekta. Jeg binget serien så det holdt, og har sett den flere ganger. Ikke alle sesongene er like bra. Jeg foretrekker sesong 1 og 3. Så blir kvaliteten mer tvilsom rundt sesong 5-6, før den tar seg opp igjen i sesong sju. Hvorfor jeg liker Outlander: - gode skuespillere, både hovedrollene (særlig Caitríona Balfe og Tobias Menzies), men også supplering characters - time travel! Etter hvert vil serien dykke dypere inn i problemstillinger knyttet til det, uten at jeg vil si noe mer for da spoiler jeg - Utrolig god kjemi mellom Caitríona Balfe og Sam Heughan i hovedrollene, det er sjelden man ser så god kjemi faktisk - Serien er generelt godt laget, særlig de første sesongene, selv om budsjettet må ha vært litt begrenset. Anonymkode: 255ab...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #24 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke sett serien, men måtte slutte å lese etter bok nr en. Jeg får fortsatt vondt i magen av å tenke på den. Vet forfatteren har fått mye ros for at voldtektsofferet er en "helteaktig og sterk mann", men jeg mener du skal være skikkelig syk i hodet for å føle det nødvendig å gå så grundig i detalj på hvordan han ble voldtektstorturert i dagesvis. Fy faen. Hun kunne fint ha skrudd ned 30% av detaljene uten å miste alvorlighetsgraden, etterhvert føltes det mer som en psykopatisk fantasi, som hun skrev fordi hun tente på det. Tror jeg knapt har lest noe mer grotesk. 🤮🤮🤮 Jeg likte boka frem til den delen, men kommer aldri til å lese resten av serien. Orker ikke se tv-serien, kommer bare til å gi meg bilder i tillegg. 🤮🤮 Anonymkode: a815e...128 Jeg syntes faktisk ikke de scenene i boka var så ille som jeg hadde trodd. Men jeg har lest American Psycho 🤯🤯 (og den leser jeg ikke igjen!). Men i serien er det en god del voldtektsscener, uten å gå i detalj for da spoiler jeg, som er virkelig hard kost. 🤯 Anonymkode: 255ab...eb7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #25 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det som også er tankevekkende er at voldtekt av mannen blir vist i ekstreme detaljer og torturaktige scener. Voldtekt av kvinner blir vist på den mest minimalistiske måten med masse klær på og kanskje et lite close-up til et forpint ansikt også ferdig. Forskjellen er slående. Anonymkode: 0e439...866 Spoiler Tja, vet ikke helt om jeg er enig i det. Voldtekten av Claire synes jeg var direkte traumatiserende å se på. Når hun «rømmer» i sitt eget hode i den utrolig creepy episoden hvor hun liksom er tilbake i moderne tid. Jeg har bare orket å se den episoden én gang. Det har generelt blitt mindre nakenhet i serien, og det handler om at både CF og SH har blitt producere, og nå har de makt til å si nei til nakenhet de tidlig i serien ikke kunne si nei til på samme måte. Og når det gjelder både Brianna, Claire og Jamie, ser vi tydelig de langsiktige følgene av voldtekt. Selv om det skal sies at i bøkene er det deler av «helbredelsesprosessen» til både Jamie og Claire som jeg er glad de ikke tok med i serien, for det reagerte jeg ganske kraftig på. Ja, jeg vet at sex er deres love language. Men likevel!!! La svaret mitt i spoilertag 😃 Anonymkode: 255ab...eb7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #26 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Outlander rettighetene eies av en amerikansk strømme tjeneste og de ønsker eksklusiv rettighet til ny sesong før alle andre. Det betyr at viss du ikke vil være pirat så må du smøre deg med tålmodighet. Den vil komme på strømmetjeneste her også men lenge etter premieren. Husker ikke hvor lang forsinkelsen er da jeg velger å være pirat når ingen av mine 4 strømme tjenester har tilgang til nysesong når den har premiere. Anonymkode: f1266...a2a Men med Outlander - hovedserien - slipper man å være pirat fordi norske tjenester kjøpte inn serien. Vi fikk tilgang på sesong 7B få timer etter at den ble sluppet i USA. Det er ikke at Starz skal være eksklusive som er årsaken, det er at norske strømmetjenester ikke kjøper den inn. De fleste land i Europa har muligheter for å se serien lovlig (på ulike strømmetjenester). Så dette handler ikke om Starz, men at Norge har strømmetjenester som er bakpå (spesielt ViaPlay). Anonymkode: 255ab...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #27 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men med Outlander - hovedserien - slipper man å være pirat fordi norske tjenester kjøpte inn serien. Vi fikk tilgang på sesong 7B få timer etter at den ble sluppet i USA. Det er ikke at Starz skal være eksklusive som er årsaken, det er at norske strømmetjenester ikke kjøper den inn. De fleste land i Europa har muligheter for å se serien lovlig (på ulike strømmetjenester). Så dette handler ikke om Starz, men at Norge har strømmetjenester som er bakpå (spesielt ViaPlay). Anonymkode: 255ab...eb7 Ja var det jeg også trodde, Outlander pleier jo komme bare en dag etterpå til Norge. Men virker ikke som strømmetjenestene tenker denne spinoffen kan være noe. Selv synes jeg traileren til denne virker mer spennende enn å se neste sesong av Outlander. Selv om jeg håper det kommer noe ut av dette med Faith. Anonymkode: e8d04...107 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #28 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja var det jeg også trodde, Outlander pleier jo komme bare en dag etterpå til Norge. Men virker ikke som strømmetjenestene tenker denne spinoffen kan være noe. Selv synes jeg traileren til denne virker mer spennende enn å se neste sesong av Outlander. Selv om jeg håper det kommer noe ut av dette med Faith. Anonymkode: e8d04...107 Veldig spent på å se hva dette med Faith er! Leste fra noen som hadde vært på premieren av BOMB at det var åpenbare koblinger mellom første episode og Outlander, inkludert neste sesong, tror jeg. Så det skal bli spennende! Jeg må bare finne ut en måte å se det på…. Er det noen som vet om de slipper alle episoder på en gang, eller slipper de en av gangen som med OL? Jeg skal til Canada i september… kanskje jeg kan kjøpe meg et abonnement i en måned der og se i alle fall noen episoder. Anonymkode: 255ab...eb7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #29 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men med Outlander - hovedserien - slipper man å være pirat fordi norske tjenester kjøpte inn serien. Vi fikk tilgang på sesong 7B få timer etter at den ble sluppet i USA. Det er ikke at Starz skal være eksklusive som er årsaken, det er at norske strømmetjenester ikke kjøper den inn. De fleste land i Europa har muligheter for å se serien lovlig (på ulike strømmetjenester). Så dette handler ikke om Starz, men at Norge har strømmetjenester som er bakpå (spesielt ViaPlay). Anonymkode: 255ab...eb7 Jeg så den flere måneder før den kom i Norge. Gjaldt flere av sesongene. Rettighetene ble kjøpt av tilbydere i Norge/Europa men med en lagt inn forsinkelse for når det kunne vises. Rettighetene er også forskjellige for vært land den skal vises i ikke bare strømmetjeneste. Det er ikke lov for Sony å selge rettighetene for visning i Europa før den eksklusive tiden Starz har gått ut. Så lager Sony ulike avtaler med vært strømmen selskap de selger rettighetene til i tillegg til at det er ulike avtaler for vært land serien skal vises i selv om det er samme tilbyder. Dette er ikke direkte strømmetjenestene sin feil men det håpløse systemet rundt rettighetene til nye serier i forhold til film. Dette gjør at folk bruker vpn eller blir pirat når de ikke har muligheten til å se innhold når det lanseres. Er totalt uaktuelt å vente når den digitale verden spoiler ting før det rekker å komme på en strømme tjeneste i landet mann bor i. Jo mer slikt rundt populære lanseringer og flere folk vil slutte å betale for underholdningen sin. Det positive med Spotify er at der finner mann så og si alt og musikken blir lansert likt over alt. Ikke slik at Sabrina Carpenter espresso sommer hit 2024 skulle blir lansert januar 2025 i nordeuropa. Litt før i Spania og enda tidligere i øst Europa mens Australia, afrikka og asia måtte vente til sommeren 2025. Altså sier seg selv at dette er dårlig opplegg viss mann ønsker betalende kunder. Anonymkode: f1266...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #30 Skrevet 29. juli 2025 Sony har solgt rettighetene til blood of my blood til flere europeiske land de selger ikke til hele strømmetjenesten men til et og et marked, virker det som. Med vpn vil den sannsynligvis være tilgjengelig på hbo max frankrike men etter Starz premierer episodene da de har første retten. Som pirat blir den lastet opp noen timer etter premieren. Jeg antar jeg følger usa schedule da jeg ikke venter i ukevis på å se ting jeg vil se. Anonymkode: f1266...a2a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #31 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg så den flere måneder før den kom i Norge. Gjaldt flere av sesongene. Rettighetene ble kjøpt av tilbydere i Norge/Europa men med en lagt inn forsinkelse for når det kunne vises. Rettighetene er også forskjellige for vært land den skal vises i ikke bare strømmetjeneste. Det er ikke lov for Sony å selge rettighetene for visning i Europa før den eksklusive tiden Starz har gått ut. Så lager Sony ulike avtaler med vært strømmen selskap de selger rettighetene til i tillegg til at det er ulike avtaler for vært land serien skal vises i selv om det er samme tilbyder. Dette er ikke direkte strømmetjenestene sin feil men det håpløse systemet rundt rettighetene til nye serier i forhold til film. Dette gjør at folk bruker vpn eller blir pirat når de ikke har muligheten til å se innhold når det lanseres. Er totalt uaktuelt å vente når den digitale verden spoiler ting før det rekker å komme på en strømme tjeneste i landet mann bor i. Jo mer slikt rundt populære lanseringer og flere folk vil slutte å betale for underholdningen sin. Det positive med Spotify er at der finner mann så og si alt og musikken blir lansert likt over alt. Ikke slik at Sabrina Carpenter espresso sommer hit 2024 skulle blir lansert januar 2025 i nordeuropa. Litt før i Spania og enda tidligere i øst Europa mens Australia, afrikka og asia måtte vente til sommeren 2025. Altså sier seg selv at dette er dårlig opplegg viss mann ønsker betalende kunder. Anonymkode: f1266...a2a Du kan ikke ha sett flere sesonger før den har kommet til viaplay i Norge. De andre strømmetjenestene ligger bak, men ikke viaplay. Jeg har følgt outlander på Instagram, og det er alltid snakk om når produksjon og postproduksjon er og de poster release- dager osv. Så at det er mulig å sesonger flere måneder før Norge når den ikke er ferdiglagd er jo bare helt imponerende! Anonymkode: df7d9...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #32 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg så den flere måneder før den kom i Norge. Gjaldt flere av sesongene. Rettighetene ble kjøpt av tilbydere i Norge/Europa men med en lagt inn forsinkelse for når det kunne vises. Rettighetene er også forskjellige for vært land den skal vises i ikke bare strømmetjeneste. Det er ikke lov for Sony å selge rettighetene for visning i Europa før den eksklusive tiden Starz har gått ut. Så lager Sony ulike avtaler med vært strømmen selskap de selger rettighetene til i tillegg til at det er ulike avtaler for vært land serien skal vises i selv om det er samme tilbyder. Dette er ikke direkte strømmetjenestene sin feil men det håpløse systemet rundt rettighetene til nye serier i forhold til film. Dette gjør at folk bruker vpn eller blir pirat når de ikke har muligheten til å se innhold når det lanseres. Er totalt uaktuelt å vente når den digitale verden spoiler ting før det rekker å komme på en strømme tjeneste i landet mann bor i. Jo mer slikt rundt populære lanseringer og flere folk vil slutte å betale for underholdningen sin. Det positive med Spotify er at der finner mann så og si alt og musikken blir lansert likt over alt. Ikke slik at Sabrina Carpenter espresso sommer hit 2024 skulle blir lansert januar 2025 i nordeuropa. Litt før i Spania og enda tidligere i øst Europa mens Australia, afrikka og asia måtte vente til sommeren 2025. Altså sier seg selv at dette er dårlig opplegg viss mann ønsker betalende kunder. Anonymkode: f1266...a2a Du må jo leve i en alternativ verden eller noe, hvis du har sett sesongene flere måneder før de har kommet til norge 😂. nå skal jeg ikke uttale meg om de første sesongene da jeg begynte å se denne da det allerede hadde kommet 3-4 sesonger, men når det gjelder de siste sesongene så har altså episodene kommet ut på viaplay dagen etter de har blitt sendt i USA. Så igjen, godt gjort å ha sett de flere måneder før👍. Du har jo da altså sett episodene før de i det hele tatt ble sendt i USA 😄. Anonymkode: b4e24...55f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #33 Skrevet 30. juli 2025 Jeg er egentlig ikke en "serieperson", men begynte å se Outlander ved en tilfeldighet da sesong 3 kom ut. Ble hekta idet Claire gikk gjennom steinen, og har vært hekta siden! Bortsett fra sesong 6 (corona-sesongen), liker jeg alle sesongene godt! Jeg har sett alt etter hvert som det kom ut, og har også lest bøkene, siden jeg ikke klarte å vente på at nye sesonger skulle komme ut 😅. Jeg leser mye, og er vanligvis ikke fan av filmatiseringer, fordi det nesten alltid kræsjer med bildene jeg har laget meg i hodet mens jeg leser. Slik er det ikke med Outlander. Jeg leste meg etter hvert forbi serien, og opplevde i stedet å lese med seriekarakterene på netthinnen, og at innholdet i bøker og serie blandet seg på en fin måte. Jeg er ikke av dem som har binget serien 20 ganger, men jeg ser stadig (ukentlig) enkeltepisoder, eller deler av dem, om igjen. Noen grunner til dette er; - Jeg elsker måten serien er laget på, og jeg oppdager stadig nye ting. At de har lagt inn detaljer, som i utgangspunktet ikke blir lagt merke til eller ser ut til å ha noen spesiell betydning, men som jeg oppdager når jeg går tilbake og ser episoder om igjen med mer "kunnskap" om det som kommer. - Kjærlighetshistorien mellom Jamie og Claire, og der kjemien mellom skuespillerne er noe av det beste jeg har sett på skjerm! - Det historiske elementet, vekslingen mellom tidsperiodene, og den fantastiske innsatsen som er lagt i blant annet kostymer og lignende. At tidsreise er i bunnen her, er ikke unaturlig lenger i det hele tatt 😅 - De har vært fantastisk flinke til å finne skuespillere som "er" karakterene, og jeg elsker det skotske språket! Det finnes veldig mange flotte Outlander-quotes😍 - Musikken av Bear McCreary❤️ Outlander er under huden på meg (og på, siden jeg har en outlandertatovering), og kommer nok til å følge meg resten av livet❤️ Anonymkode: 15956...666 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #34 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg så den flere måneder før den kom i Norge. Gjaldt flere av sesongene. Rettighetene ble kjøpt av tilbydere i Norge/Europa men med en lagt inn forsinkelse for når det kunne vises. Rettighetene er også forskjellige for vært land den skal vises i ikke bare strømmetjeneste. Det er ikke lov for Sony å selge rettighetene for visning i Europa før den eksklusive tiden Starz har gått ut. Så lager Sony ulike avtaler med vært strømmen selskap de selger rettighetene til i tillegg til at det er ulike avtaler for vært land serien skal vises i selv om det er samme tilbyder. Dette er ikke direkte strømmetjenestene sin feil men det håpløse systemet rundt rettighetene til nye serier i forhold til film. Dette gjør at folk bruker vpn eller blir pirat når de ikke har muligheten til å se innhold når det lanseres. Er totalt uaktuelt å vente når den digitale verden spoiler ting før det rekker å komme på en strømme tjeneste i landet mann bor i. Jo mer slikt rundt populære lanseringer og flere folk vil slutte å betale for underholdningen sin. Det positive med Spotify er at der finner mann så og si alt og musikken blir lansert likt over alt. Ikke slik at Sabrina Carpenter espresso sommer hit 2024 skulle blir lansert januar 2025 i nordeuropa. Litt før i Spania og enda tidligere i øst Europa mens Australia, afrikka og asia måtte vente til sommeren 2025. Altså sier seg selv at dette er dårlig opplegg viss mann ønsker betalende kunder. Anonymkode: f1266...a2a Det gjaldt ikke for sesong 7B, i alle fall. Den kom til Norge få timer etter USA. Ellers er jeg helt enig i at det er håpløst at man ikke har mulighet til å betale for å se på innhold!!! Anonymkode: 255ab...eb7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #35 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du må jo leve i en alternativ verden eller noe, hvis du har sett sesongene flere måneder før de har kommet til norge 😂. nå skal jeg ikke uttale meg om de første sesongene da jeg begynte å se denne da det allerede hadde kommet 3-4 sesonger, men når det gjelder de siste sesongene så har altså episodene kommet ut på viaplay dagen etter de har blitt sendt i USA. Så igjen, godt gjort å ha sett de flere måneder før👍. Du har jo da altså sett episodene før de i det hele tatt ble sendt i USA 😄. Anonymkode: b4e24...55f Hun gikk så klart gjennom steinene for å se den før den var ferdig 😄 Anonymkode: e8d04...107 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #36 Skrevet 30. juli 2025 Da er jeg ferdig og har sett serien for første gang. Og jeg er frelst. Vet ikke om jeg skal ut å kjøpe bøkene eller om jeg skal se sesong 1 om igjen! Anonymkode: 1a469...c5e 1
Måneskinn Skrevet 30. juli 2025 #37 Skrevet 30. juli 2025 Jeg begynte på den for mange år siden og ble ikke sjarmert av noe. Så et par episoder og tenkte nei. Men sommeren for to år siden så begynte jeg på nytt og heisann, det var helt noe annet. Har sett den litt i rykk og napp men elsker hele serien. Alt er jo fascinerende der, Tidsreiser, alt de opplever, dilemmaet om at hun er fra fremtiden og vet så mye og kan endre historien. Kjærligheten mellom dem ❤️ Og historien i Skottland og alt rundt det er utrolig spennende. En god serie rett og slett. Jeg er halvveis i sesong seks nå og gleder meg til mer. Men de er jo så treige med å komme med resten 😅 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #38 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): "... Claire, ja, var ett eller anna med ho som irriterte meg som rollefigur, men nå er ho nå en av hovedpersonene, så måtte jo bare tåle ho. Ho virker direkte veslevoksen, og har jo alltid rett. Men skal vel vere en sterk kvinnefigur..." Anonymkode: 8e7c8...b51 Haha, akkurat dette følte jeg på i begynnelsen også, men det gikk heldigvis over. Jeg liker selvsagt at man har med en "sterk og intelligent kvinne", men irriterer meg alltid over hvor lite taktiske de er i sin fremferd. Alltid skal dem dure i vei på en slik måte at menn føler seg ydmyket og tråkket på. Det vil jo bare skape flere problemer for dem selv. Anonymkode: 2bd48...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #39 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Outlander rettighetene eies av en amerikansk strømme tjeneste og de ønsker eksklusiv rettighet til ny sesong før alle andre. Det betyr at viss du ikke vil være pirat så må du smøre deg med tålmodighet. Den vil komme på strømmetjeneste her også men lenge etter premieren. Husker ikke hvor lang forsinkelsen er da jeg velger å være pirat når ingen av mine 4 strømme tjenester har tilgang til nysesong når den har premiere. Anonymkode: f1266...a2a Faktisk er det mulig å få sesongene tidligere her i Norge også hvis du kjøper DVD eller låner fra biblioteket. Jeg har sett de fleste sesongene før de var tilgjengelig for strømming i Norge, ved å låne DVD fra biblioteket Anonymkode: 2bd48...9d3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #40 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Faktisk er det mulig å få sesongene tidligere her i Norge også hvis du kjøper DVD eller låner fra biblioteket. Jeg har sett de fleste sesongene før de var tilgjengelig for strømming i Norge, ved å låne DVD fra biblioteket Anonymkode: 2bd48...9d3 DVD'en kommer da ut lenge etter at den er på streaming. I hvert fall frem til nå, mulig det blir annerledes med Blood of my blood som ikke ser ut til å komme på norske strømmetjenester. Anonymkode: e8d04...107 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå