Gå til innhold

Hvor mange her er personlig kristne?

Anede

Anbefalte innlegg

Jeg er kristen og medlem i pinsemenighet. Er ikke døpt eller konfirmert, men gikk leserbarn.. :D Har vel falt litt utenfor i det siste, men jeg vet hvor jeg står. Vil ikke gi slipp på troen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Perser*

Vi har ikke døpt jenta vår, for det skal hun få lov til å velge selv!

Vi har velsignet henne altså pastorene ba for henne!

Vi synes det blir feil å døpe jenta våres, når hun ikke kan fortelle oss at det er det hun vil!

Men om andre velger å døpe barn synes jeg det er helt greit og stas å være vitne til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn skal nok døpes. Jeg vet om mange som har valgt å konfirmere seg borgelig fordi de ikke orka å døpe seg når de var blitt så store. Det blir feil. (Forøvrig synes ikke jeg det bør hete borgelig konfirmasjon, men det er en annen sak)

Det er lettere å melde seg ut av statskirka om de ikke vil konfirmere seg i kirka, enn det kanskje er å skal døpes som tenåring. Nei et barn kan ikke fortelle de voksne hva de vil, men det valget kan de jo ta senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har valgt å konfirmere seg borgelig fordi de ikke orka å døpe seg når de var blitt så store.  Det blir feil.

Men hvis de ikke "orker" å døpe seg er de vel ikke så kristne at konfirmasjon er viktig for dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn skal nok døpes.  Jeg vet om mange som har valgt å konfirmere seg borgelig fordi de ikke orka å døpe seg når de var blitt så store.  Det blir feil.  (Forøvrig synes ikke jeg det bør hete borgelig konfirmasjon, men det er en annen sak)

Det er lettere å melde seg ut av statskirka om de ikke vil konfirmere seg i kirka, enn det kanskje er å skal døpes som tenåring.  Nei et barn kan ikke fortelle de voksne hva de vil, men det valget kan de jo ta senere i livet.

Dette er som eg skulle sagt det sjølv. I alle fall om eg hadde hatt barn. (Men det kan jo stadig skje.) :-)

Og no har me vel konfirmasjon fordi me faktisk skal (om me vil) konfirmere valget foreldrene tok då me vart døypte som barn. Sånn sett fungerer det som dåp - og derfor er det jo òg grunn til å feire etterpå :-)

For å svara på det opprinnelege spørsmålet: Eg er (personleg) kristen.

Og Anede: Berre behald bibelsitatet i signaturen din du, om du vil. Er det nokre som har problem med at du viser kva du trur på, så er det ikkje du som har problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig kristen. Jeg kaller det for det .

Det er ikke noen andre som har noe med hva jeg er egentlig, det syns jeg er personligt. :D

Men hvordan kjennes det ut og bli frelst? Hvordan hvet du at du er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er døpt og er fortiden medlemm i den Norske statskirke, men skal melde meg ut og melde meg inn i Humanetisk forbund.

Jeg har aldre trodd på gud og jesus, og føler ingen tilknyttning til kristendommen.

Giftet oss hos sorenskriver.

Min mann er utmeldt fra statskirken, men jeg står fordi jeg ønsker å døpe barna mine.

Ønsker at de skal få valget, og melde seg ut hvis de ønsker det når den tid kommer.

Jeg respekterer andres valg og hvor de står, men hater når noen prøver å prakke på meg deres tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de ikke "orker" å døpe seg er de vel ikke så kristne at konfirmasjon er viktig for dem da?

De er tenåringer, sånne ting er da ikke SÅ viktig for mange. En borgelig konfirmasjon er da en lettvint løsning, så blir de hvertfall "konfirmert". Det kunne vært unngått ved å døpe barna når de var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njeeeeiiiii, jeg vet ikke helt. Jeg er døpt og konfirmert, men det er jeg kun fordi disse avgjørelsene tok jeg ikke selv. Jeg har både Bibel og Nytestamentet liggende i skuffen hjemme, men de har bare blitt bladd i til skolebruk. Jeg klarer ikke tro på den guden som er beskrevet i Bibelen, som virker litt fordømmende på meg. Men jeg tror på en gud, men jeg ber ikke.

Jeg burdte kanskje melde meg ut av statskirken, siden den betyr veldig lite for meg. Men så er det liksom noe som sperrer for, så jeg har ikke gjort det ennå.....

Om mine barn skal døpes tror jeg kommer an på farens holdninger til det hele. Om han er kristen og vil døpe barna, så hvorfor ikke. Hvis det ikke har noe å si for han så venter vi og lar barna bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tenåringer, sånne ting er da ikke SÅ viktig for mange. En borgelig konfirmasjon er da en lettvint løsning, så blir de hvertfall "konfirmert". Det kunne vært unngått ved å døpe barna når de var små.

Hallo da! De er ikke hjernedøde selv om de er ungdommer!

Jeg har møtt VELDIG mange kristne ungdommer og konfirmasjonen er en viktig del av livet for dem.

Jeg kan godt forstå at en person som ikke er kristen, ikke konfirmerer seg, men hvis dette er troen hans/hennes vil de nok konfirmere seg i kirken.

Det var faktisk to i klassen min som ikke var døpt. De ble døpt før de ble konfirmert fordi de virkelig ville konfirmere seg i kirken. Det er snakk om 15 minutter i kirken etter en konfirmasjonsundervisning!

Ikke døm ungdommene som late og ubeviste. De følger den troen de har!

Hvis man ikke vil døpe barna fordi dem vil la de velge selv, syns jeg det er den beste måten å gjøre det på.

Selvsagt er det ok å døpe barnet sitt, men man må også huske på at det ikke er barnets valg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny
Vi har ikke døpt jenta vår, for det skal hun få lov til å velge selv!

Vi har velsignet henne altså pastorene ba for henne!  

Vi synes det blir feil å døpe jenta våres, når hun ikke kan fortelle oss at det er det hun vil!

Men om andre velger å døpe barn synes jeg det er helt greit og stas å være vitne til :)

Hei Perser

Dette du gjør er rett i fra bibelen,Jesus sa la de små barn komme til meg så velsignet han dem.Han la sine hender på dem,han døpte dem ikke.Så barnedåpen er ikke riktig det var noe prester fant på i Nikosia 450 år etter Kristus.

En troendes dåp er noe helt annet det er full neddykkelse i vann og det sypoliserer død og oppstandelse. :)

hilsen

indianlady :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da vel aldri ment at de er hjernedøde, late eller ubeviste. Jeg mener ikke ALLE ungdommene, jeg snakker om de jeg vet som har gjort det der det kunne vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter litt med begrepet personlig kristen.....jeg ber til Gud, og føler at det hjelper meg.....og da tror jeg vel også på ham...(?)....men har ikke vært så heldig å oppleve å bli "frelst" som noen opplever.......lengter egentlig etter det, å ha troen på at man kommer til himmelen og sånn.......går heller ikke i kirken, annet enn til jul og påske - og er litt usikker på om jeg kan være kristen om jeg ikke gjør det ....

Men jeg føler at det hjelper å be, og at det på en måte gir meg trygghet......selv om jeg savner å det virkelig "se lyset".....håper jeg får oppleve det en gang.

Det ble i grunnen litt rotete dette her ser jeg , så jeg avslutter nå før jeg vaser enda mer :) .....

Lille meg2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen. Eller frelst, som noen sier.

Dette med personlig kristen blir litt feil for meg også. Det er liksom blitt sånn at man graderer hvor kristen man er, at man tør ikke si personlig kristen før man virkelig er en "god" kristen. Det er heldigvis ikke vi som skal vurdere troa til andre, det er Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indianlady..

Det har aldri skjedd no kirkehistorisk i Nikosia. Det var et kirkemøte i Nikea i 387 og et nytt et i Kalkedon i 450. Der beskrives barnedåp , men det beskrives på en slik måte som om det skulle være en lang tradisjon.

I tekster fra kirkefedrene skrives det om at hele familier ble døpt også barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne her kristendomen og all annen tro er ophav til alt for mye djevelskap,terror,krig,æresdrap det eneste dere presterer er å bevise menneskets ondskap /dårskap.Nok om det religion er bare et bevis på vores svakhet,vi trenger noe å tro på for det å akseptere det faktum at ved livets slutt er det ingenting skremmer livlorten ut av oss.Og di største kujonene er dere som må ty til en tro for å lulle dere inn i deres egen lille verden av udødlighet.Og som ikke det var nok dere må også dra rundt og misjonere ja rett frem slå deres egen fortreffelighet i hodet på andre og vinne troende til deres tro for å eleminere eventuell tvil dere måtte ha selv.For ikke snakke om å krige og den største feighet av alle terrorhandlinger,mot folk som ikke er intresert i deres tro hvordan kan du rettferdiggøre den slags agresive handlinger i såkalt guds navn.Hvilken rett påberoper du deg for å påtvinge oss dine meninger uten att vi har bedt deg om det?Forenklet sett har vi det mye bedre med kardemommeloven fremfor di 10 bud.Og jørgen hattemaker.Vi har bare et lite sekund i det store kosmiske kaos vi trenger ingen velmenende troende til å skape uro i den lille tid vi har fått tildelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg er ikke personlig kristen, men er medlem av Den Norske Statskirke.

Jeg tror at det finnes noe, men ingen Gud slik han er beskrevet i Bibelen. Jeg tror på en kraft, men tror den kraften er inni hvert enkelt menneske, ikke at den opptrer som en Gud oppi himmelen.

Jeg vil likevel gifte meg i kirken og døpe mine barn. Religion og livssyn kan være en fin ting så lenge den får fram det beste i menneskene. Fanatisme og hellig krig er de mørke sidene ved religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En personlig kristen er en som personlig tror på Jesus. En som ikke er personlig kristen er den som er medlem av statskirken, uten å tro på han.

Jeg er ikke personlig kristen. Kan noen ganger ta meg selv i å be til Gud, fordi jeg liker å tro at det finnes høyere makter. Så jeg er litt religiøs :) Men aller helst kan jeg kalle meg Human Etiker. Konfirmerte meg borgerlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på en kraft, men tror den kraften er inni hvert enkelt menneske, ikke at den opptrer som en Gud oppi himmelen.

Den er jeg med på! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...