Mezzosoprena Skrevet 15. juli 2025 #21 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Prøver her, for å se om noen kan gi råd basert på egne erfaringer; Kvinne, 40 år. Jeg har i ei uke gått rundt og kjent på merkelige ting i kroppen. Numne armer og bein, som kjennes kraftløse. Periodevis »tinglende» følelse. Nummen rundt munn. Noe svimmel og ustø, men har normal gange. Hjernen kjennes avkoblet og bomullsaktig. Lite energi, blir fort tungpustet. Dette har vært konstant i ei uke nå, men har opplevd korte perioder med dette tidligere, startet for noen uker siden. Annet av relevans: har de siste årene vært plaget med hjerterytmeforstyrrelse, hodepine, uklart syn, utmattelse. Jeg lever generelt sunt, men får ofte for lite søvn. Har vært hos en lege og fått anbefalt å bli undersøkt av nevrolog og kardiolog. Jeg googler meg i hjel, men kan noen hjelpe meg i riktig retning? Anonymkode: f06d7...23d Hjelpe deg i riktig retning? Har ikke legen din allerede gjort det da? Få nå denne nevrologen og kardiologen til å sjekke deg! 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #22 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Prøver her, for å se om noen kan gi råd basert på egne erfaringer; Kvinne, 40 år. Jeg har i ei uke gått rundt og kjent på merkelige ting i kroppen. Numne armer og bein, som kjennes kraftløse. Periodevis »tinglende» følelse. Nummen rundt munn. Noe svimmel og ustø, men har normal gange. Hjernen kjennes avkoblet og bomullsaktig. Lite energi, blir fort tungpustet. Dette har vært konstant i ei uke nå, men har opplevd korte perioder med dette tidligere, startet for noen uker siden. Annet av relevans: har de siste årene vært plaget med hjerterytmeforstyrrelse, hodepine, uklart syn, utmattelse. Jeg lever generelt sunt, men får ofte for lite søvn. Har vært hos en lege og fått anbefalt å bli undersøkt av nevrolog og kardiolog. Jeg googler meg i hjel, men kan noen hjelpe meg i riktig retning? Anonymkode: f06d7...23d Nei, men skulle ønske jeg kunne. Har hatt det slik over nesten 4 år nå med gradvis forverring, og har ennå ikke funnet noen svar. På nevrologisk avdeling sa de at bortimot 50% av henvisningene fant de aldri ut av. Det sjokkerte meg, jeg trodde at legevitenskapen hadde svaret på det meste, men det stemmer virkelig ikke alltid. Rådet mitt er uansett å smøre seg med tålmodighet og la utredningsmaskineriet gå sin gang. Håper virkelig du finner ut av det, eller at du blir bedre av deg selv. Ikke uvanlig det heller, heldigvis. Anonymkode: ff5e8...42c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #23 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men skulle ønske jeg kunne. Har hatt det slik over nesten 4 år nå med gradvis forverring, og har ennå ikke funnet noen svar. På nevrologisk avdeling sa de at bortimot 50% av henvisningene fant de aldri ut av. Det sjokkerte meg, jeg trodde at legevitenskapen hadde svaret på det meste, men det stemmer virkelig ikke alltid. Rådet mitt er uansett å smøre seg med tålmodighet og la utredningsmaskineriet gå sin gang. Håper virkelig du finner ut av det, eller at du blir bedre av deg selv. Ikke uvanlig det heller, heldigvis. Anonymkode: ff5e8...42c De fant ikke ut av mine like symptomer heller, alle prøver ok. Så godt som symptomfri etter b12 injeksjoner, så en stund med elektrolytt-pulver. Anonymkode: edc35...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #24 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Riktig retning? Slutt å bruke dr Google, slutt å fokusere på alt du kjenner i kroppen, og oppsøk en fysisk lege, slik en hver fornuftig person ville gjort. Anonymkode: b9c46...de3 Jeg er i utlandet, så har bare snakket med fastlegen over telefon. Gikk til en lege ved en privat klinikk her jeg er nå, som gjorde diverse tester. Slo ut noe på EKG, og derfor anbefalte han kardiolog når hjemme igjen. Ts Anonymkode: f06d7...23d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #25 Skrevet 15. juli 2025 Takk for råd og tips så langt! Jeg skal be om blodprøve for å få sjekket B12 mangel. Alle symptomene stemmer, og jeg er faktisk i risikogruppen. Tar tilskudd av multitabletter, men ser at de kun inneholder 4 ug (mikrogram) B12. Det er jo veldig lite om man trenger å fylle på! Ts Anonymkode: f06d7...23d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #26 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fant ikke ut av mine like symptomer heller, alle prøver ok. Så godt som symptomfri etter b12 injeksjoner, så en stund med elektrolytt-pulver. Anonymkode: edc35...8c2 Men du hadde en betydelig mangel på B12 da, regner jeg med, siden du fikk injeksjoner? Ts Anonymkode: f06d7...23d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #27 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tipper det er hormoner inkludert litt angst, som også kan være hormonelt. Hvor er du i syklusen din? Kan dette ha skjedd tidligere før mensen? Utmattelse kan gi samme følelse. Det er varmt nå, så få i deg vann og litt salt. Ta livet med ro. Anonymkode: e0fe8...38a Bruker hormonell prevensjon og har ikke mensen, da jeg ikke hopper over hormonfri uke. Ts Anonymkode: f06d7...23d
Lillemy8 Skrevet 15. juli 2025 #28 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for råd og tips så langt! Jeg skal be om blodprøve for å få sjekket B12 mangel. Alle symptomene stemmer, og jeg er faktisk i risikogruppen. Tar tilskudd av multitabletter, men ser at de kun inneholder 4 ug (mikrogram) B12. Det er jo veldig lite om man trenger å fylle på! Ts Anonymkode: f06d7...23d Skulle til å anbefale blodprøve. Kan være det vil gi indikasjoner. Om det ikke viser noe der eller på nevrologisk høres det ut som en slags stressreaksjon på lite søvn mm.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #29 Skrevet 15. juli 2025 Jeg fikk det slik for 10 år siden da jeg ble utbrent, og det har vedvart mer eller mindre siden... verre i perioder med mye stress og lite søvn. Ville bare si at det trenger ikke å være noe farlig, men at det heller ikke er sikkert at du får svar. Kan være veldig mye, eller bare et nervesystem i ubalanse. Anonymkode: 4c1a4...c4d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #30 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er i utlandet, så har bare snakket med fastlegen over telefon. Gikk til en lege ved en privat klinikk her jeg er nå, som gjorde diverse tester. Slo ut noe på EKG, og derfor anbefalte han kardiolog når hjemme igjen. Ts Anonymkode: f06d7...23d Hvor i utlandet ? Hvis du har anledning til å gå til lege og ta blodprøver der du er nå, så er det faktisk mulig at de har mer kunnskap på B12 mangel enn man har i Norge. Og bare til opplysning, så er det kommet en B12 klinikk i Fredrikstad 🙂 Anonymkode: 3fb9f...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2025 #31 Skrevet 16. juli 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for råd og tips så langt! Jeg skal be om blodprøve for å få sjekket B12 mangel. Alle symptomene stemmer, og jeg er faktisk i risikogruppen. Tar tilskudd av multitabletter, men ser at de kun inneholder 4 ug (mikrogram) B12. Det er jo veldig lite om man trenger å fylle på! Ts Anonymkode: f06d7...23d Ja det er veldig lite. De tester ikke lenger for kobalamin b12, kun aktiv b12. Her lå jeg relativt høyt, så fikk beskjed om at jeg ikke hadde mangel. Men det hadde jeg... Hadde heldigvis en grei lege som syns det var greit å teste ut injeksjoner, for vanlige tilskudd (selv høyere doser) hjalp ikke. Anonymkode: edc35...8c2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2025 #32 Skrevet 16. juli 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor i utlandet ? Hvis du har anledning til å gå til lege og ta blodprøver der du er nå, så er det faktisk mulig at de har mer kunnskap på B12 mangel enn man har i Norge. Og bare til opplysning, så er det kommet en B12 klinikk i Fredrikstad 🙂 Anonymkode: 3fb9f...3d7 Denne er vel på vei til å legges ned, ettersom de er "under lupen"? Uansett unødvndig å bruke mangfoldige tusen kroner på å gå dit, med mindre det er umulig å få hjelp av det offentlige så klart. Anonymkode: edc35...8c2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2025 #33 Skrevet 16. juli 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men du hadde en betydelig mangel på B12 da, regner jeg med, siden du fikk injeksjoner? Ts Anonymkode: f06d7...23d Nei, alle prøver var ok. Kobalamin b12 lå på rundt 250, referanseområde er fra 150 - 650. Ingen forhøyet homocystein eller mcv, aktiv b-12 lå på nesten 100. Men jeg hadde det de kaller funksjonell mangel, og hadde hatt i mange år. Siden jeg hadde hatt så langvarige og betydelige symptomer som var typisk for b12 mangel, så bestemte vi oss for å teste ut injeksjoner. Løste ikke alle mine problemer, men var ingen tvil om at jeg trengte det. Tar injeksjoner fortsatt. Så mangelen var betydelig selv om prøvene var normale. Ser noen nevnte b12 klinikken. De har god informasjon rundt b12 problematikk i forhold til symptomer og hvorfor blodprøver ikke alltid gir riktig bilde. https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden Anonymkode: edc35...8c2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2025 #34 Skrevet 16. juli 2025 Eg hadde same symptom, viste seg å være lavt stoffskifte og lite søvn. Anonymkode: 1b6be...a2b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2025 #35 Skrevet 16. juli 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): At man kan forestille seg en sammenheng mellom noe betyr ikke at det er sannsynlig. Jeg kan forestille meg at dette kan være symptomer etter romvesen-bortføring, men man må ha noe mer å gå etter enn kun en tanke i hodet som sier "det kan sikkert være mulig". I alle fall hvis man ikke vil bli fnist av. Anonymkode: 1f981...1bd Det er en potensiell mulighet, på lik linje med alle andre forslag her. Du får fnise så mye du vil, om du kjenner behovet. Anonymkode: d4ee4...ac4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2025 #36 Skrevet 16. juli 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor i utlandet ? Hvis du har anledning til å gå til lege og ta blodprøver der du er nå, så er det faktisk mulig at de har mer kunnskap på B12 mangel enn man har i Norge. Og bare til opplysning, så er det kommet en B12 klinikk i Fredrikstad 🙂 Anonymkode: 3fb9f...3d7 Denne klinikken er under granskning pga. for løs omgang med B-12 injeksjoner, utnytting av sårbare pasienter, misbruk av folketrygdens midler og så videre, så dit bør man virkelig tenke seg om to ganger før man drar. Det er andre gangen denne legen blir gransket, han har allerede fått begrenset sin legelisens fra før... https://www.tv2.no/nyheter/tilbyr-kontroversiell-behandling-na-kan-han-miste-jobben/17822232/ Anonymkode: 1f981...1bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå