AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #81 Skrevet 30. juli 2025 OFFENTLIG SKIFTE! Anonymkode: 518c2...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #82 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ok så det betyr at min søster har samme arverett som meg nå denne gangen, 50/50? Og at den tidligere arven bare kan strykes som en null-verdi? Anonymkode: 213bc...0c8 Vi har flere ganger skrevet at du skal ha 300000 mer, det som tilsvarer din søsters forskudd på arv. Det er vel det samme som advokaten din sa. Anonymkode: 3de6b...62e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #83 Skrevet 30. juli 2025 Skulle ikke forundre meg om det er DU som er storesøsteren i denne situasjonen? At du har snudd det hele for å fremstille ditt søsken som den grådige som ikke vil dele arven det handler om nå.. Og derfor få omvendte råd og sympati. Om så, har du jo gjort en god deal.. Du arvet 75% av ALT etter både faren og moren for lenge siden. Noe som ville vært verdt godt over det dobbelt enn hva lengstlevende forelder eide i dag.. om du bare beholdte verdiene. Og ditt yngre søsken, som fikk INGENTING etter faren, skal nå måtte dele 50/50 av ei lita borettslagleilighet med deg. Hvis eldste søsken fortsatt eide familiegården i dag til verdi 4-5 mill.. Ville det da fremstått rettferdig å skulle karre til seg halvparten av ei lita leilighet? Anonymkode: 7312c...7fa 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #84 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har flere ganger skrevet at du skal ha 300000 mer, det som tilsvarer din søsters forskudd på arv. Det er vel det samme som advokaten din sa. Anonymkode: 3de6b...62e Jo mange har skrevet det. Noen mener at verdiene kom ut i null. Advokaten mente at det var ulovlig gave og derfor skulle inflasjonsjusteres, og spesielt graverende at handlet om mindreårig som ble forbigått, og at derfor all rimelighet tilsa en mer jevn fordeling som total av boet som enda ikke var skiftet. Anonymkode: 213bc...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #85 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): OFFENTLIG SKIFTE! Anonymkode: 518c2...ba9 Om huset ble solgt for 400 000, og TS kan dokumentere både dette og sum søster betalte. Så er potensiell skjevdeling 300 000. Om det er gjort ulovlig skjevdeling kan Før skifte må TS sikre god dokumentasjon, det krever advokat. Og mange titusenvis av kroner. Et offentlig skifte kommer sjelden på under 100 000. Altså snakker vi potensielt 200 000 kroner i kostnader. Så var foreldrene gift. Så i det mor har gitt rabatt på eiendom, så er det dels egen arv hun har gitt bort. Det må hensyntas i regnestykket. Og man risikerer også (stor sannsynlighet) for å ikke nå gjennom med noe som helst, da det skulle vært bestridet for mange år siden. Og da er det bare 200 000 rett ut vinduet. Anonymkode: cb19c...aef
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #86 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Om huset ble solgt for 400 000, og TS kan dokumentere både dette og sum søster betalte. Så er potensiell skjevdeling 300 000. Om det er gjort ulovlig skjevdeling kan Før skifte må TS sikre god dokumentasjon, det krever advokat. Og mange titusenvis av kroner. Et offentlig skifte kommer sjelden på under 100 000. Altså snakker vi potensielt 200 000 kroner i kostnader. Så var foreldrene gift. Så i det mor har gitt rabatt på eiendom, så er det dels egen arv hun har gitt bort. Det må hensyntas i regnestykket. Og man risikerer også (stor sannsynlighet) for å ikke nå gjennom med noe som helst, da det skulle vært bestridet for mange år siden. Og da er det bare 200 000 rett ut vinduet. Anonymkode: cb19c...aef Pr nå så er det ingen strid. Vi snakker sammen og forsøker å finne ut hva som faktisk er rettferdig fordeling. Det er mange her som ikke har skjønt at søsken kan snakkes og forsøke å i samråd komme frem til noe som er rettferdig for begge. Advokater vil kjempe for sin klients rett, men uten å tenke så mye hva som faktisk er fair. I søken etter det rettferdige for begge, var det interessant å høre innspill fra andre. Så langt ser det ut som storestøster får mest sympati og "medhold" i hva som er rettferdig. Sånn at selv om hun fjernet så stor del av hele boet/verdier fra foreldrene, er det likevel rettferdig at hun skal få nærmest like stor del en gang til. Jo man kan sette det på "uflaks-hylla" og tenke shit happens. Men for lillesøster er det litt trist å tenke på at moren, som alltid har jobbet lite pga helseproblemer, og kun hatt boligverdi-stigning som eneste økonomisk verdi.. og som ble boende på samme stedet hele livet.. Ville ha hatt verdier til 4-5 mill i dag, om fordeling skjedde først etter at begge gikk bort. Da ville arv vært enkelt, 50/50 etter loven. Anonymkode: 213bc...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #87 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pr nå så er det ingen strid. Vi snakker sammen og forsøker å finne ut hva som faktisk er rettferdig fordeling. Det er mange her som ikke har skjønt at søsken kan snakkes og forsøke å i samråd komme frem til noe som er rettferdig for begge. Advokater vil kjempe for sin klients rett, men uten å tenke så mye hva som faktisk er fair. I søken etter det rettferdige for begge, var det interessant å høre innspill fra andre. Så langt ser det ut som storestøster får mest sympati og "medhold" i hva som er rettferdig. Sånn at selv om hun fjernet så stor del av hele boet/verdier fra foreldrene, er det likevel rettferdig at hun skal få nærmest like stor del en gang til. Jo man kan sette det på "uflaks-hylla" og tenke shit happens. Men for lillesøster er det litt trist å tenke på at moren, som alltid har jobbet lite pga helseproblemer, og kun hatt boligverdi-stigning som eneste økonomisk verdi.. og som ble boende på samme stedet hele livet.. Ville ha hatt verdier til 4-5 mill i dag, om fordeling skjedde først etter at begge gikk bort. Da ville arv vært enkelt, 50/50 etter loven. Anonymkode: 213bc...0c8 Jeg skjønner at dere ønsker å snakke sammen. Jussen kan hjelpe dere å finne en løsning og ikke minst unngå bitterhet dere i mellom. Moren din gjorde de valgene hun gjorde 40 år siden. Ingen av dere kan endre det. Jeg antar at heller ikke søsteren din var så gammel på det tidspunktet,og kanskje manglet kunnskap og modenhet knyttet til de valgene som ble tatt. Det er ingen grunn til å bebreide henne for det. Det hadde selvsagt vært mye morsommere om moren deres alltid hadde investert fornuftig og dere hadde hatt en formue å dele. Selvsagt kan du anlegge sak og prøve å få gaven omstøtt, men jeg tror ikke det vil løse noe for dere. Du må også passe på at du ikke drar med deg uvennskap og bitterhet videre i livet. Derfor holder jeg på min anbefaling 750000 til deg, 450000 til søster. Er det andre ting i boet, vis raushet, særlig der det ikke er snakk om økonomisk vinning. Anonymkode: 3de6b...62e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #88 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg skjønner at dere ønsker å snakke sammen. Jussen kan hjelpe dere å finne en løsning og ikke minst unngå bitterhet dere i mellom. Moren din gjorde de valgene hun gjorde 40 år siden. Ingen av dere kan endre det. Jeg antar at heller ikke søsteren din var så gammel på det tidspunktet,og kanskje manglet kunnskap og modenhet knyttet til de valgene som ble tatt. Det er ingen grunn til å bebreide henne for det. Det hadde selvsagt vært mye morsommere om moren deres alltid hadde investert fornuftig og dere hadde hatt en formue å dele. Selvsagt kan du anlegge sak og prøve å få gaven omstøtt, men jeg tror ikke det vil løse noe for dere. Du må også passe på at du ikke drar med deg uvennskap og bitterhet videre i livet. Derfor holder jeg på min anbefaling 750000 til deg, 450000 til søster. Er det andre ting i boet, vis raushet, særlig der det ikke er snakk om økonomisk vinning. Anonymkode: 3de6b...62e Ja jeg synes selv at denne er fin og rettferdig. Også mtp at blir ca nesten 75/25% fordeling nå, iom storesøster fikk 75% av alt forrige gang. ts. Anonymkode: 213bc...0c8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #89 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja jeg synes selv at denne er fin og rettferdig. Også mtp at blir ca nesten 75/25% fordeling nå, iom storesøster fikk 75% av alt forrige gang. ts. Anonymkode: 213bc...0c8 Eller 63/37% 😆 Anonymkode: 3de6b...62e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2025 #90 Skrevet 18. august 2025 Ts her. Løsning: Takk for innspill. Når jeg tittet tilbake på denne tråden jeg laget for å få innspill på rettferdighet, forbauset det meg hvor mange folk som svarte negativt. Som om jeg bare skulle glemme at å få noe mer denne gangen, selv om ble forbigått fullstendig forrige gang. Og de som mente at en viss skjevdeling var rettferdig, der var det på kronen samme sum uten noen KPI omregning. Veldig få svarte etter vurdering av rettferdighet, kun med henvisning til lover og krone-nøyaktighet. Jeg oppdaget en annen tråd med litt lik problemstilling (ikke meg) der svarene var helt motsatt av svar her. Ble veldig forbauset over det også. Og jeg laget derfor en ny tråd hvor jeg forsøkte å beskrive situasjonen nøytralt, uten å vise hvem jeg var av de to søsknene. For å få på den måten høre andres syn på rettferdighet. Men fånyttes, da det virket som svar var fra samme folk som denne tråden. Løsningen ble at vi søsken spleiet på en time hos advokat for en gjennomgang. Advokaten spurte oss begge hva VI mente var rettferdig. Ikke hva vi hadde krav på. Men rett og slett oppfordret oss begge til refleksjon av hva som er rett, oss imellom. Det førte til at mitt søsken innrømmet at det var urettferdig å fare av med hele formuen til begge våre foreldre etter fars bortgang. Og sende vår mor, da alenemor, tilbake til en økonomisk scratch/nærmest 0-nivå. Selvfølgelig påvirket det også meg kraftig i barndommen, som barn av en alenemor med lav økonomi, som i tillegg måtte være på leiemarkedet fremfor å eie nedbetalt bolig. Mitt søsken innså uten problemer denne urettferdigheten og sa fra seg hele sin juridiske rett. Det ble delt skjevt, men likevel rettferdig i begges øyne. Så NB til alle som svarer på spm om arv; jeg mistenker at mange svarer TS negativt uansett hva. Som om en automatisk NEI kommer frem. At spm om arv kjennes umulig å tenke over hva som faktisk er rettferdig. Anonymkode: 213bc...0c8 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2025 #91 Skrevet 18. august 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her. Løsning: Takk for innspill. Når jeg tittet tilbake på denne tråden jeg laget for å få innspill på rettferdighet, forbauset det meg hvor mange folk som svarte negativt. Som om jeg bare skulle glemme at å få noe mer denne gangen, selv om ble forbigått fullstendig forrige gang. Og de som mente at en viss skjevdeling var rettferdig, der var det på kronen samme sum uten noen KPI omregning. Veldig få svarte etter vurdering av rettferdighet, kun med henvisning til lover og krone-nøyaktighet. Jeg oppdaget en annen tråd med litt lik problemstilling (ikke meg) der svarene var helt motsatt av svar her. Ble veldig forbauset over det også. Og jeg laget derfor en ny tråd hvor jeg forsøkte å beskrive situasjonen nøytralt, uten å vise hvem jeg var av de to søsknene. For å få på den måten høre andres syn på rettferdighet. Men fånyttes, da det virket som svar var fra samme folk som denne tråden. Løsningen ble at vi søsken spleiet på en time hos advokat for en gjennomgang. Advokaten spurte oss begge hva VI mente var rettferdig. Ikke hva vi hadde krav på. Men rett og slett oppfordret oss begge til refleksjon av hva som er rett, oss imellom. Det førte til at mitt søsken innrømmet at det var urettferdig å fare av med hele formuen til begge våre foreldre etter fars bortgang. Og sende vår mor, da alenemor, tilbake til en økonomisk scratch/nærmest 0-nivå. Selvfølgelig påvirket det også meg kraftig i barndommen, som barn av en alenemor med lav økonomi, som i tillegg måtte være på leiemarkedet fremfor å eie nedbetalt bolig. Mitt søsken innså uten problemer denne urettferdigheten og sa fra seg hele sin juridiske rett. Det ble delt skjevt, men likevel rettferdig i begges øyne. Så NB til alle som svarer på spm om arv; jeg mistenker at mange svarer TS negativt uansett hva. Som om en automatisk NEI kommer frem. At spm om arv kjennes umulig å tenke over hva som faktisk er rettferdig. Anonymkode: 213bc...0c8 Takk for tilbakemelding! Rettferdighet er vanskelig. Uansett løsning vil noen kunne finne en måte å se på noe som urettferdig. Det viktigste er dere er fornøyde med resultatet. Jeg er en av dem som har svart hva jussen sier, men samtidig prøvd å være tydelig på at det kan hjelpe dere til å finne en løsning, ikke at dere må følge jusens bokstav. Jeg tror det mange har prøvd å si når de har hevdet at du må se bort fra hva søsteren din har fått, er at dette kanskje er prisen du må betale for å fortsatt være venner. Heldigvis fant dere en løsning dere begge er fornøyd med. Lykke til! Anonymkode: 3de6b...62e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2025 #92 Skrevet 18. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tilbakemelding! Rettferdighet er vanskelig. Uansett løsning vil noen kunne finne en måte å se på noe som urettferdig. Det viktigste er dere er fornøyde med resultatet. Jeg er en av dem som har svart hva jussen sier, men samtidig prøvd å være tydelig på at det kan hjelpe dere til å finne en løsning, ikke at dere må følge jusens bokstav. Jeg tror det mange har prøvd å si når de har hevdet at du må se bort fra hva søsteren din har fått, er at dette kanskje er prisen du må betale for å fortsatt være venner. Heldigvis fant dere en løsning dere begge er fornøyd med. Lykke til! Anonymkode: 3de6b...62e Takk : ) Det kan også hende jeg ikke fikk formulert godt nok at vi faktisk genuint har ønsket å finne rettferdighet, og at det var et ønske fra begge. Kanskje mange tenker at når ordet arv blir nevnt er det full krig på bekostning av vennskap. Anonymkode: 213bc...0c8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå