AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Man får jo ikke tatt med lithiumion batterier over 100ah elns på flyet lenger. Nå på tur med bilen har jeg målt 75°C inne på bagasjerommet...der ligger PCer, tableter, USB-dingser med batterier og ladebanker. Er det farlig når de blir så varme? Anonymkode: d847b...fcf
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Spurte chatGPT for deg jeg: Ja, 75 °C i bagasjerommet er høyt, og det kan være en risiko for litium-ion-batterier, særlig hvis de utsettes for dette over tid. 🔥 Hvor går grensen for litium-ion-batterier? De fleste konsumentbatterier (f.eks. i PC, nettbrett, powerbanks) er konstruert for maksimal sikker drift opptil ca. 45 °C–50 °C. Ved 60 °C og oppover kan batterikjemien begynne å stresse: Elektrolytten kan begynne å brytes ned Gassdannelse kan føre til oppblåst batteri Risiko for termisk runaway (eksplosjon/ild) øker betydelig over 70 °C, spesielt i skadede eller lavkvalitetsbatterier 🧪 Hva kan skje ved 75 °C? EnhetRisiko ved 75 °C Laptop/nettbrettRisiko for redusert levetid, batteriskade, potensiell oppblåst celle Powerbank/ladebankHøy risiko hvis dårlig kvalitet eller tidligere overopphetet USB-dingser med batteriSmå batterier kan bli ustabile ved vedvarende høy varme Merk: Det er sjeldent at batteriene tar fyr spontant ved én enkelt eksponering – men hyppig varmepåvirkning øker risikoen over tid og kan skade battericellenes indre struktur. ✅ Hva bør du gjøre? 1. Unngå oppbevaring i direkte sol og varm bil Bruk solskjerming, og luft bilen ofte Flytt batteriholdige enheter til kupeen når du forlater bilen 2. Unngå lading i høy varme Ikke lad powerbanks eller PC i bilen når den er varm – lading genererer ekstra varme 3. Sjekk utstyr etterpå Se etter oppblåsthet, misfarging, lukt, eller hvis noe blir unormalt varmt Ikke bruk skadede batterier 🧭 Konklusjon Ja – 75 °C i bagasjerommet er for høyt for sikker langtidsoppbevaring av batteriutstyr. Det er ikke akutt farlig én gang, men det reduserer levetiden, og øker risikoen for feil og brann over tid – særlig ved lav kvalitet eller skadet utstyr. Anonymkode: 9dffd...809 1
Sander33 Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Tesla har cabin overheat protection. Blir ikke så varmt inne i bilen. 1
newman01 Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Store fordelen med bil er at det bare er å stoppe bilen og hoppe ut om det begynner å brenne. Det er litt vanskeligere å hoppe ut av et fly midtveis over Atlanteren 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli newman01 skrev (48 minutter siden): Store fordelen med bil er at det bare er å stoppe bilen og hoppe ut om det begynner å brenne. Det er litt vanskeligere å hoppe ut av et fly midtveis over Atlanteren Jepp, men jeg vil helst holde dingsene mine i live også. Anonymkode: d847b...fcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå