Gå til innhold

Male lister...hjelp meg!


Jen

Anbefalte innlegg

Står her med en haug med lister og et par malingsbøtter. Har vannbasert og oljebasert maling i samme fargen. Men hva skal jeg bruke? Vet at det "rette" er vel å bruke oljebasert på trelistene, men MÅ jeg? Har mest lyst å kyle på den vannbaserte da det vil gå fortere å tørke, og jeg rekker å få på flere lag. Har litt dårlig tid skjønner dere. Kan jeg blande; først vannbasert så oljebasert? Please help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dette er "bare-se-men-ikke-røre-lister" ville jeg brukt vannbasert. Dersom det er fotlister (nederst på veggen langs gulvet) ville jeg brukt oljebasert maling (så ikke støvsugeren etc. skreller av malingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arnie.. men syns listene skal ha oljemaling uansett.. skal man vaske rund dørene og gulv så vil jo den vannbaserte "smitte" farge.. og det blir ikke pent.. da blir det sjolder og slikt.. syns forøvrig at listene skal være halvblanke.. grad 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lister er det du skal male? Taklister, gulvlister eller lister (gerikter) til å ha rundt dører/vinduer?

Hovedregelen er at de ulike listene skal matche gulv, tak eller vegger. Dvs skal du male taklister, så skal disse males med samme maling (og da selvfølgelig samme farge) som taket, gerikter samme som dørene/vinduene og gulvlistene samme som gulvet. MEN det er lov å gjøre unntak og f.eks. bruke kontrastfarger.

Personlig synes jeg det blir feil med blanke taklister og maler disse derfor ALLTID i matt hvit (nøyaktig som taket), ergo bruker jeg vannbasert maling her. Dette har jeg også hørt fra malere er det mest riktige når det gjelder takmaling. Rundt dører/vinduer har jeg brukt hvit oljemaling (farge som heter eggehvit som dekker godt), samme farge som dører og vinduer. Langs gulvene er det mye eikelister pga parkett, men har også brukt oljemaling på noen.

Skal du male med oljebasert maling, så bør du også grunne med oljebasert. Dermed er det ikke å anbefale å først male med vannbasert for så å bruke oljemaling. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, folkens, den kom godt med. Nå er alt malt og spikret (?) opp, og det ble skikkelig flott! Driver å pusser opp for harde livet, skjønner dere, og dere skal ikke bli overrasket om dere må trå til igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...