GMT800 Skrevet 30. juli 2025 #21 Skrevet 30. juli 2025 Fikk C på 60-studiepoengs masteroppgave i humanistisk fag, rett og slett fordi jeg synes teoriene til gamle gubber som døde for hundre år siden ikke er så interessant, og der var oppgaven min litt svak. Bortsett fra at jeg ikke kan søke stipendiatstilling i Norge uten A eller B, har det aldri vært noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #22 Skrevet 30. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 19.28): Jeg ansetter ikke noen med under B i snitt. Da er man smart nok, interessert nok og flittig nok. Jeg har ikke bruk for dem som ikke har tilstrekkelig kompetanse, og særlig når det skyldes at de mangler interesse og innsats. Anonymkode: 8cb73...30d Dummeste jeg har hørt. En ting er å være faglig/skriftlig sterk, men en mastergrad karakter sier ingenting om hvordan man fungerer i arbeidslivet. Ok Karakterer + referanser som sier man fungerer godt i arbeidslivet er det som teller. Anonymkode: f36b7...ffd 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #23 Skrevet 31. juli 2025 Helt oppriktig, er leder i Staten, og vi har krav om master på alle stillingene vi har, nettopp på grunn av lønningspolitikken, og for å være "attraktiv". Det er mer ment som "entrypoint" men kunne likegodt bare fyrt i peisen med masteren din, for innholdet har for meg som leder null verdi, sorry, at jeg er så brutal, men det er faktisk sannheten😝 Anonymkode: ac08d...a4e 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #24 Skrevet 31. juli 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dummeste jeg har hørt. En ting er å være faglig/skriftlig sterk, men en mastergrad karakter sier ingenting om hvordan man fungerer i arbeidslivet. Ok Karakterer + referanser som sier man fungerer godt i arbeidslivet er det som teller. Anonymkode: f36b7...ffd Karakterene sier noe om de har den faglige kompetansen til å gjøre jobben. Jeg har ikke bruk for dem som ikke er faglig sterke. Jeg har rett og slett ikke oppgaver til dem. Hvis de gar 20 års erfaring og er dyktige i jobben er ikke karakterene så viktig. Da har de bygget opp kompetanse etter studier også. Anonymkode: 8cb73...30d 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2025 #25 Skrevet 31. juli 2025 GMT800 skrev (7 timer siden): Fikk C på 60-studiepoengs masteroppgave i humanistisk fag, rett og slett fordi jeg synes teoriene til gamle gubber som døde for hundre år siden ikke er så interessant, og der var oppgaven min litt svak. Bortsett fra at jeg ikke kan søke stipendiatstilling i Norge uten A eller B, har det aldri vært noe problem. Vis litt mer respekt til disse "gamle gubbene" som faktisk la ned en betydelig innsats og utviklet disse teoriene. Tenk om du hadde skrevet "jeg synes teoriene til unge kvinner i dag ikke er så interessant", det ville skapt ramaskrik. Ikke at det nødvendigvis er mange unge kvinner som jevnlig utvikler nye teorier, men likevel... Anonymkode: 0614a...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2025 #26 Skrevet 9. august 2025 Å få karakter i dagens høyskole/universitetssystem er som å spille russisk rulett, og litt for ofte ser vi saker der f.eks. en F blir til en B etter klage så hvor god er egentlig sensuren på bachelor og master? Anonymkode: 6a47b...474
AnonymBruker Skrevet 9. august 2025 #27 Skrevet 9. august 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å få karakter i dagens høyskole/universitetssystem er som å spille russisk rulett, og litt for ofte ser vi saker der f.eks. en F blir til en B etter klage så hvor god er egentlig sensuren på bachelor og master? Anonymkode: 6a47b...474 Så lenge man består og får vitnemål så har ikke karakterene noe å si Anonymkode: 936a8...39d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2025 #28 Skrevet 9. august 2025 AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 11.53): Hadde dere tenkt at en kollega som får C eller D på masteren ikke er like intelligent som en som får A eller B? I en bransje der master sjelden er et krav lurer jeg likevel på dette. Er det forøvrig vanlig å spørre/vite hva folk får på masteren? Tenker man at en master er imponerende nok i seg selv og at karakter er uinteressant? Anonymkode: 222a4...bbc Forskjellen er ikke så mega viktig, med mindre en skal ta noen spesifikke phD. I arbeidslivet, hvis en ser på noe som krever intelligens, så kjører de gjerne en programmeringskonkurranse - google hashcode, kattis, eller liknende - innen koding. Professorer "dør som fluer" på det området, og blir fort utkonkurert av vanlige folk. Også vanlige matematikk prøver, og egne opptaksprøver, er heller ikke så uvanlig. Saken er at akademiet skal måle kompetanse, og evne til selvstendig tenking, og ikke intelligens - dette tar opptaksprøvene, der det er relevant, seg av. Anonymkode: 42120...043
Grüner Skrevet 9. august 2025 #29 Skrevet 9. august 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 11.53): Hadde dere tenkt at en kollega som får C eller D på masteren ikke er like intelligent som en som får A eller B? I en bransje der master sjelden er et krav lurer jeg likevel på dette. Er det forøvrig vanlig å spørre/vite hva folk får på masteren? Tenker man at en master er imponerende nok i seg selv og at karakter er uinteressant? Anonymkode: 222a4...bbc Har aldri gått og spurt kolleger om hvilke karakterer de fikk. Det er veldig fjortis. Tenker heller ikke at master er imponerende, men veldig vanlig. Som kollega tenker jeg først og fremst på hvordan du utfører jobben din og hvordan du er som kollega. I en jobbsøkerprosess derimot kan karakteren være tungen på vekta i din favør/disfavør hvis det er mange søkere, Endret 9. august 2025 av Grüner 1
NakenPanda Skrevet 9. august 2025 #30 Skrevet 9. august 2025 (endret) I min bransje får ikke folk med C/D på master jobb rett og slett så ja det er en stor forskjell, men jeg har oppdaget at mange av de som var god på univeritetet ikke nødvendigvis er de som gjør suksess i privat sektoren. De som har en doktorgrad er ofte hakket vassere i kunnskap og gjennomførings evner men så krever det betydlig innsats og selvdisiplin for å bli ferdig innenfor normert tid. Tenker hvis du får en C eller D på et dvaskt humaniora fag så er du ikke spesielt inspirert i resten av karrieren heller. Endret 9. august 2025 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 9. august 2025 #31 Skrevet 9. august 2025 NakenPanda skrev (46 minutter siden): I min bransje får ikke folk med C/D på master jobb rett og slett så ja det er en stor forskjell, men jeg har oppdaget at mange av de som var god på univeritetet ikke nødvendigvis er de som gjør suksess i privat sektoren. De som har en doktorgrad er ofte hakket vassere i kunnskap og gjennomførings evner men så krever det betydlig innsats og selvdisiplin for å bli ferdig innenfor normert tid. Tenker hvis du får en C eller D på et dvaskt humaniora fag så er du ikke spesielt inspirert i resten av karrieren heller. Ansetter utelukkende bare helt nyutdannete? Anonymkode: 936a8...39d
NakenPanda Skrevet 9. august 2025 #32 Skrevet 9. august 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ansetter utelukkende bare helt nyutdannete? Anonymkode: 936a8...39d Det er jo ved nyansettelser mastergraden og dens karakter er aktuell, etter det tar jo arbeidserfaring og referanser over. Ingen firmaer ansetter jo bare helt nyutdannede og det tror jeg du vet....
AnonymBruker Skrevet 9. august 2025 #33 Skrevet 9. august 2025 NakenPanda skrev (59 minutter siden): Det er jo ved nyansettelser mastergraden og dens karakter er aktuell, etter det tar jo arbeidserfaring og referanser over. Ingen firmaer ansetter jo bare helt nyutdannede og det tror jeg du vet.... Da er jo rart at du skriver: "I min bransje får ikke folk med C/D på master jobb rett og slett så ja det er en stor forskjell" Anonymkode: 936a8...39d
NakenPanda Skrevet 10. august 2025 #34 Skrevet 10. august 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da er jo rart at du skriver: "I min bransje får ikke folk med C/D på master jobb rett og slett så ja det er en stor forskjell" Anonymkode: 936a8...39d Nei det er ikke rart i det hele tatt, det er bare du som antar ting. Sært
AnonymBruker Skrevet 10. august 2025 #35 Skrevet 10. august 2025 Karakteren på mastere sier mye om en persons kognitive evner og planmessighet. To svært viktige egenskaper for senere jobb-prestasjoner. Som en del av arbeidsgiver ser jeg selvfølgelig på karakterer når jeg ansetter nye mennesker. Anonymkode: 4025b...1a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå