Anim92 Skrevet 25. juli 2025 #21 Skrevet 25. juli 2025 Du melder om det du selv ser, ikke noe av det som har fremkommet i terapirommet. Enkelt og greit. 1
Maskinfører Skrevet 25. juli 2025 #22 Skrevet 25. juli 2025 Angiversamfunnent er i gang ser jeg men om barna ikke har vært på skolen ila 40 dager tror du ikke det er meldt til barnevernet ?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #23 Skrevet 25. juli 2025 Har ikkje erfaring men omsynet til barnet må da gå føre den moralske teieplikta? Eg ville ha drøfta det med terapeuten først. Men er du bekymra for eit barn, så må du melde ifrå om dette! Anonymkode: b77d5...137
Sparkling_Pink Skrevet 25. juli 2025 #24 Skrevet 25. juli 2025 Det er allerede en barnevernssak i gang med dette. Du er en unik posisjon i gruppeterapien, der du har tilstedeværelse, innflytelse og følelser. Jeg tenker du om du melder melder fra det du ser som nabo, ellers er livet mer som gruppeprosessen, dere må alle stå i det og helst kunne stole på hverandre og får ikke egentlig gjort annet enn å godta verden som den er, derav forsøket på taushetsplikt.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #25 Skrevet 25. juli 2025 Det du opplever som nabo kan du jo fint melde. Du har to ulike relasjoner til henne. En er i terapi, en annen som nabo. Men jeg ville vært forsiktig med synsing og kun fortalt hva du opplever som nabo, ikke si noe som har kommet frem i terapien. Dette tar terapeuten seg av og melder hvis nødvendig. Og det har hun gjerne allerede gjort. Du kan ringe anonymt. En del av dette virker jo å gjelde far, så det trenger ikke å oppdages at det er kun henne det er snakk om. Anonymkode: 7ce5f...354
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #26 Skrevet 25. juli 2025 Maskinfører skrev (18 minutter siden): Angiversamfunnent er i gang ser jeg men om barna ikke har vært på skolen ila 40 dager tror du ikke det er meldt til barnevernet ? Ikke nødvendigvis, i teorien ja, man skal ikke kunne la barn gå hjemme over så lang tid uten at det blir tatt tak, det skal ikke skje i 2025. Men man har ingen garanti, selv så hadde jeg over 90 dagers fravær på slutten av 90-tallet og skolen valgte å ikke gi beskjed til barnevernet selv om de hadde gitt beskjed til skolen at de skulle ha beskjed om det var noe spesielt. Min mor pratet hele systemet rundt. Og angiveri, det er snakk om barn som ikke får skolegang, noe av det viktigste et menneske trenger for å klare seg godt i voksenlivet. Ts, vær så snill å lever en bekymringsmelding, det er bedre med 10 meldinger enn 1. Vi har ingen garanti for at ting blir tatt alvorlig nok hos barnevernet derfor er det viktig at man leverer melding på reelle ting man er bekymret for. Anonymkode: 01468...560 2
monican94 Skrevet 25. juli 2025 #27 Skrevet 25. juli 2025 meldeplikt overgår taushetsplikt. Du har også i tillegg observert dette uten å gjøre noe asap.. altså.. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #28 Skrevet 25. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan jo ikke sammenligne en taushetsplikt som dette med det fagpersoner har som følge av sitt yrke. Du ville jo aldri bli straffet for dette, og her er det uskyldige barn i bildet som selvfølgelig er viktigst. I ditt tilfelle har du jo også sett/opplevd situasjoner selv, så selvsagt skal du melde siden du er bekymret for disse barna (med god grunn). Anonymkode: 2650c...0ee Man må slutte å tro at man er den ene spesielle i verden som har oppdaget familiekriser hos andre. Barnevernet er involvert, terapeuten har også ører. Altså holder man taushetsplikten sin!!! Anonymkode: c2f59...5a7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #29 Skrevet 25. juli 2025 Taushetsplikt er nå en ting. Men barn som lider og gudene vet hva som fåregår. Barnas vel og ve trumfer taushetsplikt. Meld inn anonymt. Ikke utlever annet enn det som angår barna. Anonymkode: e0850...318
Biloba Skrevet 25. juli 2025 #30 Skrevet 25. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor i en middels stor by i Norge. Ett sted der man sannsynligvis kjenner en som kjenner en. jeg går i gruppeterapi med ex-kona til min manns beste venn sin bror. der har det etterhvert komnet litt av hvert frem i relasjon til de felles barna de har. Blant annet er det drikking, rusing og far har holdt de hjemme fra skolen over 40 dager i fjorårets skoleår fordi han ikke kommer seg opp om dagene. Jeg bor så nært broren til denne faren at jeg har sett tilstandene i sommer. Forrige helg var far og barn der hele helgen, og etterhvert fikk jeg nyss i at her foregår det drikking og diverse. I finværet var barna låst innendørs med ett gjeng menn som har drukket rundt døgnet. jeg hadde ikke reagert om det var 1-2 pils, men jeg vet jo at det er litt mer enn det. Jeg vet jo også at det er barnevern i bildet, samt familiekontor. Jeg vet også at jeg uttrykket denne bekymringen for disse barna i individualterapi med vår felles teraput. Jeg er bundet av en taushetsplikt i denne gruppa, men jeg mener at jeg MÅ reagere når jeg ser barn ikke bli tatt vare på med egne øyne. burde jeg gi en melding til BV Anonymkode: b4a47...d38 Meld det du selv har sett. Barnevernet og barnas mor vet sannsynligvis ikke alt om hva barna utsettes for hos far. Terapeuten har ikke meldeplikt om opplysninger som kan tolkes som rykter. Terapeuten er ikke å anse som ansvarlig for å melde eller ikke melde opplysningene du betror til terapeuten eller i gruppa. Her har DU et ansvar for dine observasjoner om disse barnas sikkerhet og helse. Meld fra.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #31 Skrevet 25. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor i en middels stor by i Norge. Ett sted der man sannsynligvis kjenner en som kjenner en. jeg går i gruppeterapi med ex-kona til min manns beste venn sin bror. der har det etterhvert komnet litt av hvert frem i relasjon til de felles barna de har. Blant annet er det drikking, rusing og far har holdt de hjemme fra skolen over 40 dager i fjorårets skoleår fordi han ikke kommer seg opp om dagene. Jeg bor så nært broren til denne faren at jeg har sett tilstandene i sommer. Forrige helg var far og barn der hele helgen, og etterhvert fikk jeg nyss i at her foregår det drikking og diverse. I finværet var barna låst innendørs med ett gjeng menn som har drukket rundt døgnet. jeg hadde ikke reagert om det var 1-2 pils, men jeg vet jo at det er litt mer enn det. Jeg vet jo også at det er barnevern i bildet, samt familiekontor. Jeg vet også at jeg uttrykket denne bekymringen for disse barna i individualterapi med vår felles teraput. Jeg er bundet av en taushetsplikt i denne gruppa, men jeg mener at jeg MÅ reagere når jeg ser barn ikke bli tatt vare på med egne øyne. burde jeg gi en melding til BV Anonymkode: b4a47...d38 Du har taushetsplikt i gruppa du er i. Du har ingen rett til å melde fra til noen som helst om forhold du får kjennskap til i gruppa og som du kobler til private forhold utenfor gruppa. Skulle infoen du her gir, mot formodning ha rot i virkeligheten, så er de for lengst meldt inn av terapeut. Terapeut er forpliktet til å melde fra om forhold hen får kjennskap til som terapeut når barn er involvert. På denne bakgrunn så tror jeg ikke tråden har rot i virkeligheten, men er spennet ut av ts sitt hode og sin tankevirksomhet - les fantasi. Anonymkode: cee36...896
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2025 #32 Skrevet 25. juli 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har taushetsplikt i gruppa du er i. Du har ingen rett til å melde fra til noen som helst om forhold du får kjennskap til i gruppa og som du kobler til private forhold utenfor gruppa. Skulle infoen du her gir, mot formodning ha rot i virkeligheten, så er de for lengst meldt inn av terapeut. Terapeut er forpliktet til å melde fra om forhold hen får kjennskap til som terapeut når barn er involvert. På denne bakgrunn så tror jeg ikke tråden har rot i virkeligheten, men er spennet ut av ts sitt hode og sin tankevirksomhet - les fantasi. Anonymkode: cee36...896 Et lite tillegg, melder du fra om noen eller noe du får kjennskap til i en slik gruppe, så må du regne med at det får kraftige konsekvenser for deg selv. Anonymkode: cee36...896
Flintis Skrevet 25. juli 2025 #33 Skrevet 25. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor i en middels stor by i Norge. Ett sted der man sannsynligvis kjenner en som kjenner en. jeg går i gruppeterapi med ex-kona til min manns beste venn sin bror. der har det etterhvert komnet litt av hvert frem i relasjon til de felles barna de har. Blant annet er det drikking, rusing og far har holdt de hjemme fra skolen over 40 dager i fjorårets skoleår fordi han ikke kommer seg opp om dagene. Jeg bor så nært broren til denne faren at jeg har sett tilstandene i sommer. Forrige helg var far og barn der hele helgen, og etterhvert fikk jeg nyss i at her foregår det drikking og diverse. I finværet var barna låst innendørs med ett gjeng menn som har drukket rundt døgnet. jeg hadde ikke reagert om det var 1-2 pils, men jeg vet jo at det er litt mer enn det. Jeg vet jo også at det er barnevern i bildet, samt familiekontor. Jeg vet også at jeg uttrykket denne bekymringen for disse barna i individualterapi med vår felles teraput. Jeg er bundet av en taushetsplikt i denne gruppa, men jeg mener at jeg MÅ reagere når jeg ser barn ikke bli tatt vare på med egne øyne. burde jeg gi en melding til BV Anonymkode: b4a47...d38 Så faren tok med seg barna til vennen til mannen din og der satt de å drakk i et døgn med barna innelåst. Da ringer du politiet.
Biloba Skrevet 25. juli 2025 #34 Skrevet 25. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Et lite tillegg, melder du fra om noen eller noe du får kjennskap til i en slik gruppe, så må du regne med at det får kraftige konsekvenser for deg selv. Anonymkode: cee36...896 Det får det ikke, ihvertfall ikke formelt. Ingen har taushetsplikt overfor Barnevern om at barn lever under omsorgssvikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå