Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har lest på ris og ros at når forumet går tregt bør man slette cookies. Men som den håpløse datapersonen jeg er vet jeg altså ikke hva det betyr. Hva er egentlig cookies, og hvorfor bør de slettes? Og hvordan gjør jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cookies er små informasjonskapsler som gjør at et nettsted husker deg mellom hvert besøk. Typisk bruk kan for eksempel være på nettbutikker. Når du legger noe i handlekurven, sendes en liten kodebit til webserveren, som oppdaterer kodebiten med informasjon om varen du handlet, og sender den tilbake til nettleseren din, som lagrer den et spesielt sted. Det samme skjer hver gang du kjøper en ny vare, denne informasjonskapselen blir oppdatert med vareinformasjon. Når du så klikker på "Til kassen" eller noe, sendes informasjonskapselen over til serveren igjen, som da får fullstendig oversikt over hva du ønsker å kjøpe. KG bruker det til å "huske" brukernavnet ditt og sikkert en del andre ting også.

Mer ondsinnet bruk av kapsler kan være at du blir "sporet" gjennom nettet, sider som samarbeider eller har kjøpt en spesiell programvare kan ved å hente spesielle informasjonskapsler få informasjon om hvilke sider du har besøkt tidligere, og dermed presentere for eksempel spesialdesignet reklame for deg. Masse penger i den slags.

Hvorfor de bør slettes? Av de stedene jeg besøker, er det bare KG som får et skaleringsproblem med cookiesene sine. ;) Sletter de mest fordi det samler seg mye tull der. For å slette cookies går du typisk på "Alternativer" i nettleseren din, der kan du velge å slette cookies eller informasjonskapsler som det gjerne blir oversatt med. For kg er det en link på forsiden, ganske langt nede, som sletter KGs informasjonskapsler.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Da skal cookiesene bort.

Skrevet

Cookies er vanligvis helt ufarlige og faktisk veldig nyttige. Hvis du laster ned et anti spyware program som f.eks Ad-Aware vil dette programmet fjerne de mistenkelige cookiesene (de som kan utgjøre en trussel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...