Gå til innhold

Batterier i bilen i sommervarmen?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man får jo ikke tatt med lithiumion batterier over 100ah elns på flyet lenger. Nå på tur med bilen har jeg målt 75°C inne på bagasjerommet...der ligger PCer, tableter, USB-dingser med batterier og ladebanker. Er det farlig når de blir så varme?

Anonymkode: d847b...fcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spurte chatGPT for deg jeg:
 

Ja, 75 °C i bagasjerommet er høyt, og det kan være en risiko for litium-ion-batterier, særlig hvis de utsettes for dette over tid.

🔥 Hvor går grensen for litium-ion-batterier?

De fleste konsumentbatterier (f.eks. i PC, nettbrett, powerbanks) er konstruert for maksimal sikker drift opptil ca. 45 °C–50 °C.

Ved 60 °C og oppover kan batterikjemien begynne å stresse:

Elektrolytten kan begynne å brytes ned

Gassdannelse kan føre til oppblåst batteri

Risiko for termisk runaway (eksplosjon/ild) øker betydelig over 70 °C, spesielt i skadede eller lavkvalitetsbatterier

🧪 Hva kan skje ved 75 °C?

EnhetRisiko ved 75 °C

Laptop/nettbrettRisiko for redusert levetid, batteriskade, potensiell oppblåst celle

Powerbank/ladebankHøy risiko hvis dårlig kvalitet eller tidligere overopphetet

USB-dingser med batteriSmå batterier kan bli ustabile ved vedvarende høy varme

Merk: Det er sjeldent at batteriene tar fyr spontant ved én enkelt eksponering – men hyppig varmepåvirkning øker risikoen over tid og kan skade battericellenes indre struktur.

Hva bør du gjøre?

1. Unngå oppbevaring i direkte sol og varm bil

Bruk solskjerming, og luft bilen ofte

Flytt batteriholdige enheter til kupeen når du forlater bilen

2. Unngå lading i høy varme

Ikke lad powerbanks eller PC i bilen når den er varm – lading genererer ekstra varme

3. Sjekk utstyr etterpå

Se etter oppblåsthet, misfarging, lukt, eller hvis noe blir unormalt varmt

Ikke bruk skadede batterier

🧭 Konklusjon

Ja – 75 °C i bagasjerommet er for høyt for sikker langtidsoppbevaring av batteriutstyr. Det er ikke akutt farlig én gang, men det reduserer levetiden, og øker risikoen for feil og brann over tid – særlig ved lav kvalitet eller skadet utstyr.

Anonymkode: 9dffd...809

  • Hjerte 1
Skrevet

Tesla har cabin overheat protection. Blir ikke så varmt inne i bilen. 

  • Liker 1
Skrevet

Store fordelen med bil er at det bare er å stoppe bilen og hoppe ut om det begynner å brenne. Det er litt vanskeligere å hoppe ut av et fly midtveis over Atlanteren 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (48 minutter siden):

Store fordelen med bil er at det bare er å stoppe bilen og hoppe ut om det begynner å brenne. Det er litt vanskeligere å hoppe ut av et fly midtveis over Atlanteren 

Jepp, men jeg vil helst holde dingsene mine i live også.

Anonymkode: d847b...fcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...