Gå til innhold

Datter flytter for å studere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har ingenting med selvstendighet å gjøre, man kan være verdens mest selvstendige 19-åring og likevel syns det er hyggelig med hjelp av foreldre. Det er heller ikke «bare å hente på finn» når det er snakk om møbler og større ting der det er greit med bil og/eller bærehjelp. Husk av Tromsø har ikke Ikea, så det er ikke bare å bestille et lass med hjemlevering heller. Jeg studerte i hjembyen, likevel hjalp mine foreldre med kjøring og bæring da jeg flyttet. Skulle jeg av prinsipp slepe seng og flyttekasser med meg på buss og taxi og bære det inn alene bare for å vise selvstendighet? Eller be venner om hjelp bare fordi det er ukult med foreldre? Folk må roe seg ned, det er normalt å hjelpe barna sine når man har anledning.

Jeg bor nå like ved et av de største studentboligkompleksene i Bergen, hver høst ved semesterstart er det flust av studenter som kommer i en fullpakket bil med foreldrene for å flytte inn. De jeg kjenner med barn som flytter vekk for å studere kjøre dem, uansett om det er Bodø eller Stavanger. Ta det som en tur, man kan fint kjøre Oslo-Tromsø med kun en overnatting hvis man gjør det effektivt. Finn ut hva som er der hun skal bo og hva hun må ha med, er det møbler eller må alt handles inn? Avhengig av det og størrelse på bil, evt henger, kan dere handle med fra Oslo, eller bestille fra butikker i Tromsø og så hente når dere er der. Det er også en hyggelig ting å gjøre sammen, man får god tid til å prate og tilbringe tid før det som fort blir et halvår fra hverandre.

Anonymkode: 1be4a...c3a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eeh? Gammel er dattera di, 15år? Lærer man ikke barn i dag hvordan det er å bo/være borte fra foreldrene er sine ? Patetisk. Da har man feilet som mor/far.

Anonymkode: cf091...a5b

Det er normalt at foreldre hjelper barna, også etter at de har blitt voksne. Barn blir ikke uselvstendig av hjelp og råd fra foreldre, heller motsatt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har sett flere artikler om at foreldrene ringer ned universitetene. Det er nok de samme som ikke klarer å slippe tak når barna blir voksne. https://www.nrk.no/sorlandet/foreldre-blander-seg-mer-inn-i-barnas-studier-ved-uia-1.17118040

Anonymkode: c1d0d...8f8

Jeg jobbet som studiekonsulent ved et universitet for 20 år siden, og det var en del av disse foreldrene da også. Typisk var det foreldre som hadde større ambisjoner på barnas vegne enn barna hadde selv.

Det å hjelpe barna med å flytte blir noe helt annet. Hvor mange 18-19-åringer har egen bil? Skal det kjøres flyttelass må de nesten ha hjelp. Uansett er det jo hyggelig å se hvor studenten skal bo de neste årene og bli litt kjent der. Det burde ikke bli sett på som noe negativt at familier hjelper hverandre.

Anonymkode: 6155c...5cf

• Liker 4
Skrevet

Det er helt greit å hjelpe til dersom man har anledning og ungdommen ønsker det. Men det er også helt greit om man ikke har mulighet. Eller at ungdommen ønsker å gjøre dette på egenhånd. Vi er alle forskjellige. Tromsø er relativt langt unna.  Inntaket kommer sent og det er ikke alle som har mulighet til å ta seg fri flere dager på kort varsel. En får finne de løsningene som passer ens egen familie best. 

Det er flere måter å hjelpe til på, enn fysisk tilstedeværelse i flytteprosessen. Vi valgte å la vår reise alene når han startet i Bergen. Vi hadde ikke mulighet til å følge og han ønsket det ikke. Vi besøkte han i vår høstferie, da hadde han fått bodd noen uker og hadde kjent til etter hva han trengte/ikke trengte. Han flyttet inn i en studentbolig som var møblert. I vårt nærmiljø er det ikke vanlig å kjøre, når de flytter for å studere på andre siden av landet. De fleste jeg kjenner har leid møblert, for å slippe å ha med seg så mye. Studentboligen min sønn bodde i måtte tømmes hver sommer, da det skulle leies ut som sommerhotell. 

Anonymkode: 9affe...268

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er IKEA i Haparanda 

Anonymkode: c7169...c8e

Bare 8 timers kjøring fra Tromsø... 

Anonymkode: 288b1...8a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har sett at svært mange foreldre her gjør det. De skaffer leilighet, blir med dit før studiestart, bruker noen dager på å handle inn alt som trengs osv. Lurer på om de følger sønn/datter til universitetet første dag også, og holder dem i hånden som da de startet i første klasse 😄.

Sorry, men jeg syns det er idiotisk. Flyttet hjemmefra helt alene, og syns det var stor stas. Fylte opp bilen min, og dro avgårde på eventyr. Følte meg så voksen og stolt.

Spurte sønnen min om han trengte følge da han flyttet til andre siden av landet for å studere. Da lo han høyt, og sa at det var fullstendig uaktuelt. Han ville ordne alt selv.

De skal starte voksenlivet, så slipp taket! Å flytte hjemmefra er et stort og spennende øyeblikk i livet. La dem få oppleve det uten mamma og pappa på slep.

Anonymkode: c1d0d...8f8

Samme her. Studerte utenlands, og de kjørte meg til flyplassen. Ville overhodet ikke ha dem hengende rundt min nye bolig. 

Anonymkode: a5727...e15

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 14.48):

Hun har kommet inn på psykologistudier i Tromsø. Vi bor i Oslo.

Er det «normalt» å kjøre dem opp første gangen? Det vil jo brått koste mange tusen i både bensin og overnattinger. Men hun må jo innrede seg, få seng, skrivebord ol. 

Hun skal bo i en større blokk for kun studenter.

Hva trenger hun ha kjøpe inn?

På forhånd, tusen takk for svar!

Anonymkode: d446d...ad3

Vi kjørte våre til Tromsø, samme strekningen. Tre overnattinger på hotell; en på turen opp, en der oppe og en på turen hjem.

Hun skal sikkert bo møblert, Dramsvegen panorama er ihvertfall det.

Anonymkode: 4fefe...405

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har et par venninner som har student-døtre, og de ble kjørt til sine respektive studiesteder av moren sin, med fullastet bil. Men det var Bergen og Trondheim da, ikke så langt som Tromsø i bil. Vel fremme ved studiestedene gikk turen til møbelforretninger osv for å handle inn diverse til studentboligen, alt fra bestikk og drikkeglass til gryter, stoler og spisebord osv.

Det er ikke så lett for studenten å kjøpe seg f.eks et spisebord alene etter at mamma med bilen er reist, for man får ikke akkurat det med seg på bussen. Så da er det praktisk å ha mamma med bil hos seg de første par dager på studiestedet.

Anonymkode: be44a...c7f

Det er jo bare å leie seg en bil?

Her i Trondheim kan man låne en bil opptil 2 timer fra Hyre, hvis man har kjøpt periodebillett fra AtB.

Anonymkode: 0781d...eec

Skrevet
Tartufo skrev (7 timer siden):

Det er normalt at foreldre hjelper barna, også etter at de har blitt voksne. Barn blir ikke uselvstendig av hjelp og råd fra foreldre, heller motsatt.

Kan du forklare hvordan noen blir mer selvstendig ved å ha en foreldre som hjelper til å flytte inn og kjøpe ting til enn ny bolig istedenfor å ordne det selv? 

Du kan gjerne argumentere for at det ikke hemmer utvikling særlig mye (som jeg kan være enig i, så lenge foreldre faktisk lar det voksne barnet være "sjefen"), men klarer ikke hvordan det skal gjøre noen mer selvstendig å ikke gjøre ting selvstendig. 

Øvelse gjør mester... 

Skrevet

Det var jo foreldre som ville hjelpe barnet sitt på jussen i Oslo med en hjemmeinnlevering. De tok kontakt med et advokatfirma for å få veiledning til studenten. Endte med at de ringte og klaget til universitetet for regningen var så dyr, dette er en sann historie.

TS, olm du kan kjøre opp så er det sikkert fint for studenten din. Men jeg tenker og at det er forskjell på å kjøre til Tromsø og en del andre steder, det er rett og slett en ordentlig langtur. Du må ha tid og egnet bil.

Anonymkode: ccbcb...2fa

Skrevet

Veldig kjekt med bil akkurat i innflyttingsprosessen, det er veldig gode kollektive tilbud på øya, men alt man skal kjøpe i en slik prosess er i stor grad på Jekta storsenter, som på mange måter er usentralt og gjør det litt tungvint om man skal kjøpe større ting eller har handlet mye og ikke har bil. Så har dere mulighet til å kjøre og hun synes det er greit, hadde jeg absolutt tatt turen☺️

• Liker 1
Skrevet

Vi kjører litt flyttelass. Er litt mer enn undertøyskift og tannbørste som han skal ha med seg. 

Anonymkode: fb9d9...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt vanlig å hjelpe sine nærmeste med flytting? Jeg har nettopp hjulpet en venninne med flytting, selv om hun er over 30 år. Det gjør henne ikke "uselvstendig" av den grunn.

Synes det er en selvfølge å hjelpe barna når de flytter, selv om de ikke "trenger" det. Jeg vil se hvor de skal bo, hjelpe til med å komme i orden, være en støtteperson. 

Anonymkode: c068c...4cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å tilby mine ungdommer med å flytte, på lik linje som jeg tilbyr venner og familie flyttehjelp. Skal sies at i hvert fall det ene barnet mitt har langt mer selvstendighet i blodårene sine enn flere av mine bekjente - noen er jo bare mer naturlig selvstendig enn andre.

Ellers gleder jeg meg (og gruer meg) til å være med på prosessen hvor barna skal ut av redet og spre vingene. Men at jeg skal være aktivt tilstede i prosessen - helt klart. Heller slippe taket når jeg snur bilen og vinker og hulkgråter hele veien hjem. Kunne aldri gjort det slik mine foreldre gjorde; stikke på jobb om morgenen uten å si hadet til datteren, og komme hjem til et hus hvor datteren da hadde flyttet hjemmefra...

Anonymkode: 9f45a...e2c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...