AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Hadde dere tenkt at en kollega som får C eller D på masteren ikke er like intelligent som en som får A eller B? I en bransje der master sjelden er et krav lurer jeg likevel på dette. Er det forøvrig vanlig å spørre/vite hva folk får på masteren? Tenker man at en master er imponerende nok i seg selv og at karakter er uinteressant? Anonymkode: 222a4...bbc
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Hvilken sammenheng er det mellom intelligens og karakteren på mastergraden? Det fleste A studenter er skikkelig kravstore og bytter jobb for en halv krone mer i årslønn. Det er arbeidserfaring som teller. Det er her du viser om du kan innarbeide deg på en stilling og vise ekspertise over tid. Så masteren din tørker jeg rumpa med, sorry! Anonymkode: c10b6...d44 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Det er ikke vanlig snakke om (høye) karakter på master, mm man sikter mot en mer prestisjepreget bransje. Anonymkode: 52489...a34 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli Det kommer kanskje an på faget? Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er likhetstrekk mellom å være skoleflink og være lynintelligent. Jeg har bakgrunn fra humanistiske fag og der ble det sagt at studenter med toppkarakterer først og fremst er enige med professor. Anonymkode: 08f4c...215 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Hører sjelden at noen med en mastergrad sier hvilke karakterer de har, så vanskelig å ha noe sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: 4c264...2df 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det kommer kanskje an på faget? Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er likhetstrekk mellom å være skoleflink og være lynintelligent. Jeg har bakgrunn fra humanistiske fag og der ble det sagt at studenter med toppkarakterer først og fremst er enige med professor. Anonymkode: 08f4c...215 Dette er bare tull. Høy karakter gjenspeiler evnen til å tenke kritisk. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det fleste A studenter er skikkelig kravstore og bytter jobb for en halv krone mer i årslønn. Anonymkode: c10b6...d44 Basert på de personene du selv kjenner antar jeg. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hadde dere tenkt at en kollega som får C eller D på masteren ikke er like intelligent som en som får A eller B? I en bransje der master sjelden er et krav lurer jeg likevel på dette. Er det forøvrig vanlig å spørre/vite hva folk får på masteren? Tenker man at en master er imponerende nok i seg selv og at karakter er uinteressant? Anonymkode: 222a4...bbc Nei, fordi det også handler om poeng. Enklere å få A på en 30 poengs master enn en på 45 eller 60. Dessuten dømmer jeg aldri basert på et tilfelle, men mønster over tid. Vitnemålet sier mer her enn en karakter på masteroppgaven. Dessuten handler det også om situasjonen rundt studenten. Det er enklere å få gode karakterer om man kun har studiet og ikke må jobbe 3 jobber for å klare seg økonomisk. Alt virker inn. Anonymkode: 0e1e2...ddb 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er bare tull. Høy karakter gjenspeiler evnen til å tenke kritisk. Basert på de personene du selv kjenner antar jeg. Nei, fordi det også handler om poeng. Enklere å få A på en 30 poengs master enn en på 45 eller 60. Dessuten dømmer jeg aldri basert på et tilfelle, men mønster over tid. Vitnemålet sier mer her enn en karakter på masteroppgaven. Dessuten handler det også om situasjonen rundt studenten. Det er enklere å få gode karakterer om man kun har studiet og ikke må jobbe 3 jobber for å klare seg økonomisk. Alt virker inn. Anonymkode: 0e1e2...ddb I tilfellet mitt er det snakk om master på 45 poeng. Snittet mitt er B/C på alle emner og dette er kombinert med fysisk tung 100% stillings jobb ved siden av studiene. Omtrent ingen studiedager og krevende familieliv med yngre barn. ts Anonymkode: 222a4...bbc
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli Tar master selv og har ikke hørt om særlig mange som skryter eller sier karakteren sin. Eneste er vel de som vil videre og ta en doktorgrad som oftest de som bryr seg mest. Da er det snakk om A eller B for å ta doktorgrad i Norge eller C for å kunne ta det i resten av verden slik jeg har hørt det. Anonymkode: 5a094...5a9
Majer Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli Jeg fikk like under A på mastergraden ved siden av full jobb. Men jeg tenker ikke at en som får godt snitt nødvendigvis er smartere eller mer hardtarbeidende enn andre... 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli Jeg fikk A på masteroppgaven, og hadde svakt A-snitt ellers. Er jeg veldig intelligent? Nei, jeg tror det handler om at jeg virker brenner for faget og elsket temaet jeg skrev om. For meg ble masterstudiene et slags avbrekk fra hverdagen. Jeg jobbet ved siden av studiene og hadde to barn i barnehagealder. Med oppgaven kunne jeg koble av, det gjorde mye for karakteren. Anonymkode: d96e4...044 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli Har opplevd at arbeidsgiver har brydd seg om karakteren fire ganger. Den første gangen var fordi jeg ble ansatt før master var levert, og jeg måtte få minimum en C for å beholde stillingen. De tre andre gangene var stillinger hvor masteren var totalt irrelevant. 😂 Anonymkode: 5a443...92c
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli Jeg har sendt inn eksamensbevis på alle stillinger jeg har søkt, og har sterkt A-snitt fra både bachelor og master. Jeg er siviløkonom, og jeg vil nok si at klarer du bare en C/D i kvantitative fagene med rett/galt svar så har du ikke fått med deg så mye som du burde. I skrivefag er det vanskeligere å få en A, der kan B være bra, mens C/D er ganske middelmådig. Så jeg vil nok tenke at kollegaen som fikk C/D ikke hadde lagt nok jobb i oppgaven eller evt ikke var så veldig smart. Men det er jo ikke noe fokus på karakterer i arbeidslivet annet enn i ansettelsesprosessen, så ville ikke ha funnet ut hvilken karakter oppgaven fikk med mindre kollegaen selv fortalte det uoppfordret. Det er sånt man ikke spør om. Ville bare spurt om det gikk bra når vedkommende leverte oppgaven og evt fått dem til å fortelle litt om hva de skrev om underveis (av ren nysgjerrighet, interesse og lærelyst 😊), men ellers får arbeidsgiver ta ansvar for hvem de velger å ansette og eventuelle krav ifbm det. Anonymkode: 7f89f...4cc
AnonymBruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har sendt inn eksamensbevis på alle stillinger jeg har søkt, og har sterkt A-snitt fra både bachelor og master. Jeg er siviløkonom, og jeg vil nok si at klarer du bare en C/D i kvantitative fagene med rett/galt svar så har du ikke fått med deg så mye som du burde. I skrivefag er det vanskeligere å få en A, der kan B være bra, mens C/D er ganske middelmådig. Så jeg vil nok tenke at kollegaen som fikk C/D ikke hadde lagt nok jobb i oppgaven eller evt ikke var så veldig smart. Men det er jo ikke noe fokus på karakterer i arbeidslivet annet enn i ansettelsesprosessen, så ville ikke ha funnet ut hvilken karakter oppgaven fikk med mindre kollegaen selv fortalte det uoppfordret. Det er sånt man ikke spør om. Ville bare spurt om det gikk bra når vedkommende leverte oppgaven og evt fått dem til å fortelle litt om hva de skrev om underveis (av ren nysgjerrighet, interesse og lærelyst 😊), men ellers får arbeidsgiver ta ansvar for hvem de velger å ansette og eventuelle krav ifbm det. Anonymkode: 7f89f...4cc Takk for svar, jeg jobber og har master innenfor helse/omsorg, så det er skrivefag. Kjenner at det plager meg litt at jeg ikke fikk ihvertfall B siden jeg har lagt ned enormt mye arbeid og innsats i oppgaven. Er nok bare jeg og ikke arbeidsgiver som tenker på dette, men godt med andres perspektiver også, det setter jeg pris på😊ts Anonymkode: 222a4...bbc
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Nei, har du master så har du master. Det kan være mange runner til at karakteren ikke ble på topp, at studenten er uintelligent står ikke øverst på listen. Anonymkode: 19c42...775 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar, jeg jobber og har master innenfor helse/omsorg, så det er skrivefag. Kjenner at det plager meg litt at jeg ikke fikk ihvertfall B siden jeg har lagt ned enormt mye arbeid og innsats i oppgaven. Er nok bare jeg og ikke arbeidsgiver som tenker på dette, men godt med andres perspektiver også, det setter jeg pris på😊ts Anonymkode: 222a4...bbc Det har null og niks å si. Slapp helt av! Anonymkode: 0325f...e9b
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar, jeg jobber og har master innenfor helse/omsorg, så det er skrivefag. Kjenner at det plager meg litt at jeg ikke fikk ihvertfall B siden jeg har lagt ned enormt mye arbeid og innsats i oppgaven. Er nok bare jeg og ikke arbeidsgiver som tenker på dette, men godt med andres perspektiver også, det setter jeg pris på😊ts Anonymkode: 222a4...bbc Karakteren på masteroppgaven sier lite om dine ferdigheter og kunnskaper i praksis i arbeidslivet. Jeg fikk A på min masteroppgave i et skrivefag. Ellers i studiet lå jeg på B-er og C-er. En studievenninne fikk C på masteroppgaven, men har bare A-er og B-er ellers. Jeg anser henne som mer intelligent enn meg. I mitt yrke er mastergrad et krav, men jeg har aldri hørt noen snakke om karakteren på masteroppgaven. Så slapp av, og gratulerer med vel fullført mastergrad Anonymkode: a13c2...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli Jeg ansetter ikke noen med under B i snitt. Da er man smart nok, interessert nok og flittig nok. Jeg har ikke bruk for dem som ikke har tilstrekkelig kompetanse, og særlig når det skyldes at de mangler interesse og innsats. Anonymkode: 8cb73...30d
AnonymBruker Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli Jeg vet faktisk ikke hva en eneste av kollegaene mine hadde i snitt. Anonymkode: 939e7...b32 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde dere tenkt at en kollega som får C eller D på masteren ikke er like intelligent som en som får A eller B? I en bransje der master sjelden er et krav lurer jeg likevel på dette. Er det forøvrig vanlig å spørre/vite hva folk får på masteren? Tenker man at en master er imponerende nok i seg selv og at karakter er uinteressant? Anonymkode: 222a4...bbc Når du først kommer deg ut i arbeidslivet så vil du oppdage at ingen bryr seg opp vermen graden eller karaktererene dine Anonymkode: 936a8...39d 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Karakteren på masteroppgaven sier lite om dine ferdigheter og kunnskaper i praksis i arbeidslivet. Jeg fikk A på min masteroppgave i et skrivefag. Ellers i studiet lå jeg på B-er og C-er. En studievenninne fikk C på masteroppgaven, men har bare A-er og B-er ellers. Jeg anser henne som mer intelligent enn meg. I mitt yrke er mastergrad et krav, men jeg har aldri hørt noen snakke om karakteren på masteroppgaven. Så slapp av, og gratulerer med vel fullført mastergrad Anonymkode: a13c2...e1e Tusen takk😊ts Anonymkode: 222a4...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå