AnonymBruker Skrevet 22. juli 2025 #1 Skrevet 22. juli 2025 12-åringen skal på leirskole i september og vi har fått en lang pakkeliste. Vi er dessverre ikke en veldig fjellvant familie, og han skal på leirskole i Jotunheimen. Han trenger blant annet fjellsko - er det noen bedre "vant" enn oss som har noen tips til hva slags fjellsko vi kan kjøpe, som ikke koster flere tusen kroner? Vi syntes ikke det er helt fair å måtte bruke så mye penger på noe som skal brukes noen dager, men samtidig er det jo greit at han har ordentlige sko.. og vi har skjønt at det ikke anbefales å låne sko? Håper noen kan våre behjelpelige med svar, uten å bli ufine. På forhånd takk 💛 Anonymkode: 86679...8ab
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2025 #2 Skrevet 22. juli 2025 Spørs hvilken skostørrelse han bruker, men du får helt ok fjellstøvler til 500 kr, f.eks. disse: https://www.obs.no/sko/sko-barn/tursko-barn/2107610?v=Obs-8806430842003. Det er lurt at de er vanntette, har god såle, og god støtte rundt anklene. Disse kan også brukes på turdager, i skogen osv. senere. Anonymkode: 32138...55f 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2025 #3 Skrevet 22. juli 2025 Mine har brukt fjell sko fra de kunne gå. Og aldri gummi støvler. Men får fine og bra fjellsko på obs for rundt 500 kr, vil du eks at gutten ska bruke det etterpå til eks vintersko. Så er heler ikke alfa dyre sko. Sport outlet har og fjellsko som ikke er så dyre Anonymkode: 87386...00a 4
Anonym6789 Skrevet 22. juli 2025 #4 Skrevet 22. juli 2025 Sjekk finn.no og Tise for pent/lite brukt der kan du fort gjøre et kupp om noen har kjøpt feil størrelse e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2025 #5 Skrevet 22. juli 2025 Anbefaler ham å bruke skoene litt før leirskolen. Kjipt med eventuelle gnagsår i kliss nye sko liksom 🙃 Mye annet turutstyr kan f.eks lånes hos BUA eller liknende 🙂 Anonymkode: cf8fe...11c 5
Jeka Skrevet 22. juli 2025 #6 Skrevet 22. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 12-åringen skal på leirskole i september og vi har fått en lang pakkeliste. Vi er dessverre ikke en veldig fjellvant familie, og han skal på leirskole i Jotunheimen. Han trenger blant annet fjellsko - er det noen bedre "vant" enn oss som har noen tips til hva slags fjellsko vi kan kjøpe, som ikke koster flere tusen kroner? Vi syntes ikke det er helt fair å måtte bruke så mye penger på noe som skal brukes noen dager, men samtidig er det jo greit at han har ordentlige sko.. og vi har skjønt at det ikke anbefales å låne sko? Håper noen kan våre behjelpelige med svar, uten å bli ufine. På forhånd takk 💛 Anonymkode: 86679...8ab Skal han på Jotunfjell leirskole? 😊 Det jeg anbefaler på det sterkeste er: ullundertøy (gjerne 2 par) vind og vanntett jakke og bukse (hør om noen har noe dere kan låne om dere ikke har), ett par luer, ett par votter, gjerne en hals. Hvis noen har fjellsko/ tursko dere kan låne, bare pass på at de passer godt og få han til å gå lengre turer med de før han reiser. Det beste er om skoene er foret og vanntette, jeg kjøpte disse til leirskolen selv og de var gull verdt. https://www.stormberg.com/no/sko/fjell--og-turstovler/heimredal-vanntett-turstovel-foret-11258999057 De kostet litt, men ettersom jeg er ute hele året var det en god investering for meg. 3
Fotballmamma Skrevet 22. juli 2025 #7 Skrevet 22. juli 2025 Sjekk ut Bua eller andre som driver med utlån. De har det aller meste til tur og fritid.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #8 Skrevet 29. juli 2025 Jeka skrev (På 22.7.2025 den 20.06): Skal han på Jotunfjell leirskole? 😊 Det jeg anbefaler på det sterkeste er: ullundertøy (gjerne 2 par) vind og vanntett jakke og bukse (hør om noen har noe dere kan låne om dere ikke har), ett par luer, ett par votter, gjerne en hals. Hvis noen har fjellsko/ tursko dere kan låne, bare pass på at de passer godt og få han til å gå lengre turer med de før han reiser. Det beste er om skoene er foret og vanntette, jeg kjøpte disse til leirskolen selv og de var gull verdt. https://www.stormberg.com/no/sko/fjell--og-turstovler/heimredal-vanntett-turstovel-foret-11258999057 De kostet litt, men ettersom jeg er ute hele året var det en god investering for meg. Takk for tips! Dessverre har de ikke størrelsen hans. TS Anonymkode: 86679...8ab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #9 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 16.43): Mine har brukt fjell sko fra de kunne gå. Og aldri gummi støvler. Men får fine og bra fjellsko på obs for rundt 500 kr, vil du eks at gutten ska bruke det etterpå til eks vintersko. Så er heler ikke alfa dyre sko. Sport outlet har og fjellsko som ikke er så dyre Anonymkode: 87386...00a Takk for tips! De har dessverre ikke fjellsko til 500 kroner på Obs i hans størrelse (stor gutt!). Vi bor midt i Oslo sentrum, og er ikke norske så har ikke den tradisjonen med å bruke fjellsko og være masse på fjellet (vi har ikke hytte og det er svindyrt å leie i skoleferier). TS Anonymkode: 86679...8ab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #10 Skrevet 29. juli 2025 Fotballmamma skrev (På 22.7.2025 den 20.27): Sjekk ut Bua eller andre som driver med utlån. De har det aller meste til tur og fritid. Takk for tips! Skal ta en tur dit. TS Anonymkode: 86679...8ab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #11 Skrevet 29. juli 2025 Høye goretex fungerer fint, behøver ikke være dedikerte "fjellsko". Vi har god erfaring med sko fra Sport Outlet, som er en billigkjede. For noen som skal være på leir en uke og antagelig knapt bruke skoene igjen, er f.eks Treksta et helt ok merke. Anonymkode: f72bd...0c4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #12 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! De har dessverre ikke fjellsko til 500 kroner på Obs i hans størrelse (stor gutt!). Vi bor midt i Oslo sentrum, og er ikke norske så har ikke den tradisjonen med å bruke fjellsko og være masse på fjellet (vi har ikke hytte og det er svindyrt å leie i skoleferier). TS Anonymkode: 86679...8ab Hvis dere kan tenke dere å teste friluftsliv i ferier og tåler litt enkel standard for noen dager har inatur.no en del hytter som ikke koster alt for mye😊 Anonymkode: d1a71...9c9
Jeka Skrevet 29. juli 2025 #13 Skrevet 29. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! Dessverre har de ikke størrelsen hans. TS Anonymkode: 86679...8ab Hva er størrelsen hans? De har også litt klær til utlån på leirskolen hvis han skal på den samme jeg var på, men det er ikke sikkert det er i størrelsen hans, men hvertfall votter og luer var der. Kan også snakke med lærerne hans, kanskje de kan hjelpe til med å få lånt tøy.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2025 #14 Skrevet 29. juli 2025 I september er det sjelden noe stort behov for fjellstøvler. Ville investert i et par med gode, gjerne litt høye goretex-sko. Dette burde alle barn i den alderen ha uansett, og de kan brukes hele høsten til skoleturer og skolen også for så vidt. Kjøp skoene i god tid slik at de passer godt til foten hans. Husk å spraye godt med impregneringsspray. Kjøp de litt store, og legg inn en tynn ullsåle. Send med tynne og tykke ullsokker slik at han slipper å bli våt og kald på føttene. Invester samtidig i gode joggesko og kjøp med et par sandaler til innebruk. Da er fottøyet i orden til turen. Han trenger også en tynn, vindtett jakke. Vindtett er superviktig på fjellet! ullundertøy og en tykkere ullgenser, samt fleece mellomlag. Regntøy bør være testet på forhånd. Som lærer som har vært noen ganger på leirskole, ser jeg hvordan klærne har mye å si på hvordan oppholdet blir. Det skal egentlig ikke så mye mer til av klær enn det barna bør ha i hverdagen. Jeg ville også brukt tid på å lære opp barnet til hva de bør ha på når, og hvordan de skal henge ting til tørk. Merk alt! Leirskolen har sikkert et tørkerom, og da er det viktig å kunne henge opp riktig og finne igjen sitt eget tøy! 😅 Anonymkode: 083f1...1d4
Hedda-78 Skrevet 29. juli 2025 #15 Skrevet 29. juli 2025 Vanntette, stødige og litt høye sko, helst med godt grep, altså grovmønstret såle. Trenger ikke være direkte fjellstøvler. F.eks disse. https://www.xxl.no/stormberg-nuuksio-hiking-shoe-wp-tursko-svart/p/1237244_1_Style 2
LilleMy_09 Skrevet 30. juli 2025 #16 Skrevet 30. juli 2025 Vanntette og stødige sko. Lurt å gå de inn litt før leiren. Ullundertøy Allværsjakke og bukse. Mye bra utstyr på bl.a XXL og Sport Outlet
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #17 Skrevet 30. juli 2025 Et tips er å reise ut til Vestby Outlet og se om dere finner noen sko som passer der. Det viktigste er at de sitter godt på foten, er vanntette (gore-tex) og at de dekker/støtter ankelen. Jeg har en fot som gjør at Salomon tursko passer meg perfekt. Men det passer jo ikke alle. Har hatt flaks, og kommet over salg på outlet pris på Vestby flere ganger. Og da får man jo gjerne et par bra fjellsko (i voksen str.) til 500kr. (Som kan selges på finn.no når dere ikke trenger dem mer.) Ellers trengs jo ullundertøy/superundertøy, samt vindtett bukse/turbukse og vindtett jakke. Den vindtette jakka bør kunne brukes som høstjakke i byen også. Ellers bør dere jo sjekke ut BUA og Finn.no for å se om dere får tak i det meste der. Vi har også god erfaring med å låne av venner og naboer. For en uke hadde jeg egentlig ikke vært så redd for å låne sko heller. Brukte sko er ikke optimalt, men det er begrenset med "skade" det kan gjøre på en uke. Anonymkode: 198ad...22f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2025 #18 Skrevet 30. juli 2025 *Legg ut på Facebook at du ønsker å arve/kjøpe billig/låne. Helt sikkert noen som har noe å avse. *Har dere BUA der dere bor? *Har dere bruktbutikk? Anonymkode: ea9e4...535
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå