AnonymBruker Skrevet 18. juli #41 Skrevet 18. juli Da jeg flyttet hjemmefra første gang for å studere i Bergen, kjørte faren min meg (fra Nord-Norge). Det var en utrolig hyggelig tur og jeg følte vi kom enda nærmere hverandre på den turen. Vi overnattet flere steder på , tittet innom turistattraksjoner og jeg lo av rare dialekter på småplasser. Maks kvalitetstid og en tur verken jeg eller pappa skulle vært foruten ❤️ Han ble med på ikea og kjøpte inn det viktigste. I dag ville jeg nok brukt Finn i større grad 😊 Anonymkode: b3f2c...461 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli #42 Skrevet 18. juli Vi har ikke kjørt våre. De har reist av gårde med en koffert og skolesekk. Vi har hentet dem etter studie, og da er flyttelasset langt større. De har ordnet det nødvendige av kjøkkenutstyr etc fra loppemarked, bursdagsgaver fra venner og i butikk. De har hatt med noen håndklær hjemmefra. De har alle bodd møblert i starten, og kjøpt møbler selv når behov har oppstått. Anonymkode: 31477...911 1
NakenPanda Skrevet 18. juli #43 Skrevet 18. juli Det koster glatt 10-12000 å kjøre fra Østlandet til Tromsø (4500-5000 bare i drivstoff) hotellene i Tromsø er veldig dyre stort sett hele året så regn med mellom 1400-2000 per natt hvis man skal bo to. 3400 km gir litt slitasje på bil ja. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #44 Skrevet 18. juli Siden det er så langt av gårde ville jeg nok ha vurdert å hjelpe til på andre måter. Og heller reist på besøk i en ferie og hjulpet da om hun trengte noe. Om hun skal bo møblert er det jo greiere å ordne småting selv. Men ville hjulpet til med å sende med utstyr hjemmefra og ekstra bagasje til flyturen. Mine foreldre kjørte meg til Trondheim fra Oslo, det var veldig hyggelig å få den hjelpen. Men ville aldri forventet at de skulle kjørt enda lengre hvis ikke de ønsket det veldig selv. Anonymkode: fdb9f...e32 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #45 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun har kommet inn på psykologistudier i Tromsø. Vi bor i Oslo. Er det «normalt» å kjøre dem opp første gangen? Det vil jo brått koste mange tusen i både bensin og overnattinger. Men hun må jo innrede seg, få seng, skrivebord ol. Hun skal bo i en større blokk for kun studenter. Hva trenger hun ha kjøpe inn? På forhånd, tusen takk for svar! Anonymkode: d446d...ad3 Vi kjørte fra Østfold til Molde. Tok det som en tur. Er jo endel de skal ha med seg. Anonymkode: 8c335...3b4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #46 Skrevet 18. juli Jeg ville gjort det om jeg hadde hatt muligheten, både for opplevelsen sin skyld og det med å se hvor hun skal bo osv. Anonymkode: 9486e...8c9 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli #47 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ble kjørt da jeg flyttet hjemmefra for første gang. <fet var kjempekoselig, og da fikk foreldrene mine se hvor jeg skulle bo og hilse på de jeg skulle bo med. De tok det som en utflukt, vi gikk ut og spiste og koste oss sammen. Og den obligatoriske turen på IKEA. Jeg hadde også med meg seng og svære høyttalere og et spisebord og masse pikkpakk, vi var en vennegjeng som leide umøblert og tok med oss alt inventar. Så fly var ikke et alternativ. Anonymkode: 5c28a...527 Samme her. Ble også kjørt og foreldrene mine tok det som en ferietur😀 Studerte på UiO på slutten av 90-tallet. Jeg har gjort det samme for mine. Kjørt dem, bidratt til å handle inn, spandert middag etc. og kjørt hjem etter 2 dager Anonymkode: c7169...c8e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #48 Skrevet 18. juli NakenPanda skrev (3 timer siden): Det koster glatt 10-12000 å kjøre fra Østlandet til Tromsø (4500-5000 bare i drivstoff) hotellene i Tromsø er veldig dyre stort sett hele året så regn med mellom 1400-2000 per natt hvis man skal bo to. 3400 km gir litt slitasje på bil ja. Koster ikke så mye å kjøre. Kjørt flere ganger fra Tromsø til Østlandet. Kjører Sverige og har 1 overnatting. Anonymkode: c7169...c8e 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #49 Skrevet 18. juli Er jo veldig langt å kjøre fra Oslo til Tromsø. Tar jo fort 2-3 dg i ren kjøring, spørs hvor lenge man orker hver dag. Og så skal du kjøre retur også. Hadde heller sponset fly og evt vært med selv. Leid bil der oppe og hjulpet med å hente møbler og større ting hun trenger til hybelen. De har vel ikke IKEA der oppe, så kanskje kjøpt inn på IKEA i Oslo, og sendt oppover enten med flybagasje eller med posten. Selvfølgelig ikke knuselige ting da. Anonymkode: d8e9b...d44 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #50 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De har vel ikke IKEA der oppe, så kanskje kjøpt inn på IKEA i Oslo, og sendt oppover enten med flybagasje eller med posten. Selvfølgelig ikke knuselige ting da. Anonymkode: d8e9b...d44 Er IKEA i Haparanda Anonymkode: c7169...c8e
AnonymBruker Skrevet 18. juli #51 Skrevet 18. juli Da jeg flyttet for første gang så gjorde jeg det helt alene. Betalte alt selv. Da jeg kom til destinasjonen så hadde de andre kommet med foreldrene sine. De handlet inn de barnet deres trengte, gikk ut på restaurant på kvelden og ble kjent med byen. Husker at det stakk i magen av å se alt det foreldrene gjorde for sine barn. Det var en vond følelse å være så ensom når man flyttet langt av gårde til en ny by og ingen foreldre som var der og kan trygge deg. Regner med at barnet til ts er voksen nok, men fortsatt er det litt skummelt i overgangsfasen. Anonymkode: 6a186...404 2 8
NakenPanda Skrevet 18. juli #52 Skrevet 18. juli (endret) AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Koster ikke så mye å kjøre. Kjørt flere ganger fra Tromsø til Østlandet. Kjører Sverige og har 1 overnatting. Anonymkode: c7169...c8e Hvis du bor som en sigøyner er det nok billigere ja, men man skal jo ha 1-2 i Tromsø også ikke sant? Tror det er 1200-1400 i bompenger også tur retur Endret 18. juli av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 18. juli #53 Skrevet 18. juli Eeh? Gammel er dattera di, 15år? Lærer man ikke barn i dag hvordan det er å bo/være borte fra foreldrene er sine ? Patetisk. Da har man feilet som mor/far. Anonymkode: cf091...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #54 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Etter svarene her, blir det nok til at vi kjører henne opp. Spesielt fordi hun selv tenker det er greit. Hun er i utgangspunktet veldig selvstendig, så hun tåler nok det. Hun har søkt andre steder, men kom altså inn i Tromsø. Dermed vanskelig å forutse på forhånd, ved å planlegge ferien hit. Igjen, takk for alle svar 😊 TS Anonymkode: d446d...ad3 Hva er det hun trenger å ha med seg som gjør at dere må kjøre? Har dere funnet ut av om studentboligen er møblert eller ikke? Det er mulig å finne det meste rimelig på Finn/Ikea og som regel følger møbler med studentboligen. Kan dere ikke heller komme på besøk i høst? da jeg flyttet for studier fløy jeg alene med to store bagger. Resten ordnet jeg selv. Gikk veldig fint. Anonymkode: d112a...36d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #55 Skrevet 19. juli Har sett flere artikler om at foreldrene ringer ned universitetene. Det er nok de samme som ikke klarer å slippe tak når barna blir voksne. https://www.nrk.no/sorlandet/foreldre-blander-seg-mer-inn-i-barnas-studier-ved-uia-1.17118040 Anonymkode: c1d0d...8f8
AnonymBruker Skrevet 19. juli #56 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Eeh? Gammel er dattera di, 15år? Lærer man ikke barn i dag hvordan det er å bo/være borte fra foreldrene er sine ? Patetisk. Da har man feilet som mor/far. Anonymkode: cf091...a5b Ei jente på 15 "evner knapt nok å knyte sine egne sko". Blir kanskje moden i 50 årene,men etter der går det bare nedover igjen. Anonymkode: 01d0a...491
AnonymBruker Skrevet 19. juli #57 Skrevet 19. juli Har et par venninner som har student-døtre, og de ble kjørt til sine respektive studiesteder av moren sin, med fullastet bil. Men det var Bergen og Trondheim da, ikke så langt som Tromsø i bil. Vel fremme ved studiestedene gikk turen til møbelforretninger osv for å handle inn diverse til studentboligen, alt fra bestikk og drikkeglass til gryter, stoler og spisebord osv. Det er ikke så lett for studenten å kjøpe seg f.eks et spisebord alene etter at mamma med bilen er reist, for man får ikke akkurat det med seg på bussen. Så da er det praktisk å ha mamma med bil hos seg de første par dager på studiestedet. Anonymkode: be44a...c7f 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli #58 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eeh? Gammel er dattera di, 15år? Lærer man ikke barn i dag hvordan det er å bo/være borte fra foreldrene er sine ? Patetisk. Da har man feilet som mor/far. Anonymkode: cf091...a5b Eh glemte foreldrene dine å lære deg folkeskikk? De har virkelig feilet i oppdragelsen sin. Anonymkode: c4d2a...39d 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #59 Skrevet 19. juli Kjører selv Oslo-Tromsø hver sommer fordi vi har hytte der oppe. Ja, det er langt, tar to dager. Vi tar en overnatting ca halvveis. Trikset er å ta reisen som en tur, som en del av ferien. Se og oppleve ting underveis. Det går fint. Anonymkode: 10dcb...cf9 3
Tartufo Skrevet 19. juli #60 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har sett at svært mange foreldre her gjør det. De skaffer leilighet, blir med dit før studiestart, bruker noen dager på å handle inn alt som trengs osv. Lurer på om de følger sønn/datter til universitetet første dag også, og holder dem i hånden som da de startet i første klasse 😄. Sorry, men jeg syns det er idiotisk. Flyttet hjemmefra helt alene, og syns det var stor stas. Fylte opp bilen min, og dro avgårde på eventyr. Følte meg så voksen og stolt. Spurte sønnen min om han trengte følge da han flyttet til andre siden av landet for å studere. Da lo han høyt, og sa at det var fullstendig uaktuelt. Han ville ordne alt selv. De skal starte voksenlivet, så slipp taket! Å flytte hjemmefra er et stort og spennende øyeblikk i livet. La dem få oppleve det uten mamma og pappa på slep. Anonymkode: c1d0d...8f8 For noe tull. Barn som får hjelp til flytting, blir ikke mindre selvstendige enn de som må ordne alt selv. Vi hjalp begge våre da de flyttet som 18-åringer. De var veldig selvstendige og har nå gode jobber og familie, men synes KUN det var hyggelig med hjelp til flytting. Den ene av dem har vi også hjulpet da han og samboer flyttet til ny leilighet etter studiene. Å hjelpe noen med flytting er bare hyggelig. Koselig å se hvordan de får det, og hvordan det er der de skal bo. Ta det som en liten ferie om det passer, men selvsagt klarer de det selv om de må. Men å tro at unge som må klare alt selv blir mer selvstendige, stemmer ikke. De som vet de har ressurssterke foreldre som er der om de trengs, klarer seg bedre både i studiet og videre i livet. Og de unge får mestring og føler seg voksne når foreldrene reiser og de skal bo alene og starte på studiet uansett. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå