Gå til innhold

Bidrag nok en gang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to tenåringsbarn med X. Vi har hovedomsorg for ett barn hver.

X har ny samboer, som har ett barn på 7 år fra tidligere forhold.

X betaler ca 2000 kr i bidrag til meg, jeg betaler 46 kr i bidrag til han.

X's samboer får ca 4000 kr i bidrag fra dette barnets pappa.

X's samboer å jeg har lik årslønn, 240 000 kr. X har årslønn på ca 300 000. X's samboers X har eget firma å noen eiendommer å aksjer så han har endel penger.

Jeg mener at barna våre skal behandles likt med hensyn til økonomi, å det de får av klær og utstyr.

X's samboer mener at pengene hun får i bidrag skal gå til hennes barn, og bidragene som X å jeg betaler til hverandre skal gå til våre barn. Jeg synes det er veldig urettferdig siden det er så stor forskjell på bidragene.

Er det jeg eller X's samboer som har rett her?

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Det er en sak mellom X og hans samboer hvordan de ordner sin økonomi.

Gjest Gjest
Skrevet

Allium.

Så du syns ikke at jeg kan kreve at alle barna skal få like mye? Det er ikke barnas feil at X's samboers X tjener så mye at bidraget blir høyt. Mine barn syns det er leit å tenke på at det ene barnet har mye rikere foreldre enn de.

Gjest allium
Skrevet (endret)
Allium.

Så du syns ikke at jeg kan kreve at alle barna skal få like mye? Det er ikke barnas feil at X's samboers X tjener så mye at bidraget blir høyt. Mine barn syns det er leit å tenke på at det ene barnet har mye rikere foreldre enn de.

Nei, jeg synes ikke du kan kreve det.

Men jeg synes kanskje de er litt urimelige. Barn i samme hjem bør få noenlunde det samme. Synd om din X ikke er enig, men du kan ikke bestemme over dem.

På den annen side, hvis jeg var din X's samboers X (kompliserte greier dette her...) som betalte et høyt bidrag, ville jeg jo ønsket at de pengene kom MITT barn tilgode, og ikke måtte deles med andre barn i samme husholdning.

Vanskelig. Uansett, ikke noe du kan blande deg i.

Endret av allium
Gjest Lizzi
Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir lei deg på dine barns vegne.

Jeg har også hatt noen "problemer" med eks og hans nye familie - ikke om samme tema som deg, men i samme bane..

Jeg sa helt klart hva jeg mente og at jeg viste at jeg ikke hadde noe med det som skjedde i deres familie, men at jeg nå snakket FOR barna... Videre sa jeg at det faktisk handlet om HANS barn og deres følelser. Var sambo og hennes barn viktigere? Konkretiserte flere ganger at jeg tok denne samtalen for at han skulle prøve å forstå hvordan barna følte det, og at det ikke var fordi jeg ville blande meg inn i deres liv.

Faktisk så tror jeg det gikk ett lys opp for han der, for i ettertid har situasjonen bedret seg betraktelig :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner godt at du blir lei deg på dine barns vegne.

Jeg har også hatt noen "problemer" med eks og hans nye familie - ikke om samme tema som deg, men i samme bane..

Jeg sa helt klart hva jeg mente og at jeg viste at jeg ikke hadde noe med det som skjedde i deres familie, men at jeg nå snakket FOR barna... Videre sa jeg at det faktisk handlet om HANS barn og deres følelser. Var sambo og hennes barn viktigere? Konkretiserte flere ganger at jeg tok denne samtalen for at han skulle prøve å forstå hvordan barna følte det, og at det ikke var fordi jeg ville blande meg inn i deres liv.

Faktisk så tror jeg det gikk ett lys opp for han der, for i ettertid har situasjonen bedret seg betraktelig  :)

Mener du seriøst at den som betaler ett høyt bidrag for sitt barn skal være vitne til at de som tjener dårligere skal ha like mye? Skal bidragene legges i en pott da å deles likt mellom alle barna?

I trrådstarters innlegg er det en som betaler under 50 lappen i bidrag og en som betaler 4000 kr i bidrag. Det sier seg selv at den som betaler det høyeste bidraget har interresse for at SITT barn får det h*n skal.

Gjest Gjest
Skrevet

Det blir nok vanskelig for deg å styre dette her. Du kanjo gjøre som hun over og ta en prat med faren.

Utenom det er min umiddelbare tanke at du rett og slett må forsøke å gi barna dine noe annet, som de kan være stolt av. Kanskje bruke dette som motivasjon til å gi barna dine maaange gode opplevelser sammen med deg. (ikke at du ikke gjør det fra før)

Jeg vet at mine barn setter utrolig stor pris på en fisketur,oppdagelsesferd på en liten holme, overnatting i lavo, osv. Dette er ting som kan lære barna mye om fellesskap i motsetning til hva flere leker vil gjøre for dem.

Nå vet jeg jo ikke hvor gamle barna dine er, dette er kanskje ikke et godt forslag for barn i tenårene. Mine barn er 8 og 10 år. Og jeg har hatt stor suksess med å kompensere for manglende sydenturer og merkeklær på denne måten.

Gjest Lizzi
Skrevet
Mener du seriøst at den som betaler ett høyt bidrag for sitt barn skal være vitne til at de som tjener dårligere skal ha like mye? Skal bidragene legges i en pott da å deles likt mellom alle barna?

I trrådstarters innlegg er det en som betaler under 50 lappen i bidrag og en som betaler 4000 kr i bidrag. Det sier seg selv at den som betaler det høyeste bidraget har interresse for at SITT barn får det h*n skal.

Nå sa jeg i starten av mitt innlegg at dette ikke gjaldt akkurat det samme, men noe i samme sjanger. Det var ikke snakk om økonomi.

Men når det er sagt så mener jeg faktisk at dersom man er en familie der alle barna bor fast, så skal også de samme regler gjelde for alle. Jeg synes det er naturlig med en felles konto inn og en felles konto ut. Dersom man driver å skal forfordele noen av barna så BER du om sjalisi og dårlig stemning i hjemmet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har to tenåringsbarn med X. Vi har hovedomsorg for ett barn hver.

X har ny samboer, som har ett barn på 7 år fra tidligere forhold.

X betaler ca 2000 kr i bidrag til meg, jeg betaler 46 kr i bidrag til han.

X's samboer får ca 4000 kr i bidrag fra dette barnets pappa.

X's samboer å jeg har lik årslønn, 240 000 kr. X har årslønn på ca 300 000. X's samboers X har eget firma å noen eiendommer å aksjer så han har endel penger.

Jeg mener at barna våre skal behandles likt med hensyn til økonomi, å det de får av klær og utstyr.

X's samboer mener at pengene hun får i bidrag skal gå til hennes barn, og bidragene som X å jeg betaler til hverandre skal gå til våre barn. Jeg synes det er veldig urettferdig siden det er så stor forskjell på bidragene.

Er det jeg eller X's samboer som har rett her?

Vel, siden det er så lite action på KG nå så er kanskje tiden inne for en liten innrømmelse her :rodme:

Jeg (trådstarter) ville se hvilken holdning jeg ble møtt med som mor kontra stemor.

Derfor skreiv jeg denne tråden, men byttet litt på rollene.

Jeg er altså den personen som mottar ca 4000 kr i barnebidrag fra mitt barns far.

Jeg bor sammen med X, å "jeg" personen i hovedinnlegg er altså samboers X. Rotete, ja.

Men saken er at samboers X (som betaler 40 kr i bidrag til samboer for sitt barn) krever at vi gir barna det samme. Samboers X får ca 2000 kr i bidrag fra min samboer.

Både samboer og jeg mener at vi ikke kan "dele" bidraget på alle barna siden mitt barns pappa betaler endel mer i bidrag enn både min samboer og hans X.

Mitt barns pappa mener også at han betaler et høyt bidrag fordi at hans datter har krav på å ha den samme standaren som h*n ville hatt ved å bo sammen med han eller begge foreldrene. Han har heller ingen interresse for å "sponse" mine stebarn.

Er det fortsatt noen som mener at bidragene skal deles likt mellom barna, eller er det noen som mener at det må være ok at barna får etter hva inntektene til foreldrene tilsier?

Mulig at jeg nå har ergret flere personer ved å gi meg ut for å være en annen, men jeg ville bare se hvilke reaksjoner jeg fikk ved å bytte på rollene :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

ErEnig med deg i at pengene fra din ex tilkhører utelukkende din datter. Nå er jeg dame selv og hadde sønnen min flytta til far og jeg hadde blitt bidragsyter så hadde jeg tilta om noe av de pengene jeg hadde betalt skulle gått til å sponse andrs unger.

Helt uakseptabelt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg satt de bidragspengene på sparekonto, og behandlet de to barna i husholdningen likt. Det kan være utrolig sårende for barn å bli behandlet ulikt, så det hadde jeg unngått for enhver pris, og ditt barn får da gleden av de pengene etter fylte atten år. Da går ikke pengene til å sponse din samboers barn. Men hadde min mann sagt at han sponsa mine barn hadde jeg tilta, for vi bor tross alt sammen og hvis han ikke vil være med på å bidra økonomisk hadde jeg ikke ville vært sammen med han. Men han har ikke barn selv da.

Gjest Gjesta
Skrevet

Toppen av urettferdighet må være å forskjellsbehandle barn som bor under samme tak.

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg satt de bidragspengene på sparekonto, og behandlet de to barna i husholdningen likt. Det kan være utrolig sårende for barn å bli behandlet ulikt, så det hadde jeg unngått for enhver pris, og ditt barn får da gleden av de pengene etter fylte atten år. Da går ikke pengene til å sponse din samboers barn. Men hadde min mann sagt at han sponsa mine barn hadde jeg tilta, for vi bor tross alt sammen og hvis han ikke vil være med på å bidra økonomisk hadde jeg ikke ville vært sammen med han. Men han har ikke barn selv da.

Nå er det jo ikke hun ( innleggeren) som ikke vil sponse samboerns barn. Det er jo i praksis innleggerens ex som blir å sponse sin nye samboers barn.

Det blir jo helt feil, Vil dere virkelig ha sponset deres ex nye partners barn :overrasket:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det har noe med saken å gjøre.

Når bidragsreglene sier at far skal betale 4000 til mor, skal han betale 4000 til mor uansett hvor mange andre barn hun har.

Og det er vel opptil mor hvordan hun velger å disponere pengene.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er trådstarters X som ikke vil sponse mors samboers barn.

Det er ingen familiær tilknyttning mellom barna, de er ikke engang halvsøsken, men stesøsken.

Jeg skjønner godt denne faren som ikke har interresse av å sponse noen som for han er hvilken som helst.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke at det har noe med saken å gjøre.

Når bidragsreglene sier at far skal betale 4000 til mor, skal han betale 4000 til mor uansett hvor mange andre barn hun har.

Og det er vel opptil mor hvordan hun velger å disponere pengene.

Min samboer har 2 barn med sin X. Hun igjen har fått 3 nye barn etter at ekteskapet tok slutt med en annen. Dette har gjort at hun i flere år ikke har jobbet i det hele tatt i perioder, mens i andre perioder har jobbet redusert. Noe som igjen har ført til at hun har redusert inntekt. Dette må selvfølgelig min samboer betale for siden hans forsørgeransvar blir 5/6.

Å den høye forsørgerandelen som min samboer har gjør at hans X er i økonomisk stand til å jobbe redusert, noe som igjen vil si at min samboer er med på å forsørge sin X nye barn som hun har med ny mann.

Jeg syns ikke det er riktig.

Enhver får da sørge for sine egne barn, å skal det være sånn at for at noen skal være i økonomisk stand til å få mange barn så skal det gå utover noen andre helt utenforstående til de nye barna?

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Det er vel den som mottar bidrag som bestemmer hvordan det skal brukes? Dersom to barn i samme hus får forskjellig bidrag, og det fører til at den ene får dobbelt så mye som den andre gjennom hele oppveksten er det helt utrolig trist, og skam på de foreldrene som gjør det på den måten.

Da får man enten spare en del av pengene til den med høyest bidrag, og gi det til barnet når det flytter ut, eller så får man behandle de ungene man har likt.

Endret av Elfrida
Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel den som mottar bidrag som bestemmer hvordan det skal brukes? Dersom to barn i samme hus får forskjellig bidrag, og det fører til at den ene får dobbelt så mye som den andre gjennom hele oppveksten er det helt utrolig trist, og skam på de foreldrene som gjør det på den måten.

Da får man enten spare en del av pengene til den med høyest bidrag, og gi det til barnet når det flytter ut, eller så får man behandle de ungene man har likt.

Så den som får 40 - førti kr av sin mor skal få like mye som den som får 4000 kr av sin far?

Er klar over den andre foreldren sitt forsørgeransvar, men i dette tilfellet er det hun som betaler 40 kr for sitt barn, og som mottar 2000 kr av den personen hun betaler 40 kr til, som også forventer at X nye samboer skal dele sitt bidrag på 4000 kr på hennes barn.

Det er ikke nok for henne at hennes X står for nesten all forsørgeransvaret, men hans samboer skal også dele bidraget som hennes X betaler til sitt barn med hennes barn?

Har jeg forstått rett nå?

Gjest Piper
Skrevet

Jeg personlig mener at bidraget er bare en del av den samlede inntekten, og en bør ALDRI forskjellsbehandle barn som bor under samme tak. Om det ene barnet får nye ski, bør den andre få det også ( om den ikke har ski for eksempel).

Det ene barnet kan ikke få for eksempel nytt tv, mere lommepenger ol, for det blir utrolig urettderdig. Men har dere ikke felles økonomi, kan dere fint lære barna at slik er det fordi den ene har mer penger enn den andre. Men har dere felles økonomi, bør ikke bidraget bli holdt utenfor. Den som betaler bidrag, har faktisk ikke noe med hva pengene blir brukt til så lenge barna får det de behøver.

Gjest Elfrida
Skrevet
Så den som får 40 - førti kr  av sin mor skal få like mye som den som får 4000 kr av sin far?

Er klar over den andre foreldren sitt forsørgeransvar, men i dette tilfellet er det hun som betaler 40 kr for sitt barn, og som mottar 2000 kr av den personen hun betaler 40 kr til, som også forventer at X nye samboer skal dele sitt bidrag på 4000 kr på hennes barn.

Det er ikke nok for henne at hennes X står for nesten all forsørgeransvaret, men hans samboer skal også dele bidraget som hennes X betaler til sitt barn med hennes barn?

Har jeg forstått rett nå?

Nei, hun har da ingen rett til å kreve noe som helst når det gjelder hvordan du og din samboer fordeler utgifter og inntekter.

Men hvis dere velger å bruke 4000 på den ene og 40 på den andre per måned gjennom en hel oppvekst mener jeg at dere gjør noe som er veldig feil. Det er ikke uvanlig at samboere har felles økonomi, og hvis det bare skal gjelder dere og ikke barna syns jeg det blir feil. Men dere har kanskje delt økonomi, slik at du ikke får noen fordel av at han tjener mer enn deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...