Gå til innhold

Barn som er stygg i munnen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 7 år som har blitt så stygg i munnen de siste månedene. Han sier blant annet J@vla n3g3r h•m•fil når han blir sint for noe. Kaller både meg og storebroren sin dette. Jeg har forklart gjentatte ganger at det ikke er hyggelig å bli kalt slike ting. Ikke vet han hva de ordene betyr (eller N vet han, fordi det er mange som bruker det på skolen) Men hvor han har akkurat denne frasen som han gjentatte ganger bruker når han er sur fra, det vet jeg ikke. Jeg er så skikkelig lei. Han kan stå ute i hagen vår å skrike dette, flaut! Jeg tror at setningen må være noe han har hørt i sin helhet et sted? Er jo ikke normalt å skrike ut akkurat disse ordene hver gang man blir sint fordi man ikke er enig eller liker det noen gjør eller sier. Hvordan kan jeg få en slutt på dette? 😭 Jeg orker ikke mer av den oppførselen og ønsker den bort, helst i går! Håper noen har gode råd 

Anonymkode: 3123d...311

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har en gutt på 7 år som har blitt så stygg i munnen de siste månedene. Han sier blant annet J@vla n3g3r h•m•fil når han blir sint for noe. Kaller både meg og storebroren sin dette. Jeg har forklart gjentatte ganger at det ikke er hyggelig å bli kalt slike ting. Ikke vet han hva de ordene betyr (eller N vet han, fordi det er mange som bruker det på skolen) Men hvor han har akkurat denne frasen som han gjentatte ganger bruker når han er sur fra, det vet jeg ikke. Jeg er så skikkelig lei. Han kan stå ute i hagen vår å skrike dette, flaut! Jeg tror at setningen må være noe han har hørt i sin helhet et sted? Er jo ikke normalt å skrike ut akkurat disse ordene hver gang man blir sint fordi man ikke er enig eller liker det noen gjør eller sier. Hvordan kan jeg få en slutt på dette? 😭 Jeg orker ikke mer av den oppførselen og ønsker den bort, helst i går! Håper noen har gode råd 

Noen barn gjentar ord de får reaksjoner på, bare fordi de får reaksjoner. Kan det være en teori her?

Anonymkode: 1cdbc...53d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har forklart gjentatte ganger at det ikke er hyggelig å bli kalt slike ting. 

Var det den sterkeste reaksjonen du klarte å komme på?

Anonymkode: 12540...0ea

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den der er vanskelig synes jeg :( Jeg antar at han har plukket opp dette på skolen, som du sier. Jeg ville ha hatt en samtale med han i fredstid, der jeg hadde forklart hvorfor den typen språkbruk er ugreit og forklart hva disse ordene egentlig betyr, inkludert konteksten som gjør de til skjellsord. Og så ville jeg ha funnet noen konsekvenser hvis dette gjentok seg. Jeg hadde nok hatt nulltoleranse for den typen språkbruk. Det er ikke akseptabelt og den kampen hadde jeg tatt nå, for å slippe at dette blir en del av hans daglige språkbruk videre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Pappa vasket munnen min med grønnsåpe glemmer det aldri

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Riktig. 

Får de oppmerksomhet så kan de gjøre de det igjen. 

Får de ubehag slutter de. 

Hvis koseprat ikke får slutt på styggpratet, så må du endre strategi. 

Anonymkode: e27fa...0b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Står han ute og skriker ukvemsord, så går du ut og henter han inn. Du plasserer han på rommet hans, på badet eller der det passer seg. Gir beskjed om at når han har roet seg ned skal dere snakke om saken. 
Da forklarer du han at denne typen ord bruker man bare ikke. 
Ungen har for dårlig ordforråd til å uttrykke seg, derfor tyr han til ord han vet og ser at det reageres på. Skal du ha en slutt på språkbruken, må du imøtekomme han når situasjoner han ikke takler, oppstår.

Anonymkode: 4a0d5...682

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har kalt en jente hore en gang, og en annen ganske sa han "så homo " om noe han synes var teit. Jeg ble så rasende sinna at det er de eneste to ganger jeg har sendt ham på rommet med beskjed om at jeg kommer etter for å prate med ham, men det var best at han lot meg roe meg med før jeg snakket med ham. Jeg var så skuffet og så lynende forbanna at han ikke trengte et øyeblikk på å skjønne hvor langt over streken det var, og selv etter å ha roet meg med fikk han så klar melding om at jeg aldri ville høre ham si slikt igjen at det heller aldri har skjedd. 

Det er liv å bli sinna. Mine barn har opplevd det så sjeldent at de husker hver episode det har skjedd, men jeg har også vært så klar i beskjeder til dem uten slikt sinne også at det som regel har vært tilstrekkelig. 

Man må ikke bli så "pedagogisk riktig " at man pusesnakker uansett hva saken gjelder. Det er ikke bare lov å bli sinna, noen ganger er det akkurat det riktige. 

Anonymkode: 02b40...e49

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her får de klart og tydelig kjeft. De får også minus i ukepengene.

Anonymkode: 583de...62f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Han har fått bra med tilsnakk og er for øyeblikket fratatt telefon pga dårlig oppførsel. Jeg tok også å løftet han ut av bassenget og ba han gå inn i huset når han ikke klarer å snakke fint eller oppføre seg. Han ble sint, men kalte meg ikke noe da. Så tror han skjønte at jeg hadde fått nok. Men det gjentar seg garantert neste gang han blir sur nok. 
ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (21 minutter siden):

Den der er vanskelig synes jeg :( Jeg antar at han har plukket opp dette på skolen, som du sier. Jeg ville ha hatt en samtale med han i fredstid, der jeg hadde forklart hvorfor den typen språkbruk er ugreit og forklart hva disse ordene egentlig betyr, inkludert konteksten som gjør de til skjellsord. Og så ville jeg ha funnet noen konsekvenser hvis dette gjentok seg. Jeg hadde nok hatt nulltoleranse for den typen språkbruk. Det er ikke akseptabelt og den kampen hadde jeg tatt nå, for å slippe at dette blir en del av hans daglige språkbruk videre.

Ja, det er vanskelig. Og det er mye sånn prat blant barna på skolen som jeg har hørt. Lærer i storebror sin klasse har flere ganger skrevet innlegg på portalen våres angående språkbruk. Og avdelingsleder har nevnt dette i tillegg til mye annet. Lurer på hvordan jeg skal få tatt den kampen alene når så mange andre fortsetter. Hadde kamp med storebror i fjor, språkbruken bedret seg gjennom sommerferien, men så fort skolen startet igjen så var det tilbake til gamle vaner. Men han kaller aldri broren sin for ting. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
pennyless skrev (25 minutter siden):

Pappa vasket munnen min med grønnsåpe glemmer det aldri

Jeg fikk også såpe i munn da jeg var yngre, men kommer slikt videre i dag så får man vel barnevernet på nakken 😅 ts 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

, men kommer slikt videre i dag så får man vel barnevernet på nakken 😅

Neida, slapp helt og holdent av.

Anonymkode: 1cdbc...53d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk også såpe i munn da jeg var yngre, men kommer slikt videre i dag så får man vel barnevernet på nakken 😅 ts 

Sant.

Skrevet

Dagens barn er ganske så "gode i muntlig", for å si det sånn. De lærer av eldre barn som har lært av enda eldre barn osv. Sånn har det jo alltid vært, men språkbruken er blitt mye verre de siste årene.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det er vanskelig. Og det er mye sånn prat blant barna på skolen som jeg har hørt. Lærer i storebror sin klasse har flere ganger skrevet innlegg på portalen våres angående språkbruk. Og avdelingsleder har nevnt dette i tillegg til mye annet. Lurer på hvordan jeg skal få tatt den kampen alene når så mange andre fortsetter. Hadde kamp med storebror i fjor, språkbruken bedret seg gjennom sommerferien, men så fort skolen startet igjen så var det tilbake til gamle vaner. Men han kaller aldri broren sin for ting. Ts

Jeg tviler ikke på at dårlig språkbruk er en gjenganger på skolen. Det er jo selve problemet her, men jeg har trua på at foreldre kan snu denne negative trenden i samarbeid med skolen. Jeg hadde som sagt hatt nulltoleranse for det, og tenkt at de andre barna ikke kan definere hva som er greit. Og jeg tviler ikke på at de andre foreldrene tenker det samme som deg, «hvordan skal jeg ta kampen alene». Derfor kunne det vært en ide å løfte dette på et foreldremøte? Eller i det minste snakke om det i møte med andre foreldre? 

Jeg vet det er vanskelig. Men likevel så viktig å sette en stopper for det før det går for langt 

Anonymkode: f2765...977

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (9 minutter siden):

Dagens barn er ganske så "gode i muntlig", for å si det sånn. De lærer av eldre barn som har lært av enda eldre barn osv. Sånn har det jo alltid vært, men språkbruken er blitt mye verre de siste årene.  

Nettopp dette! Ts 

Skrevet

Jeg tviler ikke på at dårlig språkbruk er en gjenganger på skolen. Det er jo selve problemet her, men jeg har trua på at foreldre kan snu denne negative trenden i samarbeid med skolen. Jeg hadde som sagt hatt nulltoleranse for det, og tenkt at de andre barna ikke kan definere hva som er greit. Og jeg tviler ikke på at de andre foreldrene tenker det samme som deg, «hvordan skal jeg ta kampen alene». Derfor kunne det vært en ide å løfte dette på et foreldremøte? Eller i det minste snakke om det i møte med andre foreldre? 

Jeg vet det er vanskelig. Men likevel så viktig å sette en stopper for det før det går for langt 

Meg over. Ikke meningen å være anonym.

AnonymBruker
Skrevet

Smart. Tenker dette blir et tema på høstens foreldremøte! For jeg opplever at venner av de kommer på besøk hit og er frekke i munnen mot meg eller svarer meg på en dårlig måte. Heldigvis ikke redd for å snakke til andres unger heller, men må jo minne de på det gjentatte ganger. Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sier blant annet J@vla n3g3r h•m•fil når han blir sint for noe. Kaller både meg og storebroren sin dette. Jeg har forklart gjentatte ganger at det ikke er hyggelig å bli kalt slike ting. Ikke vet han hva de ordene betyr

Du forteller han jo da selvsagt hva ordene faktisk betyr. Å kun si at ikke er hyggelig hjelper jo ikke. 

Du må lære han god banneskikk. Her fikk ungen beskjed om at banning er greit innenfor grenser: når man slår seg, plages med noe osv. Men man sier aldri slikt til folk eller om folk. Og fitte, neger, homofil, det er ikke banneord, det er skjellsord.

Helvete, satan, hestkukk osv, det er banneord som er lov å bruke innenfor de gitte grensene. 

Ungen banner langt mindre enn meg… 

Anonymkode: ba259...757

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...