Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har aldri møtt noen som stemmer Rødt eller SV som ikke har «issues». De vil heller leve under russisk okkupasjon enn å være alliert med USA og resten av Nato. Dette er partier som leker med ilden med katastrofale konsekvenser for norges sikkerhet. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stina234 skrev (23 timer siden):

Dere som stemmer Rødt, hvorfor vil dere at Norge skal ut av Nato? 

Jeg tror majoriteten av de som stemmer Rødt ikke ønsker Norge ut av NATO, og knapt nok er bevisste på at partiets sikkerhetspolitikk er like katastrofal som dens økonomiske. De fleste har nok bitt på løfter om mer goder til akkurat dem, gjerne på bekostning av grupper en er misunnelig på, eller liker partiet primært fordi det står i opposisjon i saker der en liker motparten enda mindre. Mange synes nok også at forrige partileder var kjekk og fremstod sympatisk, og/eller at nåværende er en "tøff dame", og lar det bli tungen på vektskålen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (4 timer siden):

Demokratisk, my ass:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ey4Bvj/roedts-utfordring-med-kommunismen?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Hvor mange revolusjoner kjenner du til som har skjedd som et resultat av demokratiske prosesser?

Jeg skal hjelpe deg. Svaret er null.

Det er da mange revolusjoner som har skjedd med demokratiske og fredelige virkemidler, med det mål å innføre demokrati.

https://no.wikipedia.org/wiki/Demokratisk_revolusjon

Endret av Apis
Skrevet
Apis skrev (10 minutter siden):

Det er da mange revolusjoner som har skjedd med demokratiske og fredelige virkemidler, med det mål å innføre demokrati.

https://no.wikipedia.org/wiki/Demokratisk_revolusjon

Dette er første setningen i lenken du delte:

«En demokratisk revolusjon er et statsvitenskapelig begrep[trenger referanse]som betegner en revolusjonhvor demokrati innføres, og erstatter en tidligere ikke-demokratisk regjering. «

Norge blir kåret til verdens mest demokratiske land år etter år i World Democracy Index. Hvorfor ønsker du revolusjon i Norge?

Rams opp alle de demokratiske revolusjonene du kjenner. 

• Liker 4
Skrevet
Snok1 skrev (14 minutter siden):

Dette er første setningen i lenken du delte:

«En demokratisk revolusjon er et statsvitenskapelig begrep[trenger referanse]som betegner en revolusjonhvor demokrati innføres, og erstatter en tidligere ikke-demokratisk regjering. «

Norge blir kåret til verdens mest demokratiske land år etter år i World Democracy Index. Hvorfor ønsker du revolusjon i Norge?

Rams opp alle de demokratiske revolusjonene du kjenner. 

Hvorfor tenker du at det ikke finnes demokratiske revolusjoner?

Skrevet

Jeg liker den Rødt-politikken jeg hører Mímir Kristjánsson snakke om, ikke minst så er han flink til å sette ord på ting og sette ting på spissen, eller halen på grisen.  Han får frem på sin helt spesielle måte at det er menneskelig å være menneske.

Jeg liker ikke de andre elementene i det partiet.  Det virker som at de burde ta en opprydning i partiet og heller stå for hver sin retning.  De er sikkert redde for å miste oppslutning ved å dele partiet, i og med at de nå er inne på stortinget.

Skrevet
Apis skrev (3 timer siden):

Hvorfor tenker du at det ikke finnes demokratiske revolusjoner?

Det ligger i definisjonen.

Revolusjoner skjer ved gateopprør, reformer skjer i parlamentet.

Velg alltid reformer, spesielt i Norge!

Jeg har utfordret deg to ganger til å ramse opp demokratiske revolusjoner.

Får jeg en liste?

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (37 minutter siden):

Jeg liker ikke de andre elementene i det partiet.  Det virker som at de burde ta en opprydning i partiet og heller stå for hver sin retning.  De er sikkert redde for å miste oppslutning ved å dele partiet, i og med at de nå er inne på stortinget.

Partiets politikk er den den er fordi flertallet av medlemmene har bestemt det, og dette binder partiets politikere. Når man stemmer på et parti, skal man ha sikkerhet for at de valgte politikerne faktisk jobber for partiprogrammet.

(Det siste gjelder historisk sett i mindre grad for Venstre-politikere).

((Det aller siste var en spøk. Neida. Joda))

Skrevet
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Partiets politikk er den den er fordi flertallet av medlemmene har bestemt det, og dette binder partiets politikere. Når man stemmer på et parti, skal man ha sikkerhet for at de valgte politikerne faktisk jobber for partiprogrammet.

(Det siste gjelder historisk sett i mindre grad for Venstre-politikere).

((Det aller siste var en spøk. Neida. Joda))

Jeg får det bare ikke til å henge sammen, men det er jo ikke meningen at jeg skal skjønne alt heller 🤣

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (58 minutter siden):

Det ligger i definisjonen.

Revolusjoner skjer ved gateopprør, reformer skjer i parlamentet.

Velg alltid reformer, spesielt i Norge!

Jeg har utfordret deg to ganger til å ramse opp demokratiske revolusjoner.

Får jeg en liste?

Endret av Apis
Skrevet
Apis skrev (39 minutter siden):

Det var den lista jeg forventet. Takk.

Skrevet (endret)
Snok1 skrev (11 timer siden):

Det var den lista jeg forventet. Takk.

Du var litt rask med "cut and past" se det jeg har uthevet. 

Under den linken ligger det også noen eksempler på demokratiske revolusjoner,  der det både er brukt vold og fredelige metoder. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Demokratisk_revolusjon

En demokratisk revolusjon er et statsvitenskapelig begrep[trenger referanse] som betegner en revolusjon hvor demokrati innføres, og erstatter en tidligere ikke-demokratisk regjering. Det kan også betegne en situasjon hvor omfattende endring skapes gjennom demokratiske midler og institusjoner, vanligvis uten vold.[trenger referanse]

Endret av Apis
Skrevet
Apis skrev (19 timer siden):

Du var litt rask med "cut and past" se det jeg har uthevet. 

Under den linken ligger det også noen eksempler på demokratiske revolusjoner,  der det både er brukt vold og fredelige metoder. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Demokratisk_revolusjon

En demokratisk revolusjon er et statsvitenskapelig begrep[trenger referanse] som betegner en revolusjon hvor demokrati innføres, og erstatter en tidligere ikke-demokratisk regjering. Det kan også betegne en situasjon hvor omfattende endring skapes gjennom demokratiske midler og institusjoner, vanligvis uten vold.[trenger referanse]

Det gir jo ikke mening. Da beskriver de sosialdemokratiet. De refererer også Karl Marx , og han var jo som vi alle vet ingen sosialdemokrat.

Har du noen eksempler på demokratiske revolusjoner? Start med de som er inspirert av Karl Marx. 
På forhånd takk.

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Det gir jo ikke mening. Da beskriver de sosialdemokratiet. De refererer også Karl Marx , og han var jo som vi alle vet ingen sosialdemokrat.

Har du noen eksempler på demokratiske revolusjoner? Start med de som er inspirert av Karl Marx. 
På forhånd takk.

Selvsagt gir det mening, fordi Rødt er et Sosialistisk og demokratisk parti,

Fra partiprogrammet:

«Rødt mener at ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, frie valg, frie medier, streikerett, religionsfrihet og uavhengige domstoler som garanterer rettssikkerheten for det enkelte individ, er grunnleggende for et sosialistisk samfunn.»

Skrevet
Apis skrev (3 minutter siden):

Selvsagt gir det mening, fordi Rødt er et Sosialistisk og demokratisk parti,

Fra partiprogrammet:

«Rødt mener at ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, frie valg, frie medier, streikerett, religionsfrihet og uavhengige domstoler som garanterer rettssikkerheten for det enkelte individ, er grunnleggende for et sosialistisk samfunn.»

Fremdeles ingen eksempler?

• Liker 2
Skrevet

Nå stemmer ikke jeg Rødt, men greia er vel at Nato og deres allierte har gjort myr galt opp gjennom. Vietnamkrigen, Irakkrigen osv ble advart om på forhånd, men man lyttet ikke. Våpeneksortører og deres bekjentskaper i politikken, samt investorer har tjent seg rike på kriger som ikke har ført noe godt med seg. Så ser vi at Natolandet Tyrkia driver og angriper kurdere mens kurderne kjemper mot IS. Må være lov å være skeptisk... 

• Liker 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (På 19.7.2025 den 14.02):

Har aldri møtt noen som stemmer Rødt eller SV som ikke har «issues». De vil heller leve under russisk okkupasjon enn å være alliert med USA og resten av Nato. Dette er partier som leker med ilden med katastrofale konsekvenser for norges sikkerhet. 

Nå var det strengt tatt Solberg som ikke ville snakke med Dalai Lama fordi hun ikke ville plage Kina. Og det er Høyre og Frp som driver mest russervennlig politikk- monopoltilstander, la oligarker slippe unna, droppe skikkelig konkurranse osv....

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (På 19.7.2025 den 14.32):

Jeg tror majoriteten av de som stemmer Rødt ikke ønsker Norge ut av NATO, og knapt nok er bevisste på at partiets sikkerhetspolitikk er like katastrofal som dens økonomiske. De fleste har nok bitt på løfter om mer goder til akkurat dem, gjerne på bekostning av grupper en er misunnelig på, eller liker partiet primært fordi det står i opposisjon i saker der en liker motparten enda mindre. Mange synes nok også at forrige partileder var kjekk og fremstod sympatisk, og/eller at nåværende er en "tøff dame", og lar det bli tungen på vektskålen. 

Jeg tror nok ikke Rødt-velgerne er den gruppen velgere som er minst politisk våkne. Det er nok heller andre grupper velgere som stemmer uten å sette seg ordentlig inn i partienes politikk. 

Tror og ser det skrev (På 19.7.2025 den 14.02):

Hvilke "issues" snakker du om?

Skrevet (endret)

Nato, utenriks og innvandring er grunnen til at jeg aldri blir å stemme Rødt igjen.

Jeg er veldig enig i arbeidslivspolitikk, skole og sosialpolitikken men de kan aldri få stemmer nok i Stortinget som kan sette Norge i fare.

Endret av Peters
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (4 timer siden):

Jeg tror nok ikke Rødt-velgerne er den gruppen velgere som er minst politisk våkne. Det er nok heller andre grupper velgere som stemmer uten å sette seg ordentlig inn i partienes politikk. 

De er helt sikkert ‘våkne’ men jeg tror de stort sett er drevet av et utvalg saker som betyr noe for dem og relativt lite bevisste på resten av partiprogrammet. 

Eller for å si det på en annen måte; når oppslutningen i Oslo tidvis har steget mot 10% er det antagelig ikke et ønske om å innføre varianter av planøkonomi eller en sikkerhetspolitisk bevissthet som ligger til grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...