Gå til innhold

Airfryeren er en hype

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk min i julegave og kunne ikke vært mer enig! Det er så ille at jeg nå har lagt den i kjellerboden, vil ikke at den skal ta opp masse plass på kjøkkenet. Synes også varmluftsfunksjonen på vanlig ovn er minst like bra, ofte bedre og raskere enn airfryer. Min mor derimot er helt frelst og bruker sin daglig. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg fint med stekeovn med god varmluftsfunksjon. Vår ovn når 200 grader på ca 6 min og er på 225 grader innen 10 minutter. Mulig det går kjappere med airfryer, men hvorfor bruke benkeplass for en gadget som ikke gjør noe annet enn stekeovnen gjør? Jeg har ikke  dårlig tid at jeg ikke kan vente noen minutter ekstra på at noe skal bli ferdigstekt.

Anonymkode: 35b13...87d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke airfryer, og er virkelig ikke interessert i det. 

Men at det bare er en hype er jeg uenig i, det ser man jo, at folk holder fortsatt på med det, en stund etter at det kom på markedet. 

PRIME (energidrikken til to youtubere som gikk for nesten 100 kr på butikken i sin hype periode) var faktisk en hype. Fordi du idag nærmest får den hivd etter deg der de enda sitter med de på lager. 

Anonymkode: 74a20...8db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Husk at Masterchef er laget for å appellere til et bredt publikum, og derfor velger de gjerne ut nettopp slike tema, fordi de vet at airfryeren er den nye hypen for tiden. Hvilken mat kokkene får lage, kan nok også være ganske så styrt av redaksjonen. Kokkene blir bare som skuespillere for underholdningens del. Blir ting for sært, ukjent og komplisert, så vil ikke folk se på det. 

Det er vel ingen som sier at man ikke "kan" lage god mat i en airfryer. Og heller ingen problem at noen foretrekker airfryer og synes den både er praktisk og bedre til enkelte formål.

Men jeg for min del er enig med det AB...f13 sier, og synes at den virker mest praktisk for dem som ikke er så flinke med mat, og da nettopp for å tilberede den typen mat som likegyldige folk tilbereder. Og innen de bruksområdene der airfryeren "kan" brukes (både for god og dårlig mat) så ser jeg ikke helt hvilken nytte denne gjør som man ikke kan oppnå i stekeovn eller på komfyren, og til at den er verdt plassen den tar på kjøkkenbenken.

Jeg lever med den filosofien at man helst ikke trenger å fylle kjøkkenet med maskiner og utstyr som kun har én funksjon, eller funksjoner som overlapper med andre ting. Men man må ha de essensielle tingene og sørge for at det både er i orden og av god kvalitet. Har man så sløve kniver at man ikke klarer å kutte en paprika, og så dårlig med skjærefjøler at man ikke kan skjære både kjøtt og grønnsaker til samme måltid, så vil man aldri interessere seg for å lage mat, men man kan fort ta seg råd til en airfryer for å lage mat man ikke trenger å skjære opp selv.

Anonymkode: f65e2...18b

Helt enig!

Blant mine venner ser jeg samme sammenheng mellom matinteresse og -kunnskap og innstilling til airfryer som pekes ut av flere her; alle som elsker airfryeren sin har null interesse og evner for matlaging, mens ingen av matnerdene jeg omgås har sånt i sitt eie.

Anonymkode: 206e7...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig!

Blant mine venner ser jeg samme sammenheng mellom matinteresse og -kunnskap og innstilling til airfryer som pekes ut av flere her; alle som elsker airfryeren sin har null interesse og evner for matlaging, mens ingen av matnerdene jeg omgås har sånt i sitt eie.

Jeg er både matnerd og har airfryer. Den er ikke i bruk hver uke, og jeg er ikke frelst. Men til enkelte retter presterer den over min Miele med 3d/multi air flow, temperaturavvik på 1-2 grader, og hurtig oppvarming.

Du ser den riktignok ikke som gjest, med mindre jeg lager litt grønnkål snacks. Lager frityrstekt mat da så bruker jeg heller frityrkokeren som jo gir enda bedre resultat og mer smak. Men til hverdags til to er den genial for panert fisk i alle varianter, kyllingvinger, cordon bleau, snitzler. Men også for å lage meg en kyllingfilet til salatkjøtt. 

"matinteresserte" blir ofte matsnobber. Og er derfor for gode for enkelte metoder. Det er egentlig litt trist når man kan bruke ulike apparater i samspill.

Men nå skal jeg sette på en ragu i slow cookeren, som skal få godgjøre seg i 6-7 timer. En gryte fungerer også helt fint til dette. Men resultatet blir ikke like bra ;)

Anonymkode: 30f1a...dff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men til hverdags til to er den genial for panert fisk i alle varianter, kyllingvinger, cordon bleau, snitzler. Men også for å lage meg en kyllingfilet til salatkjøtt. 

"matinteresserte" blir ofte matsnobber. Og er derfor for gode for enkelte metoder. Det er egentlig litt trist når man kan bruke ulike apparater i samspill.

Poenget er jo nettopp det at det dessverre er slike ferdiggreier som ofte havner i airfryeren. Alle ting som bare skal pakkes ut av emballasje og varmes som det er. Noe de som ikke er gode på å lage mat, i større grad gjør enn de som kan lage mat.

Alle spiser nok slik mat en gang blant. Men dessverre er det dette som er den primære måten å få middag på bordet hos mange nå i dag. 

Det er sikkert mange matsnobber som skal gjøre det "den riktige, tradisjonelle måten". Men for mange handler det egentlig mest om å spise normal sunn og god mat, laget på gode fornuftige råvarer. Det trenger ikke å være verken dyrt eller økologisk eller særlig luksuriøst. (Man kan få et overdrevent forhold til at alt må være "for sunt" også)

Men man ønsker å unngå farsemat tilsatt masse smakstilsetninger for å jukse med smaken, spe ut maten, kamuflere dårlig smak, for deretter å dyppes i rapsoljegjennomtrukket hvetemel som deretter skal stekes brunt/brent som danner akrylamider i maten. Prosesserte greier.

Slik mat er veldig næringsfattig, inneholder veldig mye salt, spises gjerne alene uten grønnsaker osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Poenget er jo nettopp det at det dessverre er slike ferdiggreier som ofte havner i airfryeren. Alle ting som bare skal pakkes ut av emballasje og varmes som det er. Noe de som ikke er gode på å lage mat, i større grad gjør enn de som kan lage mat.

Alle spiser nok slik mat en gang blant. Men dessverre er det dette som er den primære måten å få middag på bordet hos mange nå i dag. 

Det er sikkert mange matsnobber som skal gjøre det "den riktige, tradisjonelle måten". Men for mange handler det egentlig mest om å spise normal sunn og god mat, laget på gode fornuftige råvarer. Det trenger ikke å være verken dyrt eller økologisk eller særlig luksuriøst. (Man kan få et overdrevent forhold til at alt må være "for sunt" også)

Men man ønsker å unngå farsemat tilsatt masse smakstilsetninger for å jukse med smaken, spe ut maten, kamuflere dårlig smak, for deretter å dyppes i rapsoljegjennomtrukket hvetemel som deretter skal stekes brunt/brent som danner akrylamider i maten. Prosesserte greier.

Slik mat er veldig næringsfattig, inneholder veldig mye salt, spises gjerne alene uten grønnsaker osv.

I alle dager?? 

Jeg lager aldri "ferdiggreier". 

Vi hadde fiskepinner i går - selvfanget Hyse. Rugmel, vispet egg, pankomel med krydder.  Perfekt tilberedt i airfryer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt, brukt eller likt micro. Airfryeren liker jeg faktisk. For min del er den fin til varming av rester og den frigjør ovnen til andre formål.

Om jeg skal være ærlig så høres ikke du ut som noen superkokk, med eller uten airfryer. Og å tro den skulle slanke deg var jo en håpløs forventning.

Anonymkode: f8000...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 17.13):

Den er fin til folk som ikke er spesielt gode til å lage mat i utgangspunktet. Men er du god til å lage mat så har du ikke mye glede av den. 

Anonymkode: d66ce...f13

For min del stemmer det ganske så bra :) Jeg har aldri vært god til å lage mat og har lite interesse av å lage mat. Men jeg er opptatt av at maten skal smake, være sunn og enkel. Airfryer er perfekt for sånne som meg 😅

Anonymkode: e2bfc...346

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva må faktisk holde deg til tema og ikke komme med lange avhandlinger og anta ting om mennesker du ikke kjenner?

Anonymkode: c202e...563

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt enig!

Et raskt søk på Google viser at flere profesjonelle kokker også tyr til Airfryer man kan vel trygt si at de både har interesse for mat og faktisk kan lage mat.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 17.02):

Og vi har veldig mye nytte og glede av vår, og er på vår tredje. Til ting vi tidligere brukte varmluft til. 

Innimellom er det brukerfeil som er problemet :) Du varmer ikke opp skikkelig (ostesmørbrødet). Du sjekker ikke underveis (laksen). Du har for mye i fryeren (potetene)

Er på deres TREDJE??? Hvor lenge har disse vært på markedet da? Kan da neppe ha hatt hver airfryer mer enn et par år? For et søppelberg det blir…

Anonymkode: 17ed1...37e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 16.59):

Jeg fikk en airfryer i gave i sommer, og tenkte at det skulle bli kjekt å prøve ut.

Reklamen sa at air-fryer passet så godt for folk som skulle slanke seg, for man trengte ikke olje og dermed kuttet kalorier.

Jeg googlet oppskrifter blant annet på "matprat.no" og andre sider og fulgte oppskriftene til punkt og prikke, og det var akkurat de samme oppskriftene som til vanlig stekeovn, og man skulle selvfølgelig bruke olje!

Enten så ble ikke maten stekt fordi det var oppgitt for kort tid eller for svak temperatur, eller så ble maten for mye stekt/ brent, og det kjedeligste av alt var jo at det tok like lang tid med airfryer som med varmluft i stekeovn.

Har laget stekte potetbåter som trengte lengre tid og som ikke ble sprø

Laget pommes frites av søtpotet og av vanlig potet som ble slappe og myke , og søtpotet fritesene ble brent.

Laksefiletene ble tørre som en skosåle

Laget ostesmørbrød, og osten ble tørr og hengte seg fast i varmeelementet.

Nå ligger airfryeren min ute på finn.no sammen med en hel haug andre airfryere

Anonymkode: d7c3d...200

Kommer an på hvilken du har og hvordan du lager tingene. Min ser ut som en retro ovn og fungerer perfekt i campingvognen 

Anonymkode: a3588...b17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et raskt søk på Google viser at flere profesjonelle kokker også tyr til Airfryer man kan vel trygt si at de både har interesse for mat og faktisk kan lage mat.

De er nok kjøpt og betalt for å "ty til" airfryer altså - akkurat sånn som Masterchef Australia i pengekrise.

Anonymkode: 243c6...439

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 19.26):

Masterchef Australia har airfryer som tema i en av ukene, og de er blandt verdens beste kokker og kan absolutt lage mat. Så det du sier her, er fordi du mangler kunnskap om hva du kan bruke en airfryer til. 

Anonymkode: 96b09...517

Masterchef er faen meg ett av de dummeste matprogrammene på tv. Å si at jeg hater formatet og dommerne er en understatement.. At de har med airfryer i programmet sitt er jo ikke så rart, det er vel nesten garantert kjøpt produkt plassering.
Jeg skjønner godt at om du har et lite kjøkken, stort sett lager mat til deg selv osv, så funker sikkert airfryer kjempebra, gitt at du kjenner til begrensingene. 
Selv har jeg et stort nok kjøkken med alt av muligheter til å tilberede mat, så jeg har ikke bruk for en airfryer, hos meg hadde det bare blitt nok en maskin på benken og jeg har allerede ismaskin, Thermomix, oppskjærsmaksin, tekoker, kaffemaskin stående fremme..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre tre tenåringer elsker vår airfryeren og bruker den masse, da er den verdt pengene for meg. 

Anonymkode: 39090...207

Skrevet (endret)

HVORFOR tok du opp i olje, da??? 

Ble du tvunget av matprat.no? Eller kunne du valgt det bort? Du velger dette selv.

Jeg bruker ikke olje da. Jeg spiser heller ikke sjokolade fordi reklamen sier det er godt.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

Bor alene, liker at airfryeren er mindre, lettere å rengjøre, lager maten raskere og bruker mindre strøm. Jeg hadde ikke trengt vanlig stekeovn. Bruker den aldri.

Anonymkode: 7fe77...e74

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

HVORFOR tok du opp i olje, da??? 

Ble du tvunget av matprat.no? Eller kunne du valgt det bort? Du velger dette selv.

Jeg bruker ikke olje da. Jeg spiser heller ikke sjokolade fordi reklamen sier det er godt.

Jeg brukte olje fordi det sto i oppskriften, men laget også den samme retten uten olje, og da ble det tørt og vassent

Ts

Anonymkode: d7c3d...200

AnonymBruker
Skrevet

Noen kan jo ikke lage mat på en komfyr heller. Hvis alt du prøvde å lage ble feil så er det kanskje deg og ikke fryeren som er problemet. :P 

Anonymkode: e4341...607

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...