Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg et lite dilemma når det gjelder valg av master.

Jeg har to muligheter etter endt bachelor. 

1. Fortsette med master ved den norske utdanningsinstitusjonen jeg går på nå

2. Ta en master i utlandet uten noen kostnader (levekostnader og skolepenger dekket).

Jeg sliter med dette valget og hadde likt å høre noen innspill/meninger. Er redd for at en master i utlandet vil "sette meg tilbake" siden jeg ikke vil ha mulighet til å jobbe deltid (CV-messig), samt at jeg er redd for at graden ikke vil bli "tatt godt i mot" av arbeidsgivere.

På den andre siden virker dette jo som en gull mulighet.

Håper noen har anledning til å dele deres tanker!

Anonymkode: 4f0db...eca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt gått for alternativ 2. 

Anonymkode: 8ac21...c90

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei!

Jeg et lite dilemma når det gjelder valg av master.

Jeg har to muligheter etter endt bachelor. 

1. Fortsette med master ved den norske utdanningsinstitusjonen jeg går på nå

2. Ta en master i utlandet uten noen kostnader (levekostnader og skolepenger dekket).

Jeg sliter med dette valget og hadde likt å høre noen innspill/meninger. Er redd for at en master i utlandet vil "sette meg tilbake" siden jeg ikke vil ha mulighet til å jobbe deltid (CV-messig), samt at jeg er redd for at graden ikke vil bli "tatt godt i mot" av arbeidsgivere.

På den andre siden virker dette jo som en gull mulighet.

Håper noen har anledning til å dele deres tanker!

Levekostnader og skolepenger er jo dekket gjennom lån og stipend begge steder; du får det til å høres ut som alt er dekket i utlandet, men ikke her.

Skrevet

Hvis du ikke har kostnader ved andre alternativet versus første alternativet, så er det absolutt å foretrekke. Det finnes mange ferdigstuderte som sliter med høy studiegjeld i etterkant, selv om de fikk omgjort noe til stipend. Om du derimot har muligheten til å unngå studiegjeld (selv om det gjerne beskrive som gunstige lån), så er jo det bare flott det.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere! 

Begge alternativene innebærer at det ikke trengs å ta opp noe mer studiegjeld, er snakk om scholarship i utlandet :)

AnonymBruker
Skrevet

Og gratis utdanning hjemme

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Schmuhu said:

Hvis du ikke har kostnader ved andre alternativet versus første alternativet, så er det absolutt å foretrekke. Det finnes mange ferdigstuderte som sliter med høy studiegjeld i etterkant, selv om de fikk omgjort noe til stipend. Om du derimot har muligheten til å unngå studiegjeld (selv om det gjerne beskrive som gunstige lån), så er jo det bare flott det.

Schmuhu

Ref. dette:)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land og hvilken master? Hvor mange studiepoeng er masteren på? Hvilken institusjon? Du trenger selvsagt ikke skrive navnet på universitetet hvis du ikke vil, men det er åpenbart forskjell på en master fra Cambridge og en master fra universitetet i indre Mongolia.

Anonymkode: ae83e...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kva studiefelt er dette?

Anonymkode: d2d38...a53

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på innenfor hvilket felt masteren er, og hvor i verden det er. Er det en litt vag mastergradsutdannelse innenfor samfunnsfaglige områder (humaniora), ville jeg safet og gått for norsk utdannelse. Jeg har en slik vag master fra utlandet, og opplever at den har fint lite verdi i Norge.

Men er det en mastergrad som du vet at vil gi deg gode muligheter for jobb etter endt utdannelse, ville jeg nok benyttet sjansen av å få studere i utlandet.

Anonymkode: 03fb0...568

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hvilket land, hvilket felt/master. Hvilket universitet, stp etc. Det er ikke fritt frem i Norge å godkjenne høyreutdanning fra alle land. Det kommer an også på hva du vil jobbe med etter endt studie og om den kompetansen du tar med fra utlandet er viktig i den jobben. 

Du oppgir heller ikke noe info om kostnader. Som regel så er mastergrad i utlandet dyrere enn Norge. 

Anonymkode: 71a23...107

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilket land og hvilken master? Hvor mange studiepoeng er masteren på? Hvilken institusjon? Du trenger selvsagt ikke skrive navnet på universitetet hvis du ikke vil, men det er åpenbart forskjell på en master fra Cambridge og en master fra universitetet i indre Mongolia.

Haha, skjønner at det er en stor forskjell mellom disse ja!

Er en master i "management" på en skole som er nokså anerkjent vil jeg tro. Sør-Europa.

Skolen er vanligvis i top 15 i Europa +- basert på flere rangeringer innenfor dette fagfeltet. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Kva studiefelt er dette?

Anonymkode: d2d38...a53

Økonomirettet!

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer veldig an på innenfor hvilket felt masteren er, og hvor i verden det er. Er det en litt vag mastergradsutdannelse innenfor samfunnsfaglige områder (humaniora), ville jeg safet og gått for norsk utdannelse. Jeg har en slik vag master fra utlandet, og opplever at den har fint lite verdi i Norge.

Men er det en mastergrad som du vet at vil gi deg gode muligheter for jobb etter endt utdannelse, ville jeg nok benyttet sjansen av å få studere i utlandet.

Anonymkode: 03fb0...568

Takk for svar! 

Det er akkurat der problemet ligger, er litt redd for at arbeidsgivere kan være litt skeptiske? Føler at det særlig innen økonomi er et veldig stort fokus på NHH, BI og NTNU (indøk) studenter. 

Litt redd for å falle utenfor bunken om det gir mening.

Men igjen, kanskje at man skiller seg ut med en master fra en utenlandsk skole... mange tanker her.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer veldig an på hvilket land, hvilket felt/master. Hvilket universitet, stp etc. Det er ikke fritt frem i Norge å godkjenne høyreutdanning fra alle land. Det kommer an også på hva du vil jobbe med etter endt studie og om den kompetansen du tar med fra utlandet er viktig i den jobben. 

Du oppgir heller ikke noe info om kostnader. Som regel så er mastergrad i utlandet dyrere enn Norge. 

Har prøvd å svare litt på første avsnittet ditt i mine andre svar nå!

Kostnadene ville vært det samme dersom jeg hadde tatt masteren i Norge, så dette er heldigvis ikke noe avgjørende faktor. Er mer snakk om mulighetene etter fullført utdaninng for min del.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har prøvd å svare litt på første avsnittet ditt i mine andre svar nå!

Kostnadene ville vært det samme dersom jeg hadde tatt masteren i Norge, så dette er heldigvis ikke noe avgjørende faktor. Er mer snakk om mulighetene etter fullført utdaninng for min del.

Jeg forstår. 

Hvis jeg var deg, ville jeg tenkt litt strategisk. En mastergrad i utlandet gir deg internasjonal kompetanse, noe som kan være verdifullt i mange bransjer,  erfaring du ikke nødvendigvis får med en mastergrad i Norge. Du får også en unik opplevelse og muligheten til å bli kjent med nye mennesker. Dette kan være nyttig, spesielt hvis du vurderer en karriere med internasjonalt arbeid i fremtiden.

Samtidig er det viktig å tenke gjennom hva du ønsker å jobbe med, og om internasjonal kompetanse faktisk er relevant i den jobben og bransjen du sikter mot. Skal du f.eks jobbe med økonomi og lovverk i Norge, vil du ikke få kunnskap om norsk regelverk og kontekst hvis du tar masteren i utlandet. Det er også mere styr i søknadsprosessen med papirer og visa etc. Samt andre praktiske ting. 

Basert på erfaring er det også verdt å nevne at det kan være mer krevende å ta en mastergrad i utlandet, både pga språket og et annet utdanningssystem enn det du er vant til.

Jeg vil også anbefale at du snakker med noen arbeidsgivere innenfor fagfeltet du ønsker å jobbe med, for å høre hva de mener om en mastergrad fra utlandet. Også studenter som er ferdig utdannet med en master fra utlandet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Haha, skjønner at det er en stor forskjell mellom disse ja!

Er en master i "management" på en skole som er nokså anerkjent vil jeg tro. Sør-Europa.

Skolen er vanligvis i top 15 i Europa +- basert på flere rangeringer innenfor dette fagfeltet. 

Hvor mange studiepoeng er masteren på? 
Jeg er ikke innen det fagfeltet, og kjenner ikke arbeidsmarkedet godt der. Men en slik master ville jeg i utgangspunktet vært positiv til. Høres ut som et bedre universitet enn du ville fått i Norge? 

AnonymBruker
Skrevet

En fast regel er som gjelder og som har blitt enda mer gjeldende de siste årene er: Om du må betale en del, så er ingen skole verdt det om man skal jobbe og leve i Norge. 

Men så stiller saken seg litt annerledes når du slipper å betale noe, det er en kategori man sjeldent havner i. 

Likevel vil jeg fortsatt si at det er bedre om du blir uteksaminert fra de tre skolene du har nevnt, nemlig NHH, NTNU eller BI siden disse tre samlet sett dominerer totalt innenfor norsk næringsliv på ulike nivåer. Slenger du på UiO i tillegg, så er det knapt nok plass til noen andre. Ledere liker dessverre å ansette de som ligner mest på dem selv, spesielt med tanke på utdanning. Men sånn sett skiller ikke norske arb.givere seg fra arb.givere i Sør-Europa heller for de i Sør-Europa (som du vurderer) vil aldri la NTNU, NHH og BI kommer foran deres egne handelshøyskoler i Sør-Europa. 

La meg ta et rimelig estimat her, når du sier Sør-Europa, så regner jeg med at du tenker på Italia, Spania og Portugal. 

Så da kan det være snakk om skoler som Bocconi som ligger i Milano, IE Business School som er i Madrid, ESADE, NOVA School of Business and Economics eller Catolica Lisbon School of Business and Economics. 

Av disse er det så vidt jeg vet bare IE i Madrid som har et full scholarship spesifikt for norske studenter i og med at det er støttet av en viss kapitalist fra Norge. Så jeg tipper at det er denne skolen her med minst 99% sannsynlighet.

Det er en meget god skole, uten tvil, så det er ingen som sier noe imot det. Men du er dessverre ikke spansk statsborger som snakker flytende spansk og har et spansk navn, så selv om Spania er med i EU, og det er ingen restriksjoner på å bo der med norsk statsborgerskap, så må man likevel estimere hvor man egentlig havner etter å ha gått ved denne skolen. Skolen er selvsagt veldig god hvis man skal være i Spania eller andre spansk-talende land i Latin-Amerika, men jeg regner med at det ikke er Latin-Amerika du ser for deg, nei. Så da blir det i hovedsak, ja, Spania. 

Her ser du "svart på hvitt" av artikkelen som ble publisert i fjor (2024) at norske arbeidsgivere ikke er noe særlig fan av utdanning fra utlandet. 

https://www.khrono.no/arbeidsgivere-ser-ingen-fordel-i-utdanning-fra-utlandet/846072

Så kan man ignorere artikkelen på egen risiko, men man kan ikke komme her og si at man ikke har nå fått med seg at norske arbeidsgivere ikke er stor fan av utdanning fra utlandet. 

Det er viktig å påpeke dette hver gang, for det kan ikke sies mange nok ganger: du gir opp muligheten til å bygge nettverk i Norge når du vurderer utlandet, så hvis du skal tilbake til Norge, så konkurrerer du ikke bare mot NTNU, NHH og BI (som du korrekt har pekt ut), men du konkurrerer mot disse folkene som har "networket" i Norge, mens du er altså (som jeg estimerer) i Madrid. 

Du ser av artikkelen, helt på slutten at de foretrekker helt klart en norsk utdanning. Sånn er det dessverre, men jeg har sagt det mange ganger: Norge er som alle andre land, laget slik at de utdanningsstedene landet har er best for egne statsborgere.

De eneste som leker "mobile" verden rundt er de som allerede har penger fra før av i den ene kategorien, og den andre kategorien er blant annet desperate indere, som anser hvilken som helst jobb i Vesten som massiv oppgradering i forhold til India uansett. Men du er ikke fra India, så du må måle ditt utgangspunkt ut fra at du har tilgang til Norge, og da blir fort så godt som alt fra utlandet en "step down" for en person med norsk statsborgerskap. 

Det er dermed ikke sagt at det blir umulig å få jobb i Norge, men du gjør det betydelig vanskeligere for deg selv. Så du må finne ut hva som er viktig for deg, men jeg hadde anbefalt å holde seg til Norge. 

Hun ene blonde og etnisk norske som de markedsfører fra Madrid (uten at jeg skal nevne navn) tok masteren i Business Analytics og den traff midt i da pandemien begynte. Hennes "inngang" til arb.livet i Norge under pandemien var å vinne en av disse trainee stillingene i en av disse ut-i-gokk fylkene og det er greit nok, men det er ikke den vanlige måten å søke jobb på som man hadde regnet med er å være på blant annet FINN og sende søknader uten at noe trainee ordning er med i bildet. 

Straks hun fikk fotfeste gjennom trainee ordningen, så gikk hun videre til et annet tekno- og konsulent selskap som er lokalisert i Stavanger, fra det jeg kan se. Igjen, god flaks med tanke på at IT-markedet er så dødt nå at det er verre enn et uttørket esel i ørkenen 😂 Og det er ganske ille at det er blitt slik selv med en master i Business Analytics, da man kastet stillinger etter nyutdannede som hadde denne masteren nettopp rundt pandemiens start. Men det er andre boller nå. 

Så dette viser at det lett kunne gått galt for hennes del, hun var heldig med timing og at hun brøt gjennom som trainee og timet akkurat overgang til selskapet jeg henviser til (uten å nevne navn) da det fortsatt var stor IT- og konsulent hype. 

Jeg synes også at det er interessant at hun skyndet seg til Norge så raskt som mulig, så det betyr indirekte at man møter nok på utfordringer i Spania også. Ikke fordi det er noe galt med skolen jeg snakker om i Madrid, men fordi du ikke kan flytende spansk og er ikke spansk.

Problemet heter vel å "falle mellom to stoler", nemlig at du ikke kan flytende spansk samtidig som du gir bort muligheten til å bygge nettverk i Norge. 

Either way, it's your call som man sier, men jeg hadde holdt meg til Norge og du har artikkelen jeg har lagt ut som påpeker hvordan synet er blant veldig mange norske arbeidsgivere og det er at de setter pris på en norsk utdanning. 

Anonymkode: 9b1f7...2fe

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår. 

Hvis jeg var deg, ville jeg tenkt litt strategisk. En mastergrad i utlandet gir deg internasjonal kompetanse, noe som kan være verdifullt i mange bransjer,  erfaring du ikke nødvendigvis får med en mastergrad i Norge. Du får også en unik opplevelse og muligheten til å bli kjent med nye mennesker. Dette kan være nyttig, spesielt hvis du vurderer en karriere med internasjonalt arbeid i fremtiden.

Samtidig er det viktig å tenke gjennom hva du ønsker å jobbe med, og om internasjonal kompetanse faktisk er relevant i den jobben og bransjen du sikter mot. Skal du f.eks jobbe med økonomi og lovverk i Norge, vil du ikke få kunnskap om norsk regelverk og kontekst hvis du tar masteren i utlandet. Det er også mere styr i søknadsprosessen med papirer og visa etc. Samt andre praktiske ting. 

Basert på erfaring er det også verdt å nevne at det kan være mer krevende å ta en mastergrad i utlandet, både pga språket og et annet utdanningssystem enn det du er vant til.

Jeg vil også anbefale at du snakker med noen arbeidsgivere innenfor fagfeltet du ønsker å jobbe med, for å høre hva de mener om en mastergrad fra utlandet. Også studenter som er ferdig utdannet med en master fra utlandet. 

Tusen takk for et såpass omfattende og utfyllende svar! Tar det med meg videre

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange studiepoeng er masteren på? 
Jeg er ikke innen det fagfeltet, og kjenner ikke arbeidsmarkedet godt der. Men en slik master ville jeg i utgangspunktet vært positiv til. Høres ut som et bedre universitet enn du ville fått i Norge? 

90, så det er en kortere master. Bedre universitet om man ser på rankings ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...