AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #1 Skrevet 27. juli 2025 Mamma vil at stipendet skal inn på hennes konto. Hun mener det skal dit for hun må kjøpe en del utstyr og at det blir dyrere enn bare stipendpenger. AI sier at ungdommen pleier få det på sin konto og kan dekke lunsj og andre ting også. Når jeg var på skolen hadde de jo en det vintrengt. Hvem av oss har rett? Anonymkode: 796c2...be6
Snabeltann Skrevet 27. juli 2025 #2 Skrevet 27. juli 2025 Det kommer inn på den kontoen dere fører opp til Lånekassen. Er du over eller under 18 år? Om du er over 18, bestemmer du. hva er mest lønnsomt, at du føyer moren din og hun står for utgiftene - eller du får pengene på din konto og du betaler alt? Er du borteboer må du da også legge inn husleie, strøm og internett i regnestykket. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #3 Skrevet 27. juli 2025 Snabeltann skrev (1 minutt siden): Det kommer inn på den kontoen dere fører opp til Lånekassen. Er du over eller under 18 år? Om du er over 18, bestemmer du. hva er mest lønnsomt, at du føyer moren din og hun står for utgiftene - eller du får pengene på din konto og du betaler alt? Er du borteboer må du da også legge inn husleie, strøm og internett i regnestykket. Begynner på vgs så jeg er 16 år. Jeg skal betale utgiftene med stipend og bruke resten på andre ting. Mamma sier hun skal ha det så for hun må betale alt annet som trengs siden hun tror det blir dyrere enn hva jeg får i stipend. Anonymkode: 796c2...be6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #4 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Begynner på vgs så jeg er 16 år. Anonymkode: 796c2...be6 Din mor kan kreve stipendet ettersom du ikke er myndig. Men hun er også ansvarlig for å dekke kostnader forbundet med videregående utdannelse. Anonymkode: e96ae...40d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #5 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Din mor kan kreve stipendet ettersom du ikke er myndig. Men hun er også ansvarlig for å dekke kostnader forbundet med videregående utdannelse. Anonymkode: e96ae...40d Da tar hun jo bare pengene som er til overs... Anonymkode: 796c2...be6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #6 Skrevet 27. juli 2025 Hvilken linje skal du gå på? Hvor mye får du i stipend? Anonymkode: fe5e3...787
smurfebuss Skrevet 27. juli 2025 #7 Skrevet 27. juli 2025 Nå er ikke stipendet du får så veldig stort. Litt avhengig av studieretning så er det fra 1400 til 7000 i året (og det er mye utstyr å bruke penger på særlig på yrkesfag). Det er ikke mye igjen for å kjøpe lunsj for der altså. Det beste jeg kan råde deg til er å skaffe deg en jobb slik at du kan tjene egne penger du kan bestemme over. Hvis det er sånn at du får månedtlig ekstrastipend fordi dine foreldre har lav inntekt så må du nesten bli enig med din mor/dine foreldre om hva det skal dekke. Om bare noen år skal du stå for alt det økonomiske selv, og det kan være lurt å ta noen smarte økonomiske valg allerede nå. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #8 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da tar hun jo bare pengene som er til overs... Anonymkode: 796c2...be6 Det koster langt mer å gå på videregående enn det stipendet dekket. Anonymkode: e96ae...40d 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #9 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det koster langt mer å gå på videregående enn det stipendet dekket. Anonymkode: e96ae...40d Jeg har jo vært der. Værneutstyr og sånt er der allerede så jeg må jo ikke kjøpe det. Anonymkode: 796c2...be6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #10 Skrevet 27. juli 2025 smurfebuss skrev (3 minutter siden): Nå er ikke stipendet du får så veldig stort. Litt avhengig av studieretning så er det fra 1400 til 7000 i året (og det er mye utstyr å bruke penger på særlig på yrkesfag). Det er ikke mye igjen for å kjøpe lunsj for der altså. Det beste jeg kan råde deg til er å skaffe deg en jobb slik at du kan tjene egne penger du kan bestemme over. Hvis det er sånn at du får månedtlig ekstrastipend fordi dine foreldre har lav inntekt så må du nesten bli enig med din mor/dine foreldre om hva det skal dekke. Om bare noen år skal du stå for alt det økonomiske selv, og det kan være lurt å ta noen smarte økonomiske valg allerede nå. Skal gå teknologi og indusrtifag. Får ca 4200 i stipend. Anonymkode: 796c2...be6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #11 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da tar hun jo bare pengene som er til overs... Anonymkode: 796c2...be6 Tro meg. Det blir ikke penger til overs. Utstyrsstipend dekker ikke alle utgiftene dine. Anonymkode: 42700...265 1 5
smurfebuss Skrevet 27. juli 2025 #12 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal gå teknologi og indusrtifag. Får ca 4200 i stipend. Anonymkode: 796c2...be6 Du må ha skolepc, vernesko, arbeidsklær (bukse, tskjorter, genser/jakke, hansker, hørselsvern osv). Tro meg, du vil ikke ha de vanlige klærne dine under skolens skitne kjeledresser. Jula har mye arbeidstøy til en ok penge - så holder stipendet til mer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #13 Skrevet 27. juli 2025 Det blir ikke penger til overs. Høres ut som om din mor vet at du kommer til å brenne bort pengene på annet, så er nok for å sikre at stipendet går til det det faktisk skal. Anonymkode: 7e4ba...54c 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #14 Skrevet 27. juli 2025 Foreslår at dere fører regnskap over utgiftene i excel, og så kan dere avtale at du får utbetalt resten om det blir noe til overs, og at du tar helgerengjøringen alene om mora di går i minus. Anonymkode: fe5e3...787 1 1
Eneri Skrevet 27. juli 2025 #15 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal gå teknologi og indusrtifag. Får ca 4200 i stipend. Anonymkode: 796c2...be6 Jeg har jobbet i adm på vgs i over tjue år. Det kan sikkert variere fra fylke til fylke, men det elever på teknologi- og industrifag må dekke med sitt utstyrsstipend er ganske mye. Må kjøpe vernesko, leie pc (i Nordland koster det ca 1.400 pr år i tre år, men da er pcen din etter de tre årene), kjeledress, kalkulator/spesiallinjalgreier, hengelås til garderobeskap+ bokskap og sikkert mer jeg ikke kommer på. Hjelm med visir har de iallefall ved "min skole" til utlån, usikker på vernehansker. Noen ganger får skolen kjeledresser fra næringslivet som de kan gi til elever. Men det er ikke alltid disse restlagrene har alle størrelsene. Som eksempel kan jeg nevne at min datter gikk studiespesialisering. Disse får det laveste stipendet, fordi det eneste på deres utstyrsliste er pc-leie. Årlig pris for pc-leie har i Nordland fulgt satsen for laveste utstyrsstipend fordi kravet om gratis skolegang skal være oppfylt. Men dattera mi trengte jo feks også kalkulator, skrivebøker, permer, hengelås til bokskap osv. Så din mor har nok helt rett i at stipendet er lavere enn hva utstyret ditt vil koste. Nå vet jeg ikke hvor mange i ditt område som selger det du trenger, men hør om du kan få en rabattert pakkepris hos èn og samme leverandør. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #16 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har jo vært der. Værneutstyr og sånt er der allerede så jeg må jo ikke kjøpe det. Anonymkode: 796c2...be6 Personlig verneutstyr må du ha selv. Vernesko, hørselsvern, arbeidsklær og skolepc… Vanligvis koster det like mye eller mer enn stipendet. Er du heldig kan du kanskje spare litt på stipendet til vg2. Anonymkode: eaa67...a8c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #17 Skrevet 27. juli 2025 Stipend skal ikke dekke utgifter til lunsj på skolekantina. Det er til utstyr som du trenger for å kunne studere. Det er ikke gratis penger som du kan blåse igjennom (selv om det føles slik ut), pengene er øremerket skole. Din mor (og far) har enda forsørgerplikt overfor deg, dvs at de skal stå for bolig- mat og løpende utgifter til livsopphold. Du og mamma burde sette dere ned og lage en budsjett slik at du ser hva ting faktisk koster, hvor pengene faktisk blir hen og slik at du ikke sitter igjen med følelsen V at mamma "raner deg". Kanskje dere kan avtale et beløp i mnd som du selv kan disponere fritt? Anonymkode: 0b05f...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2025 #18 Skrevet 27. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal gå teknologi og indusrtifag. Får ca 4200 i stipend. Anonymkode: 796c2...be6 For å si det det dekker ikke. Har selv 2 ungdommen gått den linja Først pc 1000kr før jul og 1000kr etter jul Så må du ha vernesko, bukse som er brannhemmende, sveise hansker , vernebriller det er i hvertfall det alle de skolene i fylket vårt krever de på den linja må kjøpe Noen av skolene krever også kjøp av egen metal mesterstokk, hørsel vern, skyvelær, og sveise maske Så kan si vernesko laveste pris 1000kr, brann bukse fort 2000 kr Da har hele stipende snart gått Anonymkode: 214a7...0f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2025 #19 Skrevet 3. august 2025 Kan mamma si hun ikke signerer på stipendet men betaler alt selv om det ikke går på hennes konto? Hun mener hun ikke kan signere for at pengene blir utbetalt til å brukes på andre ting og at ansvaret hennes er at jeg får skoleutstyret jeg trenger, ikke stipend. Anonymkode: 796c2...be6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2025 #20 Skrevet 3. august 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan mamma si hun ikke signerer på stipendet men betaler alt selv om det ikke går på hennes konto? Hun mener hun ikke kan signere for at pengene blir utbetalt til å brukes på andre ting og at ansvaret hennes er at jeg får skoleutstyret jeg trenger, ikke stipend. Anonymkode: 796c2...be6 Hvorfor er du så mottar moren din får pengene for å dekke utstyr du trenger? Det høres ut som du tror hun kommer til å svindle deg. Anonymkode: 194eb...71e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå