Gå til innhold

Airfryeren er en hype

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg vet hva ordet betyr, men du bruker det jo helt feil. En ting kan ikke være en hype.

Anonymkode: f9f65...900

Hæ? Det er klart ts bruker uttrykket riktig. 

jeg er uenig i at det er en hype! Men å bruke ordet slik er ikke feil..

Anonymkode: a3c51...490

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Laks er skyhøyt på kalorier nettopp pga alt fettet, så om laksen blir tørr, er det vel brukerfeil.

Anonymkode: 21f97...1db

• Liker 1
Skrevet

Airfryer, fantastisk oppfinnelse.  Kjøpte en med god plass , der tilberedes alt jeg før brukte stekeovn eller stekepanne til.  I går var det and.  Rengjøring er superenkel, litt varmt vann med Zalo eller rett i oppvaskmaskinen.  Kjøpte en mindre utgave vi brukte i campingvognen under sommerens Europatur. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg fikk en airfryer i gave i sommer, og tenkte at det skulle bli kjekt å prøve ut.

Reklamen sa at air-fryer passet så godt for folk som skulle slanke seg, for man trengte ikke olje og dermed kuttet kalorier.

Jeg googlet oppskrifter blant annet på "matprat.no" og andre sider og fulgte oppskriftene til punkt og prikke, og det var akkurat de samme oppskriftene som til vanlig stekeovn, og man skulle selvfølgelig bruke olje!

Enten så ble ikke maten stekt fordi det var oppgitt for kort tid eller for svak temperatur, eller så ble maten for mye stekt/ brent, og det kjedeligste av alt var jo at det tok like lang tid med airfryer som med varmluft i stekeovn.

Har laget stekte potetbåter som trengte lengre tid og som ikke ble sprø

Laget pommes frites av søtpotet og av vanlig potet som ble slappe og myke , og søtpotet fritesene ble brent.

Laksefiletene ble tørre som en skosåle

Laget ostesmørbrød, og osten ble tørr og hengte seg fast i varmeelementet.

Nå ligger airfryeren min ute på finn.no sammen med en hel haug andre airfryere

Anonymkode: d7c3d...200

Bare fordi du ikke er fornøyd eller eventuelt ikke forstår hvordan en Airfryer skal brukes så betyr ikke det at det er en hype.

Anonymkode: c202e...563

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min airfryer er fra Clas Ohlson og hun som gav den til meg hadde betalt litt over 1000 kr på tilbud.

Send meg gjerne oppskriftene dere er veldig fornøyd med, så skal jeg prøve den i airfryer😊

Ts

Prøv å unngå matvarer som er nedfryst, det ender som regel opp med at det er brent/tørt på utsiden og rått innvendig. Jeg tiner alt før jeg lager noe i airfryer, det krever noe planlegging men resultatet blir mye bedre.

Du må bare prøve deg frem og eksperimentere, ikke se deg blind på hva oppskriften sier. Hvis du ikke har et digitalt steketermometer fra før så bør du absolutt skaffe deg et, er kjempenytting når det kommer til kjøtt og fisk.

Anonymkode: 364f6...a1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Den er fin til folk som ikke er spesielt gode til å lage mat i utgangspunktet. Min svigermors mat har blitt betydelig mindre ille med en airfryer. Men er du god til å lage mat så har du ikke mye glede av den. 

Anonymkode: d66ce...f13

Bs!

Anonymkode: c202e...563

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Den er fin til folk som ikke er spesielt gode til å lage mat i utgangspunktet. Min svigermors mat har blitt betydelig mindre ille med en airfryer. Men er du god til å lage mat så har du ikke mye glede av den. 

Heller motsatt. Jeg vil si jeg kan lage mat, og derfor får ekstra glede av å ha en airfryer. Har også to stekeovner, ene med 4D varmluft, kombi med damp og integrert temperaturføler. 

Men airfryeren kan gi enda mer. Rommet er så kompakt, at varmesirkulasjonen er ekstremt god. Man bruker mindre tid. Skorpe og farge blir bedre, samtidig som det er saftig inni (henger sammen med sirkulasjonen). 

Ofte bruker jeg de i samspill for å få best mulig mat. Men om jeg for eksempel kun skal lage grønnkålchips, tempura av sjøkreps, fritert camenbert eller pommes souflles, så er airfryeren å foretrekke fremfor varmluftsovnen. 

Anonymkode: 30f1a...dff

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei dette stemmer virkelig ikke

Anonymkode: 65291...9fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Airfryer er den som blir mest brukt på kjøkkenet etterfulgt av kombo micro/grill/varmluft og slow cooker. Ovn bruker jeg kun om det er noe som er for stort og kokeplater.

Ikke ha for mye i samtidig, de vanlige størrelsene passer for en eller to personer. Kjøp de store for flere. Bruk grader og tid i stedet for ferdige program. Du finner fort ut hvor lenge noe trengs å fries.

Anonymkode: ca792...527

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har nesten ikke brukt steikeovnen min på ett år. Bruker airfryer minst tre ganger daglig.

Overhode ikke en hype.

Anonymkode: e91c2...e63

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den er fin hvis man bare skal lage mat til en. Hvis man skal lage til mange må man ha en stor,og den tar alt for mye plass på mitt kjøkken ihvertfall. Og kan jo uansett bare bruke ovnen. Er jo samme greia,bortsett fra at ovnen må forvarmes. 

Anonymkode: 8253a...2f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 17.13):

Det er dette jeg også tenker. For selv om kanskje airfryer er praktisk til noen ting, så spør jeg: Hvilken type mat er det som passer å ha i en airfryer? Og da er det ofte mye forskjellig usunt som panert mat, pommes frites, cheeseballs osv. Selvsagt med unntak.

Tiden man "sparer" på at den blir raskt varm, spares kun når man tilbereder slik dypfryst junkfood. Skal man lage ordentlig mat som gjerne innebærer å kutte litt grønnsaker selv samt krydre litt, så setter, man barepå stekeovnen med en gang man begynner å tilberede maten. 90% av tiden er den da god og varm når man setter maten er klar til å settes inn. Skulle den ikke være helt varm så kan det meste settes inn før ovnen er varm uansett. Den "må" ikke være forvarmet til satt temperatur.

Dette med at man ikke trenger olje gjelder for stekeovn også. Det er sjelden jeg bruker olje eller smør.

Anonymkode: f65e2...18b

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 17.36):

Ja, jeg vet hva ordet betyr, men du bruker det jo helt feil. En ting kan ikke være en hype.

Anonymkode: f9f65...900

Jo, selvfølgelig kan det være det.

En hvilken som helst "ting" kan være oppskrytt..

Anonymkode: 9ebd1...2ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er dette jeg også tenker. For selv om kanskje airfryer er praktisk til noen ting, så spør jeg: Hvilken type mat er det som passer å ha i en airfryer? Og da er det ofte mye forskjellig usunt som panert mat, pommes frites, cheeseballs osv. Selvsagt med unntak.

Tiden man "sparer" på at den blir raskt varm, spares kun når man tilbereder slik dypfryst junkfood. Skal man lage ordentlig mat som gjerne innebærer å kutte litt grønnsaker selv samt krydre litt, så setter, man barepå stekeovnen med en gang man begynner å tilberede maten. 90% av tiden er den da god og varm når man setter maten er klar til å settes inn. Skulle den ikke være helt varm så kan det meste settes inn før ovnen er varm uansett. Den "må" ikke være forvarmet til satt temperatur.

Dette med at man ikke trenger olje gjelder for stekeovn også. Det er sjelden jeg bruker olje eller smør.

Hvordan steker du mat som ovnsbakte rotgrønnsaker eller kyllingfilet i varmluftsovn uten olje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken type mat er det som passer å ha i en airfryer? Og da er det ofte mye forskjellig usunt som panert mat, pommes frites, cheeseballs osv. Selvsagt med unntak.

Jeg lager aldri panert mat i min.

Jeg lager kylling (hel fillet), svinekjøtt, grønnsaker, og mye annet snadder.

Eier man ikke fantasi eller søkeferdigheter kommer man ikke langt i livet.

Saftigste kyllingen får du i en airfryer.

Og setter man seg litt i det kan man ikke sammenligne en airfryer kontra en vanlig ovn, måten luften beveger seg er helt anderledes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan steker du mat som ovnsbakte rotgrønnsaker eller kyllingfilet i varmluftsovn uten olje?

Hvis jeg steker kjøtt i ovnen og er redd det skal brenne seg fast så steker jeg det bare på grillristen med bakepapir. Evt putter det oppi en form, med bakepapir i. Det brenner seg ikke fast i papiret. Kan også stekes rett i formen, og så rengjør man den bare etterpå.

Skal grønnsakene være "tørre" (som pommes frites osv) så er det bare å fordele det tynt og jevnt utover et brett med bakepapir det også.

Er det mer som en slags blanding av mye grønnsaker som skal være litt vått (grønnsaker som slipper en del væske) så har jeg det i en form. Mye ting bruker jeg smør og olje i uansett, og da er det jo en fordel å smøre formen. Men dette har jo med smaken å gjøre, og ikke for at jeg er så redd for at det brenner seg fast. Er målet å ikke tilsette fett så lar jeg bare være

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror aldri jeg har tilberedt dypfryst junkfood i min. 

Det finnes jo ingen enklere måte å tilberede rent kjøtt og grønnsaker på enn i air fryer. 

I sommer har jeg ikke hatt grill, men ønsket meg noe nært grillmat. Kjørte på med kjøtt og mais i airfryer, og laget meg potetsalat ved siden av. Perfekt, sunn sommermat. 

Anonymkode: ef70f...319

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker min masse😀 Hatt den i 2 år og er så fornøyd. Det blir både stekt, med stekeskorpe, blir crisp og godt. 
Beste kjøpet jeg har gjort på lenge👌🏻

Anonymkode: e2bfc...346

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 17.13):

Masterchef Australia har airfryer som tema i en av ukene, og de er blandt verdens beste kokker og kan absolutt lage mat. Så det du sier her, er fordi du mangler kunnskap om hva du kan bruke en airfryer til. 

Anonymkode: 96b09...517

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Masterchef Australia har airfryer som tema i en av ukene, og de er blandt verdens beste kokker og kan absolutt lage mat. Så det du sier her, er fordi du mangler kunnskap om hva du kan bruke en airfryer til. 

Anonymkode: 96b09...517

Husk at Masterchef er laget for å appellere til et bredt publikum, og derfor velger de gjerne ut nettopp slike tema, fordi de vet at airfryeren er den nye hypen for tiden. Hvilken mat kokkene får lage, kan nok også være ganske så styrt av redaksjonen. Kokkene blir bare som skuespillere for underholdningens del. Blir ting for sært, ukjent og komplisert, så vil ikke folk se på det. 

Det er vel ingen som sier at man ikke "kan" lage god mat i en airfryer. Og heller ingen problem at noen foretrekker airfryer og synes den både er praktisk og bedre til enkelte formål.

Men jeg for min del er enig med det AB...f13 sier, og synes at den virker mest praktisk for dem som ikke er så flinke med mat, og da nettopp for å tilberede den typen mat som likegyldige folk tilbereder. Og innen de bruksområdene der airfryeren "kan" brukes (både for god og dårlig mat) så ser jeg ikke helt hvilken nytte denne gjør som man ikke kan oppnå i stekeovn eller på komfyren, og til at den er verdt plassen den tar på kjøkkenbenken.

Jeg lever med den filosofien at man helst ikke trenger å fylle kjøkkenet med maskiner og utstyr som kun har én funksjon, eller funksjoner som overlapper med andre ting. Men man må ha de essensielle tingene og sørge for at det både er i orden og av god kvalitet. Har man så sløve kniver at man ikke klarer å kutte en paprika, og så dårlig med skjærefjøler at man ikke kan skjære både kjøtt og grønnsaker til samme måltid, så vil man aldri interessere seg for å lage mat, men man kan fort ta seg råd til en airfryer for å lage mat man ikke trenger å skjære opp selv.

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...