Gå til innhold

Vil kjøpe den argeste Teslaen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg tenker å kjøpe en Tesla, men har lyst å kjøpe den beste Tesla-modellen. Går helt i surr i alle Tesla-modellene. Noen her med peiling som vet om den beste og hva skiller den fra de andre?

Anonymkode: bac38...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Model S - Best på alt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (5 minutter siden):

Model S - Best på alt

Hmm. Takk for tipset. Hva gjør den ekstra spesiell da? Mye raskere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

utforming, valgmuligheter, setekomfort, kjøreegenskaper... 

Anonymkode: 72cac...324

• Liker 1
Skrevet
Fant80 skrev (12 minutter siden):

Model S - Best på alt

Hvor tung henger kan du trekke med en ny Model S?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

utforming, valgmuligheter, setekomfort, kjøreegenskaper... 

Ok. Hvor langt kan du kjøre før du må lade igjen? Er det firehjulstrekk? Eller bare sportsbil med lav klaring? Vil kjøre litt utenfor allfarvei skogsvei med kanskje 5-10 cm nysnø. Den klarer det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Hvor langt kan du kjøre før du må lade igjen? Er det firehjulstrekk? Eller bare sportsbil med lav klaring? Vil kjøre litt utenfor allfarvei skogsvei med kanskje 5-10 cm nysnø. Den klarer det?

Model S kommer i forskjellige versjoner. Som oftest med 4-hjulstrekk og luftfjæring. Luftfjæringen kan du stille inn slik at du kan øke bakkeklaringen ved sakte kjøring (veldig kjekt å ha, kom meg over mange hindre med den funksjonen). Jeg hadde en model S i 5 år. Kjørte inn og ut en skogsvei/grusvei hver dag og den kom seg gjennom det aller meste av både snø, slaps og is. Var mektig imponert når den kom seg gjennom 20 cm med snø som egentlig var slaps (mettet med vann). Seilte litt rundt, men var aldri noen fare. Kom meg opp en megabakke også med samme snøen, småbilene stod igjen i bånn og kom seg ikke opp.. Men viktig med gode dekk på disse bilene siden de er så tunge, jeg gikk for maks grep på isete vei.. 2018 modellen som jeg hadde kunne jeg kjøre ca 300 km på vinteren og opp til 430 km på sommeren. Men de nyere versjonene har lengre rekkevidde (hadde en 75 kwh modell. Jo større batteri, jo lengre rekkevidde). 

Henger er jeg usikker på siden min ikke hadde hengerfeste. Men vær klar over at alle elbiler har begrenset med vekt de kan trekke på henger siden de er så tunge. Hadde jeg hatt hengefeste så tror jeg det hadde vært maks 750 til 1050 kg på hengeren. Sjekk maks hengervekt i vognkortet på bilene du vurderer å kjøpe (er litt andre regler hvis du også har hengerlappen, men den delen kan jeg ikke så mye om). 

Tenker du helt ny eller brukt? Du kan bruke "bygg din bil" på Tesla nettsiden, da får du sett hvilke valgmuligheter du kan få. Også kan du selvfølgelig velge deg Plaid versjonen. Drit dyr!, men med ekstreme hester og litt ekstra gøye kjøreegenskaper. Jeg syntes ikke det er verdt å gå for en Plaid med mindre jeg hadde hatt ubegrenset med penger. En vanlig model S er plenty gøy nok 🤭

Tesla model Y er også et ok alternativ. Litt større inni, kan trekke større henger, men litt kjipere understell, seter og komfort. Model 3 eller X hadde jeg ikke gått for med mindre jeg enten trengte mye plass (model x) eller bare en a-b bil (model 3). 

Men viktig å prøvekjøre. Ikke alle trives i en Tesla 😆

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (2 minutter siden):

Men viktig å prøvekjøre. Ikke alle trives i en Tesla 😆

kanskje det absolutt viktigste innspillet med tanke på alle "nykkene" tesla har med GPS som ister retningssansen, problemene med cruicekontrollen og fantombremsingen (so forøvrig kan være direkte livsfarlig om man ikke er "påkoblet" sjåfør) og andre smågreier de bilene har.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

kanskje det absolutt viktigste innspillet med tanke på alle "nykkene" tesla har med GPS som ister retningssansen, problemene med cruicekontrollen og fantombremsingen (so forøvrig kan være direkte livsfarlig om man ikke er "påkoblet" sjåfør) og andre smågreier de bilene har.. 

Jeg aner ikke om Teslaene har så stort problem med det lengre, men det var ille de første årene jeg hadde den (det problemet og lignende finnes hos andre merker også bare så det er sagt). De 2 siste årene fungerte det mye bedre, usikker på om det skyldes oppdateringer eller om bilen bare ble "kjent" med den vanlige veien jeg kjørte. Nå skal det også sies at jeg foretrekker å bruke høyrefoten og brukte sjeldent cruisekontrollen (bare innimellom), så meget mulig at det problemet var mer utbredt enn jeg opplevde. Jeg opplevde aldri at GPS'en mistet retningssansen, men opplevde litt annet rart (men det har jeg opplevd i alle nyere biler som egentlig er en datamaskin på hjul, ikke la oss snakke om Peugeut el-biler om vi kan unngå det).  De fleste jeg kjenner har hatt et så godt som problemfritt bilhold med Teslaene sine, men det finnes jo alltid unntak. Og hvis du får store problemer så kan Tesla være litt vanskelig enkelte steder. Verkstedet i Drammen var kjent i noen år for å være ekstremt kranglete, men det tror jeg er bedre nå. 

Har familie med en model Y (kjøpt i 2023) og den har vært 100% problemfri med ingen av de problemene som sies å være så utbredte. Jeg tror det er litt tilfeldig hva man ender opp med og ikke minst hvilke forventinger man har på forhånd. Jeg kjøpte min når Tesla var forholdsvis nye, så for meg masse problemer men ble svært positivt overrasket. Tesla er en flott bil det, for sitt bruk og for de som liker den. Hva man liker i en bil er veldig personavhengig, så jeg mener jo at alle burde teste mange forskjellige merker og modeller for å finne det som passer best for de 😁 (og ikke bare kjøpe en bil på grunn av merket). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Litt av et spørsmål når det er dritenkelt å finne ut av :P 

Anonymkode: 1307b...b11

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt av et spørsmål når det er dritenkelt å finne ut av :P 

Påfallende at du anbefaler Model S som «den beste Teslaen», når du ikke vet om den kan trekke henger. 
«Henger er jeg usikker på siden min ikke hadde hengerfeste. Men vær klar over at alle elbiler har begrenset med vekt de kan trekke på henger siden de er så tunge. Hadde jeg hatt hengefeste så tror jeg det hadde vært maks 750 til 1050 kg på hengeren. Sjekk maks hengervekt i vognkortet på bilene du vurderer å kjøpe (er litt andre regler hvis du også har hengerlappen, men den delen kan jeg ikke så mye om)»

Dette er kritisk for en de aller fleste bileiere som eier rekkehus, hus, hytte og/eller båt. 

Men du har selvsagt rett, og nå har jeg sjekket.

Skrevet

Trodde ikke noen kjøpte Tesla nå lenger, siden Musk begynte å markere seg innen politikk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (4 timer siden):

Trodde ikke noen kjøpte Tesla nå lenger, siden Musk begynte å markere seg innen politikk.

🙄🙄🙄🙄🙄🙄 

Anonymkode: 6cb49...293

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (7 timer siden):

1600kg på S Plaid. 1000hk. Best om du er singel eller har maks 1-2 kids. 

2250kg på X Plaid. 1000hk, det er 6 seter, og du får 6 kabinkofferter med setene oppe. En barnefamilies drøm, 4 single seter sikrer null krangel i baksetet! Låvedører slik at du kan stå oppreist i 3dje seterad også! Supert med barneseter. Insane på alt. Ytelser. Helaluminium bil, slik som S. Omtrent kun Tesla som har det. savner X en. 

Har bestilt Cybertruck, mest pga gunstig pris, og vi bor på landet. God plass. 

• Nyttig 2
Skrevet
Tvist skrev (4 timer siden):

Tesla er Norges mest solgte, også etter at Musk var innom politikken. Fakestream media hater Musk og elsker Israel. Rart det der. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei. 
Jeg tenker å kjøpe en Tesla, men har lyst å kjøpe den beste Tesla-modellen. Går helt i surr i alle Tesla-modellene. Noen her med peiling som vet om den beste og hva skiller den fra de andre?

Tesla har 4 modeller. 3, Y, S og X. Største bil sist. 

RWD, long range, performance og Plaid. Raskest sist. 

Tesla mange modeller🤔 eh nei. Heller for få. 

3 Performance er morro. Kalles P. Nye P som er nå er knall. 3sek til 100. Koster knapt en Toyota Avensis. Favoritten av 3er modellene. Hack; etter bestilling så snakker du med Tesla, eller bestiller i butikk, og legger til Tow package. Kjekt å ha til sykkelstativ, en lite henger. 

Model Y, Longrange 7 seter. Få biler på bruktmarkedet. Eller bare en Y LR. 4wd. Ikke kommet P utgave enda med facelift. Y RWD er budsjettalternativet, mer enn kjapp nok. 

Model S. Favoritten som singel. Plaid utgaven er HELT sjuk. 2sek til 100.  Har hatt 4stk S P100DL (Ludi) men Plaid er ENDA råere. Tusenfryd på hjul. Den har førerprofiler så du kan sette ned effekten der også, som på alle Tesla. 

Model X, Plaid. Familiedrømmen. Alt er automatisk. Kan ha kaffekoppen i hånda, dørene åpner seg og lukker seg automatisk, som på uber-Luxury. Åpner garasjeporten automatisk. Osv. Litt dyr. Men bæsjer man penger, så er det riktig modell. 

P og Plaid er for kjennere. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

S Plaid er vel den raskeste serieproduserte bilen som er på markedet 

Anonymkode: 23e51...d7e

• Liker 1
Skrevet
Tvist skrev (6 timer siden):

Det at Elon Musk er stor eier og tungt involvert i Tesla, kommer ikke opp på noe sted i min vurdering av bilkjøp.

Skulle jeg tenkt på personligheten rundt denne typen mennesker, ville jeg knapt nok kunne kjøpe brød.

Utfordringen jeg har med Tesla, er at de er en VELDIG amerikansk bilfabrikk: kjøpstettigheter er et privilegium, ikke en rett. Hvilket betyr at hvis du ikke får et problem, så er Alt fantastisk og smooth, og får du et problem, er du fucked.

Det store problemet nå om dagen er at europeiske bilfabrikker kopierer Amerikanerene, og man må sikte på asiatiske leverandører som leverer fordi de ønsker markedsandeler.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. 

M66: Skal du ha bil så kjøper du ikke Tesla. Da kjøper du bil med V8 bensinmotor. 

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (8 timer siden):

Påfallende at du anbefaler Model S som «den beste Teslaen», når du ikke vet om den kan trekke henger. 
«Henger er jeg usikker på siden min ikke hadde hengerfeste. Men vær klar over at alle elbiler har begrenset med vekt de kan trekke på henger siden de er så tunge. Hadde jeg hatt hengefeste så tror jeg det hadde vært maks 750 til 1050 kg på hengeren. Sjekk maks hengervekt i vognkortet på bilene du vurderer å kjøpe (er litt andre regler hvis du også har hengerlappen, men den delen kan jeg ikke så mye om)»

Dette er kritisk for en de aller fleste bileiere som eier rekkehus, hus, hytte og/eller båt. 

Men du har selvsagt rett, og nå har jeg sjekket.

Hvor og når anbefaler jeg en tesla?? Gud hjelpe for en leseforståelse du har🤪🤣😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...