Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

TS: du er så ung. Kun 22 år. Du skulle hatt foreldre og svigerfamilie rundt deg som støttet deg og mannen og var der for dere.

Anonymkode: 140e3...3ae

Ts er 22 år. Hun skulle bodd alene, eller med venner, reist eller studert, oppdaget seg selv og livet og verden.

I stedet er hun to år fra sjuårskrisa i forholdet, har et liv fylt av husarbeid, barnestell og plikter, må bekymre seg for svigerforeldre…

Anonymkode: 30a57...83c

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Pba skrev (18 timer siden):

Hva gjør jeg når vi har ventet to år på at ting skal endre seg og det bare blir værre og værre å se på. Han leker og tuller med sitt "biologiske" barnebarn og later som vårt ikke finnes foran h*n. Moren til mannen min står bare å ser på og syntes dette er helt grei oppførsel fra hennes mann sin side.

jeg blir så lei meg, og vet at mannen min har hatt en grusom barndom med mye neglisjering, manipulering og kontrollering. Har prøvd å si at vi nå har ventet i to år på endring fra demmers side, og at størstemann begynner å legge merke til ting, om at man snart må slutte å dra dit pga dette. Han blir selvsagt lei seg, men hva ellers kan man gjøre når dette ingen ende vil ta.

Men dette er altså foreldrene til din mann. Dere har to barn. OG din mann har blitt dårlig behandlet av sine foreldre. 

Men... hvorfor tenker du at de er nye mennesker NÅ? At de er i stand til å våre normale? Det virker som du har en forventning om at de er normale? Når de åpenbart ikke er det? Siden de mishandlet din mann som barn?? 

Anonymkode: 46e1d...26d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS kommer fra en familie med rus, mannen hennes fra en fullstendig dysfunksjonell familie. De har fått to barn allerede og er bare 22 år, m.a.o. godt på vei til å videreføre familietradisjonene.

TS, dere burde bare kutte kontakten tvert, med begge sider av familiene deres. Dere har større sjanse til å klare å skape gode liv uten dem.

Anonymkode: 8dfa1...d45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 15.47):

TS kommer fra en familie med rus, mannen hennes fra en fullstendig dysfunksjonell familie. De har fått to barn allerede og er bare 22 år, m.a.o. godt på vei til å videreføre familietradisjonene.

TS, dere burde bare kutte kontakten tvert, med begge sider av familiene deres. Dere har større sjanse til å klare å skape gode liv uten dem.

Anonymkode: 8dfa1...d45

Ja enig. Dette høres merkelig ut, mer som en sekt ...

22 år, vært sammen i 5, gift, 2 unger. Ikke tørr bak øra selv. Vet ikke forskjell på ste- og halvsøsken....

Minner nesten om en røverhistorie, noe jeg håper det er.

Anonymkode: 7bdf0...931

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For barnas del - seriøst bare kutt dem ut. Dette kommer til å skade ungene på sikt. 

Anonymkode: 71f45...683

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en dysfunksjonell narsissistisk svigerfamilie og en likegyldig ukjærlig farmor som ikke står opp for sønnens barn. Jeg vil anbefale å holde dem på avstand for barnas skyld for å skåne dem for å bli såret av denne forskjellsbehandlingen. Det er vondt å føle seg uelsket og usynlig mens de hel ekte barnebarna blir så favorisert at det er skadelig. De læres opp til at de er viktigere enn andre og vidrefører denne dårlige holdningen i sin oppførsel mot deres barn. Nei stå opp for dere selv og ta avstand. Det finnes bedre mennesker dere kan bli kjent med og kanskje søke etter reserve besteforeldre til. 

Anonymkode: 52cb5...4bd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

22 år, vært sammen i 5, gift, 2 unger. Ikke tørr bak øra selv. Vet ikke forskjell på ste- og halvsøsken....

En unødvendig hard kommentar fra deg. Det kan være sann historie. Har man vokst opp i ustabile hjem der mor er rusmisbruker og menn kommer og går så føles det ut som man er foreldreløs og ikke har noen trygg havn i ryggen. Da lengte man etter en egen familie og bygger gjerne en familie i ung alder for å kompensere for mangelen på en nær familie. Det er ikke alltid det en god løsning om man sliter. Men jeg ville aldri dømme en ung kvinne for dette. Du vet ikke hvordan det er å stå alene. Da er mye bedre å ha en mann og barn enn å være helt alene. Det er ingen katastofe å få barn tidlig i 20 årene. Det har vært vanlig i alle andre tider å få barn mens vi er unge og ikke som eldre og slitne kvinner.

Anonymkode: 52cb5...4bd

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts! Som mange andre har skrevet så ville jeg også ha kuttet ut svigerfamilien. Dere trenger ikke om å si noe til de, bare «ghost» de og mute de på SOME. 

Bygg deres eget liv og fremtid! Gjør smarte økonomiske valg og ta gode valg for karriere og familieliv. ❤️

Anonymkode: 9d4cd...28e

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde kuttet de helt ut, og hadde nektet de tilgang til barna.

om mannen din ønsker kontakt med sin mor så hadde jeg ikke nektet. Jeg kunne til og med strekke meg til at mor kunne komme på besøk alene og møte sin sønn og barnebarn.

Men stefar og hans bio-familie hadde jeg kuttet ut. 

kommer det spørsmål fra andre om hvorfor dere kutter så er det bare å være udramatisk ærlig. 

jeg har ikke kontakt med mine svigerforeldre, fordi svigermor er eksteemt kontrollerende og hun fikk ikk kontrollere meg og da falt i offerrolle. 
min samboer besøker de med vår datter, men storsett er det jeg som ber de å dra på besøk for at datteren skal oprettholde kontakt med farfar.

så jeg kjenner til en viss grad til en slik situasjon. 

min partnert er stefar til mine eldste barn og kan ikke se for meg at han vil i fremtiden kalle barnbarna for ekte og uekte barnebarn. 

biologi et er biologi, men man sier jo bare ikke sånt. 

og hvordan de svigermor kan synes dette er greit kan jeg ikke forstå.

• Nyttig 1
Skrevet

Kjære deg ❤️ for en vanskelig situasjon! Eneste rette er å slette de helt. Vi har kun kontakt med noen få fra mannen sin side. For barna sin del men også for vår del ❤️ det var så mye rart fra den siden inkl drapstrusler så vi hadde ikke noe valg. Ingen fortjener sånn oppførsel. Lykke til. Lag deres egen familie bestående av mennesker som fyller livet med kjærlighet og glede ❤️ livet blir så mye bedre av det ❤️ om dere bor i nærheten av møre og Romsdal stiller vi opp som ekstra familie om dere skulle trenge det ❤️

Skrevet (endret)

Oj, dette var bare trist lesning.

Jeg tenker ingenting har endret seg, og dere må kutte all kontakt for å unngå at barnebarn ikke tar skade av det. 

Livet blir bedre uten dem. 

Hadde tilbudt mor å komme alene til dere om hun ønsker det, med premiss om at dere og barnebarn blir behandlet som vanlige mennesker. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kutta de helt ut. Jeg hadde ikke tillatt mor å komme til min bolig heller, da hun synes stefars oppførsel er helt grei og tilrettelegger for all forskjellsbehandling og dritt. Mor er jo ikke det spor bedre enn stefar.

Dere får det bedre om dere bare kutte de helt ut og ta vare på hverandre. Blokker og slett dem fra alle sosiale medier, da slipper dere å se hva dere 'går glipp av'. 

Anonymkode: 8e6ff...a3f

Skrevet

Hvis dette er din manns oppfatning også så er det kun 1 ting å gjøre,  kutt de ut 100%. Ikke besøke,  ikke få besøk,  ikke ha på SoMe osv. Hvis stefaren har vært en stor dritt hele livet til sitt stebarn et det ingen grunn til å tro han blir noe bedre som "bestefar" heller.  Og moren virker som hun er totalt pisket hund. Hun TØR kanskje ikke si noe i mot mannen sin i frykt for represalier?

Om hun innerst inne er et vettugt menneske ville jeg vurdert om hun kunne få komme på besøk for å opprettholde forholdet til barnebarna,  men siden mannen din er behandlet særs dårlig hele livet har jeg en følelse av at det ikke er lurt...

Jeg har opplevd helt sinnsyk svigermor når jeg var i tidlig 20- årene, det virker som at mange ikke takler barnas overgang til selvstendighet og eget "voksenliv" hvor de faktisk bestemmer selv og gudene forby- kan si imot foreldrene 😅.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noter ned det mannen sier i ei lita bok. Ordrett. Så sier dere det samme om bestefaren til andre så han hører det. Reagerer han nevner dere bare at slik behandling går barna deres og at det er da ingenting å ta på vei for. Når han roer seg skriver dere alt dere har skrevet her både til ham og med kopi til bestemor. Så sier dere at dere gjerne vil ha kos, men at nedvurdering må ta slutt ellers må dere bare få distanse til dem av hensyn til barnas trivsel

Anonymkode: ab9a8...7f5

AnonymBruker
Skrevet

Når familie-medlemmer oppfører seg på denne måten, så er vel det eneste "argumentet" for å fremdeles bruke masse tid og krefter på dem at Men de er jo familie! Akkurat som dette liksom gjør det mer "akseptabelt" å holde på sånn. 

Men hvis de faktisk hadde ønsket å være i familie med dere, så ville de neppe valgt å oppføre seg på denne måten i utgangspunktet. Så hvorfor aksepterer dere egentlig at dem fortsetter å oppføre seg på denne måten? 

Anonymkode: c160c...995

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 21.40):

Jeg er litt forvirret. Er det stesøster eller halvsøster? Deres barn er ikke stefaren biologiske barnebarn, mens stesøsterens er det. Det må være greit å si det. Det å kommentere noens utseende er sjelden akseptabelt, så greit at dere sa fra. Dere har valgt å ikke omgås dem, de ønsker ikke å omgås dere, så hvorfor følger dere dem på SoMe?

Anonymkode: 45f32...ef7

Hun mener nok halvsøsken. Hun skriver at mannens mor fikk barn med stefaren. 

Anonymkode: dfb7e...8ae

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 8.42):

Jeg tolker det som at det er halvsøster, selv om ts skriver ste-

Anonymkode: 26d71...601

Åjj beklager, vet ikke hva jeg tenkte når det ble slik krøll, ja de er halvsøsken🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 8.53):

Ble litt tull da det ble mye skriving i innlegget. Det kom ut feil da det ble skrevet; jeg er ste, han har kunn halv, bare for å oppklare det. Samt at jeg er utdannet sykepleier. Så litt tørr bak øra må jeg være. Jeg selv valgte å gifte meg ung og få barn ung. Om noen velger en annen vei er da det greit, jeg skal ikke blande meg i om noen velger å ikke gifte seg eller ikke få barn i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...