AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:33 #1 Skrevet fredag kl 17:33 Jeg bor i en middels stor by i Norge. Ett sted der man sannsynligvis kjenner en som kjenner en.   jeg går i gruppeterapi med ex-kona til min manns beste venn sin bror.  der har det etterhvert komnet litt av hvert frem i relasjon til de felles barna de har. Blant annet er det drikking, rusing og far har holdt de hjemme fra skolen over 40 dager i fjorårets skoleår fordi han ikke kommer seg opp om dagene.  Jeg bor så nært broren til denne faren at jeg har sett tilstandene i sommer. Forrige helg var far og barn der hele helgen, og etterhvert fikk jeg nyss i at her foregår det drikking og diverse. I finværet var barna låst innendørs med ett gjeng menn som har drukket rundt døgnet.  jeg hadde ikke reagert om det var 1-2 pils, men jeg vet jo at det er litt mer enn det. Jeg vet jo også at det er barnevern i bildet, samt familiekontor. Jeg vet også at jeg uttrykket denne bekymringen for disse barna i individualterapi med vår felles teraput. Jeg er bundet av en taushetsplikt i denne gruppa, men jeg mener at jeg MÅ reagere når jeg ser barn ikke bli tatt vare på med egne øyne.  burde jeg gi en melding til BV   Anonymkode: b4a47...d38 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:40 #2 Skrevet fredag kl 17:40 Du går i gruppeterapi, synes at det som kommer frem i gruppeterapi rommet SKAL HOLDES DER. Er du eventuelt usikker, så tar du det opp med terapeuten. Anonymkode: cd493...421 4 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:41 #3 Skrevet fredag kl 17:41 Ett annet alternativ er at du finner deg en annen terapigruppe. Anonymkode: cd493...421 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:45 #4 Skrevet fredag kl 17:45 Du kan jo melde anonymt Anonymkode: c97ee...708 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:45 #5 Skrevet fredag kl 17:45 Puh, den var ikke lett. Exkona til min manns beste venn sin bror😃. Hvem er det egentlig? Anonymkode: 614ee...a58 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:47 #6 Skrevet fredag kl 17:47 Du har jo observert dette, ikke hørt det i terapi. Derfor helt rett å melde anonymt Anonymkode: 4d274...bb7 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:48 #7 Skrevet fredag kl 17:48 Snakk med moren til barna Anonymkode: 4d274...bb7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:48 #8 Skrevet fredag kl 17:48 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du går i gruppeterapi, synes at det som kommer frem i gruppeterapi rommet SKAL HOLDES DER. Er du eventuelt usikker, så tar du det opp med terapeuten. Anonymkode: cd493...421 Det er det det trykker. taushetsplikt.  men her gjelder det to stk barn som muligens trenger litt hjelp. Anonymkode: b4a47...d38
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:49 #9 Skrevet fredag kl 17:49 Anmeld anonymt. Anonymkode: eb4b9...018 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:50 #10 Skrevet fredag kl 17:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det det trykker. taushetsplikt.  men her gjelder det to stk barn som muligens trenger litt hjelp. Anonymkode: b4a47...d38 Snakk med terapauten da. Jeg synes det er stygt gjort mot mennesker som sitter i terapien og utleverer noe av det såreste man har om seg selv. Jeg skal aldri i noen gruppeterapi, på grunn av sånt som dette. Anonymkode: cd493...421 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:59 #11 Skrevet fredag kl 17:59 Ha litt integritet!!!! Det er andre som observerer denne familien, også. Du skal ikke bryte taushetsplikten din. Kontekst er viktig for hvordan man forteller ting, også. Du skal ikke dømme hva som er sant, eller alvoret. Du skal tie stille!! Anonymkode: c2f59...5a7 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:02 #12 Skrevet fredag kl 18:02 Du kan og bør melde anonymt, asap! Anonymkode: c4a0a...308 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:03 #13 Skrevet fredag kl 18:03 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Anmeld anonymt. Anonymkode: eb4b9...018 Jeg ble usikker nå pga taushetsplikt i gruppa. Anonymkode: eb4b9...018
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:06 #14 Skrevet fredag kl 18:06 Taushetsplikten i gruppa er ikke avslutt og ikke lovfestet , dessuten har du viktig observasjon fra utenfor gruppa, meld det du har observert anonymt og du hjelper ungene! Anonymkode: 97f6e...d98 3 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:07 #15 Skrevet fredag kl 18:07 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er det det trykker. taushetsplikt.  men her gjelder det to stk barn som muligens trenger litt hjelp. Anonymkode: b4a47...d38 Du skriver at barnevernet er inne i bildet? Ja, du har taushetsplikt. Du kan melde om det du har sett og opplevd selv. Anonymkode: f8c06...cb8
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:09 #16 Skrevet fredag kl 18:09 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg bor i en middels stor by i Norge. Ett sted der man sannsynligvis kjenner en som kjenner en.   jeg går i gruppeterapi med ex-kona til min manns beste venn sin bror.  der har det etterhvert komnet litt av hvert frem i relasjon til de felles barna de har. Blant annet er det drikking, rusing og far har holdt de hjemme fra skolen over 40 dager i fjorårets skoleår fordi han ikke kommer seg opp om dagene.  Jeg bor så nært broren til denne faren at jeg har sett tilstandene i sommer. Forrige helg var far og barn der hele helgen, og etterhvert fikk jeg nyss i at her foregår det drikking og diverse. I finværet var barna låst innendørs med ett gjeng menn som har drukket rundt døgnet.  jeg hadde ikke reagert om det var 1-2 pils, men jeg vet jo at det er litt mer enn det. Jeg vet jo også at det er barnevern i bildet, samt familiekontor. Jeg vet også at jeg uttrykket denne bekymringen for disse barna i individualterapi med vår felles teraput. Jeg er bundet av en taushetsplikt i denne gruppa, men jeg mener at jeg MÅ reagere når jeg ser barn ikke bli tatt vare på med egne øyne.  burde jeg gi en melding til BV   Anonymkode: b4a47...d38 Du har taushetsplikt i gruppa, ja. Hvis du hadde vært en offentlig ansatt hadde du også hatt taushetsplikt. Men en viktig faktor ved taushetsplikt er at i graverende tilfeller så opplyses taushetsplikten av opplysningsplikten. Så hadde jeg vært deg, og jeg hadde grunn til å tro at det var alvorlige mangler i barnas omsorg, så ville jeg meldt til barnevernet med hjemmel i barnevernsloven paragraf 13-2. Man har også en avvergingsplikt og en hjelpeplikt hjemlet i straffeloven. Så her ville jeg valgt å melde om du har grunn til å tro at informasjonen kan være reell. Husk å melde med fullt navn og henvis kun til det du vet om barna, ikke noe om den personen du går i terapi med. Om du deler noe om denne personen bryter du taushetsplikten din. Anonymkode: d5519...e17 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:09 #17 Skrevet fredag kl 18:09 Dersom andres liv eller helse står i fare så har man da ikke taushetsplikt, man har plikt til å hjelpe! Noe annet er straffbart. Anonymkode: c4a0a...308 1 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:10 #18 Skrevet fredag kl 18:10 Terapeuten har opplysningsplikt til barnevernet for alvorlige forhold. Anonymkode: 6ad21...92e 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:15 #19 Skrevet fredag kl 18:15 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg bor i en middels stor by i Norge. Ett sted der man sannsynligvis kjenner en som kjenner en.   jeg går i gruppeterapi med ex-kona til min manns beste venn sin bror.  der har det etterhvert komnet litt av hvert frem i relasjon til de felles barna de har. Blant annet er det drikking, rusing og far har holdt de hjemme fra skolen over 40 dager i fjorårets skoleår fordi han ikke kommer seg opp om dagene.  Jeg bor så nært broren til denne faren at jeg har sett tilstandene i sommer. Forrige helg var far og barn der hele helgen, og etterhvert fikk jeg nyss i at her foregår det drikking og diverse. I finværet var barna låst innendørs med ett gjeng menn som har drukket rundt døgnet.  jeg hadde ikke reagert om det var 1-2 pils, men jeg vet jo at det er litt mer enn det. Jeg vet jo også at det er barnevern i bildet, samt familiekontor. Jeg vet også at jeg uttrykket denne bekymringen for disse barna i individualterapi med vår felles teraput. Jeg er bundet av en taushetsplikt i denne gruppa, men jeg mener at jeg MÅ reagere når jeg ser barn ikke bli tatt vare på med egne øyne.  burde jeg gi en melding til BV   Anonymkode: b4a47...d38 Absolutt! Eller snakk med terapeuten, har ikke helsepersonell meldeplikt? Anonymkode: 15c82...075 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:19 #20 Skrevet fredag kl 18:19 Man kan jo ikke sammenligne en taushetsplikt som dette med det fagpersoner har som følge av sitt yrke. Du ville jo aldri bli straffet for dette, og her er det uskyldige barn i bildet som selvfølgelig er viktigst. I ditt tilfelle har du jo også sett/opplevd situasjoner selv, så selvsagt skal du melde siden du er bekymret for disse barna (med god grunn). Anonymkode: 2650c...0ee 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå