Gå til innhold

Fastlege bryter taushetsplikt *Bergen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Jente 19) ❤️ Hjelpp

Jeg har lenge hatt tillitsproblemer angående nåværende fastlege. Hele familien har han, og flere ganger har feks mamma kommet hjem og startet å utspørre meg om alt mulig rart (ting jeg har diskutert med fastlegen ..)

I snart 2 år har jeg gått på ulike medisiner for ADHD (udiagnosert), men alt peker mot at jeg faktisk har det (ikke poenget her).

Jeg har aldri blitt tatt seriøst av han EVER, til og med når blodprøver kom tilbake positivt for cøliaki, mente han at det ikke var overbevisende nok, og at jeg måtte ta gastroskopi (helt fair, men er så redd for å spy, brekke meg osv, syntes det bare er litt spess at han mener jeg “ønsker” å ha det pga det “trender” ..? ok!

Har forresten ekstremt mange allergier, kryssallergier for det ene og det andre, mine to tanter har IBS, samt mormor med utlagt tarm. Det er vel ikke så sykt rart at jeg selv er redd for å få utlagt tarm hvis jeg har cøliaki og ikke legger om kosten slik at jeg får mindre mageproblemer .. but anyways -

Jeg ønsker tips til fastleger i Bergen som ikke er for “streng” med å henvise pasienter til det som er nødvendig, lytter til pasienten, en fastlege som man ikke føler at man trenger å OVERBEVISE for det ene og det andre. Skjønner?

Moren til en venn av meg er fastlege, og hun er kjent for å heller hive ut medisiner til pasienter enn å si at de må legge om kosten feks, det er noe jeg heller vil ha enn en lege som nekter å gi ut noe som helst. Ja, jeg vet at det høres litt ekstremt ut, men vil heller ha det enn å betale 350 kr for å møte opp og bli fortalt at jeg må bare gå mer tur osv, stfu

^Helst ønsker jeg en fastlege som kan være rask med å feks sende meg på utredning for ADHD. Jeg orker virkelig ikke å gå til legen 20 ganger for å mase om noe så simpelt som en utredning, og i tillegg frykte at mine foreldre skal få vite alt mulig om hva jeg “sliter” med

*Nei, jeg er ikke en misbruker. Nei, jeg er ikke ute etter å “utnytte” systemet. Jeg ønsker å finne ut hva som feiler meg, ikke for å sette en diagnose eller for å starte på medisiner .. i utgangspunktet langt i fra. Alt jeg ønsker er å faktisk kunne leve livet mitt uten å måtte sette av hele dagen til å gjøre basic needs som å dusje, pusse tenner osv. Det er ekstremt slitsomt å måtte konsumere preworkout dag inn og dag ut, bare for å få gjort ting som andre folk gjør naturlig, hvis det er slik man kan si det. Plis ikke døm, jeg har lest verre ting inne på dette “forumet”, blir nesten litt forstyrret av hva enkelte skriver, men vi alle er mennesker ❤️

Klem

Anonymkode: 50643...bb1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange blir ikke prioritert til utredning av ADHD som voksne viss de har kommet seg gjennom studier og har en jobb. De fleste jeg kjenner som har fått diagnosen som voksen har betalt for privat utredning bare så det er sagt.

Tror også at regelen for å få diagnosen cøliaki er at det skal utredes med gastroskopi. Skal ikke være for påståelig her men har hørt flere som har måttet gå gjennom den prossessen. 

Min mor har mange allergier og vært hos den ene spesialisten etter den andre men de klarer ikke eneste om hva hun faktisk reagerer på. Hun har allergiske reaksjoner men ingen klarer å finne ut hva hun faktisk reagerer på sånn 100%. 

Vi har en del allergier i familien generelt og det er kun de med de vanlige allergiene som melkeprotein, nøtter og pollen som har en solid diagnosen rundt sin allergi. 

Kjenner situasjonen din er frustrerende og at du og din lege ikke er på bølgelengde men ville bare gi deg et nyansert syn på de sykdommene (adhd er ikke sykdom) du tar opp i innleget ditt og at bytte av fastlege ikke nødvendigvis vil gi deg den løsningen du søker.

Anonymkode: da85b...8f3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

, og flere ganger har feks mamma kommet hjem og startet å utspørre meg om alt mulig rart (ting jeg har diskutert med fastlegen ..)

Har du spurt din mor om din lege har sagt noe til henne?

Kan det være at din mor er bekymret for deg og har snakket generelt med legen uten at legen har sagt noe om deg?

Anonymkode: 93f5d...1ba

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

På Helse-Norge er det nå 9 leger som tar imot nye pasienter, eller 6 hvis du ser bort fra listene uten fast lege. Da kan du velge en av dem og se om du er heldigere enn det du er nå.

Det verste med det du skriver synes jeg er at legen din tydeligvis snakker med din mor om deg, det hadde fått meg til å bytte tvert.

Anonymkode: 5bc63...87b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan legge om kostholdet ditt for å se om det hjelper uten velsignelse fra legen. Behandling av det meste du ramser opp og sykdomstistorikken i familien er dessuten sterkt knyttet til kosthold, så å legge om kostholdet er ikke noe du bør vente med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste her er om legen din snakker om deg med din mor. Det er brudd på taushetsplikt og er ikke greit. 
Jeg ville byttet pga det.

Fastlegelistene oppdateres en gang i måneden. Så om du setter deg på liste i dag, hos en med ledig plass eller kort venteliste kan du være heldig å ha ny fastlege fra 1/8. men avhenger så klart av hvor du bor og kapasiteten. 

Anonymkode: 9f5e9...0e4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk legelisten.no for å finne fastlege! 

Anonymkode: b1c7e...31e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det verste med det du skriver synes jeg er at legen din tydeligvis snakker med din mor om deg, det hadde fått meg til å bytte tvert.

Enig med dette. Man kan godt være at fastlegen ikke tenker så mye over da, da du fremdeles er veldig ung(19) og han før diskuterte deg med din mor.

Du kan jo snakke med han om det eller så kan du melde det til statsforvalteren, for brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: 411f8...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Brudd på taushetsplikt er særdeles alvorlig og bør anmeldes.

Med det sagt, jeg kan diskutere både egen helse, men også mitt voksenes barns, i time med fastlegen. Jeg kjenner jo personen, og det kan være at jeg lufter tanker der, og kanskje får tilbakemeldinger fra legen som jeg igjen tar opp i en samtale med avkommet.

Sier dette bare fordi det du skriver ikke virker som noe bevis akkurat - men det er jo uten detaljer, du vet best om det kan være tilfeldigheter eller om taushetsplikten klart er brutt. Ved det siste, anmeld!!

Anonymkode: a5075...d56

• Liker 2
Skrevet

Hvordan har du egentlig fått ADHD-medisiner uten å ha vært diagnostisert for det? Får du dem fra denne legen som du sier er så streng med medisiner?

Det er klart du kan prøve å skifte fastlege, men det er de færreste leger som bare gir ut medisiner eller eller sender henvisninger ut fra det pasienten "bestiller".

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

ADHD-meds pleier å ha strenge krav, men du har ikke diagnosen? Det kan være kritikkverdig i seg selv, og virker litt rart.

Brudd på taushetsplikt er selvsagt veldig grovt.

Ønsket om en lege som hiver i deg hva du ber om er sært - man skal ha kompetanse til å vurdere medisiner, pasienter har sjeldent det.

Ved cøliaki er det helt rett av legen å ville ha bekreftelse via gastroskopi - det er standard utredningsskritt når man har positiv blodprøve. Det er ikke fordi legen ikke var "overbevist nok".

Anonymkode: a5075...d56

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Brudd på taushetsplikt er alvorlig! 
At du som pasient sier du vil ha medisiner i stedet for å gjøre tiltak slik at du kanskje slipper medisin, synes jeg er merkelig.

Anonymkode: 065a0...5d1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1. bytt fastlege, du er voksen.

2. ADHD-vurdering inkluderer foreldrene dine dessverre

Anonymkode: 3fadf...df5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skift fastlege.

Anonymkode: 168ac...41b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg hatt den oppfatningen hadde jeg byttet fastlege. Jeg har samme fastlege som min datter på 19, men jeg er for det første veldig bevisst på å aldri nevne henne når jeg er hos legen selv (med mindre det er noe ekstremt generelt, som at hun eksisterer liksom), og legen nevner aldri henne når jeg er der. Jeg har faktisk spurt henne, og hun sitter med samme følelse som meg, at vår fastlege forholder seg som om vi ikke aner hvem hverandre er.

Bytt lege til en som har ledig, så gjelder det fra 1.august. Sjekk evt legelisten.no for å danne deg et inntrykk, men husk at folk har ulike oppfatninger av hva som er en bra lege.

Anonymkode: 8a7a2...65e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går du da på ADHD-medisiner? Det får du ikke ut uten diagnose. Og diagnose får du ikke uten videre, det skal mye til få å få utredning og mange får ikke diagnosen. Det er mange andre diagnoser som kan fremstå lignende som ADHD. Ellers kan vi også, som en annen har påpekt, nevne at en eventuell utredning involverer dine foreldre. 

Hvorfor er du ikke villig til å endre kostholdet? Det hjelper enormt på smange ADHD-lignende symptomer. 

Anonymkode: 150c5...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

(Jente 19) ❤️ Hjelpp

Jeg har lenge hatt tillitsproblemer angående nåværende fastlege.....
Jeg har aldri blitt tatt seriøst av han EVER, til og med når blodprøver kom tilbake positivt for cøliaki, mente han at det ikke var overbevisende nok, og at jeg måtte ta gastroskopi (helt fair, men er så redd for å spy, brekke meg osv

Gastroskopi jo standard utredning for cøliaki. Be om å få tatt gastro på sykehuset, de er flinke!

Cøliaki har ingenting å gjøre med å få utlagt tarm. Det er kun kosthold som er behandling for cøliaki. Kosthold er den eneste behandlinga som finnes for cøliaki.  Og å bli med i foreninga. 

Anonymkode: 68006...c22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som voksen må du ha utslag på prøver fra gastroskopi for å få cøliakidiagnose. Syns også det er merkelig at du får ADHD-medisin, som faktisk er narkotika, uten diagnose. Som en annen sier er det ikke så mange leger i Bergen med ledig plass, anbefaler deg å velge en av de som har ledig plass og ligger et sted det er greit for deg å komme deg til, bytter du i dag har du ny lege fra fredag.

Anonymkode: c36da...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme fastlege som min mor i ungdommen, det var støtt og stadig noe jeg hadde pratet med legen om, så min mor visste om. GARANTERT at legen din prater med din mor, og jeg tror det er ekstremt vanlig. 

Anonymkode: 7918f...89d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I snart 2 år har jeg gått på ulike medisiner for ADHD

Det er ekstremt slitsomt å måtte konsumere preworkout dag inn og dag ut

Bør disse to kombineres?

Anonymkode: 93f5d...1ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...