GÃ¥ til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne setningen leser jeg ofte her inne. At vi kvinner kun går etter bad boys. 
Jeg har selv brent med på «bad boys» i ungdommen, men jeg falt jo fordi de var sjarmerende og snille i starten, når de begynte å behandle med som dritt, gikk jeg.

Mannen er en flott, snill, empatisk og kjekk fyr. Høy og muskuløs er han også. 
De fleste jeg kjenner som er i forhold, er det med gode menn.

Så hva mener du som skriver det, egentlig? 

Anonymkode: 074a2...cc1

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann her, men ikke en mann som skriver sånt.

Det er vel mest av alt et uttrykk for frustrasjon. Når man ikke selv lykkes i dating er det, psykologisk sett, mer behagelig å finne en forklaring der det er kvinner som velger feil menn heller at man ikke er spesielt attraktiv som partner selv. Forklaringen "jeg er snill og nettopp derfor blir jeg ikke valgt" er lettere å leve med enn den virkelige forklaringen. Og i den grad man da må legge om for å få seg dame, da er det eventuelt i mer kynisk, mer drittsekk-retning. Det passer jo også godt inn i gradvis økende frustrasjon: Nå har jeg et påskudd for å bli mer sint og tverr og kjip, og det passer jo også med det jeg har bestemt meg for at kvinner liker.

Det er nå heller ikke helt uvanlig at kvinner som også sliter med å finne seg en solid, mannlig partner finner seg forklaringer om at menn bare ikke verdsetter de verdifulle kvalitetene man selv besitter. At vi bare bryr oss om utseende, at vi kun går etter bimboer, at vi rett og slett velger feil kvinner. Jeg er for all del enig i at skikkelig "incel-kultur" fra menns side alt i alt er et større samfunnsproblem, men den tendensen til å forklare egne utilstrekkeligheter på datingscenen med at det er andre som gjør feil kan man nå se hos både menn og kvinner.

Dette mener jeg ikke som et "ædda bædda, dere er også sånn", og jeg skjønner godt at du spør. Jeg mener bare at årsaken til denne typen utsagn gjerne er at vi mennesker trenger å trøste oss selv litt når vi ikke helt mestrer noe. Særlig noe såpass sårt som det å prøve å finne oss en kjæreste, en mor eller far til våre barn, en livspartner. Da er det lett, uten man selv er bevisst på det eller ei, å gripe til forklaringer som ikke tvinger deg til å gjøre noen særlig kritisk vurdering av egen fremferd.

Anonymkode: f4b06...633

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 27
AnonymBruker
Skrevet

De som sier det tror de er gode menn selv, men er egentlig ikke det. Som regel er det incels som har et urealistisk syn på verden og datinglivet. 

Anonymkode: bf73f...f29

• Liker 14
  • Nyttig 11
Skrevet

En god mann i mine øyne lar deg ikke være usikker. Det har med tilknytning å gjøre. En relasjon basert på trygghet er viktig.

Har man det så har man ikke behov for å sette merkelapper på andre mennesker. 

Og er man usikker, ja da er man bare venner. Enkelt og greit. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gode menn er ikke tapere, men vinnere. De aller fleste av dem er gift i mer eller mindre gode ekteskap, som vil vare livet ut. Så til alle de som roper om "hvor er alle de gode menna", så er dette svaret. 

Men disse uttrykene brukes om hverandre og ofte på feil måte. Det har aldri vært noe galt i å være en god mann. Det har heller aldri vært noe galt i å være snill.  Men rundt dette er det mange misforståelser. 

"The nice guy" / simp.

(ofte menn, men kan også være damer) 

Mange menn som mislykkes på datingfronten prøver å kompensere med å være "snill" i form av å si "ja" til alt - feks stå opp 03.00 om natta for å kjøre crushen og venninnene hennes til neste fest, enda man sitter med en følelse av at de drar på den festen for å sjekke gutter. De love bomber, de smisker, de dilter og gang på gang ser crushen hooke opp med en annen mann. Og de klager over at alle damene er så "dumme" - på facebook, på KG, overalt. 

Problemet er to-delt. Man har lav selvtillit, og det synes. Man setter ikke naturlige grenser for seg selv. Man respekterer ikke seg selv, men forventer allikevel at andre skal gjøre det. 

For det andre blir de uspennende, usynlig og en nyttig hjelper for dama og ikke noe mer. Det er vanskelig for dama å få tenning på en som ikke respekterer seg selv engang. Det blir som å få tenning på lillebroren sin. 

Dopamin-junkien 

(ofte damer, men kan også være menn) 

Stort sett på grunn av mer eller mindre dysfunksjonelt forhold til en eller begge av sine foreldre i barndommen har man ikke lært å gi og motta kjærlighet på en åpen og trygg måte. Man har lært at den må fortjenes. Man har lært at den kommer via materielle goder eller tjenester. Man har til og med lært at den ikke finnes og det beste er å holde seg for seg selv. Dette er den innprogrammeringen man har med seg i voksenlivet. Så man responderer best på det man kjenner seg igjen i. Nemlig spenningen ved å måtte jage, gjøre seg fortjent, tilbakeholdelsen av følelser, falske fasader osv.

Hvem er det som har en såpass dysfunksjonell relasjonsstil at de trigger alt dette? Jo, de såkalte "bad boys". De som skaper spenningen via usikkerhet, ustabilitet, uforutsigbarhet, emosjonelt utilgjengeligjet. Push-pull, ghosting, negging, osv. Sjekketaktikker de naturlig bruker, eller har lært på nettet, og mange av damene responderer godt på det fordi det skaper enorme dopaminkick når de en sjelden gang får det de ønsker seg. Og ellers, mellom hvert kick, "hektet" som får dem til å jage neste dopaminkick selv om de i virkeligheten behandles dårlig. Noen ganger overser de til og med vold, fordi dopaminkicket når de får utløst behovet sitt for omsorg er så enormt at de overser alt annet. 

Nice guy vs Dopamin-junkien 

Den tristeste og trolig vanligste kombinasjonen på datingmarkedet. Nice guy taper alltid og dopamin-junkien jakter uendelig på dopaminkicket fra de det er vanskeligst å få det fra, siden kicket er kraftigere, jo hardere du må jobbe for det. 

I det lange løp er begge ulykkelige og de sjeldne gangene de ender i et forhold, så blir det et usunt forhold, som heller ikke varer så lenge. 

Hvem er den gode mannen? 

Ofte ser du ham ikke. Han deltar sjelden i spillet og han løper ikke etter damene. Han er ikke kjip, slik som alle de gutta som har lest "the game" eller annen drit, som spiller spill for harde livet for å sjekke damer og utnytte deres eventuelle dopamin-avhengighet. Nei, tvert imot han er veldig raus og beskyttende. - Mot den som fortjener det. Han deler, han gir, han hjelper til og han er tilstede i forholdet. Han holder avtaler og er til å stole på. Men ikke alt dette for enhver pris. Han vet å sette grenser. Han kan si "nei". Han lar seg ikke utnytte, han bruker ikke penger han ikke har, og han fortsetter ikke å kurtisere en dame som ikke gir ham en sunn, trygg og ærlig respons tilbake. Når damer oppdager ham, tiltrekkes de gjerne. Men de oppdager at han ikke uten videre hopper til sengs med dem bare fordi de smiler pent og blunker med øya. Han ser etter mer enn det. 

Nei. De gode mennene er ikke tapere. De er som regel i gode forhold eller de holder seg single inntil de finner en god dame. Hva er en god dame? Stort sett det samme som en god mann. 

Anonymkode: aa820...896

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt tidlig i tråden for incel-oppgulpene? De pleier vel tidligst å dukke opp på side 2.

Hvordan vet du at han er en snill fyr??? Det umulig for noen her å forklare deg hvorfor han er singel. Kanskje han ønsker det? 

Det er forskjell på gode menn og det som uttrykket "nice guy" har fått som betydning. Men som jeg antyder i innlegget over, så starter problemene når man ikke skjønner forskjellen. Den ene har integritet og kapasitet mens den andre er en manipulator. 

Om man er en god mann eller ikke er det opp til de man møter i livet å bestemme. Men man kan ha idealer, prinsipper og ambisjoner. 

Som mange på KG antyder, er det et ofte et dårlig tegn når menn er opptatt av å omtale seg som "snille". 

Jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke er en "bad boy". Jeg behandler alle jeg møter i livet med respekt og med et smil. Jeg takker betjeningen høflig for maten når jeg spiser på hotell og restaurant. Osv. Det hender noen ser sitt snitt til å lure meg, men stort sett gjennomskuer jeg folk,  gir de både en og to sjanser, men tredje strike er definitivt ut.

Når jeg er i forhold så holder jeg avtaler og jeg stiller opp. Jeg liker å ta vare på mine. Men jeg har hobbyer og ting å gjøre. Noen ganger strekker jeg meg litt for langt og risikerer å miste meg selv. Men jeg prøver å holde en viss balanse. Jeg har blitt fortalt at jeg er en "klippe i livet" til de jeg har vært i forhold med. Problemet har ofte vært at de ikke har vært det samme tilbake og da lar jeg dem gå. 

Greia er. Hvis jeg ikke er "bad boy" og ikke en "simp"..  Hvorfor sliter jeg med å holde meg singel? Både "bad girls" og seriøse damer begynner å vise interesse når de hører jeg er singel..  Det er ikke fordi jeg spiller spill eller er "bad" i hvertfall. Ikke er jeg spesielt rik heller. 

Hvis du og incel-foreningen har rett, burde jeg vært evig singel.. For meg så blir dette på nivå med å forklare flat earthere at jorda faktisk er observerbart rund.... 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

så, gode menn er egentlig dårlige menn? 

Anonymkode: e9278...90c

Skrevet

Nå er jeg ikke enig i påstanden, men skal prøve å tolke noe fornuftig ut av det kan en kanskje peke på at det sjelden er "godhet" som gjør en mann interessant for kvinner og at en sjarmerende drittsekk ofte vil oppleve mer suksess enn en lite sjarmerende men snill mann, rett og slett fordi "snillheten" sjelden kommer til sin rett før en har lyktes å oppnå kontakt gjennom andre positive egenskaper. 

Og dette er nok en reell frustrasjon blant noen; menn som ikke respekterer kvinner og behandler kvinner dårlig kan likevel ha stor suksess blant kvinner. Da er det ikke helt uforståelig at en "snill mann" som ikke helt har egenskapene som gjør ham interessant, lykkes med sjekking eller ønsker å "spille spillet" ergrer seg når de samme kvinnene klager over å bare finne drittsekker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det ikke litt tidlig i tråden for incel-oppgulpene? De pleier vel tidligst å dukke opp på side 2.

Hvordan vet du at han er en snill fyr??? Det umulig for noen her å forklare deg hvorfor han er singel. Kanskje han ønsker det? 

Det er forskjell på gode menn og det som uttrykket "nice guy" har fått som betydning. Men som jeg antyder i innlegget over, så starter problemene når man ikke skjønner forskjellen. Den ene har integritet og kapasitet mens den andre er en manipulator. 

Om man er en god mann eller ikke er det opp til de man møter i livet å bestemme. Men man kan ha idealer, prinsipper og ambisjoner. 

Som mange på KG antyder, er det et ofte et dårlig tegn når menn er opptatt av å omtale seg som "snille". 

Jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke er en "bad boy". Jeg behandler alle jeg møter i livet med respekt og med et smil. Jeg takker betjeningen høflig for maten når jeg spiser på hotell og restaurant. Osv. Det hender noen ser sitt snitt til å lure meg, men stort sett gjennomskuer jeg folk,  gir de både en og to sjanser, men tredje strike er definitivt ut.

Når jeg er i forhold så holder jeg avtaler og jeg stiller opp. Jeg liker å ta vare på mine. Men jeg har hobbyer og ting å gjøre. Noen ganger strekker jeg meg litt for langt og risikerer å miste meg selv. Men jeg prøver å holde en viss balanse. Jeg har blitt fortalt at jeg er en "klippe i livet" til de jeg har vært i forhold med. Problemet har ofte vært at de ikke har vært det samme tilbake og da lar jeg dem gå. 

Greia er. Hvis jeg ikke er "bad boy" og ikke en "simp"..  Hvorfor sliter jeg med å holde meg singel? Både "bad girls" og seriøse damer begynner å vise interesse når de hører jeg er singel..  Det er ikke fordi jeg spiller spill eller er "bad" i hvertfall. Ikke er jeg spesielt rik heller. 

Hvis du og incel-foreningen har rett, burde jeg vært evig singel.. For meg så blir dette på nivå med å forklare flat earthere at jorda faktisk er observerbart rund.... 

Fordi du ser bra ut? Bare gjetter.

Anonymkode: d44ec...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har selv brent med på «bad boys» i ungdommen, men jeg falt jo fordi de var sjarmerende og snille i starten, 

Pluss at de var hot.

Anonymkode: d44ec...4b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mann her, men ikke en mann som skriver sånt.

Det er vel mest av alt et uttrykk for frustrasjon. Når man ikke selv lykkes i dating er det, psykologisk sett, mer behagelig å finne en forklaring der det er kvinner som velger feil menn heller at man ikke er spesielt attraktiv som partner selv. Forklaringen "jeg er snill og nettopp derfor blir jeg ikke valgt" er lettere å leve med enn den virkelige forklaringen. Og i den grad man da må legge om for å få seg dame, da er det eventuelt i mer kynisk, mer drittsekk-retning. Det passer jo også godt inn i gradvis økende frustrasjon: Nå har jeg et påskudd for å bli mer sint og tverr og kjip, og det passer jo også med det jeg har bestemt meg for at kvinner liker.

Det er nå heller ikke helt uvanlig at kvinner som også sliter med å finne seg en solid, mannlig partner finner seg forklaringer om at menn bare ikke verdsetter de verdifulle kvalitetene man selv besitter. At vi bare bryr oss om utseende, at vi kun går etter bimboer, at vi rett og slett velger feil kvinner. Jeg er for all del enig i at skikkelig "incel-kultur" fra menns side alt i alt er et større samfunnsproblem, men den tendensen til å forklare egne utilstrekkeligheter på datingscenen med at det er andre som gjør feil kan man nå se hos både menn og kvinner.

Dette mener jeg ikke som et "ædda bædda, dere er også sånn", og jeg skjønner godt at du spør. Jeg mener bare at årsaken til denne typen utsagn gjerne er at vi mennesker trenger å trøste oss selv litt når vi ikke helt mestrer noe. Særlig noe såpass sårt som det å prøve å finne oss en kjæreste, en mor eller far til våre barn, en livspartner. Da er det lett, uten man selv er bevisst på det eller ei, å gripe til forklaringer som ikke tvinger deg til å gjøre noen særlig kritisk vurdering av egen fremferd.

Anonymkode: f4b06...633

Du har nok rett i mye her, men hvorfor tenker du man må finne en forklaring som enten legger skylda på seg selv eller på kjønnet/kjønnene man er interessert i? Å finne kjærligheten er jo hverken en  transaksjon eller en konkurranse, det er jo i stor grad tilfeldigheter. Man må være på rett sted til rett tid, på en måte. Selvfølgelig er sjansen større hvis man er sosial, omgås mange mennesker på skole, fritid eller jobb eller i det minste elektronisk og har øynene åpne, men det er jo ikke sånn at det alltid fungerer. Treffer man ingen man klikker med likevel så er det jo som regel ikke fordi man gjør noe feil, men fordi man kanskje ikke passa med de man møtte. Noen klikker med mange, noen med få, men det er jo som regel ikke fordi man gjør eller er feil, men fordi mennesker er ulike og det er lettere å finne noen som trives med å gå fjellturer og gå på kino enn å finne noen som aksepterer at man vil drive storstilt oppdrett og utstilling av både katter, kaniner og sjeldne hønseraser. 

Jeg er klar over at en del ikke leter etter den rette, men etter hvem som helst som er blond eller høy eller under 55 kg eller har høyere utdanning eller liker å ta en fest. Det er kanskje lett å tenke at det gjør det lettere for dem å finne noen, men jeg tror det er motsatt. For snakk om å få en potensiell partner til å føle seg utrolig lite viktig og utvalgt... 

Anonymkode: e62d5...b5e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har selv brent med på «bad boys» i ungdommen, men jeg falt jo fordi de var sjarmerende og snille i starten, når de begynte å behandle med som dritt, gikk jeg.

Det er vel et utsagn og det går vel litt på at mange kan kjenne seg igjen i å være en flott, snill, empatisk, kjekk høy og muskuløs fyr. Altså noe som damer sier de liker, så da prøver de seg på damer da, men så mangler de draget og da blir det ikke noe mer. 

Da tar det tid og de fullfører sist.

Utsagnet er vel "nice guys finnish last"

Endret av Flintis
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tror du sliter med å være singel fordi du har en hobby og ting å gjøre som du nok formidler i det miljøet du er og da fremstår du interessant, litt som en klippe og det inngir trygghet. Du har et liv for deg selv uavhengig av en eventuell dame og da er det for henne å passe inn i det livet. Passer hun ikke får hun gå. 

Jeg regner med at du tar vare på og utvikler deg positivt kulturelt, økonomisk, sosialt og helsemessig.

Nå er det slik at andre som ikke sliter med å holde seg single har en hobby de ikke forteller om fordi den er allminnelig eller kjedelig, ting som ikke går så bra det være seg økonomi, sosialt, kulturelt, eller helsemessig dvs, andre i flokken gjør det bedre og da fremstår en som en taper om en fortellet eller uinteressant om en ikke forteller.

Da har en muligheten til å være en lytter og å stille spørsmål. Men blir jo lett gjennomskuet da en ikke har noe å fortelle om som er av positiv karakter da fremstår en som kjedelig og uinteressant. Men en har jo lært litt om det mennesket en møter da. Det være seg i dating eller sosiale relasjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 25.7.2025 den 10.41):

Aner ikke hva de mener. Tror de fleste som skriver sånt tull, er gutter som selv så jentene de var forelsket i på ungdomsskolen bli sammen med de store og tøffe guttene.

Fra ung, voksen alder av, er det ekstremt sært og sjeldent man ser «normale» damer bli sammen med disse «bad boys» guttene. Det er et typisk ungdomsfenomen.

Selv er jeg gift med «verdens snilleste» mann. Jeg kjenner heller ingen som er sammen med type «bad boys».

Anonymkode: 10477...199

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest Nådeløs
Skrevet

Om en mann sier han er en god mann så stemmer nok ikke det. Det der "nice guys" fenomenet er ganske interessant, de tror de er så godhjertete, snille og fantastiske mennesker, men i realiteten har de en vanvittig svart/hvitt tankegang og er direkte slemme mot kvinner. Når kvinner sliter på datingmarkedet vender de ofte fokuset innover og tenker det er noe galt med seg selv, mens mennene skylder på kvinner. Kanskje det er på grunn av mindre empati, evne til å se en sak fra flere sider? 

Gode mennesker taper aldri. De har verdiene og hjertet på rett plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Menn som aldri har hatt dame er som regel noe "feil" med 😱 men kan ikke si om de er gode eller dårlige 

Blir vel halshugget nå...

Anonymkode: 3e4cb...ab8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 25.7.2025 den 10.41):

Eksen min var en såkalt god mann. Men det var utenpå.

En sadist og jævel innenfor.

Altså Dr Jekyll og Mr. Hyde.

Dessverre alt for lenge sammen med han (over 20 år, fra jeg var 15, fullstendig hjernevasket) så påstanden om at gode menn er de som er i forhold er bullshit.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Menn som aldri har hatt dame er som regel noe "feil" med 😱 men kan ikke si om de er gode eller dårlige 

Blir vel halshugget nå...

Ingen er feilfri.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Nådeløs skrev (52 minutter siden):

Om en mann sier han er en god mann så stemmer nok ikke det. Det der "nice guys" fenomenet er ganske interessant, de tror de er så godhjertete, snille og fantastiske mennesker, men i realiteten har de en vanvittig svart/hvitt tankegang og er direkte slemme mot kvinner. Når kvinner sliter på datingmarkedet vender de ofte fokuset innover og tenker det er noe galt med seg selv, mens mennene skylder på kvinner. Kanskje det er på grunn av mindre empati, evne til å se en sak fra flere sider? 

Gode mennesker taper aldri. De har verdiene og hjertet på rett plass. 

Nettopp. Genuint gode mennesker tenker aldri, jeg er så vanvittig god. De tenker motsatt, at de ikke gjør nok. Folk som tenker de er så gode, gjør mininum og er stolt av at de ikke er direkte slemme mot andre. De er misunnelige på at slemme menn får (svake) damer, for eksempel. De sier ting som, hva er vitsen med å være snill når en ikke får x og y. Genuint snille folk bruker ikke gode gjerninger som taktikk for å oppnå noe, det er bare et livssyn og en personlighet der de er omtenksomme fordi de mener det er riktig som menneske. 

Anonymkode: 96a5e...b13

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nettopp. Genuint gode mennesker tenker aldri, jeg er så vanvittig god. De tenker motsatt, at de ikke gjør nok. Folk som tenker de er så gode, gjør mininum og er stolt av at de ikke er direkte slemme mot andre. De er misunnelige på at slemme menn får (svake) damer, for eksempel. De sier ting som, hva er vitsen med å være snill når en ikke får x og y. Genuint snille folk bruker ikke gode gjerninger som taktikk for å oppnå noe, det er bare et livssyn og en personlighet der de er omtenksomme fordi de mener det er riktig som menneske. 

Anonymkode: 96a5e...b13

Ja, stor forskjell på nice guys og "nice guys".

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...